poniedziałek, 9 grudnia 2013

Pierwsze torpedowce



Czas na pierwszą serię torpedowców. Zgodnie z tendencjami panującymi we flotach na przełomie lat 70-tych i 80-tych XIX w., są to okręty małe, jak na swój czas dość szybkie, ale o ograniczonej wartości bojowej, ze względu na całkowitą w zasadzie zależność warunków pogodowych – prowadzenie przez nie działań jest możliwe w zasadzie tylko przy minimalnych falach. W dodatku, nikły zasięg ogranicza możliwość ich użycia do działań typowo przybrzeżnych. Typ liczy sobie 4 jednostki, tworzących pierwszy dywizjon torpedowców w naszej flocie.

Karaś, polish torpedo boat laid down 1879

Displacement:
    34 t light; 35 t standard; 37 t normal; 39 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    65,75 ft / 65,75 ft x 9,58 ft x 3,81 ft (normal load)
    20,04 m / 20,04 m x 2,92 m  x 1,16 m
    1 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 359 ihp / 1 014 Kw = 19,60 kts
    Range 200nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    6 - 9

Cost:
    £0,005 million / $0,019 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 26 tons, 69,3%
    Hull, fittings & equipment: 7 tons, 20,0%
    Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 8,0%
    Miscellaneous weights: 1 tons, 2,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 lbs / 2 Kg = 0,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
    Metacentric height 0,2 ft / 0,1 m
    Roll period: 8,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 6 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,01

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,541
    Length to Beam Ratio: 6,86 : 1
    'Natural speed' for length: 8,11 kts
    Power going to wave formation at top speed: 85 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -31,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        2,49 ft / 0,76 m
       - Forecastle (20%):    2,99 ft / 0,91 m
       - Mid (50%):        2,99 ft / 0,91 m
       - Quarterdeck (15%):    2,49 ft / 0,76 m
       - Stern:        2,00 ft / 0,61 m
       - Average freeboard:    2,75 ft / 0,84 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 226,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 16,9%
    Waterplane Area: 422 Square feet or 39 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 6%
    Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 52 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,47
        - Longitudinal: 1,34
        - Overall: 0,52
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability



Karaś (1879)
Karp (1879)
Okoń (1880)
Lin (1880)





1 komentarz:

  1. W każdym razie trzeba od czegoś zacząć.
    Początek jest.

    OdpowiedzUsuń