Dziś prezentuję kolejny typ pancernika, będący odpowiednikiem w naszej flocie niemieckich okrętów typu Brandenburg. Zdaję sobie sprawę, że na papierze nie
wygląda zbyt imponująco (jeśli weźmiemy pod uwagę kaliber dział czy grubość
pancerza poprzedników), ale już śpieszę wyjaśnić, dlaczego tak jest. Niemieckie
pancerniki dysponowały aż 6 działami kal. 280 mm, w dwóch wersjach: o
długości lufy 35 i 40 kal. Jak na swoje czasy byłą to broń o dużej sile
rażenia, choć dość wolno strzelająca (0,5 strz./min.). Wyliczona teoretyczna przebijalność
pocisków z tych dział na dystansie rzędu 4000 jardów (3600 m) wynosi odpowiednio 516 mm i 549 mm pancerza stalowego/compound, co jest efektem
dużej prędkości wylotowej pocisków tych dział.
Staje się więc jasne, biorąc pod uwagę że pancerze utwardzane
metodą Harveya lub Kruppa nie są jeszcze dostępne, że nie da się w tym momencie
zbudować okrętu z pancerzem całkowicie odpornym na trafienia pocisków dział o
tak wyśrubowanych osiągach Przynajmniej chwilowo artyleria wygrała wyścig z
pancerzem… Dlatego też świadomie
zrezygnowałem z prób osiągnięcia całkowitej odporności na uderzenia pocisków
kal. 280 mm
najnowszych niemieckich pancerników i w efekcie pancerz w nowym okręcie nie
grzeszy zbytnią grubością – ma bowiem „tylko” 343 mm.
Z drugiej strony, rozwój artylerii szybkostrzelnej
stwarzającej poważne zagrożenie dla wszystkich części „miękkich” pancernika
powoduje konieczność zwiększenia powierzchni pancerza kosztem jego grubości i
to wpisuje się w tendencję epoki, bowiem u schyłku XIX w. daje się zauważyć odchodzenie
od ekstremalnej grubości pancerzy, na rzecz ich większej powierzchni. Zresztą,
tą mało imponującą grubością opancerzenia możemy aż tak bardzo się nie
przejmować, gdyż w realiach końca XIX w. pociski przeciwpancerne, w zasadzie
lite, nie stanowiły by aż tak wielkiego zagrożenia dla pływalności jednostki,
jak to mamy w świadomości na podstawie doświadczeń XX-wiecznych (choć
oczywiście, lepiej było by gdyby na burcie było tych mm więcej, ale nie można
mieć wszystkiego – każdy okręt jest owocem różnych kompromisów).
Uwzględniając powyższe, postanowiłem pokryć pancerzem
większą powierzchnię, by przynajmniej zabezpieczyć się przed spodziewanymi
licznymi trafieniami z dział szybkostrzelnych kal. do 152 mm, które licznie
pojawiły się we flotach począwszy do drugiej połowy lat 80-tych. Z drugiej
strony, postanowiłem wyposażyć pancernik w bardzo silną baterię
szybkostrzelnych dział 152 mm
w liczbie 16 sztuk, co jest rozwiązaniem przyszłościowym – bowiem ma umożliwić tzw. „nawałę ogniową”,
groźną przy przewidywanych ówcześnie relatywnie małych dystansach walki dla
nieopancerzonych partii kadłubów ówczesnych pancerników. Natomiast główne uzbrojenie stanowią
standardowe dla epoki predrednotów 4 działa kal. 305 mm – w tym wypadku są to
działa zakładów Obuchowskich z 1891 r. (oryginalnie zaprojektowanych przez
Kruppa w 1886 r.), stosowane również we flocie rosyjskiej. Przy dystansie 3600 jardów ich
przebijalność pancerza stalowego wynosi 535 mm pociskiem „lekkim” (332 kg) i 630 mm pociskiem „ciężkim” (455 kg), co jest wartością aż
nadto wystarczającą z punktu widzenia walki z najnowszymi pancernikami
niemieckimi według poglądów z końca XIX w. Pancerz niemieckiego okrętu będzie zabezpieczony przed trafieniem pocisku
„ciężkiego” dopiero z dystansu 11.000 jardów (10 km). No, ale możliwość
skutecznego strzelania na takie dystanse to potwierdziła dopiero wojna
rosyjsko-japońska 1904-1905. ..
