Ostatnimi krążownikami ciężkimi japońskiej marynarki
wojennej, których budowę zdołano rozpocząć w trakcie wojny, były dwie jednostki
typu Ibuki (zmodyfikowany typ Mogami), z których prototyp w trakcie budowy
postanowiono ukończyć jako lotniskowiec, a budowy drugiego poniechano ledwie
miesiąc po rozpoczęciu. Jednakże nie były to ostatnie projekty okrętów tej
klasy jakie rozważano – kolejnym typem miał być okręt uzbrojony w 12 dział
8-calowych w 6 wieżach (możliwe, że był to pomysł jeszcze z okresu, zanim Japonia
została w wojnie zepchnięta do defensywy). Poniższy rysunek i symulacja w
Springsharpie pokazują, jak taki krążownik mógłby wyglądać. Nie jest to
dokładne odwzorowanie przewidywanej jednostki, bo jej specyfikacji nie znam, a
jedynie swobodna wariacja na temat – znany mi jest tylko ogólny układ artylerii
(na podstawie widzianego kiedyś w Internecie rysunku), cała reszta to już moja
fantazja:) (poza rysunkiem, do którego podstawą była grafika autorstwa
Colosseum, przedstawiająca krążownik Tone) W przeciwieństwie do poprzednich
typów, odpuściłem sobie jakieś super prędkości, bo jak się okazało w praktyce
(np. na typie Mogami) był to raczej złudny walor, a w zamian postawiłem na
lepsze opancerzenie. Poprzednie typy nie miały więcej niż 100-125 mm w rejonie odpowiednio
maszynowni i komór amunicyjnych, dla porównania amerykańskie typy Baltimore czy
Des Moines miały na burcie 152
mm. Do tego okręt ma wreszcie przyzwoite opancerzenie
wież, porównywalne z jednostkami amerykańskimi, a nie jak na poprzednich
typach, gdzie wieże chronił nędzny 1 cal (!) blachy.. Sądzę, że dla pierwszego z
wspomnianych typów amerykańskich krążowników, proponowany okręt byłby co
najmniej równorzędnym przeciwnikiem (typ Des Moines, z racji swojej nadzwyczaj
szybkostrzelnej artylerii, to już byłby raczej poza zasięgiem Japończyków).
Okręty w typie: Asahi, Fuji, Ikeda, Notori.
Asahi, japanese heavy cruiser laid down 1943 (Engine 1945)
Displacement:
15 897 t light; 16 491 t standard; 17 801 t normal; 18 849 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
740,79 ft / 724,67 ft x 73,00 ft x 22,01 ft (normal load)
225,79 m / 220,88 m x 22,25 m x 6,71 m
Armament:
12 - 7,99" / 203 mm guns (6x2 guns), 255,24lbs / 115,77kg shells, 1943 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
8 - 3,94" / 100 mm guns (4x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1943 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
60 - 0,98" / 25,0 mm guns (20x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1943 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 9 raised mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1943 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 3 336 lbs / 1 513 kg
Shells per gun, main battery: 125
18 - 24,0" / 610 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 6,10" / 155 mm 281,92 ft / 85,93 m 10,50 ft / 3,20 m
Ends: 6,10" / 155 mm 201,35 ft / 61,37 m 8,50 ft / 2,59 m
241,40 ft / 73,58 m Unarmoured ends
Main Belt covers 60% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,46" / 37 mm 483,27 ft / 147,30 m 15,62 ft / 4,76 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,52" / 191 mm 4,92" / 125 mm 7,01" / 178 mm
2nd: 2,01" / 51 mm - -
- Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning tower: 7,52" / 191 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 113 507 shp / 84 676 Kw = 32,00 kts
Range 8 000nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 2 358 tons
Complement:
769 - 1 001
Cost:
£8,561 million / $34,244 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 417 tons, 2,3%
Armour: 4 807 tons, 27,0%
- Belts: 1 212 tons, 6,8%
- Torpedo bulkhead: 407 tons, 2,3%
- Armament: 1 089 tons, 6,1%
- Armour Deck: 1 989 tons, 11,2%
- Conning Tower: 110 tons, 0,6%
Machinery: 2 866 tons, 16,1%
Hull, fittings & equipment: 7 707 tons, 43,3%
Fuel, ammunition & stores: 1 904 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
27 879 lbs / 12 646 Kg = 109,2 x 8,0 " / 203 mm shells or 4,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
Roll period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,97
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,535
Length to Beam Ratio: 9,93 : 1
'Natural speed' for length: 26,92 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,94 ft / 8,82 m
- Forecastle (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 18,44 ft / 5,62 m
- Quarterdeck (15%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 18,44 ft / 5,62 m
- Average freeboard: 19,19 ft / 5,85 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 98,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 115,3%
