sobota, 1 września 2012

Japoński krążownik ciężki - 12x203



Ostatnimi krążownikami ciężkimi japońskiej marynarki wojennej, których budowę zdołano rozpocząć w trakcie wojny, były dwie jednostki typu Ibuki (zmodyfikowany typ Mogami), z których prototyp w trakcie budowy postanowiono ukończyć jako lotniskowiec, a budowy drugiego poniechano ledwie miesiąc po rozpoczęciu. Jednakże nie były to ostatnie projekty okrętów tej klasy jakie rozważano – kolejnym typem miał być okręt uzbrojony w 12 dział 8-calowych w 6 wieżach (możliwe, że był to pomysł jeszcze z okresu, zanim Japonia została w wojnie zepchnięta do defensywy). Poniższy rysunek i symulacja w Springsharpie pokazują, jak taki krążownik mógłby wyglądać. Nie jest to dokładne odwzorowanie przewidywanej jednostki, bo jej specyfikacji nie znam, a jedynie swobodna wariacja na temat – znany mi jest tylko ogólny układ artylerii (na podstawie widzianego kiedyś w Internecie rysunku), cała reszta to już moja fantazja:) (poza rysunkiem, do którego podstawą była grafika autorstwa Colosseum, przedstawiająca krążownik Tone) W przeciwieństwie do poprzednich typów, odpuściłem sobie jakieś super prędkości, bo jak się okazało w praktyce (np. na typie Mogami) był to raczej złudny walor, a w zamian postawiłem na lepsze opancerzenie. Poprzednie typy nie miały więcej niż 100-125 mm w rejonie odpowiednio maszynowni i komór amunicyjnych, dla porównania amerykańskie typy Baltimore czy Des Moines miały na burcie 152 mm. Do tego okręt ma wreszcie przyzwoite opancerzenie wież, porównywalne z jednostkami amerykańskimi, a nie jak na poprzednich typach, gdzie wieże chronił nędzny 1 cal (!) blachy.. Sądzę, że dla pierwszego z wspomnianych typów amerykańskich krążowników, proponowany okręt byłby co najmniej równorzędnym przeciwnikiem (typ Des Moines, z racji swojej nadzwyczaj szybkostrzelnej artylerii, to już byłby raczej poza zasięgiem Japończyków). Okręty w typie: Asahi, Fuji, Ikeda, Notori.
 Asahi, japanese heavy cruiser laid down 1943 (Engine 1945)

Displacement:
    15 897 t light; 16 491 t standard; 17 801 t normal; 18 849 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    740,79 ft / 724,67 ft x 73,00 ft x 22,01 ft (normal load)
    225,79 m / 220,88 m x 22,25 m  x 6,71 m

Armament:
      12 - 7,99" / 203 mm guns (6x2 guns), 255,24lbs / 115,77kg shells, 1943 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      8 - 3,94" / 100 mm guns (4x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1943 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      60 - 0,98" / 25,0 mm guns (20x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1943 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 9 raised mounts
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1943 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 3 336 lbs / 1 513 kg
    Shells per gun, main battery: 125
    18 - 24,0" / 610 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    6,10" / 155 mm    281,92 ft / 85,93 m    10,50 ft / 3,20 m
    Ends:    6,10" / 155 mm    201,35 ft / 61,37 m    8,50 ft / 2,59 m
      241,40 ft / 73,58 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 60% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,46" / 37 mm    483,27 ft / 147,30 m    15,62 ft / 4,76 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    7,52" / 191 mm    4,92" / 125 mm        7,01" / 178 mm
    2nd:    2,01" / 51 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning tower: 7,52" / 191 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 113 507 shp / 84 676 Kw = 32,00 kts
    Range 8 000nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 358 tons

Complement:
    769 - 1 001

Cost:
    £8,561 million / $34,244 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 417 tons, 2,3%
    Armour: 4 807 tons, 27,0%
       - Belts: 1 212 tons, 6,8%
       - Torpedo bulkhead: 407 tons, 2,3%
       - Armament: 1 089 tons, 6,1%
       - Armour Deck: 1 989 tons, 11,2%
       - Conning Tower: 110 tons, 0,6%
    Machinery: 2 866 tons, 16,1%
    Hull, fittings & equipment: 7 707 tons, 43,3%
    Fuel, ammunition & stores: 1 904 tons, 10,7%
    Miscellaneous weights: 100 tons, 0,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      27 879 lbs / 12 646 Kg = 109,2 x 8,0 " / 203 mm shells or 4,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
    Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
    Roll period: 15,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,97

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,535
    Length to Beam Ratio: 9,93 : 1
    'Natural speed' for length: 26,92 kts
    Power going to wave formation at top speed: 52 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,00 degrees
    Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,94 ft / 8,82 m
       - Forecastle (18%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Mid (50%):        18,44 ft / 5,62 m
       - Quarterdeck (15%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    19,19 ft / 5,85 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 98,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 115,3%
    Waterplane Area: 36 404 Square feet or 3 382 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 127%
    Structure weight / hull surface area: 144 lbs/sq ft or 705 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,19
        - Longitudinal: 0,94
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

5 komentarzy:

  1. Wygląda trochę dziwacznie, długaśny taki. Według mnie trochę mało dział 100 mm; dorzucił bym ze dwie wieże.
    P.S. Sądze, że słusznie postąpiłeś przenosząc sie tutaj. Ja też miałem trudności zarówno z wejściem jak i z wysyłaniem komentarzy. Mam również tutaj blog (ale z zupełnie innej dziedziny) i działa bez zarzutu.
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadza się, jest długi, ale to w zasadzie cecha charakterystyczna japońskich krążowników ciężkich - poza najstarszymi, wszystkie miały ponad 200m, podczas gdy zagraniczna konkurencja - zawsze nieco mniej. a tu dodanie 6tej wieży wymusiło jeszcze dalszy wzrost długości. natomiast zgodzę sie, że przydało by się nieco więcej dział 100 mm, ale cóz - który okręt jest bez wad?;-) za to sporo jest małokalibrowej broni przeciwlotniczej - choc to nie to samo, biorąc pod uwage, że nie była ona specjalnie skuteczna..

      Usuń
  2. Długi to mało powiedziane, on jest rozmiarów drednota. Kto i po co się upierał przy 6 wieżach? Lepiej 4x3. I jak to krążownik jest niedoopancerzony.

    OdpowiedzUsuń
  3. z zarzutem niedopancerzenia nie moge się zgodzić, on ma 155 mm na burcie, lepiej niż jakikolwiek krążownik drugowojenny, 75 mm na pokładzie a do tego pancerz wież wręcz nieporównywalny do poprzednich konstrukcji japońskich..

    OdpowiedzUsuń