sobota, 25 stycznia 2014

Krążownik flat-iron



Kolejny krążownik pewnie mniej Wam przypadnie do gustu, ale uważam że tego typu jednostka miała by spore szanse powstać w realiach lat 80-tych XIX w. Były to bowiem czasy, gdy wobec nikłej jeszcze szybkostrzelności artylerii okrętowej, stawiano nacisk na kaliber dział (skoro nie da się przeciwnika zasypać gradem pocisków, to niech chociaż pojedyncze trafienia będą niszczycielskie), co owocowało nadmiernym często kalibrem uzbrojenia w stosunku do wyporności, i monstrualnymi nieraz grubościami opancerzenia. W myśl takich założeń powstawały m.in. krążowniki takie jak chilijska Esmeralda (2950 ton, 18.3 w., 2x254), chiński Chao Yung (1380 ton, 16.5 w., 2x254), nieco późniejszy japoński typ Matsushima (4200 ton, 16.5 w., 1x320), czy wreszcie nadzwyczaj popularne w różnych flotach kanonierki typu flat-iron. Rozwinięciem tych ostatnich do rozmiarów małego krążownika jest poniższy okręt. Dla posiadanego jako główne uzbrojenie działa kal. 279 mm, stanowi on nieporównanie lepszą platformę niż te małe, zazwyczaj kilkusettonowe okręciki, a jednocześnie, dzięki rozmiarom – ma również kilka dział mniejszego kalibru. Ma też cechę charakterystyczną dla krążowników, czyli ochronny pokład pancerny. Spodziewam się, że mógłby służyć gdzieś w naszych koloniach, i choćby po to, by tam dopłynąć wyposażyłem go w szczątkowe ożaglowanie, które rzecz jasna można będzie potem usunąć. Zresztą, okręt ten ma swój realnie istniejący pierwowzór i jednocześnie inspirację w postaci południowoaustralijskiej kanonierki kolonialnej (szumnie nazywanej krążownikiem) HMAS Protector z 1884 r. (920 ton, 14 w., 1x203).   




Tytan, polish flat-iron cruiser laid down 1884 (Engine 1885)

Displacement:
    1 467 t light; 1 554 t standard; 1 715 t normal; 1 843 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    222,67 ft / 218,18 ft x 40,72 ft x 12,17 ft (normal load)
    67,87 m / 66,50 m x 12,41 m  x 3,71 m

Armament:
      1 - 10,98" / 279 mm guns in single mounts, 603,01lbs / 273,52kg shells, 1884 Model
      Breech loading gun in casemate mount
      on bow with limited arc
      Main guns limited to end-on fire
      4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 97,51lbs / 44,23kg shells, 1884 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,41lbs / 0,64kg shells, 1884 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread
    Weight of broadside 999 lbs / 453 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    3,27" / 83 mm          -                  -
    2nd:    3,27" / 83 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,38" / 35 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 2 367 ihp / 1 766 Kw = 15,00 kts
    Range 3 000nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 288 tons (100% coal)

Complement:
    133 - 173

Cost:
    £0,211 million / $0,844 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 125 tons, 7,3%
    Armour: 228 tons, 13,3%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 69 tons, 4,0%
       - Armour Deck: 159 tons, 9,3%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 392 tons, 22,8%
    Hull, fittings & equipment: 678 tons, 39,6%
    Fuel, ammunition & stores: 248 tons, 14,5%
    Miscellaneous weights: 44 tons, 2,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 298 lbs / 589 Kg = 2,2 x 11,0 " / 279 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
    Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
    Roll period: 10,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 95 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,91

Hull form characteristics:
    Hull has low forecastle, rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,555
    Length to Beam Ratio: 5,36 : 1
    'Natural speed' for length: 14,77 kts
    Power going to wave formation at top speed: 52 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        7,97 ft / 2,43 m
       - Forecastle (17%):    8,99 ft / 2,74 m (15,94 ft / 4,86 m aft of break)
       - Mid (64%):        12,96 ft / 3,95 m (8,99 ft / 2,74 m aft of break)
       - Quarterdeck (11%):    9,48 ft / 2,89 m
       - Stern:        9,48 ft / 2,89 m
       - Average freeboard:    11,58 ft / 3,53 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 130,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,7%
    Waterplane Area: 6 229 Square feet or 579 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 78%
    Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 358 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,88
        - Longitudinal: 3,35
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather


4 komentarze:

  1. Pytanko:Czy pomysł będzie ciągnięty tylko do wielkiej wojny czy też do następnej

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwotnie miałem zamiar dociągnąć to do 1914 r., ale pojawiły się głosy, że było by to przerwanie w najciekawszym momencie. Dlatego poważnie rozważam, pociągnięcie sprawy dalej - może nawet do DWS.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nieźle. Po raz pierwszy widzę sens w układzie flat-iron. Jaki jest kąt ostrzału głównego działa?

    OdpowiedzUsuń
  4. Biorąc po uwagę, że okręt jest sporo szerszy od Protectora, którego działo miało kąt ostrzału ok 40 stopni, to spodziewam się, że dało by się osiągnąć ok 60 stopni.
    dV

    OdpowiedzUsuń