Kolejny krążownik pewnie mniej Wam przypadnie do gustu, ale
uważam że tego typu jednostka miała by spore szanse powstać w realiach lat
80-tych XIX w. Były to bowiem czasy, gdy wobec nikłej jeszcze szybkostrzelności
artylerii okrętowej, stawiano nacisk na kaliber dział (skoro nie da się
przeciwnika zasypać gradem pocisków, to niech chociaż pojedyncze trafienia będą
niszczycielskie), co owocowało nadmiernym często kalibrem uzbrojenia w stosunku
do wyporności, i monstrualnymi nieraz grubościami opancerzenia. W myśl takich
założeń powstawały m.in. krążowniki takie jak chilijska Esmeralda (2950 ton,
18.3 w., 2x254), chiński Chao Yung (1380 ton, 16.5 w., 2x254), nieco późniejszy
japoński typ Matsushima (4200 ton, 16.5 w., 1x320), czy wreszcie nadzwyczaj
popularne w różnych flotach kanonierki typu flat-iron. Rozwinięciem tych
ostatnich do rozmiarów małego krążownika jest poniższy okręt. Dla posiadanego
jako główne uzbrojenie działa kal. 279 mm, stanowi on nieporównanie lepszą platformę
niż te małe, zazwyczaj kilkusettonowe okręciki, a jednocześnie, dzięki
rozmiarom – ma również kilka dział mniejszego kalibru. Ma też cechę
charakterystyczną dla krążowników, czyli ochronny pokład pancerny. Spodziewam
się, że mógłby służyć gdzieś w naszych koloniach, i choćby po to, by tam
dopłynąć wyposażyłem go w szczątkowe ożaglowanie, które rzecz jasna można
będzie potem usunąć. Zresztą, okręt ten ma swój realnie istniejący pierwowzór i
jednocześnie inspirację w postaci południowoaustralijskiej kanonierki
kolonialnej (szumnie nazywanej krążownikiem) HMAS Protector z 1884 r. (920 ton,
14 w., 1x203).
Tytan, polish flat-iron cruiser laid down 1884 (Engine 1885)
Displacement:
1 467 t light; 1 554 t standard; 1 715 t normal; 1 843 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
222,67 ft / 218,18 ft x 40,72 ft x 12,17 ft (normal load)
67,87 m / 66,50 m x 12,41 m x 3,71 m
Armament:
1 - 10,98" / 279 mm guns in single mounts, 603,01lbs / 273,52kg shells, 1884 Model
Breech loading gun in casemate mount
on bow with limited arc
Main guns limited to end-on fire
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 97,51lbs / 44,23kg shells, 1884 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,41lbs / 0,64kg shells, 1884 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread
Weight of broadside 999 lbs / 453 kg
Shells per gun, main battery: 90
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,27" / 83 mm - -
2nd: 3,27" / 83 mm - -
- Armour deck: 1,38" / 35 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 2 367 ihp / 1 766 Kw = 15,00 kts
Range 3 000nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 288 tons (100% coal)
Complement:
133 - 173
Cost:
£0,211 million / $0,844 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 125 tons, 7,3%
Armour: 228 tons, 13,3%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 69 tons, 4,0%
- Armour Deck: 159 tons, 9,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 392 tons, 22,8%
Hull, fittings & equipment: 678 tons, 39,6%
Fuel, ammunition & stores: 248 tons, 14,5%
Miscellaneous weights: 44 tons, 2,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 298 lbs / 589 Kg = 2,2 x 11,0 " / 279 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
Roll period: 10,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 95 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,91
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle, rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,555
Length to Beam Ratio: 5,36 : 1
'Natural speed' for length: 14,77 kts
Power going to wave formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 7,97 ft / 2,43 m
- Forecastle (17%): 8,99 ft / 2,74 m (15,94 ft / 4,86 m aft of break)
- Mid (64%): 12,96 ft / 3,95 m (8,99 ft / 2,74 m aft of break)
- Quarterdeck (11%): 9,48 ft / 2,89 m
- Stern: 9,48 ft / 2,89 m
- Average freeboard: 11,58 ft / 3,53 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 130,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 112,7%
Waterplane Area: 6 229 Square feet or 579 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 78%
Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 358 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,88
- Longitudinal: 3,35
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Pytanko:Czy pomysł będzie ciągnięty tylko do wielkiej wojny czy też do następnej
OdpowiedzUsuńPierwotnie miałem zamiar dociągnąć to do 1914 r., ale pojawiły się głosy, że było by to przerwanie w najciekawszym momencie. Dlatego poważnie rozważam, pociągnięcie sprawy dalej - może nawet do DWS.
OdpowiedzUsuńNieźle. Po raz pierwszy widzę sens w układzie flat-iron. Jaki jest kąt ostrzału głównego działa?
OdpowiedzUsuńBiorąc po uwagę, że okręt jest sporo szerszy od Protectora, którego działo miało kąt ostrzału ok 40 stopni, to spodziewam się, że dało by się osiągnąć ok 60 stopni.
OdpowiedzUsuńdV