sobota, 13 grudnia 2014

Rzeczny stawiacz min



Mam ostatnio problem z weną twórczą, by opisywać kolejne zmagania naszej floty z Japończykami, dlatego dziś prezentuję jednostkę którą sobie kiedyś tam wymyśliłem i nawet narysowałem, ale nie zdążyłem wcielić do floty, bo wojna wybuchła;) Jest to rzeczny stawiacz min, przeznaczony do służby na wodach Jangcy. Jak pamiętamy, mamy placówkę w Szanghaju i zalążki flotylli na tej wielkiej chińskiej rzece. Rzeczny stawiacz min obok monitorów, kanonierek, kutrów torpedowych i powinien być kolejną użyteczną jednostką w jej składzie. Na tak wielkiej rzece stawianie stacjonarnych zagród minowych mogło by stanowić pewien problem (duża głębokość), jednak przewiduję, że okręt mógłby stawiać miny spławne, które dryfując z prądem mogły by razić jednostki potencjalnego przeciwnika. Zdaję sobie sprawę, że może to być dość problematyczne, dlatego jestem przygotowany na waszą krytykę zaproponowanej jednostki. Niemniej jednak, skoro już sobie zadałem trud wymyślenia okręciku, to go prezentuję. Okręt jest zbudowany w 1904 r., ale ze zrozumiałych względów na swoje docelowe miejsce działania najwcześniej będzie mógł być dostarczony w 1905 r.
Przy okazji – zastanawiam się, czy by nie zbudować analogicznych (tylko mniejszych) jednostek dla flotylli rzecznej w kraju?   


 Kryl, polish river minelayer laid down 1904

Displacement:
    120 t light; 124 t standard; 135 t normal; 144 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    138,12 ft / 137,63 ft x 17,88 ft x 3,48 ft (normal load)
    42,10 m / 41,95 m x 5,45 m  x 1,06 m

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
      Machine gun in deck mount
      on centreline amidships, 1 raised gun
    Weight of broadside 5 lbs / 2 kg
    Shells per gun, main battery: 350

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 232 ihp / 173 Kw = 12,00 kts
    Range 2 300nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 20 tons (100% coal)

Complement:
    19 - 25

Cost:
    £0,010 million / $0,041 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 tons, 0,5%
    Machinery: 40 tons, 29,3%
    Hull, fittings & equipment: 65 tons, 48,3%
    Fuel, ammunition & stores: 15 tons, 10,8%
    Miscellaneous weights: 15 tons, 11,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      176 lbs / 80 Kg = 31,2 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
    Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
    Roll period: 9,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,552
    Length to Beam Ratio: 7,70 : 1
    'Natural speed' for length: 11,73 kts
    Power going to wave formation at top speed: 42 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        5,09 ft / 1,55 m
       - Forecastle (20%):    5,09 ft / 1,55 m
       - Mid (50%):        5,09 ft / 1,55 m
       - Quarterdeck (15%):    5,09 ft / 1,55 m
       - Stern:        5,09 ft / 1,55 m
       - Average freeboard:    5,09 ft / 1,55 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 85,1%
    Waterplane Area: 1 669 Square feet or 155 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 136%
    Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 136 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,30
        - Longitudinal: 1,58
        - Overall: 1,33
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

300 mines

17 komentarzy:

