czwartek, 24 kwietnia 2014

Nowy krążownik kolonialny



Kolejne podejście do tematu małego krążownika kolonialnego. Tym razem jest to adaptacja norweskiego krążownika Viking, którego projekt został lekko zmodyfikowany. W porównaniu z poprzednikiem (chodzi o okręt z 14 lutego: http://springsharp.blogspot.com/2014/02/krazownik-kolonialny.html ) okręt ma cięższą i nowocześniejszą artylerię (2 działa szybkostrzelne kal. 152 mm usytuowane w linii symetrii okrętu wobec 4 dział 107 mm na burtach w poprzednim typie). Wymiary, prędkość, poziom ochrony  kadłuba pozostały z grubsza na podobnym poziomie co na starszych jednostkach, ale to nie jest wielki problem, biorąc pod uwagę kolonialny charakter okrętu.





Bellerofont, polish protected cruiser laid down 1892 (Engine 1893)

Displacement:
    967 t light; 1 017 t standard; 1 199 t normal; 1 345 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    207,84 ft / 206,33 ft x 30,74 ft x 12,01 ft (normal load)
    63,35 m / 62,89 m x 9,37 m  x 3,66 m

Armament:
      2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
      2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 246 lbs / 111 kg
    Shells per gun, main battery: 180
    3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,46" / 37 mm    0,98" / 25 mm              -

   - Armour deck: 1,46" / 37 mm, Conning tower: 2,01" / 51 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 2 305 ihp / 1 720 Kw = 16,00 kts
    Range 4 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 328 tons (100% coal)

Complement:
    101 - 132

Cost:
    £0,116 million / $0,465 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 31 tons, 2,6%
    Armour: 136 tons, 11,3%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 11 tons, 0,9%
       - Armour Deck: 119 tons, 10,0%
       - Conning Tower: 5 tons, 0,4%
    Machinery: 404 tons, 33,7%
    Hull, fittings & equipment: 393 tons, 32,8%
    Fuel, ammunition & stores: 232 tons, 19,4%
    Miscellaneous weights: 3 tons, 0,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      585 lbs / 265 Kg = 5,5 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
    Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
    Roll period: 10,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,48

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,551
    Length to Beam Ratio: 6,71 : 1
    'Natural speed' for length: 14,36 kts
    Power going to wave formation at top speed: 54 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -8,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,45 ft / 3,49 m
       - Forecastle (12%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Mid (50%):        9,55 ft / 2,91 m
       - Quarterdeck (10%):    10,01 ft / 3,05 m
       - Stern:        10,47 ft / 3,19 m
       - Average freeboard:    10,04 ft / 3,06 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 156,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 82,6%
    Waterplane Area: 4 431 Square feet or 412 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 101%
    Structure weight / hull surface area: 54 lbs/sq ft or 264 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,89
        - Longitudinal: 2,66
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Bellerofont (1893)
Agamemnon (1893)
Odyseusz (1894)
Menelaos (1894)
 

2 komentarze:

  1. Niedługo trzeba będzie wymienić Transportowiec kolonialny.Przydałby się więcej niż jeden (jakby nie patrzeć kolonia się rozwija).

    OdpowiedzUsuń
  2. Fakt, już ma swoje lata i myśle powoli o nastepcy, ale na szczęście to nie jednostka bojowa, więc tak bardzo się nie spieszy i może sobie jeszcze parę latek z tymi zaglami popływać;)

    OdpowiedzUsuń