Displacement:
1 258 t light; 1 309 t standard; 1 554 t normal; 1 751 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
183,99 ft / 181,50 ft x 35,96 ft x 14,99 ft (normal load)
56,08 m / 55,32 m x 10,96 m x 4,57 m
Armament:
6 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1857 Model
Smoothbore guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 180 lbs / 82 kg
Shells per gun, main battery: 250
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 paddle wheels, 1 715 ihp / 1 280 Kw = 13,00 kts
Range 2 000nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 442 tons (100% coal)
Complement:
160
Cost:
£0,145 million / $0,579 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 18 tons, 1,1%
Machinery: 614 tons, 39,5%
Hull, fittings & equipment: 587 tons, 37,7%
Fuel, ammunition & stores: 296 tons, 19,1%
Miscellaneous weights: 40 tons, 2,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
431 lbs / 195 Kg = 18,4 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,59
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 9,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,70
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,556
Length to Beam Ratio: 5,05 : 1
'Natural speed' for length: 13,47 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 10,47 ft / 3,19 m
- Forecastle (20%): 8,99 ft / 2,74 m
- Mid (50%): 7,97 ft / 2,43 m
- Quarterdeck (25%): 8,46 ft / 2,58 m
- Stern: 9,48 ft / 2,89 m
- Average freeboard: 8,75 ft / 2,67 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 140,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 59,3%
Waterplane Area: 4 580 Square feet or 426 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 110%
Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 3,09
- Overall: 1,03
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Światowid (1857)
Trzygłów (1857)
Po głowach oficerów (aż do bólu) zawsze chodziła unifikacja kalibrów. Może by przezbroić Gryfa w 10 dział 24-funtowych?
OdpowiedzUsuńZgadza się, takie coś jest jak najbardziej możliwe. Tych dział może by się dało wsadzić nawet więcej niż 10 - jeśli by dać jakieś nieco krótsze ich wersje.
OdpowiedzUsuńWidzę, że stocznie działają pełną parą i flota rozwija się wspaniale. Ale czy udało by się przedstawić poglądowo jaką siłą dysponowały wówczas floty Rosji, Szwecji i Prus (potencjalnych przeciwników) i jak na tym tle wyglądała by nasza flota?
OdpowiedzUsuńz grubsza wyglądąło to na przełomie lat 50/60tych tak:
OdpowiedzUsuńRosja (tu akurat dane dla 1862 r.):
okręty parowo-żaglowe: 9 okretów liniowych (3 - trójpokładowce, 6 dwupokładowców), 7 fregat (w tym 1 wielka), 18 korwet, 9 slupów. Do tego bliżej nieokreslona (ale raczej znaczna) ilośc okrętów żaglowych. Znakomita większośc z tego na Bałtyku, oprócz jakichś skromnych sił na dalewkim wschodzie czy czasowo na innych akwenach. jak widac - Rosja jest poza zasięgiem, ale to nie problem, bo mamy być po jednej stronie raczej;)
Prusy:
parowo-zaglowe: 2 korwety, 3 fregaty bocznokołowe (w tym jedna przerobiona ze statku cywilnego), 2 kanonierki. do tego żaglowce: 2 fregaty, 1 korweta, 1 uzbrojony jacht, 2 szkunery i in. razem 55 jednostek, 270 dział.
Szwecja:
parowo-żaglowe: 2 okręty liniowe, 2 korwety, 2 kanonierki, 1 korweta bocznokołowa, 3 małe bopcznokołowce. żaglowce: 8 okrętów liniowych i 10 mniejszvch (fregaty i korwety)
i może jeszcze do kompletu Dania:
1 okręt liniowy, 2 fregaty, 2 korwety (parowo żaglowe), do tego żaglowce: 2 okręty liniowe, 11 mniejszyvch jednostek (fregaty i korwety).
jak widać, do wszystkch z nich troche nam jeszcze brakuje, ale stocznie pracują pełna para i wkrótce pojawią się nowe jednostki:)
Moim zdaniem nie wygląda to przerażająco, zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w niedługim czasie będą się liczyć tylko okręty nowej generacji, a my w pewnym sensie startujemy z poziomu zerowego i posiadamy/będziemy posiadać tylko takie okręty. Można powiedzieć, że analogicznie flota kaiserowskich Niemiec też startowała (prawie) od zera a wiadomo do czego doszła; może i nam się to przydarzy? Rosja jest oczywiście poza zasięgiem, ale pozostali już nie.