Co do przewag naszego okrętu nad niemieckimi odpowiednikami,
to upatrywałbym jej w licznej artylerii szybkostrzelnej, która jest słabą
stroną okrętów potencjalnego przeciwnika – 6 dział kal. 105 mm na typie Brandenburg
w żaden sposób nie imponuje. Zresztą, tę wadę sami Niemcy dostrzegli i w
następnych typach postawili już zdecydowanie na szybkostrzelność, montując po 4
działa kal. 240 mm
i aż 18 kal. 150 mm,
co tworzyło prawdziwie morderczą nawałę ognia, i nie ukrywam, że kusi mnie
pójście podobną drogą w przyszłości...
Na koniec kilka słów o patronie okrętu: jest nim Teodor
Nowosilski (1808-1892), w mojej historii alternatywnej pierwszy dowódca
marynarki wojennej (w latach 1856-1878), początkowo w stopniu wiceadmirała, w
którym przeszedł z floty rosyjskiej do nowo utworzonej polskiej. W 1863 r.
awansowany na admirała, a w 1874 – na generała-admirała, czyli odpowiednika
marszałka w wojskach lądowych.
Generał-Admirał Nowosilski, polish battleship laid down 1889 (Engine 1892)
Displacement:
10 099 t light; 10 558 t standard; 11 162 t normal; 11 645 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
362,37 ft / 361,38 ft x 69,09 ft x 25,03 ft (normal load)
110,45 m / 110,15 m x 21,06 m x 7,63 m
Armament:
4 - 12,01" / 305 mm guns (2x2 guns), 813,76lbs / 369,12kg shells, 1886 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
10 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side ends, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
14 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 5 010 lbs / 2 272 kg
Shells per gun, main battery: 80
1 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes, 4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,5" / 343 mm 167,49 ft / 51,05 m 9,94 ft / 3,03 m
Ends: 5,98" / 152 mm 132,45 ft / 40,37 m 9,71 ft / 2,96 m
61,45 ft / 18,73 m Unarmoured ends
Upper: 10,0" / 254 mm 116,37 ft / 35,47 m 8,43 ft / 2,57 m
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 9,02" / 229 mm 12,5" / 318 mm
2nd: 7,17" / 182 mm - -
3rd: 6,10" / 155 mm - -
- Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 9 330 ihp / 6 960 Kw = 16,70 kts
Range 4 360nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 086 tons (100% coal)
Complement:
542 - 705
Cost:
£1,113 million / $4,451 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 626 tons, 5,6%
Armour: 4 019 tons, 36,0%
- Belts: 1 955 tons, 17,5%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 241 tons, 11,1%
- Armour Deck: 694 tons, 6,2%
- Conning Tower: 129 tons, 1,2%
Machinery: 1 666 tons, 14,9%
Hull, fittings & equipment: 3 782 tons, 33,9%
Fuel, ammunition & stores: 1 063 tons, 9,5%
Miscellaneous weights: 5 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 458 lbs / 4 744 Kg = 12,3 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric height 3,6 ft / 1,1 m
Roll period: 15,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,57
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,625
Length to Beam Ratio: 5,23 : 1
'Natural speed' for length: 19,01 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,96 ft / 5,17 m
- Forecastle (18%): 15,94 ft / 4,86 m
- Mid (50%): 14,96 ft / 4,56 m
- Quarterdeck (16%): 14,96 ft / 4,56 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 15,45 ft / 4,71 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 95,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 97,8%
Waterplane Area: 18 692 Square feet or 1 737 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 680 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,51
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
10 099 t light; 10 558 t standard; 11 162 t normal; 11 645 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
362,37 ft / 361,38 ft x 69,09 ft x 25,03 ft (normal load)
110,45 m / 110,15 m x 21,06 m x 7,63 m
