Kolejny okręt to zmodernizowany gdzieś u schyłku lat 30-tych
XX w. Iron Duke. A właściwie – przywrócony do roli okrętu bojowego (mogli
Japończycy z Hiei, to i mogą Anglicy z Iron Duke). Oczywiście jednostka została
gruntownie zmodernizowana, choć zarazem dość oszczędnościowo i realistycznie
jak sądzę – bo miałem pomysły żeby go zupełnie wybebeszyć i stworzyć nieomal
zupełnie nową jednostkę. No ale skoro nie wszystkie nowsze niż Iron Duke
doczekały się pełnej modernizacji (np. część z typu Queen Elizabeth, czy R-ki,
że o Hoodzie już nie wspomnę), to trudno oczekiwać, że akurat ten okręt
otrzymałby priorytet. Ale w sumie zmiany są i tak dość spore i obejmują (o ile
czegoś nie pominąłem): montaż bąbli, wymianę siłowni na opalaną w całości
paliwem płynnym (no i mocniejszą – mamy teraz 25 w.), demontaż środkowej wieży
którą zastąpiła katapulta i hangar na 2 wodnosamoloty, zwiększenie maksymalnego
kąta podniesienia dział, wydłużenie pokładu dziobowego i jego poszerzenie,
likwidację kazamat dział 152
mm które zostały zastąpione przez 20 sztuk dział 114 mm, montaż nowej
artylerii plot. (8-lufowe pom-pomy i pojedyncze Oerlikony), wreszcie
pogrubienie pancerza (przede wszystkim poziomego, ale też ścian wież artylerii
głównej, stanowiska dowodzenia i grodzi przeciwtorpedowej). Mocno
zmodernizowana jest też nadbudówka, ale nie aż na taką skalę jak to było na
Queen Elizabeth czy Warspite – by było realistycznie mamy tu coś jak na
Barhamie – czyli obudowany licznymi pomieszczeniami i pomostami maszt
trójnożny. No i jeszcze jeden detal – z bólem serca podjąłem decyzję o
likwidacja galeryjki rufowej:( Tak będzie bardziej zgodnie z realiami epoki,
choć zdecydowanie mniej uroczo..
W sumie powstał ciekawy okręt o zrównoważonej
charakterystyce, z niezłym opancerzeniem poziomym, dość szybki, mogący operować
w zespołach razem ze zmodernizowanymi pancernikami typu Queen Elizabeth. W
nowej konfiguracji spokojnie mógłby się mierzyć np. ze swoimi włoskimi
odpowiednikami (których modernizacje uchodzą za nadzwyczaj udane), albo dobrze
sprawdzić się w roli okrętu eskortującego konwoje.
Iron Duke, british battleship laid down 1912 (Engine 1939)
Displacement:
26 937 t light; 28 143 t standard; 29 440 t normal; 30 478 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
622,74 ft / 622,74 ft x 89,99 ft (Bulges 102,56 ft) x 29,49 ft (normal load)
189,81 m / 189,81 m x 27,43 m (Bulges 31,26 m) x 8,99 m
Armament:
8 - 13,50" / 343 mm guns (4x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
20 - 4,49" / 114 mm guns (10x2 guns), 45,20lbs / 20,50kg shells, 1912 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
48 - 1,57" / 40,0 mm guns (6x8 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1912 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships, 4 raised mounts - superfiring
14 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1912 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 4 raised mounts
Weight of broadside 10 851 lbs / 4 922 kg
Shells per gun, main battery: 100
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" / 305 mm 377,85 ft / 115,17 m 12,01 ft / 3,66 m
Ends: 5,00" / 127 mm 177,00 ft / 53,95 m 12,01 ft / 3,66 m
67,88 ft / 20,69 m Unarmoured ends
Upper: 7,99" / 203 mm 329,07 ft / 100,30 m 7,48 ft / 2,28 m
Main Belt covers 93% of normal length
- Torpedo Bulkhead and Bulges:
2,01" / 51 mm 377,85 ft / 115,17 m 25,00 ft / 7,62 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 10,0" / 254 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 2,01" / 51 mm 2,01" / 51 mm -
3rd: 0,75" / 19 mm - -
4th: 0,75" / 19 mm - -
- Armour deck: 6,50" / 165 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 70 975 shp / 52 947 Kw = 25,50 kts
Range 9 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 2 335 tons
Complement:
1 123 - 1 460
Cost:
£2,351 million / $9,404 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 356 tons, 4,6%
Armour: 11 864 tons, 40,3%
- Belts: 3 675 tons, 12,5%
- Torpedo bulkhead: 702 tons, 2,4%
- Armament: 2 532 tons, 8,6%
- Armour Deck: 4 687 tons, 15,9%
- Conning Tower: 267 tons, 0,9%
Machinery: 1 920 tons, 6,5%
Hull, fittings & equipment: 11 721 tons, 39,8%
Fuel, ammunition & stores: 2 504 tons, 8,5%
Miscellaneous weights: 75 tons, 0,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
47 310 lbs / 21 460 Kg = 38,4 x 13,5 " / 343 mm shells or 9,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
Roll period: 19,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,19
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,547
Length to Beam Ratio: 6,07 : 1
'Natural speed' for length: 24,95 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -12,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 26,44 ft / 8,06 m
- Forecastle (21%): 26,44 ft / 8,06 m
- Mid (41%): 26,44 ft / 8,06 m (16,47 ft / 5,02 m aft of break)
- Quarterdeck (16%): 16,96 ft / 5,17 m
- Stern: 17,45 ft / 5,32 m
- Average freeboard: 20,78 ft / 6,33 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 130,9%
Waterplane Area: 39 002 Square feet or 3 623 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 111%
Structure weight / hull surface area: 200 lbs/sq ft or 978 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,06
- Longitudinal: 1,71
- Overall: 1,11
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Displacement:
26 937 t light; 28 143 t standard; 29 440 t normal; 30 478 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
622,74 ft / 622,74 ft x 89,99 ft (Bulges 102,56 ft) x 29,49 ft (normal load)
189,81 m / 189,81 m x 27,43 m (Bulges 31,26 m) x 8,99 m
Armament:
8 - 13,50" / 343 mm guns (4x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
20 - 4,49" / 114 mm guns (10x2 guns), 45,20lbs / 20,50kg shells, 1912 Model
Dual purpose guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
48 - 1,57" / 40,0 mm guns (6x8 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1912 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships, 4 raised mounts - superfiring
14 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1912 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 4 raised mounts
Weight of broadside 10 851 lbs / 4 922 kg
Shells per gun, main battery: 100
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" / 305 mm 377,85 ft / 115,17 m 12,01 ft / 3,66 m
Ends: 5,00" / 127 mm 177,00 ft / 53,95 m 12,01 ft / 3,66 m
67,88 ft / 20,69 m Unarmoured ends
Upper: 7,99" / 203 mm 329,07 ft / 100,30 m 7,48 ft / 2,28 m
Main Belt covers 93% of normal length
- Torpedo Bulkhead and Bulges:
2,01" / 51 mm 377,85 ft / 115,17 m 25,00 ft / 7,62 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 10,0" / 254 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 2,01" / 51 mm 2,01" / 51 mm -
3rd: 0,75" / 19 mm - -
4th: 0,75" / 19 mm - -
- Armour deck: 6,50" / 165 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 70 975 shp / 52 947 Kw = 25,50 kts
Range 9 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 2 335 tons
Complement:
1 123 - 1 460
Cost:
£2,351 million / $9,404 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 356 tons, 4,6%
Armour: 11 864 tons, 40,3%
- Belts: 3 675 tons, 12,5%
- Torpedo bulkhead: 702 tons, 2,4%
- Armament: 2 532 tons, 8,6%
- Armour Deck: 4 687 tons, 15,9%
- Conning Tower: 267 tons, 0,9%
Machinery: 1 920 tons, 6,5%
Hull, fittings & equipment: 11 721 tons, 39,8%
Fuel, ammunition & stores: 2 504 tons, 8,5%
Miscellaneous weights: 75 tons, 0,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
47 310 lbs / 21 460 Kg = 38,4 x 13,5 " / 343 mm shells or 9,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
Roll period: 19,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,19
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,547
Length to Beam Ratio: 6,07 : 1
'Natural speed' for length: 24,95 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -12,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 26,44 ft / 8,06 m
- Forecastle (21%): 26,44 ft / 8,06 m
- Mid (41%): 26,44 ft / 8,06 m (16,47 ft / 5,02 m aft of break)
- Quarterdeck (16%): 16,96 ft / 5,17 m
- Stern: 17,45 ft / 5,32 m
- Average freeboard: 20,78 ft / 6,33 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 130,9%
Waterplane Area: 39 002 Square feet or 3 623 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 111%
Structure weight / hull surface area: 200 lbs/sq ft or 978 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,06
- Longitudinal: 1,71
- Overall: 1,11
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Dobrze przemyślana modernizacja z każdej kupy złomu zrobi wartościową jednostkę. Pewnie w admiralicji miłośnicy pancerników planowali takie przebudowy. Ale Anglicy nie mogli się wyrobić z modernizacjami nowszych okrętów. Dlatego drednoty 13,5" poszły w odstawkę.
OdpowiedzUsuńA że ja również jestem ich miłośnikiem, to taką przebudowę sobie wymysliłem:) ech, żeby nie sknerstwo ówczesnych rządów brytyjskich, to może faktycznie taki Iron Duke by pływał w DWS?
OdpowiedzUsuńAle przecież Iron Duke i pozostałe 343 poszły w odstawkę w konsekwencji Traktatu Waszyngtońskiego!
OdpowiedzUsuńZgadza się, ale okręt jako taki istniał - jako jednostka szkolna. zakłądam, że jedną wieżę gdzieś by mieli zachomikowaną, i w ten sposob mozna by okręt rewitalizować, na wzór Hiei.. jedyną przeszkjodą wydają się finanse - bo tych faktycznie brakło nawet dla wszystkich nowszych pancerników 15-calowych..
OdpowiedzUsuńps. mała korekta - Iron Duke poszedł w odstawke po traktacie londynskim a nie waszyngtonskim, czyli prawie o dekadę później.
OdpowiedzUsuńTak, masz rację, londyńskim, pokręciło mi się.
OdpowiedzUsuń