Dziś proponuję coś monstrualnego – słynny „lodowy”
lotniskowiec Habbakuk. Chyba nic większego nie można już wymyślić;-) 600-metrowej długości pływająca góra lodowa o
wyporności blisko 2 mln ton! Coś takiego musiało się zrodzić w naprawdę
szalonej głowie – i to nie tylko z racji rozmiarów projektu, ale też
niekonwencjonalnego materiału z jakiego miano go wykonać – pykretu (lodu z
domieszką 14% trocin). Projekt opracował w 1943 r. niejaki Geoffrey Pyke, i jak
się wydaje – przez pewien czas brano go całkiem na serio. Ponoć pracowano nad
nim w trzech niezależnych zespołach konstrukcyjnych w Wielkiej Brytanii,
Kanadzie i USA, przeprowadzano próby wytrzymałościowe pokładu z pykretu itp. Z
racji przewidzianego materiału konstrukcyjnego okręt miał operować głównie na
wodach północnych – cieplejsze temperatury, pomimo zastosowania instalacji
chłodzącej groziły by zapewne roztopieniem jednostki;-D Że już nie wspomnę, że
trudno nie było takiego portu na świecie gdzie okręt mógłby wpłynąć.. Takie
ograniczone zastosowanie, a do tego niewątpliwie gigantyczne koszty realizacji
pogrzebały cały pomysł, ale że w wirtualnym świecie możemy sobie „wodować” co
nam się tylko podoba, to przedstawiam moją symulację Habbakuka. Znane mi dane
mówiły, iż okręt miał mieć grupę lotniczą liczącą ok. 300 maszyn, w tym
bombowce dwusilnikowe. Przy zastosowaniu reguł obliczania liczebności grupy
lotniczej przyjętych dla Springsharpa, liczebność grupy lotniczej można
szacować na skromne 800 samolotów;-) Oczywiście chodzi tu o lekkie maszyny
jednosilnikowe, jakie w owym czasie standardowo stacjonowały na lotniskowcach,
jeśli przyjmiemy, że w skład grupy lotniczej mają wchodzić cięższe maszyny,
liczebność będzie odpowiednio mniejsza, ale i tak wciąż imponująca. Wrażenie robią
też wyliczone przez program odporność na trafienia artyleryjskie czy torped.
Poniżej jedna z wizji artystycznych Habbakuka jaki można
znaleźć w Internecie (ciekawie wyglądają przy nim Nimitz i Iowa;-)) i raport ze
Springsharpa:
Habbakuk, british giant aircraft carrier laid down 1943 (Engine 1944)
Displacement:
1 732 230 t light; 1 769 553 t standard; 1 800 000 t normal; 1 824 357 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
2 016,05 ft / 2 000,00 ft x 300,00 ft x 150,00 ft (normal load)
614,49 m / 609,60 m x 91,44 m x 45,72 m
Armament:
80 - 4,49" / 114 mm guns (40x2 guns), 45,20lbs / 20,50kg shells, 1943 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
360 - 1,57" / 40,0 mm guns (90x4 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1943 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 4 318 lbs / 1 959 kg
Shells per gun, main battery: 500
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 1 300,00 ft / 396,24 m 20,01 ft / 6,10 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 100% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
2,01" / 51 mm 1 300,00 ft / 396,24 m 100,00 ft / 30,48 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,46" / 37 mm - -
2nd: 0,51" / 13 mm - -
- Armour deck: 4,02" / 102 mm
Machinery:
Battery powered
Electric motors, 26 shafts, 61 674 shp / 46 009 Kw = 12,00 kts
Range 20 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 54 804 tons
Complement:
24 569 - 31 942
Cost:
£401,250 million / $1 605,000 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 540 tons, 0,0%
Armour: 52 487 tons, 2,9%
- Belts: 6 822 tons, 0,4%
- Torpedo bulkhead: 9 658 tons, 0,5%
- Armament: 279 tons, 0,0%
- Armour Deck: 35 728 tons, 2,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 575 tons, 0,1%
Hull, fittings & equipment: 1 037 628 tons, 57,6%
Fuel, ammunition & stores: 67 770 tons, 3,8%
Miscellaneous weights: 640 000 tons, 35,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 054 291 lbs / 1 385 403 Kg = 67 565,8 x 4,5 " / 114 mm shells or 1 026,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 25,9 ft / 7,9 m
Roll period: 24,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 34 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,97
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,700
Length to Beam Ratio: 6,67 : 1
'Natural speed' for length: 44,72 kts
Power going to wave formation at top speed: 7 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 24
Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
Stern overhang: 11,68 ft / 3,56 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 50,00 ft / 15,24 m
- Forecastle (20%): 50,00 ft / 15,24 m
- Mid (50%): 50,00 ft / 15,24 m
- Quarterdeck (15%): 50,00 ft / 15,24 m
- Stern: 50,00 ft / 15,24 m
- Average freeboard: 50,00 ft / 15,24 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 43,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 186,4%
Waterplane Area: 480 911 Square feet or 44 678 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 257%
Structure weight / hull surface area: 1 443 lbs/sq ft or 7 045 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 3,53
- Longitudinal: 4,90
- Overall: 3,64
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Kiedyś widziałem program o tym projekcie i były tam zdjęcia wykonanego modelu, który pływał sobie (w latach 40-tych) po jakimś kanadyjskim jeziorze. Tylko w momencie wykonania zdjęc był już częściowo zatopiony (albo roztopiony); zdjęcia były zresztą robione w późniejszych latach. Wielkości dokładnie nie pamiętam, ale chyba była w granicach 20-30 metrów długości.
OdpowiedzUsuńNie ma takiego szaleństwa, które by się w ludzkiej głowie nie zrodziło, ale Habbakuk to dla mnie przesada. Po ciężką cholerę komu na północy nieruchawy lotniskowiec (właściwie góra lodowa z napędem) z ponad 300 samolotami? A co do odporności na trafienia. Znacznie może ją zmniejszyć pożar paliwa lotniczego.
OdpowiedzUsuńOn miał w pierwotnych zamierzeniach przede wszystkim zatkać "dziurę lotniczą" na Środkowym Atlantyku.
OdpowiedzUsuńA pożar paliwa lotniczego to nikomu nie wyjdzie na zdrowie.
dokładnie. ale żeby do tego doszło, to cóz by musieli Niemcy uczynić... nie widzę realnej możliwości, nie mieli takiego lotnictwa. nawet ulokować w nim te 1000 torped - to mission impossible dla każdej floty,. nawet dla u-bootów w szczytowej formie;-)
OdpowiedzUsuńNiemcy musieli by jakoś odpowiedzieć. Wszystko co można zbudować, można też rozwalić, coś by wymyślili.
OdpowiedzUsuńtylko czym? przecież nie u-bootem który ma 1000 wyrzutni torped?;)
OdpowiedzUsuńA wymarzony pancernik fuhrera z 800 mm. armatami? Ewentualenie Habbakuk byłby dobrym obiektem do przetestowania niemieckiej bomby atomowej. Jest tyle możliwości... Bardziej lub mniej szalonych i megalomańskich.
OdpowiedzUsuńDobra, tego nie przewidziałem, pancernik z Dorami :-P ale jak już jesteśmy przy megalomanskich pomysąłch to proponuję to: http://i49.photobucket.com/albums/f252/CanisD/Never_Weres/Raw_Drawings/Japan/kaneda_s_500000t.jpg
OdpowiedzUsuńpancernik Kanedy, 500000 ton :-D