wtorek, 4 lutego 2014

Przebudowa pancernika Kazimierz Wielki na POW



Dziś prezentuję nowe wcielenie naszego starego pancernika kazamatowego z lat 60-tych XIX w. Postanowiłem go przeklasyfikować na okręt obrony wybrzeża, bo przy takich rozmiarach, niezbyt grubym opancerzeniu i przestarzałym sposobie rozmieszczenia artylerii głównej mocno odstawałby od współczesnych pancerników, i tym samym nie nadawałby się do udziału w walnej bitwie. W nowej postaci utracił on ożaglowanie, zbędne do pełnienia nowej funkcji. Artyleria uległa ujednoliceniu i składa się teraz z 8 dział kal. 229 mm, dzięki czemu okręt ma salwę burtową identyczną jak wieżowy pancernik obrony wybrzeża Jan III Sobieski z 1875 r. W miejsce ożaglowania zamontowałem dwa maszty bojowe z lekką artylerią szybkostrzelną przeciw torpedowcom. Wymianie uległ pancerz, na nowy stalowy, którego grubość (280 mm) została tak dobrana by wytrzymać trafienie pocisków z niemieckich dział kal. 260 mm z dystansu 3000 jardów (ok. 2700 m). Wreszcie, nowe maszyny umożliwiają uzyskanie nieco większej prędkości niż dotychczas. W nowej postaci okręt prezentuje się następująco:  

Kazimierz Wielki, polish coast defence battleship laid down 1868 (Engine 1885)

Displacement:
    3 724 t light; 3 891 t standard; 4 101 t normal; 4 269 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    237,63 ft / 237,63 ft x 46,36 ft x 21,75 ft (normal load)
    72,43 m / 72,43 m x 14,13 m  x 6,63 m

Armament:
      8 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 245,50lbs / 111,36kg shells, 1868 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 25,04lbs / 11,36kg shells, 1868 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,04lbs / 0,47kg shells, 1868 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 2 018 lbs / 915 kg
    Shells per gun, main battery: 75

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    11,0" / 280 mm    175,00 ft / 53,34 m    6,27 ft / 1,91 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 113% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,0" / 280 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 11,02" / 280 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 3 033 ihp / 2 262 Kw = 14,00 kts
    Range 2 600nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 378 tons (100% coal)

Complement:
    256 - 333

Cost:
    £0,424 million / $1,695 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 252 tons, 6,2%
    Armour: 1 232 tons, 30,0%
       - Belts: 524 tons, 12,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 504 tons, 12,3%
       - Armour Deck: 143 tons, 3,5%
       - Conning Tower: 61 tons, 1,5%
    Machinery: 581 tons, 14,2%
    Hull, fittings & equipment: 1 658 tons, 40,4%
    Fuel, ammunition & stores: 377 tons, 9,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 258 lbs / 1 478 Kg = 13,3 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
    Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
    Roll period: 13,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,89
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,599
    Length to Beam Ratio: 5,13 : 1
    'Natural speed' for length: 15,42 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        17,95 ft / 5,47 m
       - Forecastle (25%):    17,95 ft / 5,47 m
       - Mid (50%):        17,95 ft / 5,47 m
       - Quarterdeck (23%):    17,95 ft / 5,47 m
       - Stern:        17,95 ft / 5,47 m
       - Average freeboard:    17,95 ft / 5,47 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 105,1%
    Waterplane Area: 7 872 Square feet or 731 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 93%
    Structure weight / hull surface area: 112 lbs/sq ft or 547 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,81
        - Longitudinal: 6,62
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

12 komentarzy:

  1. Witam
    Ciekawe kiedy Kazimierz zostanie przezwany przez marynarzy żelazkiem ze wzgledu na podobieństwo;).

    OdpowiedzUsuń
  2. Ano faktycznie, coś z żelazka w nim jest:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. A co zastąpi emerytowane pancerniki?

    OdpowiedzUsuń
  4. nowy pancernik - już się powoli rysuje :-) będzie francuski w stylu, troche w stylu Hoche, którego osobiście uwielbiam:-)
    dV

    OdpowiedzUsuń
  5. To jesteś waszmość wyjątkiem. Hoche jest uważany za jednostkę nieudaną, brzydką i kuriozalną. Znowu gusta decydentów przeważają nad logiką. Przepraszam, musiałem ugryźć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Hoche wygląda jak kurnik na kajaku :-]

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam
    Kurcze i te 37 na marsach.....
    Już wtedy powinno to dać komus do myślenia...
    Celność na poziomie zerowym...

    OdpowiedzUsuń
  8. działka na marsach to dość powszechna wówczas (i jeszcze długo potem) praktyka, a wobec braku szerszych doświadczeń praktycznych w tym względzie które by negatywnie zweryfikowały to rozwiązanie, wypada pozostać w zgodzie z realiami epoki..
    dV

    OdpowiedzUsuń
  9. zresztą nie jestem tak do końca przekonany o tej zerowej celności. to są działka do zwalczania torpedowców, których skuteczny dystans ataku wynosił pewnie kilkaset metrów - z tej odległości chyba nie tak trudno by było trafić?
    dV

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam
    Bodajże francuski admirał Aube po bitwie pod Fuzhou postulował likwidację działek małoalibrowych jako całkowicie nieskutecznych w zwalczaniu torpedowców.

    OdpowiedzUsuń
  11. taj opinii adm. Aube nie kojarze, ale wydaje się to trochę dziwne, bo pod Fuzhou, chyba żadne torpedowce chińskie nie atakowały Francuzów, a więc trudno by na jej podstawie wyciągali wnioski na temat skuteczności artylerii przeciwko nim?

    OdpowiedzUsuń
  12. Żelazko bo żelazko, dwustronne nawet, ale za to bardzo eleganckie. :)
    I ma czym strzelać.
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń