Ideą dzisiejszego okrętu jest stworzenie okrętu zdolnego do
długotrwałych działań korsarskich na liniach komunikacyjnych przeciwnika. Stąd
priorytetowymi założeniami jednostki są: duży zasięg i autonomiczność
działania, przyzwoita prędkość i dobra dzielność morska. Dla osiągnięcia
zasięgu i autonomiczności na odpowiednim poziomie bez znaczącego uszczerbku dla
innych charakterystyk jednostki, nadal niezbędnym wydaje się zastosowanie
ożaglowania. Ponadto, postanowiłem wprowadzić istotną nowość w naszej flocie –
jest to jej pierwszy krążownik pancernopokładowy, tzn. taki, którego witalia
chronione są przez pokład pancerny ze skosami. W pierwszej połowie lat 80-tych jest
to nowatorskie rozwiązanie, które w przyszłości zostanie docenione przez
wszystkie praktycznie floty i szeroko się upowszechni.
Okręty (typ liczy sobie 2 jednostki) zbudowane według powyższych założeń mógłby wyglądać
tak jak na poniższych rysunkach. Na uwagę zasługuje fakt, iż w całej ówczesnej Royal
Navy były bodaj tylko dwie jednostki, które przy sprzyjających okolicznościach mogły
by doścignąć nasze okręty i pokusić się o walkę z nimi – były to krążowniki Iris i
Mercury (w służbie od 1879 r.), osiągające ok. 17-18 w., ale nie posiadające
opancerzenia i uzbrojone początkowo w 10 odprzodowych gwintowanych dział 160 mm (zwanych 64-funtówkami)
a następnie przezbrojonych w dużo nowocześniejsze, odtylcowe 4 działa 152 mm i 4 – 127 mm, z zachowaniem kilku
(2-4) starych dział odprzodowych. Znacznie silniejsze i szybsze krążowniki od
naszej jednostki pojawią się dopiero za kilka lat..
Na koniec parę słów o patronach okrętów:
Stefan Lesowski (1817-1884) – admirał rosyjski narodowości polskiej, w mojej historii alternatywnej dowódca polskiej floty w latach 1878-1884, awanse admiralskie: 1863, 1869, 1879.
Andrzej Wojewódzki (1801-1879), również rosyjski admirał narodowości polskiej, awanse admiralskie: 1838, 1851 (we flocie rosyjskiej), oraz 1874 (już w "mojej" flocie).
Stefan Lesowski (1817-1884) – admirał rosyjski narodowości polskiej, w mojej historii alternatywnej dowódca polskiej floty w latach 1878-1884, awanse admiralskie: 1863, 1869, 1879.
Andrzej Wojewódzki (1801-1879), również rosyjski admirał narodowości polskiej, awanse admiralskie: 1838, 1851 (we flocie rosyjskiej), oraz 1874 (już w "mojej" flocie).
Admirał Lesowski, polish protected cruiser laid down 1882 (Engine 1884)
Displacement:
3 312 t light; 3 502 t standard; 4 044 t normal; 4 477 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
293,27 ft / 290,78 ft x 44,82 ft x 20,11 ft (normal load)
89,39 m / 88,63 m x 13,66 m x 6,13 m
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread
2 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 17,68lbs / 8,02kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,36lbs / 0,62kg shells, 1882 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 1 172 lbs / 532 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 4,72" / 120 mm - -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 641 ihp / 4 954 Kw = 17,60 kts
Range 6 000nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 975 tons (100% coal)
Complement:
253 - 329
Cost:
£0,419 million / $1,677 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 147 tons, 3,6%
Armour: 361 tons, 8,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 66 tons, 1,6%
- Armour Deck: 295 tons, 7,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 287 tons, 31,8%
Hull, fittings & equipment: 1 315 tons, 32,5%
Fuel, ammunition & stores: 732 tons, 18,1%
Miscellaneous weights: 201 tons, 5,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 181 lbs / 989 Kg = 23,1 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
Roll period: 11,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,540
Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
'Natural speed' for length: 17,05 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,46 ft / 5,93 m
- Forecastle (22%): 15,94 ft / 4,86 m
- Mid (50%): 14,96 ft / 4,56 m
- Quarterdeck (18%): 15,45 ft / 4,71 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 15,84 ft / 4,83 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 98,3%
Waterplane Area: 9 010 Square feet or 837 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 93%
Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 402 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 3,45
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Admirał Lesowski (1884)
Admirał Wojewódzki (1885)
Displacement:
3 312 t light; 3 502 t standard; 4 044 t normal; 4 477 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
293,27 ft / 290,78 ft x 44,82 ft x 20,11 ft (normal load)
89,39 m / 88,63 m x 13,66 m x 6,13 m
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread
2 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 17,68lbs / 8,02kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,36lbs / 0,62kg shells, 1882 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 1 172 lbs / 532 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 4,72" / 120 mm - -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 641 ihp / 4 954 Kw = 17,60 kts
Range 6 000nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 975 tons (100% coal)
Complement:
253 - 329
Cost:
£0,419 million / $1,677 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 147 tons, 3,6%
Armour: 361 tons, 8,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 66 tons, 1,6%
- Armour Deck: 295 tons, 7,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 287 tons, 31,8%
Hull, fittings & equipment: 1 315 tons, 32,5%
Fuel, ammunition & stores: 732 tons, 18,1%
Miscellaneous weights: 201 tons, 5,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 181 lbs / 989 Kg = 23,1 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
Roll period: 11,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,540
Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
'Natural speed' for length: 17,05 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,46 ft / 5,93 m
- Forecastle (22%): 15,94 ft / 4,86 m
- Mid (50%): 14,96 ft / 4,56 m
- Quarterdeck (18%): 15,45 ft / 4,71 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 15,84 ft / 4,83 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 98,3%
Waterplane Area: 9 010 Square feet or 837 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 93%
Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 402 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 3,45
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Admirał Lesowski (1884)
Admirał Wojewódzki (1885)
No w końcu ! Piękny , i akurat w tym projekcie ożaglowanie bardzo dobrze się sprawdzi .Silne uzbrojenie , czekam na kolejne tak wspaniałe projekty [ krążowniki pancerno pokładowe i krążowniki pancerne].
OdpowiedzUsuńUzbrojenie silne, ale mała odporność na trafienia. Jakieś pomysły na poprawę opancerzenia?
OdpowiedzUsuńtak, w przyszłości zamierzam zbudowac krązownik pancerny z prawdziwego zdarzenia. Ale czy odporność na trafienia jest tu mała to nie wiem - ja akurat w tym aspekcie tym co springsharp "wypluwa" niespecjalnie się przejmuje, bo są to często wartości jakieś kuriozalne, a poza tym wiadomo - trafienie trafieniu nierówne..
Usuńa poza tym - 23 trafienia potrzebne do zatopienia to też tak starsznie mało nie jest..
OdpowiedzUsuńPowiedziało sie A pora powiedzieć B może do współpracy z krazownikiem , nasze stocznie wybudują okrę t zwiadu balonowego?
OdpowiedzUsuńMamy we flocie taranowca więc może być i okręt balonowy
OdpowiedzUsuńTylko jakby taki okręt balonowy miał wygladać? zapodajcie jakies pomysły, założenia bo ja zupełnie nie mam koncepcji;) a jakąś ciekawą, eksperymentalna jednostkę zawsez możemy sobie zafundować:-D
OdpowiedzUsuń