Czas na jakiś konkretniejszy pancernik:) Parę słów o nim:
jest to klasyczny okręt wieżowy, z czterema ciężkimi działami kal. 279 mm umieszczonymi w dwóch
wieżach systemu Colesa/Ericssona. Jak wiadomo, wieże te posiadały opancerzenie
jedynie w części położonej ponad pokładem, nie zapewniając tym samym żadnej
ochrony ludziom i urządzeniom poniżej. To zaś zmusza do osłonięcia całości burty od górnej krawędzi głównego pasa pancernego do
górnej krawędzi burty stosunkowo grubym dodatkowym (górnym) pasem pancerza, który rozciąga się w tym przypadku na takiej samej długości, jak
pas główny. Nie jest to zbyt perspektywiczne rozwiązanie, bo waży dużo – zmusza
tym samym do budowania okrętu o niskiej wolnej burcie a więc i niespecjalnej dzielności
morskiej. Całe szczęście, że nie musiałem stosować pancerza o takich
grubościach jak inne floty (w których dochodziły one w latach 70-tych do pół
metra albo i więcej). Grubości pancerza w tym przypadku obliczone są na
zatrzymanie niemieckiego pocisku kalibru 260 mm, którego przebijalność obliczyłem na 284 mm pancerza stalowego z
dystansu 1800 m,
lub 269 mm
z dystansu 2700 m.
Gdyby trzeba było zapewnić ochronę przed pociskami cięższymi (a takie w
przyszłości się pojawią), nie będzie się już dało raczej utrzymać takiego systemu
opancerzenia, przy założeniu zachowania rozsądnej wielkości kadłuba. Dlatego
spodziewam się, że kolejny typ pancernika może być już wyposażony w działa
umieszczone w otwartych barbetach.
Konstanty I, polish battleship laid down 1876 (Engine 1878)
Displacement:
6 350 t light; 6 589 t standard; 7 118 t normal; 7 541 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
287,30 ft / 287,30 ft x 57,87 ft x 24,44 ft (normal load)
87,57 m / 87,57 m x 17,64 m x 7,45 m
Armament:
4 - 10,98" / 279 mm guns (2x2 guns), 523,49lbs / 237,45kg shells, 1876 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline ends, evenly spread
6 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 29,53lbs / 13,39kg shells, 1876 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 2 271 lbs / 1 030 kg
Shells per gun, main battery: 75
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 175,00 ft / 53,34 m 6,50 ft / 1,98 m
Ends: Unarmoured
Upper: 11,5" / 292 mm 169,52 ft / 51,67 m 6,50 ft / 1,98 m
Main Belt covers 94% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,8" / 324 mm 10,5" / 267 mm -
2nd: 7,28" / 185 mm - -
- Armour deck: 1,85" / 47 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 4 307 ihp / 3 213 Kw = 14,00 kts
Range 3 900nm at 8,50 kts
Bunker at max displacement = 952 tons (100% coal)
Complement:
386 - 503
Cost:
£0,589 million / $2,356 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 284 tons, 4,0%
Armour: 2 681 tons, 37,7%
- Belts: 1 267 tons, 17,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 897 tons, 12,6%
- Armour Deck: 421 tons, 5,9%
- Conning Tower: 96 tons, 1,3%
Machinery: 916 tons, 12,9%
Hull, fittings & equipment: 2 470 tons, 34,7%
Fuel, ammunition & stores: 768 tons, 10,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 808 lbs / 2 635 Kg = 11,1 x 11,0 " / 279 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
Roll period: 16,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,39
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,613
Length to Beam Ratio: 4,96 : 1
'Natural speed' for length: 16,95 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 48
Bow angle (Positive = bow angles forward): -5,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,45 ft / 3,49 m
- Forecastle (22%): 10,47 ft / 3,19 m
- Mid (50%): 9,55 ft / 2,91 m
- Quarterdeck (19%): 10,01 ft / 3,05 m
- Stern: 10,01 ft / 3,05 m
- Average freeboard: 10,12 ft / 3,09 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 60,0%
Waterplane Area: 12 309 Square feet or 1 144 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 105%
Structure weight / hull surface area: 137 lbs/sq ft or 671 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,67
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Displacement:
6 350 t light; 6 589 t standard; 7 118 t normal; 7 541 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
287,30 ft / 287,30 ft x 57,87 ft x 24,44 ft (normal load)
87,57 m / 87,57 m x 17,64 m x 7,45 m
Armament:
4 - 10,98" / 279 mm guns (2x2 guns), 523,49lbs / 237,45kg shells, 1876 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline ends, evenly spread
