piątek, 3 stycznia 2014

Przebudowa pancernika Bolesław Śmiały



Dziś kolejna przebudowa starego okrętu.. Na warsztat wziąłem pancernik bateryjny Bolesław Śmiały z 1864 r. (patrz post z 28 września 2013 r.: http://springsharp.blogspot.com/2013/09/flota-polska-w-xix-w-pancernik.html ) Swego czasu była to wspaniała i potężna jednostka, nie mająca sobie równych nie tylko na Bałtyku. Niestety upływ czasu i gwałtowny postęp techniczny w budownictwie okrętowym sprawił, że już w latach 70-tych był to okręt przestarzały, a z początkiem lat 80-tych – już właściwie niezdolny do wypełniania swojej funkcji jako pancernika, czyli głównego okrętu bojowego floty. Złomować go jednak było szkoda, więc postanowiłem go przebudować na.. krążownik pancerny. Zmiany są dość daleko idące: wymianie  uległ cały układ napędowy i całe przestarzałe już totalnie uzbrojenie (armaty gładkościenne!). Oczywiście, zlikwidowałem też całe ożaglowanie, w zamian montując dwa nowoczesne maszty bojowe z lekką artylerią szybkostrzelną – bo trzeba czymś zwalczać coraz liczniejsze we wszystkich flotach torpedowce! Nowe, wydajniejsze maszyny zapewniają większą niż pierwotne 14 w., prędkość maksymalną, a także przyzwoity zasięg wynoszący 5200 Mm (wobec poprzednio 2400 Mm). Wymianie uległ też pancerz – zamiast dawnego, żelaznego , przewiduję teraz nowocześniejszy pancerz stalowy (być może nawet typu compound, jeśli takowy udało by się pozyskać czy wyprodukować), o tych samych wymiarach i grubości 213 mm, co orientacyjnie daje 190% odporności starego pancerza żelaznego. Co prawda grubość ta nie gwarantuje pełnej odporności przed 254mm pociskami najnowszych brytyjskich krążowników pancernych typu Nelson, ale mamy za to nad nimi przewagę prędkości, tak więc można by myśleć o ucieczce w przypadku spotkania (a i walczyć by można spróbować, bo działa 229 mm powinny sobie poradzić z pancerzem brytyjczyka, osiągającemu maksymalnie także 229 mm (a swobodnie go przebijać w tych miejscach gdzie miał tylko 152 mm). Natomiast w starciu z praktycznie każdym innym istniejącym ówcześnie krążownikiem na świecie nasza jednostka zdaje się być faworytem. Mam nadzieję, ze w nowej odsłonie okręt przypadnie do gustu;-)

   
Bolesław Śmiały, polish armoured cruiser laid down 1863 (Engine 1882)

Displacement:
    5 338 t light; 5 581 t standard; 6 148 t normal; 6 602 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
    82,30 m / 80,32 m x 17,57 m  x 7,09 m

Armament:
      6 - 9,02" / 229 mm guns in single mounts, 218,02lbs / 98,89kg shells, 1863 Model
      Breech loading guns in broadside mounts
      on side, all amidships
      8 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 151,87lbs / 68,89kg shells, 1863 Model
      Breech loading guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 0,92lbs / 0,42kg shells, 1863 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 4 raised mounts
    Weight of broadside 2 530 lbs / 1 148 kg
    Shells per gun, main battery: 80
    2 - 15,0" / 381 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    8,39" / 213 mm    199,02 ft / 60,66 m    8,33 ft / 2,54 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 116% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    8,39" / 213 mm          -                  -
    2nd:    8,39" / 213 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 9,21" / 234 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 6 661 ihp / 4 969 Kw = 16,00 kts
    Range 5 200nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 021 tons (100% coal)

Complement:
    346 - 451

Cost:
    £0,640 million / $2,561 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 316 tons, 5,1%
    Armour: 1 490 tons, 24,2%
       - Belts: 604 tons, 9,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 619 tons, 10,1%
       - Armour Deck: 200 tons, 3,3%
       - Conning Tower: 67 tons, 1,1%
    Machinery: 1 341 tons, 21,8%
    Hull, fittings & equipment: 2 189 tons, 35,6%
    Fuel, ammunition & stores: 810 tons, 13,2%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 132 lbs / 1 421 Kg = 14,4 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
    Metacentric height 4,1 ft / 1,2 m
    Roll period: 12,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 99 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,98

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,609
    Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
    'Natural speed' for length: 16,23 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,95 ft / 6,08 m
       - Forecastle (18%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Mid (50%):        17,95 ft / 5,47 m
       - Quarterdeck (17%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    18,39 ft / 5,60 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 108,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,8%
    Waterplane Area: 10 975 Square feet or 1 020 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 92%
    Structure weight / hull surface area: 122 lbs/sq ft or 594 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,74
        - Longitudinal: 4,21
        - Overall: 0,88
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

3 komentarze:

  1. Naprawdę bardzo ciekawa przebudowa .W miejsce dziobowych i rufowych działek można umieścić po jednym dziale 229mm [ durze pole ostrzału].

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam trochę mieszane uczucia, ale może to wynika z kiepskiej znajomości realiów tej epoki. Dział głównego kalibru mamy czternaście, a furt zostało po dziesięć na burtę, tak jak było. I nie ma z zewnątrz przynajmniej żadnej różnicy między tymi gdzie się ukrywają 229 i tymi z 203. Czy warto było wprowadzać dwa rodzaje kalibrów o tak niewielkiej różnicy? No i taka "rosyjskość" krążownika, wszystkie działa na burtach, żadnych na osi okrętu. Wyszedł "krieisier wtorowo kłasa". Ale pewnie nic lepszego nie dało się zrobić, a do działań stricte krążowniczych jak najbardziej się nada.

    OdpowiedzUsuń
  3. Częśc furt zostawiłem po prostu pustych - oczywiście, można aby je w ogóle zlikwidować, bo liczba dział się zmniejszyła, ale już trudno - niech tak zostanie, zawsze daje to jakies pole manewru przy ewentualnych późniejszych zmianach uzbrojenia. zakładam, że działa znajdowąły by się w częsci środkowej baterii, co było by najkorzystniejsze z punktu widzenia obciążeń kadłuba i zachowania się okrętu jako jednostki pływającej (brak dużych sił zginających przyłożonych do odległych punktów, wieksza pływalność śródokręcia w stosunku do dziobu i rufy) Co do kalibru dział - działa 229 mm chciałem mieć by mieć czym przebić pancerz brytyjskich krążowników pancernych w najgrubszym jego miejscu (do czego działa 203 mm nie były by zdolne, a przynajmniej nie w każdym przypadku). Z drugiej strony - przy istniejącym kadłubie, o danych z góry gabarytach, nie dało się sformować całej baterii z takich dział (bo była by za ciężka), nie chciałem też zanadto zmniejszyć jej liczebności w sytuacji gdy brytyjczykowi i tak nie dorównamy w sile ognia, stąd taki kompromis (zresztą Nelson też miał działa dwóch kalibrów, na 12 dział w baterii było 4x254 i 8x229).

    OdpowiedzUsuń