  1. Bardzo sympatyczny okręt. Jako uzbrojenie artyleryjskie dałbym mu jednak automatycznego "Maxima-Nordenfelta" 37 mm. To byłby bardzo mocny argument wobec wszelkiej maści piratów rzecznych! Według raportu jednostka cechuje się dobrą dzielnością morską, co umożliwi jej, w razie konieczności, operowanie w ujściu rzeki i na wodach przybrzeżnych.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. W dobrej admiralicji musi się czasem pojawić spór ambicjonalny. Przypominam, że pomysł rzecznego stawiacza min był mój.
    Dalszy rozwój floty dalekowschodniej będzie zależał od niewyklarowanej jeszcze sytuacji powojennej, trzeba więc z nim zaczekać.
    Okręt ogólnie dobry, ma jedną wadę, wspólną dla większości minowców. 300 min! małych rzecznych, ale jednak. Jeśli zostanie trafiony, kiedy będzie całkiem załadowany, poleci w kosmos.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z zestawienia ciężarów wynika, że okręcik bierze na pokład 300 min po 100 kg każda. Zakładając, że miny te posiadają kształt kulisty, to ich średnica winna wynosić ok. 0,75 m. Przy tych wymiarach pojedyncza mina będzie zajmować minimum 0,5 m2 pokładu, wszystkie łącznie ok. 150 m2. Całkowita powierzchnia pokładu powinna być prawie identyczna z "Waterplane Area", czyli wynosić ok. 155 m2. Ponieważ raczej nie widzę możliwości składowania min w wielu "warstwach", nie wiem doprawdy, jak taka ilość min się na tej jednostce pomieści.
    Nawet jeśliby zastosować miny podobne do używanego w Polsce w latach międzywojennych rosyjskiego typu "Rybka", to przy masie miny wynoszącej 30 kg, pojedyncza mina na wózku-kotwicy zajmuje ok. 0,35 m2 pokładu, łącznie ok. 105 m2. Teoretycznie by się zmieściły, ale tylko miny i nic innego, a załoga musiałaby posiąść zdolności lewitacji.
    Reasumując; proponuję obniżyć ilość min do rozsądnej ilości ok. 100 i przyjąć typ zbliżony do wspomnianej "Rybki", która była typową miną rzeczną, choć dopuszczoną do stawiania na morskich wodach przybrzeżnych.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że w tym wypadku mają to być bardzo lekkie miny rzeczne (około 40 kg), które mogą być przydatne również na wodach przybrzeżnych (np. do postawienia zapory przeciwdesantowej).
      ŁK

      Usuń
    2. To muszą - powtarzam: muszą - być bardzo lekkie miny rzeczne. Jedyny typ miny, którego obecność w takiej ilości można by - z trudem - zaakceptować, to jakiś odpowiednik polskiego wzoru R z roku 1919 (http://www.weu1918-1939.pl/mina-rzeczr/). Masa samej miny wynosiła 42,57 kg (w tym 25 kg ładunku), a masa wraz z kotwicą 67,57 kg. Wg mojej wiedzy miny nie posiadały wózków, więc każda z nich zajmowała na pokładzie ok. 0,25 m2, ponadto z tego samego powodu prawdopodobnie można było układać je warstwami. Przy tych założeniach ilość 300 min na okręciku tej wielkości staje się teoretycznie możliwa.

      JKS

      Usuń
    3. Przepraszam za "literówkę"; oczywiście masa miny wraz z kotwicą to 57,57 kg.

      JKS

      Usuń
  4. Jednostka ciekawa i użyteczna, mogąca poza minowaniem prowadzić działania pomocnicze w obrębie portu i w jego bezpośredniej bliskości. :)

    A teraz małe pytanie takie do przodu około latek 6-8.
    Jako że w MSiO (ostatnim) przeczytałem artykuł nt. SMS Blucher, zacząłem się zastanawiać nad przydatności podobnej jednostki w naszej MW. Oczywiście nie żywcem "zerżniętej", a podobnej lecz dostosowanej do naszych potrzeb na przykład rajdera/ochrony linii komunikacyjnych/polowania na lżejsze jednostki przeciwnika.
    Tak w skrócie takyczno-technicznych okrętu ("orżnalu"):
    wyporność normalna 17 500 ton
    wymiary 161,8 x 24,5 x 8,84 m
    siłownia tłokowe silniki parowe potrójnego rozprężania siłownia o mocy 34 000 km
    prędkość max 25,8 węzła zasięg 6600 Mm
    uzbrojenie 12 x 210 mm L/45, 8 x 150 mm L/45, 16 x 88 mm, 4 wt. 450 mm
    pancerz pb 80-180, pokład 50-70, art gł 80-180, SD 80-250 mm
    załoga 812

    Można by coś zbliżonego opracować
    pozdrawiam
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie to by się pokrywało z drogą rozwoju w kierunku szybkich (choć nie za wielkich) pancerników (na moment wybuchu PWŚ coś w rodzaju Von Der Tann)... takie jednostki miały by je bezpośrednio poprzedzać :)
      Kierunek zgodny z moją dawną propozycją :)

      Piotr

      Usuń
    2. Krążowniki pancerne w roku 1910 to droga w ślepą uliczkę. Przodujące floty zastępują je krążownikami liniowymi.

