piątek, 30 sierpnia 2013

Flota polska w XIX w. (cz. II)



Kolejne okręciki dla polskiej floty:) Pierwszy z nich to pływająca bateria uzbrojona w ciężkie, 60-funtowe działa gładkolufowe, mająca służyć do obrony bazy w Lipawie (to będzie nasza główna, a przez dłuższy chyba czas jedyna baza morska). Nie ukrywam, że okręt jest inspirowany nieco podobnymi jednostkami brytyjskimi i francuskimi z wojny krymskiej, które wówczas dowiodły swojej skuteczności. Różnica w stosunku do nich polega na tym, że okręt nie posiada opancerzenia, bowiem nie ma walczyć z wrogimi fortami tylko okrętami, w domyśle – również nieopancerzonymi.
Drugi okręt, to zmodyfikowana kanonierka, również niosąca najcięższe wówczas we flocie działo 60-funtowe. Nazwy okrętów w typie utrzymane są nadal w konwencji mitologicznej..
 Lipawa, polish floating battery laid down 1857

Displacement:
    827 t light; 888 t standard; 901 t normal; 911 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    167,55 ft / 166,04 ft x 41,11 ft x 8,01 ft (normal load)
    51,07 m / 50,61 m x 12,53 m  x 2,44 m

Armament:
      22 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1857 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 660 lbs / 299 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 25 ihp / 18 Kw = 4,00 kts
    Range 700nm at 3,00 kts
    Bunker at max displacement = 23 tons (100% coal)

Complement:
    81 - 106

Cost:
    £0,084 million / $0,337 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 64 tons, 7,2%
    Machinery: 9 tons, 1,0%
    Hull, fittings & equipment: 754 tons, 83,7%
    Fuel, ammunition & stores: 73 tons, 8,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 093 lbs / 496 Kg = 46,6 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
    Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
    Roll period: 12,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,87

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,577
    Length to Beam Ratio: 4,04 : 1
    'Natural speed' for length: 12,89 kts
    Power going to wave formation at top speed: 8 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        9,97 ft / 3,04 m
       - Forecastle (20%):    9,97 ft / 3,04 m
       - Mid (50%):        9,97 ft / 3,04 m
       - Quarterdeck (15%):    9,97 ft / 3,04 m
       - Stern:        9,97 ft / 3,04 m
       - Average freeboard:    9,97 ft / 3,04 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,7%
    Waterplane Area: 4 761 Square feet or 442 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 169%
    Structure weight / hull surface area: 118 lbs/sq ft or 578 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,15
        - Longitudinal: 4,60
        - Overall: 1,33
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Lipawa (1857)
Windawa (1858)


 Hydra, polish gunboat laid down 1858

Displacement:
    386 t light; 406 t standard; 460 t normal; 503 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    138,26 ft / 124,74 ft x 24,15 ft x 10,01 ft (normal load)
    42,14 m / 38,02 m x 7,36 m  x 3,05 m

Armament:
      1 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1858 Model
      Smoothbore gun in deck mount
      on centreline forward
      4 - 24pdr guns in single mounts, 24lbs / 10,89kg shells, 1858 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 108 lbs / 49 kg
    Shells per gun, main battery: 160

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 327 ihp / 244 Kw = 10,00 kts
    Range 1 300nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 97 tons (100% coal)

Complement:
    79

Cost:
    £0,040 million / $0,158 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 12 tons, 2,7%
    Machinery: 113 tons, 24,5%
    Hull, fittings & equipment: 239 tons, 51,9%
    Fuel, ammunition & stores: 74 tons, 16,0%
    Miscellaneous weights: 23 tons, 5,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      255 lbs / 116 Kg = 10,6 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
    Roll period: 11,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,534
    Length to Beam Ratio: 5,17 : 1
    'Natural speed' for length: 11,17 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 35,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,48 ft / 3,50 m
       - Forecastle (20%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Mid (50%):        9,97 ft / 3,04 m
       - Quarterdeck (15%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Stern:        11,98 ft / 3,65 m
       - Average freeboard:    10,50 ft / 3,20 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,6%
    Waterplane Area: 2 003 Square feet or 186 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 133%
    Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 285 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,83
        - Longitudinal: 9,04
        - Overall: 1,05
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Hydra (1858)
Chimera (1858)
Tryton (1859)

4 komentarze:

  1. Pomysł nieopancerzonych baterii jest dziwaczny, wszystkie ówczesne okręty były dziwaczne. Duża siła ognia, ale prędkość żadna... Poczekamy, jak się rozwinie polska szkoła budowy okrętów.

    OdpowiedzUsuń
  2. W kwestii nazw: jeśli sięgamy do mitologii greckiej (wiem, że była popularna i inni też tak robili), to chciałbym zaproponować aby nadać nazwy związane z religią czy mitologią słowiańską. Np:
    Światowid, Swarożyc, Trzygław, Perun, Weres, Czarnogłów, Mokosza (jedyna znana z nazwy bogini słowiańska.
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
  3. fajny pomysł, obiecuje, że juz niedługo pojawią się okręty z nazwami nawiązującymi także do rodzimej tradycji:)

    OdpowiedzUsuń
  4. zasięg tej pływającej baterii jest wprost porażający:-P

    OdpowiedzUsuń