Coś dawno nasza flotylla rzeczna nie otrzymała żadnego
nowego okrętu. Czas nadrobić tę zaległość. Proponowaną jednostką będzie
kanonierka wzorowana na morskich kanonierkach typu flat-iron – tutaj oczywiście
w znacznie mniejszej skali. Mimo mniejszych rozmiarów, okręt ten i tak stanowi
postęp w stosunku do poprzedniego typu kanonierek rzecznych, pochodzącego z lat
60-tych, napędzanego kołami bocznymi i uzbrojonego w odprzodowe działa
gładkolufowe..
Czarna Hańcza, polish river gunboat laid down 1877
Displacement:
32 t light; 34 t standard; 36 t normal; 38 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
58,14 ft / 57,15 ft x 16,27 ft x 2,56 ft (normal load)
17,72 m / 17,42 m x 4,96 m x 0,78 m
Armament:
1 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 16,17lbs / 7,33kg shells, 1877 Model
Breech loading gun in deck mount
on bow with limited arc
Main guns limited to end-on fire
Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
Shells per gun, main battery: 140
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 56 ihp / 42 Kw = 9,00 kts
Range 550nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 3 tons (100% coal)
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,004 million / $0,018 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 5,6%
Machinery: 11 tons, 30,5%
Hull, fittings & equipment: 19 tons, 53,5%
Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 10,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
28 lbs / 13 Kg = 1,7 x 3,4 " / 87 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,58
Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
Roll period: 8,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle
Block coefficient: 0,532
Length to Beam Ratio: 3,51 : 1
'Natural speed' for length: 7,56 kts
Power going to wave formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -62,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 3,48 ft / 1,06 m
- Forecastle (18%): 3,48 ft / 1,06 m (6,50 ft / 1,98 m aft of break)
- Mid (50%): 3,48 ft / 1,06 m
- Quarterdeck (19%): 3,48 ft / 1,06 m
- Stern: 4,00 ft / 1,22 m
- Average freeboard: 4,01 ft / 1,22 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 141,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 83,1%
Waterplane Area: 617 Square feet or 57 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 89%
Structure weight / hull surface area: 24 lbs/sq ft or 116 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 4,63
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Czarna Hańcza (1877)
Bzura (1877)
Wieprz (1877)
Biebrza (1877)
Skroda (1878)
Rozoga(1878)
Szkwa (1878)
Rospuda (1878)
Skrwa (1879)
Kamienna (1879)
Nida (1879)
Bystrzyca (1879)
"Małe jest piękne"
OdpowiedzUsuńSkoro Aleksander powstrzymał się od krytyki, muszę przejąć inicjatywę. Zanurzenie wcale nie jest małe, w dopływach Dźwiny czy Wisły szybko okaże się duże. Secundo (chociaż powinno być primo): rzeka to nie morze! Rzeka jest długa i wąska, nie zawsze jest możliwość ustawienia okrętu dziobem do celu. Więc sama koncepcja żelazka jest chybiona.
OdpowiedzUsuńOwszem zanurzenie mogło by być mniejsze, ale i tak jest porównywalne np. z monitorami flotylli rzecznej PMW w latach międzywojennej, więc jak sądzę - jest akceptowalne. Natomiast co do możliwości obrotu - owszem, nie wszędzie będzie to możliwe, ale mamy tu na tyle krótki okręt, że w większości miejsc powinno się jednak dać to zrobić.
OdpowiedzUsuńde Villars
mnie on bardziej przypomina kapeć niż żelazko :-)
OdpowiedzUsuń