Waterplane Area: 36 404 Square feet or 3 382 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 127%
Structure weight / hull surface area: 144 lbs/sq ft or 705 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,19
- Longitudinal: 0,94
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Displacement:
15 897 t light; 16 491 t standard; 17 801 t normal; 18 849 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
740,79 ft / 724,67 ft x 73,00 ft x 22,01 ft (normal load)
225,79 m / 220,88 m x 22,25 m x 6,71 m
Armament:
12 - 7,99" / 203 mm guns (6x2 guns), 255,24lbs / 115,77kg shells, 1943 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
8 - 3,94" / 100 mm guns (4x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1943 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
60 - 0,98" / 25,0 mm guns (20x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1943 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 9 raised mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1943 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 3 336 lbs / 1 513 kg
Shells per gun, main battery: 125
18 - 24,0" / 610 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 6,10" / 155 mm 281,92 ft / 85,93 m 10,50 ft / 3,20 m
Ends: 6,10" / 155 mm 201,35 ft / 61,37 m 8,50 ft / 2,59 m
241,40 ft / 73,58 m Unarmoured ends
Main Belt covers 60% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,46" / 37 mm 483,27 ft / 147,30 m 15,62 ft / 4,76 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,52" / 191 mm 4,92" / 125 mm 7,01" / 178 mm
2nd: 2,01" / 51 mm - -
- Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning tower: 7,52" / 191 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 113 507 shp / 84 676 Kw = 32,00 kts
Range 8 000nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 2 358 tons
Complement:
769 - 1 001
Cost:
£8,561 million / $34,244 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 417 tons, 2,3%
Armour: 4 807 tons, 27,0%
- Belts: 1 212 tons, 6,8%
- Torpedo bulkhead: 407 tons, 2,3%
- Armament: 1 089 tons, 6,1%
- Armour Deck: 1 989 tons, 11,2%
- Conning Tower: 110 tons, 0,6%
Machinery: 2 866 tons, 16,1%
Hull, fittings & equipment: 7 707 tons, 43,3%
Fuel, ammunition & stores: 1 904 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
27 879 lbs / 12 646 Kg = 109,2 x 8,0 " / 203 mm shells or 4,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
Roll period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,97
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,535
Length to Beam Ratio: 9,93 : 1
'Natural speed' for length: 26,92 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,94 ft / 8,82 m
- Forecastle (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 18,44 ft / 5,62 m
- Quarterdeck (15%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 18,44 ft / 5,62 m
- Average freeboard: 19,19 ft / 5,85 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 98,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 115,3%
Waterplane Area: 36 404 Square feet or 3 382 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 127%
Structure weight / hull surface area: 144 lbs/sq ft or 705 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,19
- Longitudinal: 0,94
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Wygląda trochę dziwacznie, długaśny taki. Według mnie trochę mało dział 100 mm; dorzucił bym ze dwie wieże.
OdpowiedzUsuńP.S. Sądze, że słusznie postąpiłeś przenosząc sie tutaj. Ja też miałem trudności zarówno z wejściem jak i z wysyłaniem komentarzy. Mam również tutaj blog (ale z zupełnie innej dziedziny) i działa bez zarzutu.
Aleksander
zgadza się, jest długi, ale to w zasadzie cecha charakterystyczna japońskich krążowników ciężkich - poza najstarszymi, wszystkie miały ponad 200m, podczas gdy zagraniczna konkurencja - zawsze nieco mniej. a tu dodanie 6tej wieży wymusiło jeszcze dalszy wzrost długości. natomiast zgodzę sie, że przydało by się nieco więcej dział 100 mm, ale cóz - który okręt jest bez wad?;-) za to sporo jest małokalibrowej broni przeciwlotniczej - choc to nie to samo, biorąc pod uwage, że nie była ona specjalnie skuteczna..
UsuńDługi to mało powiedziane, on jest rozmiarów drednota. Kto i po co się upierał przy 6 wieżach? Lepiej 4x3. I jak to krążownik jest niedoopancerzony.
OdpowiedzUsuńz zarzutem niedopancerzenia nie moge się zgodzić, on ma 155 mm na burcie, lepiej niż jakikolwiek krążownik drugowojenny, 75 mm na pokładzie a do tego pancerz wież wręcz nieporównywalny do poprzednich konstrukcji japońskich..
OdpowiedzUsuńpaul george shoes
OdpowiedzUsuńoff white hoodie
goyard outlet
jordan shoes
jordan shoes
jordans
cheap jordans
supreme official
goyard bag
kyrie irving shoes