Armament:
4 - 12,01" / 305 mm guns (2x2 guns), 813,76lbs / 369,12kg shells, 1886 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
10 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side ends, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
14 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 5 010 lbs / 2 272 kg
Shells per gun, main battery: 80
1 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes, 4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,5" / 343 mm 167,49 ft / 51,05 m 9,94 ft / 3,03 m
Ends: 5,98" / 152 mm 132,45 ft / 40,37 m 9,71 ft / 2,96 m
61,45 ft / 18,73 m Unarmoured ends
Upper: 10,0" / 254 mm 116,37 ft / 35,47 m 8,43 ft / 2,57 m
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 9,02" / 229 mm 12,5" / 318 mm
2nd: 7,17" / 182 mm - -
3rd: 6,10" / 155 mm - -
- Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 9 330 ihp / 6 960 Kw = 16,70 kts
Range 4 360nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 086 tons (100% coal)
Complement:
542 - 705
Cost:
£1,113 million / $4,451 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 626 tons, 5,6%
Armour: 4 019 tons, 36,0%
- Belts: 1 955 tons, 17,5%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 241 tons, 11,1%
- Armour Deck: 694 tons, 6,2%
- Conning Tower: 129 tons, 1,2%
Machinery: 1 666 tons, 14,9%
Hull, fittings & equipment: 3 782 tons, 33,9%
Fuel, ammunition & stores: 1 063 tons, 9,5%
Miscellaneous weights: 5 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 458 lbs / 4 744 Kg = 12,3 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric height 3,6 ft / 1,1 m
Roll period: 15,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,57
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,625
Length to Beam Ratio: 5,23 : 1
'Natural speed' for length: 19,01 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,96 ft / 5,17 m
- Forecastle (18%): 15,94 ft / 4,86 m
- Mid (50%): 14,96 ft / 4,56 m
- Quarterdeck (16%): 14,96 ft / 4,56 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 15,45 ft / 4,71 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 95,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 97,8%
Waterplane Area: 18 692 Square feet or 1 737 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 680 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,51
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Cóś piknego!
OdpowiedzUsuńI moim zdaniem, przyjąłeś bardzo rozsądne i racjonalne założenia.
Aleksander
Linia też odpowiednia. Trochę nawiązuje do sylwetki typu Połtawa ... ale ten był później. Więc może stanowić częściowo jego pierwowzór :)
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńŁajba niczego sobie.
Nie dało by się dołożyć tak z 1,5 węzła ,bo na 4 Prusaki mamy tylko 1 sztukę
niestety, więcej się nie da. Ograniczenia techniczne są w tym czasie takie, że realnie możliwa do osiągnięcia prędkość to circa 16 w. i więcej springsharp nie puści. tzn. dało by sie, ale pod warunkiem radykalnego odchudzenia pancerza bądź uzbrojenia, ale tą drogą nie chcę podążać;)
UsuńAaaaaa.. bym zapomniał... drobne pytanko...
OdpowiedzUsuńDługość lufy w kalibrach: 35 czy 40? Bo na ten rok to mi pasuje 35 k.
Piotr
dokładnie, sa to działa model 1886 Kruppa, o długości 35 kal.
UsuńA kiedy zrezygnowaliśmy z nazywania pancerników imionami Polskich królów ?
OdpowiedzUsuńNie zrezygnowaliśmy:) To raczej odosobniony przypadek, imię admirała okręt dostał na okoliczność jego odejścia na "wieczną wachtę" co zbiegło się z ukończeniem naszego pancernika. Precedensy w dziejach były: np brytyjski 131-działowy liniowiec parowo-żaglowy Duke of Wellington (poprzednio Windsor Castle) z 1852 r. otrzymał swoją nazwę na okoliczność śmierci zwycięzcy spod Waterloo, co nastąpiło dokładnie w dniu wodowania tego okrętu.
Usuń