      JKS

      Usuń
    3. raczej planuję okręt który zamiast 12x210 miałby przykładowo 8x274. myślę że w realiach tuż przed PWS taki okręt byłby bardziej przydatny.
      dV

      Usuń
    4. Ok rozumiem, nawet nie myślałem żeby zachował swoje 210mm (myślałem o czymś w kalibrze 240-280mm w liczbie 12-8 luf).
      Mile byłoby gdyby ten okręt rozpędzał się do tych 26-28 węzłów po Wojnie (mam na myśli 1914-18) mamy gotową pływającą Akademię i okręt reprezentacyjny :)
      (wątpię byśmy w latach 1920-1945 zbudowali coś większego od Ciężkiego kreuzera. Chyba że wyjdziemy z wojny o wiele mniej "potłuczeni" niż myślę)
      Pozdrawiam
      Kpt.G

      Usuń
  5. Co do min, to zakładam że mogą mieć kształt wydłużony (podobnie jak Rybka), a nie kulisty. Wtedy powierzchnia zajmowana przez jedną minę może faktycznie wynosić ok. 0,5 m2, a to przy zapasie 300 min i jednowarstwowym ułożeniu daje ok. 75 m2. (przy dwuwarstwowym było by jeszcze korzystniej). Przy opisanej "powierzchni" okrętu wydaje się to być dużo , ale zakładam, że w przypadku zabrania maksymalnego zapasu część min znajdowała by się na pokładzie, nie zajmując miejsca w kadłubie, a te 300 min rozumiałbym jako teoretyczną maksymalną zdolność zabrania zapasu min. realnie zabierany zapas min byłby zapewne nieco mniejszy.
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że się czepiam, ale 300 x 0,5 m2 = 150 m2, a nie 75 m2. Chyba, że to "0,5", to taka sama "literówka" czy raczej "cyfrówka" jak w jednym z moich poprzednich postów.
      Ja zamiast "Rybek" polecałbym co w rodzaju wzoru R, o którym wcześniej napisałem, to dużo lepsze rozwiązanie dla rzecznego minowca. Posiada dwukrotnie większy ładunek wybuchowy, a zajmuje mniej miejsca na pokładzie.

      JKS

      Usuń
  6. wszystko się zgadza mina o średnicy 0,5 m zajmuje 0,25 m2 (0,5x0,5), czyli na 1 m2 wchodzą 4 sztuki, a więc na 300 min potrzeba 75 m2 (oczywiście, tak z grubsza;). aby mina ważyła ok 100 kg, przewiduję, że będzie po prostu wyższa niż typ R.
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę pomieszaliśmy pojęcia, "Rybka" posiada wózek o wymiarach w rzucie poziomym 0,45x0,65 m, co daje ok. 0,3 m2. Z uwagi na konieczne "luzy" ja przyjąłem 0,35 m2.
      Powierzchnię 0,25 m2 przyjąłem dla miny wzór R, która - jak zakładam - będzie składowana w pozycji poziomej (0,6x0,4 m).
      Jeśli zwiększymy masę miny wzór R do 100 kg, to trzeba będzie zastosować wózek-kotwicę (raczej nie da się takim ciężarem operować ręcznie), wzrośnie zajmowana powierzchnia pokładu i rozwiązanie straci swe zalety. Ja trzymałbym się oryginalnych parametrów wzoru R; 25 kg trotylu to wystarczająca ilość do zatopienia nawet dużej jednostki rzecznej, a i mniejsze jednostki morskie też nie będą mogły czuć się bezpiecznie.

      JKS

      Usuń
  7. ok, przekonałeś mnie:) zapas maksymalny zostaje po staremu, natomiast miny będą sobie liczyć po ok. 50 kg. (czyli coś pośredniego między R a rybką, ale konstrukcji zbliżonej do wz. R).

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się, że się zgadzamy. Wzór R to 57,57 kg łącznie z kotwicą, myślę, że taki ciężar można zostawić.
    Zaletą wzoru R jest m.in. to, że nie wymaga żadnych urządzeń technicznych; torów, żurawików itp. Po prostu dwóch marynarzy łapie za uchwyty, taszczy na skraj rufy i ... chlup! W przypadku jednostki rzecznej jest to bardzo korzystna sytuacja.

    JKS

    OdpowiedzUsuń