środa, 13 września 2023

Przebudowa krążownika Yaver-i Tevfik na stawiacz min

Dziś propozycja przebudowy trzeciego z tureckich krążowników typu Nizamiye  (post z 31 lipca), tj. Yaver-i Tevfik z 1882 r. na stawiacz min. Przebudowa ma miejsce w 1902 r., zatem w jej wyniku powstała jednostka nieomal unikalna na owe czasy, bowiem wyspecjalizowanych stawiaczy min było wówczas nadzwyczaj mało. Podobnie jak w w przypadku poprzednio prezentowanej przebudowy, z okrętu została pusta skorupa, a niemal wszystkie pozostałe elementy zostały usunięte (włącznie z pancerzem pokładowym). Okręt otrzymał nowy układ napędowy zapewniający osiągnięcie 18,5 w., oraz zestaw uzbrojenia składający się z dział kal. 88 mm i 50 mm. Zapas zabieranych min, które rozmieszczono wewnątrz kadłuba oraz na pokładzie rufowym wynosi 400 szt.  






Yaver-i Tevfik, turkish minelayer laid down 1881 (Engine 1902)

Displacement:
    2 499 t light; 2 584 t standard; 2 772 t normal; 2 922 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    272,93 ft / 263,45 ft x 42,81 ft x 16,77 ft (normal load)
    83,19 m / 80,30 m x 13,05 m  x 5,11 m

Armament:
      6 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
      2 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all forward
      6 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 189 lbs / 86 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,50" / 38 mm          -                  -
    2nd:    0,98" / 25 mm    0,59" / 15 mm              -

   - Conning tower: 1,97" / 50 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 6 255 ihp / 4 667 Kw = 18,50 kts
    Range 3 500nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 337 tons (100% coal)

Complement:
    190 - 248

Cost:
    £0,240 million / $0,960 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 24 tons, 0,9%
    Armour: 28 tons, 1,0%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 20 tons, 0,7%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 8 tons, 0,3%
    Machinery: 948 tons, 34,2%
    Hull, fittings & equipment: 1 200 tons, 43,3%
    Fuel, ammunition & stores: 272 tons, 9,8%
    Miscellaneous weights: 300 tons, 10,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 715 lbs / 778 Kg = 95,4 x 3,5 " / 88 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
    Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
    Roll period: 13,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,513
    Length to Beam Ratio: 6,15 : 1
    'Natural speed' for length: 16,23 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 9,48 ft / 2,89 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        22,44 ft / 6,84 m
       - Forecastle (16%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Mid (50%):        14,99 ft / 4,57 m
       - Quarterdeck (25%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Stern:        16,96 ft / 5,17 m
       - Average freeboard:    16,59 ft / 5,06 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 129,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,3%
    Waterplane Area: 7 605 Square feet or 707 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 115%
    Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 422 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,07
        - Longitudinal: 5,63
        - Overall: 1,26
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

400 mines

11 komentarzy:

  1. Rzeczywiście unikatowy okręt. Na swoje czasy ma walor ofensywnego stawiacza min. Około 1910 r. jego prędkość w tej roli przestanie wystarczać, ale funkcje defensywne będzie mógł pełnić z powodzeniem do czasów zakończenia PWS. Armaty 50 mm raczej można będzie w tym okresie zdemontować. Bardzo dobrze przemyślana przebudowa!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Myślę, że okręt byłby przydatny jeszcze w czasie PWS, i przyczyniłby się do jeszcze skuteczniejszego niż w rzeczywistości zakorkowania Dardaneli, a tym samym – jeszcze większej liczby zatopionych alianckich pancerników. I może do dziś byłby okrętem muzeum, w miejsce Nusreta :)
      dV

      Usuń
    2. Trafne spostrzeżenie!
      ŁK

      Usuń
    3. Możesz dać informację, jakie masy wliczyłeś w "Miscellaneous weights" ? Pytam, bo wydaje mi się, że 750 kg na minę to trochę sporo, jak na okres pierwszych lat XX wieku.
      Peperon

      Usuń
    4. Trochę niefortunnie mi wszedł post. Chciałem dać głos niezależnie od wcześniejszych wpisów...
      Peperon

      Usuń
    5. Na miscellaneous weight składa się jedynie wyposażenie minowe i same miny. Jest pewien problem z ustaleniem, ile to dokładnie wszystko waży, choćby stąd, że masy min nie zawsze są znane. Ja przyjąłem „ryczałtem” 0,75 tony na minę w tym okresie. Przykładowo, rosyjska mina z 1908 r. mogła ważyć 575 kg. Ale coś trzeba doliczyć na towarzyszące wyposażenie, jak tory minowe, dźwigi itp. Stąd te 0,75 tony. Nawet jeśli przeszacowałem, to tylko dodaje jednostce realistyczności, bo odpada zarzut o nadmierny optymizm kalkulacji ;)
      dV

      Usuń
    6. ps. skoro już ten temat "wypłynął", to dla symulacji okrętów posiadających miny mam przyjęte takie współczynniki: 0,1t przed 1870 r., 0,2t w latach 1870-tych, 0,3t w latach 1880-tych, 0,5t w latach 90-tych, 0,75t w latach 1900-1925 i 1t po 1925 r.
      dV

      Usuń
  2. Urodziwe to to nie jest, a widok min zajmujących polowe pokładu budzi dreszczyk przerażenia. Rozumiem uwarunkowania, ale jednak trudno mieć sympatię do tej klasy jednostek. Natychmiast kojarzy mi się historia "Plutona". Co zrobił z minami nasz "Gryf", również nie przynosi mu chwały. "Olav Tryggvason" wprawdzie się spisał, ale w innym charakterze.
    Tutaj mam wątpliwości w kwestii uzbrojenia. Przy wyporności sięgającej prawie 3000t tylko 88? Przed najmniejszym krążownikiem ani uciec, ani się odgryźć (skojarzenie: 88 miał pechowy "Albatross").
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rosyjskie stawiacze min, powstałe w wyniku przebudowy fregat pancernych, były jeszcze większe, wolniejsze i słabiej uzbrojone artyleryjsko... :)
      ŁK

      Usuń
    2. Dokładnie. Można tu jeszcze przywołać przykład pionierskich rosyjskich stawiaczy min Amur i Jenisiej z 1901 r., które miały na pokładzie po 5 dział 75 mm. Stawiacz min nie jest okrętem który powinien się wdawać w pojedynki artyleryjskie. Z ładunkiem dział na pokładzie było by to niemal samobójstwo. Jeśli już ma jakieś działa, to tylko po to by odpędzić jakiś natarczywy torpedowiec czy niszczyciel ;)
      dV

      Usuń
  3. Po co to robisz? To wcale nie jest śmieszne!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń