Idzie nowe:-) może przez te
żagle na to nie wygląda, ale okręt jest znacznym postępem w stosunku do
wcześniejszych – mamy tu bowiem do czynienia z całkiem nowego typu jednostką
krążowniczą. Nie jest to już klasyczna fregata czy korweta wywodząca się z czasów
flot żaglowych, ze staroświecką baterią burtową, ale nowoczesny i dość szybki
(choć mały i nadal nieopancerzony) krążownik, ze znacznie nowocześniejszym niż
u poprzedników sposobem rozmieszczenia artylerii, która mimo istniejącego
ożaglowania ma lepsze kąty ostrzału niż działa na ciągłym, zakrytym pokładzie
bateryjnym. Oczywiście, ze względu na swoje rozmiary jednostka ma ograniczony
potencjał bojowy, może nawet mniejszy niż poprzednio prezentowane korwety,
niemniej można ją potraktować jako okręt eksperymentalny, swego rodzaju wprawkę
przed zbudowaniem krążownika (krążowników?) z prawdziwego zdarzenia. Natomiast w niczym nie ulega swoim
odpowiednikom we flocie niemieckiej – wodowanym w latach 1880-1881 korwetom
typu Carola, które przy podobnej wyporności rzędu 2400 ton miały co prawda 10
dział 150 mm (ale w baterii burtowej) i prędkość na poziomie zaledwie 13,5 w.
Admirał Dickmann , polish unprotected cruiser laid down 1880 (Engine 1881)
Displacement:
1 777 t light; 1 879 t standard; 2 197 t normal; 2 451 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
219,16 ft / 218,18 ft x 38,62 ft x 17,09 ft (normal load)
66,80 m / 66,50 m x 11,77 m x 5,21 m
Armament:
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 91,08lbs / 41,31kg shells, 1880 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread
1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 91,08lbs / 41,31kg shells, 1880 Model
Breech loading gun in deck mount
on centreline amidships
2 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 17,08lbs / 7,75kg shells, 1880 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 672 lbs / 305 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 4 639 ihp / 3 461 Kw = 17,00 kts
Range 3 600nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 572 tons (100% coal)
Complement:
159 - 208
Cost:
£0,251 million / $1,006 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 84 tons, 3,8%
Machinery: 848 tons, 38,6%
Hull, fittings & equipment: 739 tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores: 420 tons, 19,1%
Miscellaneous weights: 107 tons, 4,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
874 lbs / 396 Kg = 9,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,41
Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
Roll period: 11,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 96 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,40
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,92
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,534
Length to Beam Ratio: 5,65 : 1
'Natural speed' for length: 14,77 kts
Power going to wave formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -24,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (24%): 13,52 ft / 4,12 m
- Mid (50%): 13,52 ft / 4,12 m
- Quarterdeck (24%): 14,47 ft / 4,41 m
- Stern: 14,99 ft / 4,57 m
- Average freeboard: 14,35 ft / 4,37 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 159,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 92,3%
Waterplane Area: 5 602 Square feet or 520 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 82%
Structure weight / hull surface area: 71 lbs/sq ft or 345 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 5,26
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
1 777 t light; 1 879 t standard; 2 197 t normal; 2 451 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
219,16 ft / 218,18 ft x 38,62 ft x 17,09 ft (normal load)
66,80 m / 66,50 m x 11,77 m x 5,21 m
Armament:
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 91,08lbs / 41,31kg shells, 1880 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread
1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 91,08lbs / 41,31kg shells, 1880 Model
Breech loading gun in deck mount
on centreline amidships
2 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 17,08lbs / 7,75kg shells, 1880 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 672 lbs / 305 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 4 639 ihp / 3 461 Kw = 17,00 kts
Range 3 600nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 572 tons (100% coal)
Complement:
159 - 208
Cost:
£0,251 million / $1,006 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 84 tons, 3,8%
Machinery: 848 tons, 38,6%
Hull, fittings & equipment: 739 tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores: 420 tons, 19,1%
Miscellaneous weights: 107 tons, 4,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
874 lbs / 396 Kg = 9,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,41
Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
Roll period: 11,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 96 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,40
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,92
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,534
Length to Beam Ratio: 5,65 : 1
'Natural speed' for length: 14,77 kts
Power going to wave formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -24,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (24%): 13,52 ft / 4,12 m
- Mid (50%): 13,52 ft / 4,12 m
- Quarterdeck (24%): 14,47 ft / 4,41 m
- Stern: 14,99 ft / 4,57 m
- Average freeboard: 14,35 ft / 4,37 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 159,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 92,3%
Waterplane Area: 5 602 Square feet or 520 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 82%
Structure weight / hull surface area: 71 lbs/sq ft or 345 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 5,26
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Piękny , ale tak na święta może coś większego .
OdpowiedzUsuńPrzypomina Francuskie krążowniki z tego okresu . Dobra robota .
UsuńZgadzam się, że piękny (udaję że tych masztów żaglowych nie widzę, chociaż przyznam – pasują do całości), tylko ten dziób taki jakiś dziwny trochę, podniesiony chyba za bardzo...). I działo 152 drugie od rufy (chyba pośrodku pokładu, pojedyncze), ma ograniczony kąt obrotu i strzału z powodu tylnego słupka podtrzymującego szalupę.
OdpowiedzUsuńAle szybkość rzeczywiście niezła.
Z tym działem na śródokręciu to mysle, że jakby przyszło do walki, to łodzią i tak nie ma się co przejmować, bo zapewne pójdzie w drzazgi od ognia przeciwnika, a działo,dzięki temu, że jest w osi symetrii, może strzelać na obie strony, w przeciwieństwie do burtowych (choć może na upartego dwa z nich w jakims ograniczonym zakresie katów mogły by strzelac na przeciwległa burtę?)
OdpowiedzUsuńa miłośników większych jednostek pragnę zapewnic, że kolejny pancernik jest już w budowie, ale niestety - na święta stocznia raczej się nie wyrobi. Może na nowy rok;-)
Tu miłośnik dużych jednostek , podziwiam twoją prace i życzę wesołych świąt.
OdpowiedzUsuńDzieki! Wszystkim czytelnikom bloga również życzę wesołych świąt!
OdpowiedzUsuń