Mam ostatnio problem z weną twórczą, by opisywać kolejne
zmagania naszej floty z Japończykami, dlatego dziś prezentuję jednostkę którą
sobie kiedyś tam wymyśliłem i nawet narysowałem, ale nie zdążyłem wcielić do
floty, bo wojna wybuchła;) Jest to rzeczny stawiacz min, przeznaczony do służby
na wodach Jangcy. Jak pamiętamy, mamy placówkę w Szanghaju i zalążki flotylli
na tej wielkiej chińskiej rzece. Rzeczny stawiacz min obok monitorów,
kanonierek, kutrów torpedowych i powinien być kolejną użyteczną jednostką w jej
składzie. Na tak wielkiej rzece stawianie stacjonarnych zagród minowych mogło
by stanowić pewien problem (duża głębokość), jednak przewiduję, że okręt mógłby
stawiać miny spławne, które dryfując z prądem mogły by razić jednostki
potencjalnego przeciwnika. Zdaję sobie sprawę, że może to być dość
problematyczne, dlatego jestem przygotowany na waszą krytykę zaproponowanej
jednostki. Niemniej jednak, skoro już sobie zadałem trud wymyślenia okręciku,
to go prezentuję. Okręt jest zbudowany w 1904 r., ale ze zrozumiałych względów
na swoje docelowe miejsce działania najwcześniej będzie mógł być dostarczony w
1905 r.
Przy okazji – zastanawiam się, czy by nie zbudować
analogicznych (tylko mniejszych) jednostek dla flotylli rzecznej w kraju?
Kryl, polish river minelayer laid down 1904
Displacement:
120 t light; 124 t standard; 135 t normal; 144 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
138,12 ft / 137,63 ft x 17,88 ft x 3,48 ft (normal load)
42,10 m / 41,95 m x 5,45 m x 1,06 m
Armament:
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine gun in deck mount
on centreline amidships, 1 raised gun
Weight of broadside 5 lbs / 2 kg
Shells per gun, main battery: 350
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 232 ihp / 173 Kw = 12,00 kts
Range 2 300nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 20 tons (100% coal)
Complement:
19 - 25
Cost:
£0,010 million / $0,041 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,5%
Machinery: 40 tons, 29,3%
Hull, fittings & equipment: 65 tons, 48,3%
Fuel, ammunition & stores: 15 tons, 10,8%
Miscellaneous weights: 15 tons, 11,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
176 lbs / 80 Kg = 31,2 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 9,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,552
Length to Beam Ratio: 7,70 : 1
'Natural speed' for length: 11,73 kts
Power going to wave formation at top speed: 42 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,09 ft / 1,55 m
- Forecastle (20%): 5,09 ft / 1,55 m
- Mid (50%): 5,09 ft / 1,55 m
- Quarterdeck (15%): 5,09 ft / 1,55 m
- Stern: 5,09 ft / 1,55 m
- Average freeboard: 5,09 ft / 1,55 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 85,1%
Waterplane Area: 1 669 Square feet or 155 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 136%
Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 136 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,30
- Longitudinal: 1,58
- Overall: 1,33
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
300 mines
Displacement:
120 t light; 124 t standard; 135 t normal; 144 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
138,12 ft / 137,63 ft x 17,88 ft x 3,48 ft (normal load)
42,10 m / 41,95 m x 5,45 m x 1,06 m
Armament:
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1903 Model
Machine gun in deck mount
on centreline amidships, 1 raised gun
Weight of broadside 5 lbs / 2 kg
Shells per gun, main battery: 350
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 232 ihp / 173 Kw = 12,00 kts
Range 2 300nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 20 tons (100% coal)
Complement:
19 - 25
Cost:
£0,010 million / $0,041 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,5%
Machinery: 40 tons, 29,3%
Hull, fittings & equipment: 65 tons, 48,3%
Fuel, ammunition & stores: 15 tons, 10,8%
Miscellaneous weights: 15 tons, 11,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
176 lbs / 80 Kg = 31,2 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 9,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,552
Length to Beam Ratio: 7,70 : 1
'Natural speed' for length: 11,73 kts
Power going to wave formation at top speed: 42 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,09 ft / 1,55 m
- Forecastle (20%): 5,09 ft / 1,55 m
- Mid (50%): 5,09 ft / 1,55 m
- Quarterdeck (15%): 5,09 ft / 1,55 m
- Stern: 5,09 ft / 1,55 m
- Average freeboard: 5,09 ft / 1,55 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 85,1%
Waterplane Area: 1 669 Square feet or 155 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 136%
Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 136 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,30
- Longitudinal: 1,58
- Overall: 1,33
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
300 mines
Bardzo sympatyczny okręt. Jako uzbrojenie artyleryjskie dałbym mu jednak automatycznego "Maxima-Nordenfelta" 37 mm. To byłby bardzo mocny argument wobec wszelkiej maści piratów rzecznych! Według raportu jednostka cechuje się dobrą dzielnością morską, co umożliwi jej, w razie konieczności, operowanie w ujściu rzeki i na wodach przybrzeżnych.
