Dziś kolejna przebudowa starego okrętu.. Na warsztat wziąłem
pancernik bateryjny Bolesław Śmiały z 1864 r. (patrz post z 28 września 2013
r.: http://springsharp.blogspot.com/2013/09/flota-polska-w-xix-w-pancernik.html
) Swego czasu była to wspaniała i potężna jednostka, nie mająca sobie równych
nie tylko na Bałtyku. Niestety upływ czasu i gwałtowny postęp techniczny w
budownictwie okrętowym sprawił, że już w latach 70-tych był to okręt
przestarzały, a z początkiem lat 80-tych – już właściwie niezdolny do
wypełniania swojej funkcji jako pancernika, czyli głównego okrętu bojowego
floty. Złomować go jednak było szkoda, więc postanowiłem go przebudować na..
krążownik pancerny. Zmiany są dość daleko idące: wymianie uległ cały układ napędowy i całe przestarzałe
już totalnie uzbrojenie (armaty gładkościenne!). Oczywiście, zlikwidowałem też
całe ożaglowanie, w zamian montując dwa nowoczesne maszty bojowe z lekką
artylerią szybkostrzelną – bo trzeba czymś zwalczać coraz liczniejsze we
wszystkich flotach torpedowce! Nowe, wydajniejsze maszyny zapewniają większą
niż pierwotne 14 w., prędkość maksymalną, a także przyzwoity zasięg wynoszący 5200 Mm (wobec poprzednio 2400 Mm). Wymianie uległ
też pancerz – zamiast dawnego, żelaznego , przewiduję teraz nowocześniejszy
pancerz stalowy (być może nawet typu compound, jeśli takowy udało by się
pozyskać czy wyprodukować), o tych samych wymiarach i grubości 213 mm, co orientacyjnie
daje 190% odporności starego pancerza żelaznego. Co prawda grubość ta nie
gwarantuje pełnej odporności przed 254mm pociskami najnowszych brytyjskich
krążowników pancernych typu Nelson, ale mamy za to nad nimi przewagę prędkości,
tak więc można by myśleć o ucieczce w przypadku spotkania (a i walczyć by można
spróbować, bo działa 229 mm
powinny sobie poradzić z pancerzem brytyjczyka, osiągającemu maksymalnie także 229 mm (a swobodnie go
przebijać w tych miejscach gdzie miał tylko 152 mm). Natomiast w starciu
z praktycznie każdym innym istniejącym ówcześnie krążownikiem na świecie nasza
jednostka zdaje się być faworytem. Mam nadzieję, ze w nowej odsłonie okręt
przypadnie do gustu;-)
Bolesław Śmiały, polish armoured cruiser laid down 1863 (Engine 1882)
Displacement:
5 338 t light; 5 581 t standard; 6 148 t normal; 6 602 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
82,30 m / 80,32 m x 17,57 m x 7,09 m
Armament:
6 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 218,02lbs / 98,89kg shells, 1863 Model
Breech loading guns in broadside mounts
on side, all amidships
8 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 151,87lbs / 68,89kg shells, 1863 Model
Breech loading guns in broadside mounts
on side, evenly spread
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 0,92lbs / 0,42kg shells, 1863 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, 4 raised mounts
Weight of broadside 2 530 lbs / 1 148 kg
Shells per gun, main battery: 80
2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,39" / 213 mm 199,02 ft / 60,66 m 8,33 ft / 2,54 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 116% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,39" / 213 mm - -
2nd: 8,39" / 213 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 9,21" / 234 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 6 661 ihp / 4 969 Kw = 16,00 kts
Range 5 200nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 1 021 tons (100% coal)
Complement:
346 - 451
Cost:
£0,640 million / $2,561 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 316 tons, 5,1%
Armour: 1 490 tons, 24,2%
- Belts: 604 tons, 9,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 619 tons, 10,1%
- Armour Deck: 200 tons, 3,3%
- Conning Tower: 67 tons, 1,1%
Machinery: 1 341 tons, 21,8%
Hull, fittings & equipment: 2 189 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 810 tons, 13,2%
Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 132 lbs / 1 421 Kg = 14,4 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
Metacentric height 4,1 ft / 1,2 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 99 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,98
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,609
Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
'Natural speed' for length: 16,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,95 ft / 6,08 m
- Forecastle (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 17,95 ft / 5,47 m
- Quarterdeck (17%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 18,44 ft / 5,62 m
- Average freeboard: 18,39 ft / 5,60 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 108,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 104,8%
Waterplane Area: 10 975 Square feet or 1 020 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 92%
