poniedziałek, 7 października 2024

Krążowniki eskortowe

Po zakończeniu PWS w składzie floty brytyjskiej znajdowała się wciąż pewna liczba małych krążowników, budowanych w dekadzie przed wybuchem wojny do współdziałania z flotyllami niszczycieli, jako przewodniki flotylli. Te tzw. scouty, po wojnie uznano za zbędne i mimo iż były niezbyt stare, wszystkie wysłano na złom w latach 1920-1923. Oczywiście, w roli typowych lekkich krążowników nie bardzo już mogły się sprawdzić, jako że do służby weszły w międzyczasie okręty tej klasy dwa razy większe, szybsze, lepiej opancerzone i uzbrojone w 6-calówki. Niemniej widziałbym szansę na ich utrzymanie w służbie w roli jednostek eskortowych.
Tutaj „na tapetę” wziąłem ostatnie, najnowsze jednostki tej klasy – liczący 6 (pierwotnie 7, ale jeden zatonął) okrętów typ Boadicea z lat 1908-12, czasem rozdzielany na trzy podtypy (Boadicea, Blonde, Active). Jednostki te były bardzo do siebie podobne, miały zbliżone wymiary, wygląd i osiągi, a różniły się uzbrojeniem (6 lub 10 dział 102 mm), opancerzeniem pokładu (25 lub 38 mm) i kształtem stewy dziobowej.
W mojej adaptacji do nowej roli przewidziałem wymianę uzbrojenia okrętów na działa 6-calowe (152mm) L/45, wzmocnienie opancerzenia poprzez dodanie pancerza burtowego na wysokości komór amunicyjnych i siłowni, oraz zmianę sposobu opalania kotłów z mieszanego, na opalanie wyłącznie paliwem płynnym. Samej maszynowni nie przewidziałem do modernizacji, ograniczając się do jej remontu i ewentualnie wymiany zużytych elementów.  Wyrzutnie torped kal. 457 mm zostały wymienione na kal. 533 mm. Okręty otrzymały 2 zrzutnie bomb głębinowych na rufie oraz 4 miotacze na burtach. Zmodernizowano nadbudówkę i maszt dziobowy. Ponadto postanowiłem ujednolicić kształt dziobu do tego, jaki występował na podtypie Active.
Po przebudowie okręty prezentują się tak oto:

 









Boadicea, british escort cruiser laid down 1907 (Engine 1908), rebuilt 1920

Displacement:
    2 919 t light; 3 071 t standard; 3 350 t normal; 3 574 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    406,11 ft / 404,49 ft x 41,47 ft x 14,01 ft (normal load)
    123,78 m / 123,29 m x 12,64 m  x 4,27 m

Armament:
      2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1899 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1899 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
      2 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1913 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 1 raised mount
      4 - 1,57" / 40,0 mm guns in single mounts, 1,95lbs / 0,88kg shells, 1914 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 677 lbs / 307 kg
    Shells per gun, main battery: 200
    2 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,01" / 51 mm    261,98 ft / 79,85 m    5,97 ft / 1,82 m
    Ends:    Unarmoured
    Upper:    1,50" / 38 mm    186,38 ft / 56,81 m    8,46 ft / 2,58 m
      Main Belt covers 100% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,57" / 40 mm    0,98" / 25 mm              -
    2nd:    1,57" / 40 mm    0,98" / 25 mm              -

   - Armour deck: 1,50" / 38 mm, Conning tower: 4,02" / 102 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Direct drive, 4 shafts, 18 619 shp / 13 890 Kw = 25,00 kts
    Range 5 480nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 503 tons

Complement:
    219 - 286

Cost:
    £0,305 million / $1,220 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 85 tons, 2,5%
    Armour: 599 tons, 17,9%
       - Belts: 236 tons, 7,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 35 tons, 1,0%
       - Armour Deck: 309 tons, 9,2%
       - Conning Tower: 19 tons, 0,6%
    Machinery: 940 tons, 28,1%
    Hull, fittings & equipment: 1 235 tons, 36,9%
    Fuel, ammunition & stores: 431 tons, 12,9%
    Miscellaneous weights: 60 tons, 1,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 253 lbs / 1 475 Kg = 30,4 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
    Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
    Roll period: 11,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 65 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,499
    Length to Beam Ratio: 9,75 : 1
    'Natural speed' for length: 20,11 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        21,46 ft / 6,54 m
       - Forecastle (20%):    19,95 ft / 6,08 m
       - Mid (28%):        19,95 ft / 6,08 m (10,96 ft / 3,34 m aft of break)
       - Quarterdeck (20%):    10,96 ft / 3,34 m
       - Stern:        11,98 ft / 3,65 m
       - Average freeboard:    13,66 ft / 4,16 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 113,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 108,2%
    Waterplane Area: 11 166 Square feet or 1 037 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 104%
    Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 336 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,08
        - Longitudinal: 1,47
        - Overall: 1,11
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 depth charge racks
4 depth charge throwers

Boadicea (1908, rebuilt 1920)
Bellona (1909, rebuilt 1920)
Blanche (1909, rebuilt 1920)
Blonde (1910, rebuilt 1921)
Active (1911, rebuilt 1921)
Fearless (1912, rebuilt 1921)
 

3 komentarze:

  1. Ciekawe, czy byłyby w stanie dociągnąć w służbie II wojny, kiedy okazałyby się przydatne — zapewne po znaczącym wzmocnieniu artylerii przeciwlotniczej kosztem części sześciocalówek. Gdyby nie, para poszłaby w gwizdek, ale może mimo niesprzyjającej metryki byłaby taka szansa. W końcu okręty nie odpoczywały w trakcie Wielkiej Wojny, więc w związku z modernizacją wskazany byłby gruntowny remont, niejako resetujący nominalny wiek.

    Swoja drogą taka konwersja mogłaby może stanowić towar eksportowy dla flot państw nowych (gdyby Brytyjczycy mimo sceptycyzmu wobec wzmacniania ich zwąchali interes), ale też dysponujących mniejszymi środkami, jak Chiny czy niealternatywny Syjam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa propozycja. Sam niegdyś opracowałem sobie alternatywne dzieje jednego z krążowników tego typu, a mianowicie „Fearlles”, który po kasacji w 1921 r. został kupiony przez marynarkę portugalską jako "Adamastor". Nastąpił jedynie niewielki remont, a kardynalna przebudowa zamknęła się dopiero w latach 1938 - 1941! :) Jedyne, co budzi wątpliwość to rzeczywiste zapotrzebowanie na specjalistyczne okręty eskortowe we wczesnych latach 20-tych.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeden z moich ulubieńców, HMS Comus typu Caroline przeszedł dość podobną transformację, a do WW2 nie dociągnął, bo jego załoga znalazła się na którymś z typu Leander i go skasowano w 1934 roku. Caroline żyje do dzisiaj w Irlandii, bliźniak Carysfort wycofano w 1931 itd. Były nieco większe i nieco szybsze oraz co najważniejsze, miały już centralny układ celowania na trójnożnym maszcie, stąd taka ich przydatność do czasu uzyskania nowych typów lekkich krążowników dla Royal Navy. Pozdrawiam pomysłodawcę fajnego projektu i dyskutantów. ps. Comus rajdera niemieckiego wykończył kiedyś tam, a pod Jutlandią grał ważne role.

    OdpowiedzUsuń