Ogólna
słabość gospodarki radzieckiej w latach 20-tych i na początku 30-tych, a
przemysłu stoczniowego w szczególności, powodowały iż nie był on w
stanie dostarczyć w owym czasie własnej flocie dużych okrętów wojennych w
wymaganej przez nią liczbie. W efekcie tego, flota w ciągle była oparta
w dużej mierze o modernizowane jednostki z czasów carskich, a w
kolejnych programach budowy okrętów, nawet nie ujmowano budowy
pancerników,postulując budowę monitorów dla obrony własnych baz i
wybrzeży (przykładowo – w planie z 25.03.1925 r. miały to być 4 monitory
do 1931 r., w planie z19.10.1925 r. – 2 monitory w ciągu 3 lat, w
planie z 28.05.1926 r. – 2 monitory do 1931 r., itd.).
Zastanawiając
się jak mogły by wyglądać postulowane monitory, a także biorąc pod
uwagę ogólna prawidłowość, że trudniejsze i pracochłonniejsze bywa
wyprodukowanie ciężkich dział niż okrętów mających je nosić, wpadłem na
pomysł wykorzystania istniejących dział, a konkretnie 14-calowych(356
mm)armat pierwotnie przeznaczonych dla nie zbudowanych krążowników
liniowych typu Izmaił. Rosjanie zamówili w 1913 r. u Vickersa 36 szt., a
w rodzimych Zakładach Obuchowskich 40 szt. tych dział. Przed rewolucją
Brytyjczycy zdążyli zbudować16 szt., z których dostarczyli do Rosji 10.
Zakładając, że działa te by ły w latach 20-tych wciąż dostępne, można
by spróbować zbudować do nich 5 stosunkowo niedużych i prostych
dwudziałowych jednostek, które były by jakąś ochroną (nie mówię że
wystarczającą, ale na pewno lepszą niż żadna) na Morzu Czarnym przed
tureckim Yavuzem czy na Bałtyku przed wyjątkowo wówczas słabą flotą
niemiecką..
Displacement:
5 624 t light; 5 905 t standard; 6 003 t normal; 6 082 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
360,63 ft / 358,01 ft x 84,51 ft x 10,01 ft (normal load)
109,92 m / 109,12 m x 25,76 m x 3,05 m
Armament:
2 - 14,02" / 356 mm guns (1x2 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1926 Model
Breech loading guns in a turret (on a barbette)
on centreline forward
8 - 5,12" / 130 mm guns in single mounts, 67,03lbs / 30,40kg shells, 1926 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
4 - 1,77" / 45,0 mm guns in single mounts, 2,78lbs / 1,26kg shells, 1926 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 3 301 lbs / 1 497 kg
Shells per gun, main battery: 85
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,74" / 95 mm 197,67 ft / 60,25 m 10,01 ft / 3,05 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 85% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,06" / 230 mm 5,98" / 152 mm 8,39" / 213 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - -
- Armour deck: 1,85" / 47 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 2 shafts, 2 313 shp / 1 725 Kw = 12,00 kts
Range 2 550nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 178 tons
Complement:
340 - 443
Cost:
£1,912 million / $7,650 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 413 tons, 6,9%
Armour: 1 582 tons, 26,4%
- Belts: 363 tons, 6,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 354 tons, 5,9%
- Armour Deck: 826 tons, 13,8%
- Conning Tower: 39 tons, 0,7%
Machinery: 73 tons, 1,2%
Hull, fittings & equipment: 3 556 tons, 59,2%
Fuel, ammunition & stores: 380 tons, 6,3%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
16 751 lbs / 7 598 Kg = 12,2 x 14,0 " / 356 mm shells or 3,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
Metacentric height 7,8 ft / 2,4 m
Roll period: 12,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 55 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,694
Length to Beam Ratio: 4,24 : 1
'Natural speed' for length: 18,92 kts
Power going to wave formation at top speed: 28 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 46
Bow angle (Positive = bow angles forward): 4,00 degrees
Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 15,94 ft / 4,86 m
- Forecastle (32%): 13,45 ft / 4,10 m
- Mid (50%): 13,45 ft / 4,10 m
- Quarterdeck (17%): 13,45 ft / 4,10 m
- Stern: 14,47 ft / 4,41 m
- Average freeboard: 13,86 ft / 4,22 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 55,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 181,8%
Waterplane Area: 24 122 Square feet or 2 241 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull surface area: 130 lbs/sq ft or 636 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 2,01
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz