piątek, 26 lipca 2013

Konwersja krążownika liniowego Izmaił na lotniskowiec



Spośród czterech budowanych krążowników liniowych typu Borodino, najbardziej zaawansowana była budowa Izmaiła, którego zaawansowanie na kwiecień 1917 r. oceniano na 66%. Nic dziwnego, że ten właśnie okręt był rozważany przez dowództwo floty radzieckiej jako najbardziej nadający się do ukończenia lub konwersji na jednostkę innej klasy. Między innymi, w 1925 r. pojawiła się propozycja ukończenia go jako lotniskowca, uzbrojonego w 8 dział 180 mm (183 mm), osiągającego prędkość 27 w. i mogącego zabierać około 50 samolotów. Pancerz okrętu miał zostać zredukowany do 76 mm na burcie. 6 lipca 1925 r. projekt został zatwierdzony przez Przewodniczącego Rady Komisarzy Ludowych (premiera), jednakże w roku następnym, na skutek bliżej nie znanych mi manipulacji armii, przeciwnej wydawaniu zbyt dużych w jej mniemaniu sum na Marynarkę Wojenną, zamiar przebudowy Izmaiła na lotniskowiec anulowany. Ostatecznie jednostkę złomowano w 1931 r. Gdyby do konwersji doszło, okręt mógłby wyglądać następująco:



Izmaił, soviet aircraft carrier laid down 1912 (Engine 1932)

Displacement:
    29 668 t light; 30 546 t standard; 31 937 t normal; 33 049 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    731,14 ft / 729,66 ft x 100,00 ft x 28,90 ft (normal load)
    222,85 m / 222,40 m x 30,48 m  x 8,81 m

Armament:
      8 - 7,09" / 180 mm guns in single mounts, 177,95lbs / 80,72kg shells, 1912 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side ends, evenly spread
      8 - 5,12" / 130 mm guns in single mounts, 67,03lbs / 30,40kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
      20 - 1,77" / 45,0 mm guns in single mounts, 2,78lbs / 1,26kg shells, 1912 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 2 015 lbs / 914 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,99" / 76 mm    496,10 ft / 151,21 m    16,47 ft / 5,02 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 105% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        1,57" / 40 mm    496,10 ft / 151,21 m    16,86 ft / 5,14 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,99" / 76 mm    2,99" / 76 mm        2,99" / 76 mm
    2nd:    2,95" / 75 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 7,20" / 183 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 86 148 shp / 64 267 Kw = 27,00 kts
    Range 6 000nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 503 tons

Complement:
    1 193 - 1 552

Cost:
    £1,606 million / $6,424 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 252 tons, 0,8%
    Armour: 4 450 tons, 13,9%
       - Belts: 1 040 tons, 3,3%
       - Torpedo bulkhead: 487 tons, 1,5%
       - Armament: 436 tons, 1,4%
       - Armour Deck: 2 330 tons, 7,3%
       - Conning Tower: 156 tons, 0,5%
    Machinery: 2 543 tons, 8,0%
    Hull, fittings & equipment: 19 924 tons, 62,4%
    Fuel, ammunition & stores: 2 269 tons, 7,1%
    Miscellaneous weights: 2 500 tons, 7,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      83 323 lbs / 37 795 Kg = 468,3 x 7,1 " / 180 mm shells or 15,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 7,1 ft / 2,2 m
    Roll period: 15,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,52

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,530
    Length to Beam Ratio: 7,30 : 1
    'Natural speed' for length: 27,01 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 2,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,41 ft / 8,66 m
       - Forecastle (21%):    28,41 ft / 8,66 m
       - Mid (38%):        28,41 ft / 8,66 m (19,95 ft / 6,08 m aft of break)
       - Quarterdeck (17%):    19,95 ft / 6,08 m
       - Stern:        20,44 ft / 6,23 m
       - Average freeboard:    23,22 ft / 7,08 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 177,6%
    Waterplane Area: 49 979 Square feet or 4 643 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 227%
    Structure weight / hull surface area: 282 lbs/sq ft or 1 376 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,16
        - Longitudinal: 2,66
        - Overall: 2,20
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

5 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa konstrukcja. Wieże 180 są chyba ulokowane a la Konigsberg? Tylko nie wiem czy pierwsza i ostatnia będą w stanie strzelać na przeciwległą burtę. No i dwa kalibry artylerii do zwalczania celów wyłącznie morskich to chyba niespotykana propozycja. No i ok 5o samolotów przy tej wyporności to chyba dość skromnie. A do czego miały służyć pionowe „plotki” ustawione w części dziobowej (6 elementów) i rufowej (10 elementów)?
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
  2. W kwestii małej liczby samolotów. W masie okrętu spory udział ma pancerz i te dwa kalibry. Pancerz to dobra rzecz, ale artyleria inna niż przeciwlotnicza jest tylko zbędnym obciążeniem i zagrożeniem (BUM!). Na podstawie doświadczeń innych użytkowników lotniskowców, sowieci dowiedzieliby się (własnym doświadczeniem mogłaby być tylko utrata tego okrętu), że lotniskowce nie mogą samodzielnie toczyć bitew i lepiej przydzielić do eskorty jeden ciężki krążownik, a samemu lotniskowcowi (który by pewnie inaczej nazwali) działa zdemontować. Też nie wiem co to za ustrojstwo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście masz rację, tylko że na początku lat trzydziestych to chyba jeszcze nie do końca zdawano sobie z tego sprawę. Zwłaszcza w Związku Sowieckim.
      A co do przydzielania ciężkiego krążownika to najpierw trzeba go mieć. W tym okresie na to miano - z przyczyn czysto formalnych zresztą - załapywał się tylko Krasnyj Kawkaz, ale chyba zgodzisz się, że z ciężkim krążownikiem miał niewiele wspólnego.
      Aleksander

      Usuń
  3. Aleksander już w zasadzie odpowiedział, więc nie będę powtarzał:) Dodam tylko, że wieżę dział 180 mm są umieszczone blisko burt, więc nie mają możliwości strzelac na przeciwległa burte (pokład lotniczy przeszkadza). natomiast owe "płotki" to składane maszty antenowe z rozpietymi midzy nimi antenami. Normalnie są w pozycji pionowej, natomiast do prowadzenia operacji lotniczych można je składać do pozycji poziomej, by nie przeszkadzały samolotom.

    OdpowiedzUsuń
  4. poprawiłem rysunek, bo w pierwotnej wersji ewidentnie się walnąłem z usytuowaniem rufowych kazamat dział1 30 mm. Teraz jest z pewnością sensowniej.

    OdpowiedzUsuń