wtorek, 11 września 2012

Habbakuk



Dziś proponuję coś monstrualnego – słynny „lodowy” lotniskowiec Habbakuk. Chyba nic większego nie można już wymyślić;-)  600-metrowej długości pływająca góra lodowa o wyporności blisko 2 mln ton! Coś takiego musiało się zrodzić w naprawdę szalonej głowie – i to nie tylko z racji rozmiarów projektu, ale też niekonwencjonalnego materiału z jakiego miano go wykonać – pykretu (lodu z domieszką 14% trocin). Projekt opracował w 1943 r. niejaki Geoffrey Pyke, i jak się wydaje – przez pewien czas brano go całkiem na serio. Ponoć pracowano nad nim w trzech niezależnych zespołach konstrukcyjnych w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i USA, przeprowadzano próby wytrzymałościowe pokładu z pykretu itp. Z racji przewidzianego materiału konstrukcyjnego okręt miał operować głównie na wodach północnych – cieplejsze temperatury, pomimo zastosowania instalacji chłodzącej groziły by zapewne roztopieniem jednostki;-D Że już nie wspomnę, że trudno nie było takiego portu na świecie gdzie okręt mógłby wpłynąć.. Takie ograniczone zastosowanie, a do tego niewątpliwie gigantyczne koszty realizacji pogrzebały cały pomysł, ale że w wirtualnym świecie możemy sobie „wodować” co nam się tylko podoba, to przedstawiam moją symulację Habbakuka. Znane mi dane mówiły, iż okręt miał mieć grupę lotniczą liczącą ok. 300 maszyn, w tym bombowce dwusilnikowe. Przy zastosowaniu reguł obliczania liczebności grupy lotniczej przyjętych dla Springsharpa, liczebność grupy lotniczej można szacować na skromne 800 samolotów;-) Oczywiście chodzi tu o lekkie maszyny jednosilnikowe, jakie w owym czasie standardowo stacjonowały na lotniskowcach, jeśli przyjmiemy, że w skład grupy lotniczej mają wchodzić cięższe maszyny, liczebność będzie odpowiednio mniejsza, ale i tak wciąż imponująca. Wrażenie robią też wyliczone przez program odporność na trafienia artyleryjskie czy torped. 
Poniżej jedna z wizji artystycznych Habbakuka jaki można znaleźć w Internecie (ciekawie wyglądają przy nim Nimitz i Iowa;-)) i raport ze Springsharpa:   

Habbakuk, british giant aircraft carrier laid down 1943 (Engine 1944)

Displacement:
    1 732 230 t light; 1 769 553 t standard; 1 800 000 t normal; 1 824 357 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    2 016,05 ft / 2 000,00 ft x 300,00 ft x 150,00 ft (normal load)
    614,49 m / 609,60 m x 91,44 m  x 45,72 m

Armament:
      80 - 4,49" / 114 mm guns (40x2 guns), 45,20lbs / 20,50kg shells, 1943 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on side, evenly spread
      360 - 1,57" / 40,0 mm guns (90x4 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1943 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 4 318 lbs / 1 959 kg
    Shells per gun, main battery: 500

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,98" / 152 mm    1 300,00 ft / 396,24 m    20,01 ft / 6,10 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 100% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        2,01" / 51 mm    1 300,00 ft / 396,24 m    100,00 ft / 30,48 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,46" / 37 mm          -                  -
    2nd:    0,51" / 13 mm          -                  -

   - Armour deck: 4,02" / 102 mm

Machinery:
    Battery powered
    Electric motors, 26 shafts, 61 674 shp / 46 009 Kw = 12,00 kts
    Range 20 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 54 804 tons

Complement:
    24 569 - 31 942

Cost:
    £401,250 million / $1 605,000 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 540 tons, 0,0%
    Armour: 52 487 tons, 2,9%
       - Belts: 6 822 tons, 0,4%
       - Torpedo bulkhead: 9 658 tons, 0,5%
       - Armament: 279 tons, 0,0%
       - Armour Deck: 35 728 tons, 2,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 1 575 tons, 0,1%
    Hull, fittings & equipment: 1 037 628 tons, 57,6%
    Fuel, ammunition & stores: 67 770 tons, 3,8%
    Miscellaneous weights: 640 000 tons, 35,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 054 291 lbs / 1 385 403 Kg = 67 565,8 x 4,5 " / 114 mm shells or 1 026,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
    Metacentric height 25,9 ft / 7,9 m
    Roll period: 24,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 34 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,97

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,700
    Length to Beam Ratio: 6,67 : 1
    'Natural speed' for length: 44,72 kts
    Power going to wave formation at top speed: 7 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 24
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
    Stern overhang: 11,68 ft / 3,56 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        50,00 ft / 15,24 m
       - Forecastle (20%):    50,00 ft / 15,24 m
       - Mid (50%):        50,00 ft / 15,24 m
       - Quarterdeck (15%):    50,00 ft / 15,24 m
       - Stern:        50,00 ft / 15,24 m
       - Average freeboard:    50,00 ft / 15,24 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 43,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 186,4%
    Waterplane Area: 480 911 Square feet or 44 678 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 257%
    Structure weight / hull surface area: 1 443 lbs/sq ft or 7 045 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 3,53
        - Longitudinal: 4,90
        - Overall: 3,64
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

8 komentarzy:

  1. Kiedyś widziałem program o tym projekcie i były tam zdjęcia wykonanego modelu, który pływał sobie (w latach 40-tych) po jakimś kanadyjskim jeziorze. Tylko w momencie wykonania zdjęc był już częściowo zatopiony (albo roztopiony); zdjęcia były zresztą robione w późniejszych latach. Wielkości dokładnie nie pamiętam, ale chyba była w granicach 20-30 metrów długości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma takiego szaleństwa, które by się w ludzkiej głowie nie zrodziło, ale Habbakuk to dla mnie przesada. Po ciężką cholerę komu na północy nieruchawy lotniskowiec (właściwie góra lodowa z napędem) z ponad 300 samolotami? A co do odporności na trafienia. Znacznie może ją zmniejszyć pożar paliwa lotniczego.

    OdpowiedzUsuń
  3. On miał w pierwotnych zamierzeniach przede wszystkim zatkać "dziurę lotniczą" na Środkowym Atlantyku.
    A pożar paliwa lotniczego to nikomu nie wyjdzie na zdrowie.

    OdpowiedzUsuń
  4. dokładnie. ale żeby do tego doszło, to cóz by musieli Niemcy uczynić... nie widzę realnej możliwości, nie mieli takiego lotnictwa. nawet ulokować w nim te 1000 torped - to mission impossible dla każdej floty,. nawet dla u-bootów w szczytowej formie;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niemcy musieli by jakoś odpowiedzieć. Wszystko co można zbudować, można też rozwalić, coś by wymyślili.

    OdpowiedzUsuń
  6. tylko czym? przecież nie u-bootem który ma 1000 wyrzutni torped?;)

    OdpowiedzUsuń
  7. A wymarzony pancernik fuhrera z 800 mm. armatami? Ewentualenie Habbakuk byłby dobrym obiektem do przetestowania niemieckiej bomby atomowej. Jest tyle możliwości... Bardziej lub mniej szalonych i megalomańskich.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobra, tego nie przewidziałem, pancernik z Dorami :-P ale jak już jesteśmy przy megalomanskich pomysąłch to proponuję to: http://i49.photobucket.com/albums/f252/CanisD/Never_Weres/Raw_Drawings/Japan/kaneda_s_500000t.jpg
    pancernik Kanedy, 500000 ton :-D

    OdpowiedzUsuń