OdpowiedzUsuńJeśli założymy ekspansję na zachód - w stronę Królewca i Gdańska, to flota Prus będzie najbardziej możliwym przeciwnikiem. Szwecja stopniowo traciła na znaczeniu i potędze (od czasów Połtawy), A Dania chyba nie ma powodów zagradzać nam wyjścia z Bałtyku.
Przydał by się chyba co najmniej jeden duży okręt, chociażby ze względów prestiżowych i w celu zaznaczenia chęci odgrywania poważnej roli na morzu.
zgadzam się - zbliżajaca się rewolucja w budownictwie okrętowym działa na naszą korzyść, bo startujemy z jednego poziomu. Co do najbliższych okrętów - niedługo można się spodziewać korwety śrubowej, a za niedługo - fregaty z prawdziwego zdarzenia, która by mogła godnie prezentować banderę i być flagowcem floty do czasu pojawiania się pierwszych pancerników:)
OdpowiedzUsuńde Villars
Rosja nie jest poza zasięgiem. Żadne imperium nie może skoncentrować wszystkich sił na jednym teatrze operacyjnym. Nie liczmy ogółu, tylko to co mogą ewentualni przeciwnicy wystawić przeciwko nam. Rosyjskie okręty we Władywostoku, równie dobrze mogły by być na Księżycu. Do listy ewentualnych wrogów należy dopisać Anglię i Francję, ich floty miały już gościnne występy na Bałtyku.
OdpowiedzUsuń"Do listy ewentualnych wrogów należy dopisać Anglię i Francję, ich floty miały już gościnne występy na Bałtyku."
UsuńLepiej nie, bo wtedy żaden z naszych statków handlowych nie wystawi dziobu poza Bałtyk.
Może zamówić ze dwa taranowce u Lairda, zbliżone do tych niedoszłych konfederackich ? ; )
OdpowiedzUsuń[przepraszam za długi wpis]
Krak, Królestwo Polskie Turret Ship laid down 1865
Displacement:
2 603 t light; 2 714 t standard; 2 875 t normal; 3 004 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(247,00 ft / 242,00 ft) x 43,00 ft x (18,00 / 18,63 ft)
(75,29 m / 73,76 m) x 13,11 m x (5,49 / 5,68 m)
Armament:
4 - 9,00" / 229 mm 20,0 cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 96 per gun
Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1865 Model
1 x 2-gun mount on centreline, aft deck centre
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck centre
Weight of broadside 1 000 lbs / 454 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 6,00" / 152 mm 154,88 ft / 47,21 m 8,00 ft / 2,44 m
Ends: 4,00" / 102 mm 87,10 ft / 26,55 m 8,00 ft / 2,44 m
Main Belt covers 98% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,00" / 203 mm 6,00" / 152 mm -
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 1,25" / 32 mm
Forecastle: 0,75" / 19 mm Quarter deck: 0,75" / 19 mm
- Conning towers: Forward 8,00" / 203 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 1 585 ihp / 1 182 Kw = 12,00 kts
Range 2 500nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 291 tons (100% coal)
Complement:
196 - 255
Cost:
£0,195 million / $0,781 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 126 tons, 4,4%
- Guns: 126 tons, 4,4%
Armour: 802 tons, 27,9%
- Belts: 434 tons, 15,1%
- Armament: 180 tons, 6,3%
- Armour Deck: 154 tons, 5,4%
- Conning Tower: 35 tons, 1,2%
Machinery: 437 tons, 15,2%
Hull, fittings & equipment: 1 157 tons, 40,2%
Fuel, ammunition & stores: 272 tons, 9,5%
Miscellaneous weights: 80 tons, 2,8%
- On freeboard deck: 40 tons
- Above deck: 40 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 131 lbs / 967 Kg = 9,4 x 9,0 " / 229 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
Roll period: 13,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,537 / 0,542
Length to Beam Ratio: 5,63 : 1
'Natural speed' for length: 15,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 37 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54
Bow angle (Positive = bow angles forward): -9,00 degrees
Stern overhang: -2,00 ft / -0,61 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 12,00 ft / 3,66 m, 12,00 ft / 3,66 m
- Forward deck: 30,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 34,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 18,00%, 12,00 ft / 3,66 m, 12,00 ft / 3,66 m
- Average freeboard: 8,16 ft / 2,49 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 41,8%
Waterplane Area: 7 176 Square feet or 667 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 133%
Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 559 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,32
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Extremely poor accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Nie zauważyłem wtedy tego komentarza, ale mogę teraz powiedzieć że na coś podobnego wpadłem - post z 10 października;)
OdpowiedzUsuńde Villars