czwartek, 2 stycznia 2014

Nowy torpedowiec (1882)



Dziś nowy typ torpedowca. Niewiele w sumie można o nim powiedzieć – jest po prostu nieco większy i szybszy niż poprzednicy. Na uwagę zasługuje fakt, że 23,4 w. to jak na 1882 r. znakomity wynik, bodajże najlepszy na świecie w tej klasie okrętów...
















Osa, polish torpedo boat laid down 1882

Displacement:
    61 t light; 62 t standard; 64 t normal; 66 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    86,94 ft / 86,94 ft x 10,96 ft x 4,53 ft (normal load)
    26,50 m / 26,50 m x 3,34 m  x 1,38 m
    1 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 3 287 ihp / 2 452 Kw = 23,40 kts
    Range 185nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 4 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    10 - 14

Cost:
    £0,009 million / $0,034 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 46 tons, 71,8%
    Hull, fittings & equipment: 13 tons, 20,9%
    Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 5,8%
    Miscellaneous weights: 1 tons, 1,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      6 lbs / 3 Kg = 0,1 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,32
    Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
    Roll period: 8,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 6 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,01

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,522
    Length to Beam Ratio: 7,93 : 1
    'Natural speed' for length: 9,32 kts
    Power going to wave formation at top speed: 84 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        4,00 ft / 1,22 m
       - Forecastle (20%):    3,48 ft / 1,06 m
       - Mid (50%):        2,99 ft / 0,91 m
       - Quarterdeck (15%):    2,99 ft / 0,91 m
       - Stern:        3,05 ft / 0,93 m
       - Average freeboard:    3,20 ft / 0,98 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 233,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 23,3%
    Waterplane Area: 625 Square feet or 58 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 5%
    Structure weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 62 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,46
        - Longitudinal: 1,15
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Osa (1882)
Szerszeń (1882)
Komar (1882)
Ważka (1882)
Trzmiel (1882)
Żagnica (1882)

5 komentarzy:

  1. Dzielność morska i odporność na trafienia wciąż zerowe. Torpedowce nadają się tylko do ataków z zaskoczenia przy morzu gładkim jak stół. I nieprędko się to zmieni. Nie należy ich budować w większej liczbie, jeden dywizjon wystarczy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka torpedowców już mamy , teraz czas zbudować ,,coś '' do zwalczania torpedowców wroga . Więc ośmielam się złożyć zamówienie na pierwsze kontrtorpedowce .

    OdpowiedzUsuń
  3. na prawdziwe kontrtorpedowce to jeszcze parę lat trzeba będzie poczekać (przede wszytkim nie ma jeszcze możliwości skonstruowania napędu odpowiednio lekkiego i dajacego moc zapewniającą osiągnięcie wymagenej prędkości) ale już niedługo zaprezentuję okręt który był jego odpowiednikiem w realiach lat 80-tych - czyli kanonierkę torpedową, która dzięki uzbrojeniu artyleryjskiemu mogła by zwalczać torpedowce, a dzięki własnemu uzbrojeniu torpedowemu i większej dzielności moskiej - wykonywać ataki torpedowe także przy gorszej pogodzie niż zwykły torpedowiec.
    de Villars

    OdpowiedzUsuń
  4. Początek lat 90 XIXw , to właśnie czas powstania pierwszych kontrtorpedowców [HMS Havock] .Protoplastą kontrtorpedowca była właśnie kanonierka torpedowa i krążownik torpedowy i dlatego pisze ,,coś'' do zwalczania torpedowców.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlatego też "coś" będzie;-) A prawdziwe kontrtorpedowce - za jakieś circa 10 latek;-)

    dV

    OdpowiedzUsuń