piątek, 27 grudnia 2013

Pancernik z działami 432 mm



Oto obiecywany nowy typ pancernika. W odróżnieniu od poprzednika jest to okręt barbetowy, wbrew pozorom przy niedużych dystansach walki zapewniający lepszą ochronę artylerzystom (barbeta + osłona przeciwodłamkowa ponad nią) i możliwość ekonomiczniejszego rozłożenia opancerzenia (skrócenie górnego pasa pancernego, który nie musi się już rozciągać od przedniego skraja dziobowej wieży do tylnego skraja rufowej, a także skrócenie, dzięki obecności barbety, pasa głównego). Uzbrojenie, zgodnie z obowiązującymi wówczas koncepcjami (teoria „jednego nokautującego uderzenia”) ma gigantyczny kaliber 432 mm, co pozwala swobodnie przebijać pancerze każdego potencjalnego przeciwnika. Z kolei grubość własnego opancerzenia, mimo niezbyt imponującej na pierwszy rzut oka wartości, jest tak dobrana by wytrzymać trafienia pocisków z najcięższych ówcześnie dział wchodzących na wyposażenie niemieckiej floty, nie wyłączając nawet dział kal. 305 mm kanonierek typu Wespe. Których, nawiasem mówięc, i tak nie uważam za równorzędnego przeciwnika dla pancernika z prawdziwego zdarzenia.  Z kolei przed ogniem dział kal. 260 mm, w które wyposażone były najnowsze wówczas pancerniki niemieckie (typ Sachsen: 7.677 ton, 13,5 w., 6x260, pb 254), nasz okręt wydaje się być zabezpieczony całkowicie. Poniżej, zgodnie z tradycją prezentuje dwa warianty malowania okrętu, oraz symulację ze springsharpa: 



Władysław Jagiełło, polish battleship laid down 1880 (Engine 1882)


Displacement:
    6 508 t light; 6 880 t standard; 7 473 t normal; 7 948 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    279,43 ft / 279,43 ft x 58,50 ft x 24,77 ft (normal load)
    85,17 m / 85,17 m x 17,83 m  x 7,55 m

Armament:
      2 - 17,01" / 432 mm guns in single mounts, 2 090,93lbs / 948,43kg shells, 1880 Model
      Breech loading guns in open barbettes
      on centreline ends, evenly spread
      6 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 31,77lbs / 14,41kg shells, 1880 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      6 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,31lbs / 0,59kg shells, 1880 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,31lbs / 0,59kg shells, 1880 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 4 386 lbs / 1 989 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    15,5" / 394 mm    133,01 ft / 40,54 m    6,66 ft / 2,03 m
    Ends:    Unarmoured
    Upper:    14,0" / 356 mm      83,01 ft / 25,30 m    6,99 ft / 2,13 m
      Main Belt covers 73% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:          -              -            13,0" / 330 mm
    2nd:    8,58" / 218 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,01" / 51 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 5 719 ihp / 4 266 Kw = 15,00 kts
    Range 4 200nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 069 tons (100% coal)

Complement:
    401 - 522

Cost:
    £0,849 million / $3,398 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 548 tons, 7,3%
    Armour: 2 341 tons, 31,3%
       - Belts: 1 180 tons, 15,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 591 tons, 7,9%
       - Armour Deck: 463 tons, 6,2%
       - Conning Tower: 107 tons, 1,4%
    Machinery: 1 151 tons, 15,4%
    Hull, fittings & equipment: 2 468 tons, 33,0%
    Fuel, ammunition & stores: 965 tons, 12,9%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 876 lbs / 2 212 Kg = 2,3 x 17,0 " / 432 mm shells or 0,9 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
    Roll period: 13,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,34

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,646
    Length to Beam Ratio: 4,78 : 1
    'Natural speed' for length: 16,72 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,45 ft / 3,49 m
       - Forecastle (16%):    10,96 ft / 3,34 m
       - Mid (50%):        10,96 ft / 3,34 m
       - Quarterdeck (20%):    10,96 ft / 3,34 m
       - Stern:        11,45 ft / 3,49 m
       - Average freeboard:    11,04 ft / 3,36 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 64,9%
    Waterplane Area: 12 476 Square feet or 1 159 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 83%
    Structure weight / hull surface area: 135 lbs/sq ft or 659 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,88
        - Longitudinal: 3,32
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Władysław Jagiełło (1882)
Kazimierz Jagiellończyk (1883)

4 komentarze:

  1. Fantastycznie się prezentuje! Wspaniale, że pomyślałeś o odniesieniu do niemieckich „Sachsen” i że osiągnąłeś tu tak dobre wyniki. Pierwsze malowanie jak zwykle ładniejsze i efektowniejsze, a drugie – praktyczniejsze. I prędkość wydaje mi się przyzwoita. Zwraca też uwagę duża ilość dział najmniejszego kalibru, nie znam dobrze tego okresu, ale wydaje mi się, że porównywalne okręty aż tyle ich nie miały, albo w ogóle nie miały (np. HMS Inflexible, włoski Duilio).

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały , w końcu duży okręt . Pierwsze malowanie naprawdę super . Co do artylerii średniego kalibru to nie jest ich wcale dużo [ i dobrze ] . Teraz czekam na pancernik wieżowy, proponuje wieże z Brytyjskimi działami 450mm.Tylko jak je ustawić tradycyjnie na rufie i dziobie czy diagonalnie?

    OdpowiedzUsuń
  3. dział artylerii średniej i lekkiej starałem się dać z grubsza tak jak na jednostkach epoki - np. francuski typ Terrible miał 6 dział 100 mm i aż kilkanaście lekkich działek szybkostrzelnych przeciw torpedowcom (47 i 37 mm). Podobnie typ brytyjski Admiral - 6x152 i ponad 20 lżejszych działek (57 i 47 mm). Duilio w chwili wejście do słuzby (1880) faktycznie takiej artylerii nie miał, ale moim zdaniemświadczy to o niedocenianiu torpedowców, co wydaje się byc błedenm, którego nie chciałbym popełnic;-)
    Co do nastepnego okrętu - brytyjskich dział raczej nie przewiduje, bopwiem jestesmy w sojuszu z Rosja, czyli potencjalnym przeciownikiem W. brytanii przez całe XIX stulecie. W ogóle nie wiem czy pójdę w tak wielkie kalibry - bo już niedługo pojawienie się artylerii szybkstrzelnej artylerii (ok. połowy lat 80-tych) zdezaktualizuje koncepcje "jednego nokautującego uderzenia", i postawić trzeba będzie raczej na większą liczbę dział o nieco mniejszym kalibrze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tylko nie koncepcja dwóch głównych kalibrów ! Ale rzeczywiście zbliża się czas przeddrednotów ,więc proponuje pancernik z 3 wieżami [ podobny do SMS Weibenburg] A co do dział brytyjskich to Włochy też były wrogiem Anglii , a mieli ich działa na Duilio .

    OdpowiedzUsuń