6 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 29,53lbs / 13,39kg shells, 1876 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 2 271 lbs / 1 030 kg
Shells per gun, main battery: 75
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 175,00 ft / 53,34 m 6,50 ft / 1,98 m
Ends: Unarmoured
Upper: 11,5" / 292 mm 169,52 ft / 51,67 m 6,50 ft / 1,98 m
Main Belt covers 94% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,8" / 324 mm 10,5" / 267 mm -
2nd: 7,28" / 185 mm - -
- Armour deck: 1,85" / 47 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 4 307 ihp / 3 213 Kw = 14,00 kts
Range 3 900nm at 8,50 kts
Bunker at max displacement = 952 tons (100% coal)
Complement:
386 - 503
Cost:
£0,589 million / $2,356 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 284 tons, 4,0%
Armour: 2 681 tons, 37,7%
- Belts: 1 267 tons, 17,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 897 tons, 12,6%
- Armour Deck: 421 tons, 5,9%
- Conning Tower: 96 tons, 1,3%
Machinery: 916 tons, 12,9%
Hull, fittings & equipment: 2 470 tons, 34,7%
Fuel, ammunition & stores: 768 tons, 10,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 808 lbs / 2 635 Kg = 11,1 x 11,0 " / 279 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
Roll period: 16,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,41
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,39
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,613
Length to Beam Ratio: 4,96 : 1
'Natural speed' for length: 16,95 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 48
Bow angle (Positive = bow angles forward): -5,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,45 ft / 3,49 m
- Forecastle (22%): 10,47 ft / 3,19 m
- Mid (50%): 9,55 ft / 2,91 m
- Quarterdeck (19%): 10,01 ft / 3,05 m
- Stern: 10,01 ft / 3,05 m
- Average freeboard: 10,12 ft / 3,09 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 60,0%
Waterplane Area: 12 309 Square feet or 1 144 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 105%
Structure weight / hull surface area: 137 lbs/sq ft or 671 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,90
- Longitudinal: 2,67
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Fantastyczny! Jak to dobrze, że choć wirtualnie można skonstruować inną przeszłość i własną flotę.
OdpowiedzUsuńA tutaj szczególnie wzruszające są te schodki i barierki na pomoście/nadbudówce dowodzenia oraz zdobienia (złotego koloru jak sądzę) na dziobie i chyba też na rufie. Bardzo ładnie to się prezentuje, nawet w tej skali rysunku - resztę podpowie wyobraźnia.
I przyznam, że pierwszy raz spotykam się z kalibrem 107 mm. Skąd taki się wziął? Czy był używany w jakiś flotach?
dzieki, cieszę się że pancerniczek się podoba:) Co do kalibru dział - założyłem że stosujemy artylerię analogiczną do rosyjskiej, czy wręcz identyczną. Zarówno działa 279 mm jak i 107 mm były wówczas stosowane przez Rosjan. działo 107 mm było już konstrukcja nienajnowszą, bo pochodzącą z 1867 r., było to działo odtylcowe o długości 20 kal., wadze ok. 600 kg, strzelające 12,5 kg granatami na odległość 1,9 km z prędkością początkową 325 m/s i szybkostrzelnością 2 strz./min. Zdaję sobie sprawę że to niezbyt imponujące osiągi, ale te działa są tu tylko po to by odpędzać ewentualne torpedowce (same w sobie mocno jeszcze niedoskonałe). Do czasu gdy będzie możliwe montowanie artylerii szybkostrzelnej, na nic lepszego niestety nie możemy liczyć..
OdpowiedzUsuńEpoka zapancerniczenia wszystkich mórz przyjdzie za jakieś 15 lat. Nie musimy jeszcze budować jednego pancernika za drugim, sugeruję więc, żeby następny był znacznie większy (10 000 - 12 000 ton). Nadal działamy głównie na Bałtyku, nie trzeba nam wielkiego zasięgu, można skupić się na cechach stricte bojowych. Czyli włoska droga rozwoju pancerników.
OdpowiedzUsuńFajny. Niedługo, będę mógł się przekonać w jakim stopniu twoja wizja różni się w porównaniu z "Królestwem Kongresowym", które współtworzyłem i na ile pewien fantasta mógł je skrzywić. Ale na razie nie będę opisywał co my tam na historykach stworzyliśmy, żeby nie "mącić" twoich wizji.
OdpowiedzUsuńPiekny przykład wiktoriańskiej klasyki!
OdpowiedzUsuńThese vessels possess the firepower and capabilities required to engage the German ship, enabling us to disable or destroy it. With their heavy artillery and maneuverability, they offer a viable solution for dealing with this threat.
OdpowiedzUsuń