wtorek, 3 września 2013

Flota polska w XIX w. (cz. III)

Kolejnymi okrętami dla naszej floty są dwie szybkie (jak na ówczesne czasy) korwety bocznokołowe, nazwane tym razem imionami bóstw z mitologii słowiańskiej. Jednostki te są najszybsze we flocie, jednocześnie niosąc najcięższe, choć niezbyt liczne, odprzodowe działa 60-funtowe..
Światowid, polish paddle corvette laid down 1857

Displacement:
    1 258 t light; 1 309 t standard; 1 554 t normal; 1 751 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    183,99 ft / 181,50 ft x 35,96 ft x 14,99 ft (normal load)
    56,08 m / 55,32 m x 10,96 m  x 4,57 m

Armament:
      6 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1857 Model
      Smoothbore guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 180 lbs / 82 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 paddle wheels, 1 715 ihp / 1 280 Kw = 13,00 kts
    Range 2 000nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 442 tons (100% coal)

Complement:
    160

Cost:
    £0,145 million / $0,579 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 18 tons, 1,1%
    Machinery: 614 tons, 39,5%
    Hull, fittings & equipment: 587 tons, 37,7%
    Fuel, ammunition & stores: 296 tons, 19,1%
    Miscellaneous weights: 40 tons, 2,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      431 lbs / 195 Kg = 18,4 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,59
    Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
    Roll period: 9,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,70

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,556
    Length to Beam Ratio: 5,05 : 1
    'Natural speed' for length: 13,47 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        10,47 ft / 3,19 m
       - Forecastle (20%):    8,99 ft / 2,74 m
       - Mid (50%):        7,97 ft / 2,43 m
       - Quarterdeck (25%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Stern:        9,48 ft / 2,89 m
       - Average freeboard:    8,75 ft / 2,67 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 140,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 59,3%
    Waterplane Area: 4 580 Square feet or 426 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 110%
    Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 3,09
        - Overall: 1,03
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Światowid (1857)
Trzygłów (1857)
 

10 komentarzy:

  1. Po głowach oficerów (aż do bólu) zawsze chodziła unifikacja kalibrów. Może by przezbroić Gryfa w 10 dział 24-funtowych?

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadza się, takie coś jest jak najbardziej możliwe. Tych dział może by się dało wsadzić nawet więcej niż 10 - jeśli by dać jakieś nieco krótsze ich wersje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę, że stocznie działają pełną parą i flota rozwija się wspaniale. Ale czy udało by się przedstawić poglądowo jaką siłą dysponowały wówczas floty Rosji, Szwecji i Prus (potencjalnych przeciwników) i jak na tym tle wyglądała by nasza flota?

    OdpowiedzUsuń
  4. z grubsza wyglądąło to na przełomie lat 50/60tych tak:

    Rosja (tu akurat dane dla 1862 r.):
    okręty parowo-żaglowe: 9 okretów liniowych (3 - trójpokładowce, 6 dwupokładowców), 7 fregat (w tym 1 wielka), 18 korwet, 9 slupów. Do tego bliżej nieokreslona (ale raczej znaczna) ilośc okrętów żaglowych. Znakomita większośc z tego na Bałtyku, oprócz jakichś skromnych sił na dalewkim wschodzie czy czasowo na innych akwenach. jak widac - Rosja jest poza zasięgiem, ale to nie problem, bo mamy być po jednej stronie raczej;)

    Prusy:
    parowo-zaglowe: 2 korwety, 3 fregaty bocznokołowe (w tym jedna przerobiona ze statku cywilnego), 2 kanonierki. do tego żaglowce: 2 fregaty, 1 korweta, 1 uzbrojony jacht, 2 szkunery i in. razem 55 jednostek, 270 dział.

    Szwecja:
    parowo-żaglowe: 2 okręty liniowe, 2 korwety, 2 kanonierki, 1 korweta bocznokołowa, 3 małe bopcznokołowce. żaglowce: 8 okrętów liniowych i 10 mniejszvch (fregaty i korwety)

    i może jeszcze do kompletu Dania:
    1 okręt liniowy, 2 fregaty, 2 korwety (parowo żaglowe), do tego żaglowce: 2 okręty liniowe, 11 mniejszyvch jednostek (fregaty i korwety).

    jak widać, do wszystkch z nich troche nam jeszcze brakuje, ale stocznie pracują pełna para i wkrótce pojawią się nowe jednostki:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim zdaniem nie wygląda to przerażająco, zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w niedługim czasie będą się liczyć tylko okręty nowej generacji, a my w pewnym sensie startujemy z poziomu zerowego i posiadamy/będziemy posiadać tylko takie okręty. Można powiedzieć, że analogicznie flota kaiserowskich Niemiec też startowała (prawie) od zera a wiadomo do czego doszła; może i nam się to przydarzy? Rosja jest oczywiście poza zasięgiem, ale pozostali już nie.
    Jeśli założymy ekspansję na zachód - w stronę Królewca i Gdańska, to flota Prus będzie najbardziej możliwym przeciwnikiem. Szwecja stopniowo traciła na znaczeniu i potędze (od czasów Połtawy), A Dania chyba nie ma powodów zagradzać nam wyjścia z Bałtyku.
    Przydał by się chyba co najmniej jeden duży okręt, chociażby ze względów prestiżowych i w celu zaznaczenia chęci odgrywania poważnej roli na morzu.

