piątek, 2 sierpnia 2013

Chiński krążownik torpedowy



Dziś proponuję okręcik z gatunku jaki był dość popularny u schyłku XIX w. – a mianowicie krążownik torpedowy. Adresatem propozycji jest Flota Chin. W niektórych flotach sklasyfikowano by go może jako kanonierkę torpedową, ale krążownik brzmi dużo lepiej, więc niech tak zostanie:) Zwłaszcza, że były tak klasyfikowane jednostki sporo mniejsze (np. szwedzkie okręty typu Ornen, mające znacznie poniżej 1.000 ton wyporności). Rolę takiego okrętu widziałbym nie tylko w wykonywaniu ataków torpedowych na siły nieprzyjaciela, ale także w ochronie własnej floty przed torpedowcami przeciwnika – co było by istotne w kontekście stosunkowo dobrze rozwiniętych sił torpedowych floty japońskiej.  
 Lianyungang, chinese torpedo cruiser laid down 1892 (Engine 1893)

Displacement:
    1 153 t light; 1 195 t standard; 1 451 t normal; 1 655 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    266,96 ft / 266,96 ft x 31,33 ft x 12,86 ft (normal load)
    81,37 m / 81,37 m x 9,55 m  x 3,92 m

Armament:
      2 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 80 lbs / 36 kg
    Shells per gun, main battery: 250
    3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 8 661 ihp / 6 461 Kw = 22,50 kts
    Range 4 250nm at 11,00 kts
    Bunker at max displacement = 460 tons (100% coal)

Complement:
    116 - 152

Cost:
    £0,172 million / $0,689 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 10 tons, 0,7%
    Machinery: 882 tons, 60,8%
    Hull, fittings & equipment: 260 tons, 17,9%
    Fuel, ammunition & stores: 298 tons, 20,5%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      251 lbs / 114 Kg = 18,7 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 2,20
    Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
    Roll period: 7,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,60

Hull form characteristics:
    Hull has low forecastle, low quarterdeck
    Block coefficient: 0,472
    Length to Beam Ratio: 8,52 : 1
    'Natural speed' for length: 16,34 kts
    Power going to wave formation at top speed: 59 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        8,99 ft / 2,74 m
       - Forecastle (17%):    11,98 ft / 3,65 m (14,47 ft / 4,41 m aft of break)
       - Mid (50%):        14,47 ft / 4,41 m
       - Quarterdeck (23%):    6,50 ft / 1,98 m (14,47 ft / 4,41 m before break)
       - Stern:        6,99 ft / 2,13 m
       - Average freeboard:    12,05 ft / 3,67 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 231,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 123,5%
    Waterplane Area: 5 199 Square feet or 483 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 47%
    Structure weight / hull surface area: 26 lbs/sq ft or 127 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,45
        - Longitudinal: 1,41
        - Overall: 0,51
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

3 komentarze:

  1. Krążownik bez pancerza i z pukawką kalibru 76? Toż to z trudem można nazwać kanonierką. Istnieje zależność między wielkością akwenu a wielkością pływających po nim okrętów. To co może uchodzić za krążownik na Bałtyku, nie będzie tak nazywane na Morzach Chińskich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pewnie kwestia użytej terminologii. Wtedy taka funkcjonowała i przerośnięte kanonierki tak nazywano bo to oczywiście lepiej brzmi. No i jak kogoś nie było stać na porządny krążownik to nazywali tak różne dziwadła. Np. jugosłowiańska "Dalmacija" z działami 84 mm; w sumie tu niewielka róznica, A chińskie jednostki, to często były takie oszczędnościowe.
      Ale w tym przypadku to wydaje mi się, że brakuje tu kilku działek rzędu 47, bo jak na tę wyporność, to chyba uzbrojenie artyleryjskie jest jednak trochę za słabe. Co prawda siły ognia to specjalnie nie wzmocni, ale może uda się zrobić, aby "krążownik" miał 10 dział, miłosiernie zapominając o ich kalibrze.
      Aleksander

      Usuń
  2. Cóż, tak to w owych czasach było - tego typu jednostki, w zależności od floty, nazywane były krążownikami torpedowymi lub kanonierkami torpedowymi. Wyraźnej różnicy między nimi nie było - w zasadzie były to często podobnej wielkości jednostki, bodaj wyłącznie nieopanceerzone. okręt który proponuję miesci się raczej w grupie większych z nich, stąd nazwanie go krązownikiem torpedowym wydaje się zasadne. Oczywiście, utożsamiac go z "normalnym" krążownikiem nie należy. to raczej protoplasta późniejszej klasy niszczycieli - czyli jednostka raczej przeznaczona do wykonywania ataków torpedowych i zwalczania torpedowców, w żadnym razie nie do działań krążowniczych, Inna sprawa, że podobnej wielkości jednostki bez uzbrojenia torpedowego także czasem były klasyfikowane jako krążowniki.
    de Villars

    OdpowiedzUsuń