sobota, 26 października 2024

Mini-Scharnhorst :)

Dzisiejszy okręt to odpowiedź na bułgarskie krążowniki prezentowane 25 sierpnia i 15 września 2024 r. Ten okręt, w założeniu jest mini-Scharnhorstem. Jest oczywiście niemieckiej budowy i posiada ujednolicone uzbrojenie artyleryjskie w postaci 8 dział kal. 17 cm L/40 (takich jak na pancernikach typu Deutschland i Braunschweig). Ich rozmieszczenie jest podobne do wspomnianego niemieckiego krążownika pancernego – 4 działa znajdują się w wieżach na dziobie i rufie, a pozostałe 4 – w kazamatach na śródokręciu. Okręt ma wyporność limitowaną do niespełna 7000 ton, w ramach której udało się uzyskać opancerzenie o grubości 150 mm na burtach, 150 mm na wieżach i 100 mm na kazamatach, prędkość wynoszącą 22 w. i zasięg 5100 Mm. Są to parametry, jak się wydaje, wystarczające jak na przeznaczenie okrętu, tj. do działań na wodach okalających Turcję – Morzu Czarnym, Egejskim i Śródziemnym przeciw krążownikom bułgarskim (ww., hipotetyczne), rosyjskim czy greckim (hipotetyczny typ Antinavarhos Kontouriotis – post z 19 stycznia 2024 r.).

 







Mukkademe-i Hayir, turkish armoured cruiser laid down 1906 (Engine 1907)

Displacement:
    6 091 t light; 6 363 t standard; 6 874 t normal; 7 282 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    392,68 ft / 392,19 ft x 56,99 ft x 19,75 ft (normal load)
    119,69 m / 119,54 m x 17,37 m  x 6,02 m

Armament:
      4 - 6,69" / 170 mm guns (2x2 guns), 149,90lbs / 67,99kg shells, 1904 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 6,69" / 170 mm guns in single mounts, 149,90lbs / 67,99kg shells, 1904 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
      8 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread, 6 raised mounts - superfiring
      4 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all forward
      4 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
    Weight of broadside 1 449 lbs / 657 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    3 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,91" / 150 mm    187,37 ft / 57,11 m    6,82 ft / 2,08 m
    Ends:    3,94" / 100 mm    201,35 ft / 61,37 m    6,82 ft / 2,08 m
      3,48 ft / 1,06 m Unarmoured ends
    Upper:    5,91" / 150 mm    187,37 ft / 57,11 m    7,97 ft / 2,43 m
      Main Belt covers 73% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,91" / 150 mm    3,94" / 100 mm        5,91" / 150 mm
    2nd:    3,94" / 100 mm          -                  -
    3rd:    0,79" / 20 mm          -                  -
    4th:    0,79" / 20 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 5,91" / 150 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 18 757 ihp / 13 993 Kw = 22,00 kts
    Range 5 100nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 919 tons (100% coal)

Complement:
    376 - 490

Cost:
    £0,657 million / $2,628 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 181 tons, 2,6%
    Armour: 1 728 tons, 25,1%
       - Belts: 961 tons, 14,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 269 tons, 3,9%
       - Armour Deck: 452 tons, 6,6%
       - Conning Tower: 46 tons, 0,7%
    Machinery: 2 084 tons, 30,3%
    Hull, fittings & equipment: 2 098 tons, 30,5%
    Fuel, ammunition & stores: 782 tons, 11,4%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      5 197 lbs / 2 357 Kg = 34,7 x 6,7 " / 170 mm shells or 1,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
    Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
    Roll period: 12,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,29

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,545
    Length to Beam Ratio: 6,88 : 1
    'Natural speed' for length: 19,80 kts
    Power going to wave formation at top speed: 54 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        18,96 ft / 5,78 m
       - Forecastle (22%):    17,95 ft / 5,47 m
       - Mid (68%):        17,45 ft / 5,32 m (10,01 ft / 3,05 m aft of break)
       - Quarterdeck (18%):    10,01 ft / 3,05 m
       - Stern:        10,47 ft / 3,19 m
       - Average freeboard:    15,42 ft / 4,70 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 124,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 125,0%
    Waterplane Area: 15 525 Square feet or 1 442 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 94%
    Structure weight / hull surface area: 89 lbs/sq ft or 433 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,78
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Good seaboat, rides out heavy weather easily
 

13 komentarzy:

  1. Fajny okręt monokalibrowy. Szykowna zwłaszcza ta 4-kominowa sylwetka. Szkoda, że nie dało się zastosować układu 4 x II (z wieżami umieszczonymi poburtowo, na śródokręciu).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, wieże to rozwiązanie dużo cięższe. Żeby je zastosować w tym przypadku, trzeba by zwiększyć wyporność aż do 7400 ton, czyli dość sporo.
      dV

      Usuń
  2. Okręt wydaje się mieć stosunek potencjału ofensywno-defensywnego porównywalny tylko z „Sankt Georgiem”, przy zastrzeżeniu dotyczącym spinania się jednostki. Siłę ognia można z uwagi na szybkostrzelność dział 17 cm porównywalną z kalibrem 150-152 mm jako wręcz wybitną. Bardzo elegancka sylwetka odziedziczona po większym pierwowzorze, niemieckie budownictwo okrętowe w najlepszym wydaniu.

    Wyobrażalne byłyby wariantywne charakterystyki, takie jak pancerz ograniczony do maksymalnie 100 mm, ale za to większa prędkość.

    Natomiast układ z 4xII (może z wieżami na śródokręciu rozmieszczonymi już diagonalnie?) mógłby pojawić się w późniejszym o kilka lat wariancie ewolucyjnym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponowany przeze mnie powyżej układ 4 x II to oczywiście schemat diagonalny (dziób - burty - rufa). Schemat taki był już stosowany realnie od roku 1903 (krążownik "Dupleix" - tyle, że armaty 165 mm).
      ŁK

      Usuń
    2. Czyli pełna zgodność koncepcji — w zasadzie taki okręt mógłby być współczesny „Von der Tannowi”.

      Usuń
    3. PS W pierwszym poście ma być „Okręt wydaje się mieć stosunek potencjału ofensywno-defensywnego do wyporności porównywalny tylko z „Sankt Georgiem”, przy zastrzeżeniu dotyczącym spinania się jednostki austro-węgierskiej”. Funkcji edycji postów platforma już pewnie nie wprowadzi...

      Usuń
    4. Redukcja pancerza do 100 mm daje możliwość uzyskania prędkość wynoszącej 22,7 w. (przy pozostałych parametrach niezmienionych). Moim zdaniem - nie opłaca się ;)
      dV

      Usuń
    5. ps. nie neguję oczywiście możliwości zastosowania w tym czasie konfiguracji z całą artylerią w wieżach, skoro faktycznie typu Dupleix taką miał (nawiasem mówić, to były okręty rozpoczęte jeszcze w latach 90-tych XIX w.). Ale w tym przypadku miał być mini-Scharnhorst, zatem kazamaty musiały być ;)
      dV

      Usuń
    6. Istotnie, w takim układzie gra na redukcję pancerza staje się niewarta świeczki.

      Natomiast może ewentualną wersję z ustawieniem diagonalnym może kupiliby dla siebie sami Niemcy, pod wrażeniem potencjału okrętu eksportowego? To zresztą mogłoby mieć ciekawe reperkusje w Wielkiej Brytanii...

      Usuń
    7. Zwłaszcza gdyby taki "diagonalny" krążownik dostał turbiny zamiast maszyn parowych.
      A wracając do prezentowanego krążownika, to byłby niezbyt przyjazny dla załogi. Roll period 12,5 sekundy daje dość "sztywny" okręt na fali.
      Peperon

      Usuń
    8. Napęd turbinowy byłby zdecydowanie pożądany, choć i bardzo szybkiego okrętu maszynowego a la „Blücher” nie należałoby odrzucać.

      Usuń
    9. Gdyby taki okręt powstał za parę lat, powiedzmy około 1910 r., spokojnie mógłby otrzymać turbiny. Wtedy też by się można zastanowić nad wieżami na śródokręciu - przy wykorzystaniu turbin zapewne dało by się je pogodzić ze wzrostem prędkości przy jednoczesnym utrzymaniu wielkości okrętu w ryzach.
      dV

      Usuń
  3. Bardzo udana i świetnie prezentująca się jednostka. Chyba pierwszy przodek krążownika ciężkiego z ujednoliconą artylerią powyżej 152 mm. Gdyby Niemcom udało się wybudować kilka takich z większym zasięgiem oraz z nieco większą prędkością i wypuścić na oceany, to Anglicy ze swoimi w większości przestarzałymi w czasie wojny KP, mieliby spory problem.
    Aleksander

    OdpowiedzUsuń