    OdpowiedzUsuń
  6. zgadzam się - zbliżajaca się rewolucja w budownictwie okrętowym działa na naszą korzyść, bo startujemy z jednego poziomu. Co do najbliższych okrętów - niedługo można się spodziewać korwety śrubowej, a za niedługo - fregaty z prawdziwego zdarzenia, która by mogła godnie prezentować banderę i być flagowcem floty do czasu pojawiania się pierwszych pancerników:)

    de Villars

    OdpowiedzUsuń
  7. Rosja nie jest poza zasięgiem. Żadne imperium nie może skoncentrować wszystkich sił na jednym teatrze operacyjnym. Nie liczmy ogółu, tylko to co mogą ewentualni przeciwnicy wystawić przeciwko nam. Rosyjskie okręty we Władywostoku, równie dobrze mogły by być na Księżycu. Do listy ewentualnych wrogów należy dopisać Anglię i Francję, ich floty miały już gościnne występy na Bałtyku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Do listy ewentualnych wrogów należy dopisać Anglię i Francję, ich floty miały już gościnne występy na Bałtyku."
      Lepiej nie, bo wtedy żaden z naszych statków handlowych nie wystawi dziobu poza Bałtyk.

      Usuń
  8. Może zamówić ze dwa taranowce u Lairda, zbliżone do tych niedoszłych konfederackich ? ; )
    [przepraszam za długi wpis]
    Krak, Królestwo Polskie Turret Ship laid down 1865

    Displacement:
    2 603 t light; 2 714 t standard; 2 875 t normal; 3 004 t full load

    Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
    (247,00 ft / 242,00 ft) x 43,00 ft x (18,00 / 18,63 ft)
    (75,29 m / 73,76 m) x 13,11 m x (5,49 / 5,68 m)

    Armament:
    4 - 9,00" / 229 mm 20,0 cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 96 per gun
    Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1865 Model
    1 x 2-gun mount on centreline, aft deck centre
    1 x 2-gun mount on centreline, forward deck centre
    Weight of broadside 1 000 lbs / 454 kg

    Armour:
    - Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
    Main: 6,00" / 152 mm 154,88 ft / 47,21 m 8,00 ft / 2,44 m
    Ends: 4,00" / 102 mm 87,10 ft / 26,55 m 8,00 ft / 2,44 m
    Main Belt covers 98% of normal length

    - Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
    Main: 8,00" / 203 mm 6,00" / 152 mm -

    - Armoured deck - multiple decks:
    For and Aft decks: 1,25" / 32 mm
    Forecastle: 0,75" / 19 mm Quarter deck: 0,75" / 19 mm

    - Conning towers: Forward 8,00" / 203 mm, Aft 0,00" / 0 mm

    Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 1 585 ihp / 1 182 Kw = 12,00 kts
    Range 2 500nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 291 tons (100% coal)

    Complement:
    196 - 255

    Cost:
    £0,195 million / $0,781 million

    Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 126 tons, 4,4%
    - Guns: 126 tons, 4,4%
    Armour: 802 tons, 27,9%
    - Belts: 434 tons, 15,1%
    - Armament: 180 tons, 6,3%
    - Armour Deck: 154 tons, 5,4%
    - Conning Tower: 35 tons, 1,2%
    Machinery: 437 tons, 15,2%
    Hull, fittings & equipment: 1 157 tons, 40,2%
    Fuel, ammunition & stores: 272 tons, 9,5%
    Miscellaneous weights: 80 tons, 2,8%
    - On freeboard deck: 40 tons
    - Above deck: 40 tons

    Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
    2 131 lbs / 967 Kg = 9,4 x 9,0 " / 229 mm shells or 1,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
    Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
    Roll period: 13,2 seconds
    Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
    - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
    Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29

    Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
    a ram bow and a cruiser stern
    Block coefficient (normal/deep): 0,537 / 0,542
    Length to Beam Ratio: 5,63 : 1
    'Natural speed' for length: 15,56 kts
    Power going to wave formation at top speed: 37 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -9,00 degrees
    Stern overhang: -2,00 ft / -0,61 m
    Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
    Fore end, Aft end
    - Forecastle: 18,00%, 12,00 ft / 3,66 m, 12,00 ft / 3,66 m
    - Forward deck: 30,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
    - Aft deck: 34,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
    - Quarter deck: 18,00%, 12,00 ft / 3,66 m, 12,00 ft / 3,66 m
    - Average freeboard: 8,16 ft / 2,49 m
    Ship tends to be wet forward

    Ship space, strength and comments:
    Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,8%
    - Above water (accommodation/working, high = better): 41,8%
    Waterplane Area: 7 176 Square feet or 667 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 133%
    Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 559 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
    - Cross-sectional: 0,91
    - Longitudinal: 2,32
    - Overall: 1,00
    Excellent machinery, storage, compartmentation space
    Extremely poor accommodation and workspace room
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie zauważyłem wtedy tego komentarza, ale mogę teraz powiedzieć że na coś podobnego wpadłem - post z 10 października;)
    de Villars

    OdpowiedzUsuń