Największy okręt przedwojennej floty polskiej, ORP Gryf,
doczekał się licznej – i moim zdaniem zasłużonej, krytyki. Do działań przy
własnym wybrzeżu wydaje się być nieco za duży, u wybrzeży wroga – zdecydowanie
za wolny (w przypadku napotkania przeciwnika, nawet w osłonie niszczycieli,
wróże mu los Bluchera pod Dogger Bank). Do tego gigantyczny jak na warunki
bałtyckie zasięg, marnujący wyporność, która mogła być lepiej spożytkowana z
punktu widzenia walorów bojowych jednostki. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że
Gryf miał być „okrętem do wszystkiego” – oprócz stawiania min, miał też być
okrętem szkolnym, do tego posiadającym znaczną autonomiczność. Tylko czy do
szkolenia potrzebny jest oceaniczny zasięg?
Osobiście preferowałbym okręt nieco większy, w którym wyporność
była by spożytkowana na osiągnięcie przyzwoitej prędkości, pozwalającej na
współdziałanie z niszczycielami i dającej realną szanse na prowadzenie
ofensywnych działań minowych – np. postawienie zagrody w Zatoce Fińskiej i
powrót do bazy. Oczywiście w naszych realiach pewnej uniwersalności nie da się
uniknąć i w okresie pokoju jednostka również powinna móc pełnić rolę okrętu
szkolnego, a także reprezentacyjnej jednostki Marynarki Wojennej – stąd silne
uzbrojenie artyleryjskie.
Gryf, polish minelayer laid down 1935 (Engine 1937)
Displacement:
2 953 t light; 3 058 t standard; 3 198 t normal; 3 310 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
402,03 ft / 384,84 ft x 43,80 ft x 12,01 ft (normal load)
122,54 m / 117,30 m x 13,35 m x 3,66 m
Armament:
8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1935 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
4 - 1,57" / 40,0 mm guns (2x2 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1935 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, all raised mounts - superfiring
2 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1935 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all forward, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 430 lbs / 195 kg
Shells per gun, main battery: 170
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 76 316 shp / 56 932 Kw = 34,60 kts
Range 3 500nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 251 tons
Complement:
212 - 276
Cost:
£2,038 million / $8,154 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 54 tons, 1,7%
Armour: 18 tons, 0,6%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 18 tons, 0,6%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 799 tons, 56,3%
Hull, fittings & equipment: 752 tons, 23,5%
Fuel, ammunition & stores: 245 tons, 7,6%
Miscellaneous weights: 330 tons, 10,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
620 lbs / 281 Kg = 11,8 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
Roll period: 11,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,42
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,553
Length to Beam Ratio: 8,79 : 1
'Natural speed' for length: 19,62 kts
Power going to wave formation at top speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,00 degrees
Stern overhang: 4,00 ft / 1,22 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 21,95 ft / 6,69 m
- Forecastle (15%): 18,96 ft / 5,78 m
- Mid (50%): 15,94 ft / 4,86 m
- Quarterdeck (12%): 15,94 ft / 4,86 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 17,10 ft / 5,21 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 205,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 176,7%
Waterplane Area: 11 797 Square feet or 1 096 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 64%
Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 185 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,45
- Longitudinal: 1,24
- Overall: 0,50
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is excellent
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
550 mines
Displacement:
2 953 t light; 3 058 t standard; 3 198 t normal; 3 310 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
402,03 ft / 384,84 ft x 43,80 ft x 12,01 ft (normal load)
122,54 m / 117,30 m x 13,35 m x 3,66 m
Armament:
8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1935 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
4 - 1,57" / 40,0 mm guns (2x2 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1935 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all aft, all raised mounts - superfiring
2 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1935 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all forward, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 430 lbs / 195 kg
Shells per gun, main battery: 170