Structure weight / hull surface area: 122 lbs/sq ft or 594 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,74
- Longitudinal: 4,21
- Overall: 0,88
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
5 338 t light; 5 581 t standard; 6 148 t normal; 6 602 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
82,30 m / 80,32 m x 17,57 m x 7,09 m
Armament:
6 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 218,02lbs / 98,89kg shells, 1863 Model
Breech loading guns in broadside mounts
on side, all amidships
8 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 151,87lbs / 68,89kg shells, 1863 Model
Breech loading guns in broadside mounts
on side, evenly spread
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 0,92lbs / 0,42kg shells, 1863 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, 4 raised mounts
Weight of broadside 2 530 lbs / 1 148 kg
Shells per gun, main battery: 80
2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,39" / 213 mm 199,02 ft / 60,66 m 8,33 ft / 2,54 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 116% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,39" / 213 mm - -
2nd: 8,39" / 213 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 9,21" / 234 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 6 661 ihp / 4 969 Kw = 16,00 kts
Range 5 200nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 1 021 tons (100% coal)
Complement:
346 - 451
Cost:
£0,640 million / $2,561 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 316 tons, 5,1%
Armour: 1 490 tons, 24,2%
- Belts: 604 tons, 9,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 619 tons, 10,1%
- Armour Deck: 200 tons, 3,3%
- Conning Tower: 67 tons, 1,1%
Machinery: 1 341 tons, 21,8%
Hull, fittings & equipment: 2 189 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 810 tons, 13,2%
Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 132 lbs / 1 421 Kg = 14,4 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
Metacentric height 4,1 ft / 1,2 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 99 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,98
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,609
Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
'Natural speed' for length: 16,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,95 ft / 6,08 m
- Forecastle (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 17,95 ft / 5,47 m
- Quarterdeck (17%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 18,44 ft / 5,62 m
- Average freeboard: 18,39 ft / 5,60 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 108,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 104,8%
Waterplane Area: 10 975 Square feet or 1 020 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 92%
Structure weight / hull surface area: 122 lbs/sq ft or 594 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,74
- Longitudinal: 4,21
- Overall: 0,88
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Naprawdę bardzo ciekawa przebudowa .W miejsce dziobowych i rufowych działek można umieścić po jednym dziale 229mm [ durze pole ostrzału].
OdpowiedzUsuńMam trochę mieszane uczucia, ale może to wynika z kiepskiej znajomości realiów tej epoki. Dział głównego kalibru mamy czternaście, a furt zostało po dziesięć na burtę, tak jak było. I nie ma z zewnątrz przynajmniej żadnej różnicy między tymi gdzie się ukrywają 229 i tymi z 203. Czy warto było wprowadzać dwa rodzaje kalibrów o tak niewielkiej różnicy? No i taka "rosyjskość" krążownika, wszystkie działa na burtach, żadnych na osi okrętu. Wyszedł "krieisier wtorowo kłasa". Ale pewnie nic lepszego nie dało się zrobić, a do działań stricte krążowniczych jak najbardziej się nada.
OdpowiedzUsuńCzęśc furt zostawiłem po prostu pustych - oczywiście, można aby je w ogóle zlikwidować, bo liczba dział się zmniejszyła, ale już trudno - niech tak zostanie, zawsze daje to jakies pole manewru przy ewentualnych późniejszych zmianach uzbrojenia. zakładam, że działa znajdowąły by się w częsci środkowej baterii, co było by najkorzystniejsze z punktu widzenia obciążeń kadłuba i zachowania się okrętu jako jednostki pływającej (brak dużych sił zginających przyłożonych do odległych punktów, wieksza pływalność śródokręcia w stosunku do dziobu i rufy) Co do kalibru dział - działa 229 mm chciałem mieć by mieć czym przebić pancerz brytyjskich krążowników pancernych w najgrubszym jego miejscu (do czego działa 203 mm nie były by zdolne, a przynajmniej nie w każdym przypadku). Z drugiej strony - przy istniejącym kadłubie, o danych z góry gabarytach, nie dało się sformować całej baterii z takich dział (bo była by za ciężka), nie chciałem też zanadto zmniejszyć jej liczebności w sytuacji gdy brytyjczykowi i tak nie dorównamy w sile ognia, stąd taki kompromis (zresztą Nelson też miał działa dwóch kalibrów, na 12 dział w baterii było 4x254 i 8x229).
OdpowiedzUsuń