OdpowiedzUsuńŁK
W dobrej admiralicji musi się czasem pojawić spór ambicjonalny. Przypominam, że pomysł rzecznego stawiacza min był mój.
OdpowiedzUsuńDalszy rozwój floty dalekowschodniej będzie zależał od niewyklarowanej jeszcze sytuacji powojennej, trzeba więc z nim zaczekać.
Okręt ogólnie dobry, ma jedną wadę, wspólną dla większości minowców. 300 min! małych rzecznych, ale jednak. Jeśli zostanie trafiony, kiedy będzie całkiem załadowany, poleci w kosmos.
Z zestawienia ciężarów wynika, że okręcik bierze na pokład 300 min po 100 kg każda. Zakładając, że miny te posiadają kształt kulisty, to ich średnica winna wynosić ok. 0,75 m. Przy tych wymiarach pojedyncza mina będzie zajmować minimum 0,5 m2 pokładu, wszystkie łącznie ok. 150 m2. Całkowita powierzchnia pokładu powinna być prawie identyczna z "Waterplane Area", czyli wynosić ok. 155 m2. Ponieważ raczej nie widzę możliwości składowania min w wielu "warstwach", nie wiem doprawdy, jak taka ilość min się na tej jednostce pomieści.
OdpowiedzUsuńNawet jeśliby zastosować miny podobne do używanego w Polsce w latach międzywojennych rosyjskiego typu "Rybka", to przy masie miny wynoszącej 30 kg, pojedyncza mina na wózku-kotwicy zajmuje ok. 0,35 m2 pokładu, łącznie ok. 105 m2. Teoretycznie by się zmieściły, ale tylko miny i nic innego, a załoga musiałaby posiąść zdolności lewitacji.
Reasumując; proponuję obniżyć ilość min do rozsądnej ilości ok. 100 i przyjąć typ zbliżony do wspomnianej "Rybki", która była typową miną rzeczną, choć dopuszczoną do stawiania na morskich wodach przybrzeżnych.
JKS
Mam wrażenie, że w tym wypadku mają to być bardzo lekkie miny rzeczne (około 40 kg), które mogą być przydatne również na wodach przybrzeżnych (np. do postawienia zapory przeciwdesantowej).
UsuńŁK
To muszą - powtarzam: muszą - być bardzo lekkie miny rzeczne. Jedyny typ miny, którego obecność w takiej ilości można by - z trudem - zaakceptować, to jakiś odpowiednik polskiego wzoru R z roku 1919 (http://www.weu1918-1939.pl/mina-rzeczr/). Masa samej miny wynosiła 42,57 kg (w tym 25 kg ładunku), a masa wraz z kotwicą 67,57 kg. Wg mojej wiedzy miny nie posiadały wózków, więc każda z nich zajmowała na pokładzie ok. 0,25 m2, ponadto z tego samego powodu prawdopodobnie można było układać je warstwami. Przy tych założeniach ilość 300 min na okręciku tej wielkości staje się teoretycznie możliwa.
UsuńJKS
Przepraszam za "literówkę"; oczywiście masa miny wraz z kotwicą to 57,57 kg.
UsuńJKS
Jednostka ciekawa i użyteczna, mogąca poza minowaniem prowadzić działania pomocnicze w obrębie portu i w jego bezpośredniej bliskości. :)
OdpowiedzUsuńA teraz małe pytanie takie do przodu około latek 6-8.
Jako że w MSiO (ostatnim) przeczytałem artykuł nt. SMS Blucher, zacząłem się zastanawiać nad przydatności podobnej jednostki w naszej MW. Oczywiście nie żywcem "zerżniętej", a podobnej lecz dostosowanej do naszych potrzeb na przykład rajdera/ochrony linii komunikacyjnych/polowania na lżejsze jednostki przeciwnika.
