sobota, 11 stycznia 2014

Kolejne torpedowce



Nowy typ torpedowca, podobnie jak poprzednik – z bardzo dobrą prędkością. Tym razem okręt ma dwie wyrzutnie torped i jako pierwszy okręt tej klasy w naszej flocie – uzbrojenie artyleryjskie (choć przy tych wymiarach i tak jest ono czysto symboliczne). Typ liczy sobie 8 jednostek – 2 dla uzupełniania poprzedniego typu do pełnej flotylli i 8 tworzących nową flotyllę. Tym samym nasze siły torpedowe liczą sobie już 3 flotylle (pierwsza – 8 jednostek +3 stare torpedowce z lat 70-tych, i dwie po 8) – całkiem niezły wynik;-)














Orka, polish torpedo boat laid down 1882

Displacement:
    85 t light; 87 t standard; 90 t normal; 92 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    115,88 ft / 115,88 ft x 12,83 ft x 4,43 ft (normal load)
    35,32 m / 35,32 m x 3,91 m  x 1,35 m

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,36lbs / 0,62kg shells, 1882 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 3 134 ihp / 2 338 Kw = 23,50 kts
    Range 210nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 6 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    13 - 18

Cost:
    £0,012 million / $0,047 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,4%
    Machinery: 61 tons, 68,4%
    Hull, fittings & equipment: 21 tons, 23,2%
    Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 5,7%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 2,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      10 lbs / 4 Kg = 7,2 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
    Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
    Roll period: 8,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 12 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,06

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,477
    Length to Beam Ratio: 9,03 : 1
    'Natural speed' for length: 10,76 kts
    Power going to wave formation at top speed: 78 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -36,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        5,48 ft / 1,67 m
       - Forecastle (20%):    4,49 ft / 1,37 m
       - Mid (50%):        3,48 ft / 1,06 m
       - Quarterdeck (15%):    4,00 ft / 1,22 m
       - Stern:        4,00 ft / 1,22 m
       - Average freeboard:    4,08 ft / 1,24 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 225,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 27,6%
    Waterplane Area: 929 Square feet or 86 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 7%
    Structure weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 66 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,47
        - Longitudinal: 0,87
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Orka (1882)
Narwal (1882)
Białucha (1883)
Sum (1883)
Sterlet (1883)
Sandacz (1883)
Dorsz (1883)
Lipień(1883)
Troć (1884)
Łosoś (1884)

4 komentarze:

  1. Moje sugestie o zaprzestaniu budowy torpedowców zostały zignorowane. Po jaką ciężką chorobę nam tyle tego? Mamy krótki odcinek wybrzeża. A praktyczna strona użycia torpedowców? Powinny atakować całą grandą, licząc, że wróg strzelając do kilku celów na raz, nie trafi żadnego? Czy raczej pojedynczo, żeby atak został możliwie najpóźniej zauważony? Skłaniam się raczej drugiej możliwości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. 20+ jednostek to nie tak dużo znowu. Inne floty miały tego setki.. A co do taktyki - ja bym raczej atakował chmarą - przed 20 jednostkami, (o ile pogoda umozliwi ich uzycie), nie tak łatwo się obronic - pojedynczemu cięzkiemu okrętowi z tamtego okresu po prostu braknie luf artylerii szybkostrzelnej, żeby strzelać choćby z jednej na każdy torpedowiec;-) oczywiście w zespole okretom łatwioej by się było bronic, ale i tak sądzę, że taka flotylla miała by szansę coś tam upolować.. zresztą, taki był "duch epoki", niezależnie czy ktoś hołdował ideom Jeuna Ecole czy nie, torpedowce budowali wszyscy. Ewentualną alternatywą mogą być... torpedowce większe;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. To niech będą większe torpedowce (przekształcą się z czasem w niszczyciele). Zaletą torpedowców jest niski koszt budowy i eksploatacji, ale jeśli chcesz ich rzucić 20 albo więcej na pojedynczy ciężki okręt, to zaleta staje się wątpliwa.

    OdpowiedzUsuń