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 76 316 shp / 56 932 Kw = 34,60 kts
Range 3 500nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 251 tons
Complement:
212 - 276
Cost:
£2,038 million / $8,154 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 54 tons, 1,7%
Armour: 18 tons, 0,6%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 18 tons, 0,6%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 799 tons, 56,3%
Hull, fittings & equipment: 752 tons, 23,5%
Fuel, ammunition & stores: 245 tons, 7,6%
Miscellaneous weights: 330 tons, 10,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
620 lbs / 281 Kg = 11,8 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
Roll period: 11,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,42
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,553
Length to Beam Ratio: 8,79 : 1
'Natural speed' for length: 19,62 kts
Power going to wave formation at top speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,00 degrees
Stern overhang: 4,00 ft / 1,22 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 21,95 ft / 6,69 m
- Forecastle (15%): 18,96 ft / 5,78 m
- Mid (50%): 15,94 ft / 4,86 m
- Quarterdeck (12%): 15,94 ft / 4,86 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 17,10 ft / 5,21 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 205,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 176,7%
Waterplane Area: 11 797 Square feet or 1 096 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 64%
Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 185 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,45
- Longitudinal: 1,24
- Overall: 0,50
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is excellent
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
550 mines
Rewelacyjny okręt! A jak elegancko się prezentuje! Część dziobowa to prawie poezja. I idealnie się nadaje to stawiania zagród minowych zarówno we wschodniej części Bałtyku jak i zachodniej. W towarzystwie dwóch Gromów i dwóch Huraganów mógłby wiele dokonać. Tylko w okresie wojny trzeba by wzmocnić obronę przeciwlotniczą. Ta odpowiada oczywiście realiom połowy lat trzydziestych ale kilka lat później byłaby raczej zbyt słaba. Nawet kosztem jednej wieży 120. Porównywalne brytyjskie klasy "Abdiel" miały 6 dział i to tylko 102 (plotn na dokładkę), a francuski znacznie większy Pluton tylko cztery (fakt że 138, ale to niewielka różnica. Ale może udało by się dostawić po kilka np 20mmm na burtach, albo chociażby 13,2, może kosztem zmniejszenia zapasu min o kilkadziesiąt sztuk, który zresztą jest bardzo duży.
OdpowiedzUsuńEch... pomarzyć dobra rzecz. Często będę wracał do tego rysunku.
Starałem się być w zgodzie z realiami epoki, jesli chodzi o artylerię plot. oczywiście, zgadzam się, że w trakcie wojny konieczne było by jej wzmocnienie - dokładnie tak, jak piszesz;)
OdpowiedzUsuńDobry okręt, ale... hmmm... yyy... musi być jakieś ale... Mam! Po co 170 pocisków na działo na okręcie, który ma działać blisko bazy? Jedyne z czym może stoczyć walkę artyleryjską to niszczyciele lub stare krążowniki (np: Emden)i to zapewne w towarzystwie własnych niszczycieli. Nie musi taszczyć tyle amunicji. Co do wyglądu. Stawiacze min są ogólnie brzydkie, bo zawsze słabo uzbrojone w stosunku do swoich rozmiarów.
OdpowiedzUsuń"Po co 170 pocisków na działo na okręcie, który ma działać blisko bazy?"
OdpowiedzUsuńPociski zawsze mogą się przydać; lepiej mieć więcej niż mniej. Poza tym ma on mieć pewne cechy okrętu uniwersalnego jak prawdziwy "Gryf", więc np. pełnić rolę okrętu artyleryjskiego - jak Bremse i Brummer.
A z tym słabym uzbrojeniem to nie zawsze. Gryf i Olaf Trygvason były uzbrojone dobrze, jakies holenderskie zdaje się też.
Wizualnie ładny ale jedno ale. Siłownia turbinowa o mocy 76 tys. KM sporo waży i w kadłubie mnóstwo miejsca zajmuje. gdzie zatem upchniesz te 550 min. Wprawdzie dawno springsharpem się nie bawiłem ale coś mi się zdaje, że nie uwzględnia on przy wyliczeniach uzbrojenia minowego. Te 300 ton różnicy między wypornością standardową a pełną to też za mało na taką masę min.
OdpowiedzUsuńi tak wyszedł ładny krążownik minowy . A jeżeli okręt tej klasy to raczej widzę 4x152 lub 6x138 .
OdpowiedzUsuńna te 550 min przeznaczyłem 330 ton "miscellaneous weights", czyli po 0,6t na minę - tyle ile ważyła mina wz. 08/39, używana przez PMW przed wojną.
OdpowiedzUsuńA tory minowe i urządzenia do przesuwania min wraz z napędem?
Usuńsupreme outlet
OdpowiedzUsuńalexander mcqueen outlet
supreme clothing
yeezy 700
yeezy boost 350
bape shoes
fear of god essentials
jordan shoes
supreme
palm angels