Dziś propozycja przebudowy trzeciego z tureckich krążowników typu Nizamiye (post z 31 lipca), tj. Yaver-i Tevfik z 1882 r. na stawiacz min. Przebudowa ma miejsce w 1902 r., zatem w jej wyniku powstała jednostka nieomal unikalna na owe czasy, bowiem wyspecjalizowanych stawiaczy min było wówczas nadzwyczaj mało. Podobnie jak w w przypadku poprzednio prezentowanej przebudowy, z okrętu została pusta skorupa, a niemal wszystkie pozostałe elementy zostały usunięte (włącznie z pancerzem pokładowym). Okręt otrzymał nowy układ napędowy zapewniający osiągnięcie 18,5 w., oraz zestaw uzbrojenia składający się z dział kal. 88 mm i 50 mm. Zapas zabieranych min, które rozmieszczono wewnątrz kadłuba oraz na pokładzie rufowym wynosi 400 szt.
Yaver-i Tevfik, turkish minelayer laid down 1881 (Engine 1902)
Displacement:
2 499 t light; 2 584 t standard; 2 772 t normal; 2 922 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
272,93 ft / 263,45 ft x 42,81 ft x 16,77 ft (normal load)
83,19 m / 80,30 m x 13,05 m x 5,11 m
Armament:
6 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
2 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all forward
6 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 189 lbs / 86 kg
Shells per gun, main battery: 250
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,50" / 38 mm - -
2nd: 0,98" / 25 mm 0,59" / 15 mm -
- Conning tower: 1,97" / 50 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 255 ihp / 4 667 Kw = 18,50 kts
Range 3 500nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 337 tons (100% coal)
Complement:
190 - 248
Cost:
£0,240 million / $0,960 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 24 tons, 0,9%
Armour: 28 tons, 1,0%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 20 tons, 0,7%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 8 tons, 0,3%
Machinery: 948 tons, 34,2%
Hull, fittings & equipment: 1 200 tons, 43,3%
Fuel, ammunition & stores: 272 tons, 9,8%
Miscellaneous weights: 300 tons, 10,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 715 lbs / 778 Kg = 95,4 x 3,5 " / 88 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
Roll period: 13,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,513
Length to Beam Ratio: 6,15 : 1
'Natural speed' for length: 16,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 9,48 ft / 2,89 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,44 ft / 6,84 m
- Forecastle (16%): 17,45 ft / 5,32 m
- Mid (50%): 14,99 ft / 4,57 m
- Quarterdeck (25%): 15,94 ft / 4,86 m
- Stern: 16,96 ft / 5,17 m
- Average freeboard: 16,59 ft / 5,06 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 129,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 121,3%
Waterplane Area: 7 605 Square feet or 707 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 115%
Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 422 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,07
- Longitudinal: 5,63
- Overall: 1,26
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
400 mines
Rzeczywiście unikatowy okręt. Na swoje czasy ma walor ofensywnego stawiacza min. Około 1910 r. jego prędkość w tej roli przestanie wystarczać, ale funkcje defensywne będzie mógł pełnić z powodzeniem do czasów zakończenia PWS. Armaty 50 mm raczej można będzie w tym okresie zdemontować. Bardzo dobrze przemyślana przebudowa!
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję! Myślę, że okręt byłby przydatny jeszcze w czasie PWS, i przyczyniłby się do jeszcze skuteczniejszego niż w rzeczywistości zakorkowania Dardaneli, a tym samym – jeszcze większej liczby zatopionych alianckich pancerników. I może do dziś byłby okrętem muzeum, w miejsce Nusreta :)
UsuńdV
Trafne spostrzeżenie!
UsuńŁK
Możesz dać informację, jakie masy wliczyłeś w "Miscellaneous weights" ? Pytam, bo wydaje mi się, że 750 kg na minę to trochę sporo, jak na okres pierwszych lat XX wieku.
UsuńPeperon
Trochę niefortunnie mi wszedł post. Chciałem dać głos niezależnie od wcześniejszych wpisów...
UsuńPeperon
Na miscellaneous weight składa się jedynie wyposażenie minowe i same miny. Jest pewien problem z ustaleniem, ile to dokładnie wszystko waży, choćby stąd, że masy min nie zawsze są znane. Ja przyjąłem „ryczałtem” 0,75 tony na minę w tym okresie. Przykładowo, rosyjska mina z 1908 r. mogła ważyć 575 kg. Ale coś trzeba doliczyć na towarzyszące wyposażenie, jak tory minowe, dźwigi itp. Stąd te 0,75 tony. Nawet jeśli przeszacowałem, to tylko dodaje jednostce realistyczności, bo odpada zarzut o nadmierny optymizm kalkulacji ;)
UsuńdV
ps. skoro już ten temat "wypłynął", to dla symulacji okrętów posiadających miny mam przyjęte takie współczynniki: 0,1t przed 1870 r., 0,2t w latach 1870-tych, 0,3t w latach 1880-tych, 0,5t w latach 90-tych, 0,75t w latach 1900-1925 i 1t po 1925 r.
UsuńdV
Urodziwe to to nie jest, a widok min zajmujących polowe pokładu budzi dreszczyk przerażenia. Rozumiem uwarunkowania, ale jednak trudno mieć sympatię do tej klasy jednostek. Natychmiast kojarzy mi się historia "Plutona". Co zrobił z minami nasz "Gryf", również nie przynosi mu chwały. "Olav Tryggvason" wprawdzie się spisał, ale w innym charakterze.
OdpowiedzUsuńTutaj mam wątpliwości w kwestii uzbrojenia. Przy wyporności sięgającej prawie 3000t tylko 88? Przed najmniejszym krążownikiem ani uciec, ani się odgryźć (skojarzenie: 88 miał pechowy "Albatross").
Aleksander
Rosyjskie stawiacze min, powstałe w wyniku przebudowy fregat pancernych, były jeszcze większe, wolniejsze i słabiej uzbrojone artyleryjsko... :)
UsuńŁK
Dokładnie. Można tu jeszcze przywołać przykład pionierskich rosyjskich stawiaczy min Amur i Jenisiej z 1901 r., które miały na pokładzie po 5 dział 75 mm. Stawiacz min nie jest okrętem który powinien się wdawać w pojedynki artyleryjskie. Z ładunkiem dział na pokładzie było by to niemal samobójstwo. Jeśli już ma jakieś działa, to tylko po to by odpędzić jakiś natarczywy torpedowiec czy niszczyciel ;)
UsuńdV
Po co to robisz? To wcale nie jest śmieszne!
OdpowiedzUsuńŁK