Tak w skrócie takyczno-technicznych okrętu ("orżnalu"):
wyporność normalna 17 500 ton
wymiary 161,8 x 24,5 x 8,84 m
siłownia tłokowe silniki parowe potrójnego rozprężania siłownia o mocy 34 000 km
prędkość max 25,8 węzła zasięg 6600 Mm
uzbrojenie 12 x 210 mm L/45, 8 x 150 mm L/45, 16 x 88 mm, 4 wt. 450 mm
pancerz pb 80-180, pokład 50-70, art gł 80-180, SD 80-250 mm
załoga 812
Można by coś zbliżonego opracować
pozdrawiam
Kpt.G
Tak właśnie to by się pokrywało z drogą rozwoju w kierunku szybkich (choć nie za wielkich) pancerników (na moment wybuchu PWŚ coś w rodzaju Von Der Tann)... takie jednostki miały by je bezpośrednio poprzedzać :)
UsuńKierunek zgodny z moją dawną propozycją :)
Piotr
Krążowniki pancerne w roku 1910 to droga w ślepą uliczkę. Przodujące floty zastępują je krążownikami liniowymi.
UsuńJKS
raczej planuję okręt który zamiast 12x210 miałby przykładowo 8x274. myślę że w realiach tuż przed PWS taki okręt byłby bardziej przydatny.
UsuńdV
Ok rozumiem, nawet nie myślałem żeby zachował swoje 210mm (myślałem o czymś w kalibrze 240-280mm w liczbie 12-8 luf).
UsuńMile byłoby gdyby ten okręt rozpędzał się do tych 26-28 węzłów po Wojnie (mam na myśli 1914-18) mamy gotową pływającą Akademię i okręt reprezentacyjny :)
(wątpię byśmy w latach 1920-1945 zbudowali coś większego od Ciężkiego kreuzera. Chyba że wyjdziemy z wojny o wiele mniej "potłuczeni" niż myślę)
Pozdrawiam
Kpt.G
Co do min, to zakładam że mogą mieć kształt wydłużony (podobnie jak Rybka), a nie kulisty. Wtedy powierzchnia zajmowana przez jedną minę może faktycznie wynosić ok. 0,5 m2, a to przy zapasie 300 min i jednowarstwowym ułożeniu daje ok. 75 m2. (przy dwuwarstwowym było by jeszcze korzystniej). Przy opisanej "powierzchni" okrętu wydaje się to być dużo , ale zakładam, że w przypadku zabrania maksymalnego zapasu część min znajdowała by się na pokładzie, nie zajmując miejsca w kadłubie, a te 300 min rozumiałbym jako teoretyczną maksymalną zdolność zabrania zapasu min. realnie zabierany zapas min byłby zapewne nieco mniejszy.
OdpowiedzUsuńdV
Przepraszam, że się czepiam, ale 300 x 0,5 m2 = 150 m2, a nie 75 m2. Chyba, że to "0,5", to taka sama "literówka" czy raczej "cyfrówka" jak w jednym z moich poprzednich postów.
UsuńJa zamiast "Rybek" polecałbym co w rodzaju wzoru R, o którym wcześniej napisałem, to dużo lepsze rozwiązanie dla rzecznego minowca. Posiada dwukrotnie większy ładunek wybuchowy, a zajmuje mniej miejsca na pokładzie.
JKS
wszystko się zgadza mina o średnicy 0,5 m zajmuje 0,25 m2 (0,5x0,5), czyli na 1 m2 wchodzą 4 sztuki, a więc na 300 min potrzeba 75 m2 (oczywiście, tak z grubsza;). aby mina ważyła ok 100 kg, przewiduję, że będzie po prostu wyższa niż typ R.
OdpowiedzUsuńdV
Trochę pomieszaliśmy pojęcia, "Rybka" posiada wózek o wymiarach w rzucie poziomym 0,45x0,65 m, co daje ok. 0,3 m2. Z uwagi na konieczne "luzy" ja przyjąłem 0,35 m2.
UsuńPowierzchnię 0,25 m2 przyjąłem dla miny wzór R, która - jak zakładam - będzie składowana w pozycji poziomej (0,6x0,4 m).
Jeśli zwiększymy masę miny wzór R do 100 kg, to trzeba będzie zastosować wózek-kotwicę (raczej nie da się takim ciężarem operować ręcznie), wzrośnie zajmowana powierzchnia pokładu i rozwiązanie straci swe zalety. Ja trzymałbym się oryginalnych parametrów wzoru R; 25 kg trotylu to wystarczająca ilość do zatopienia nawet dużej jednostki rzecznej, a i mniejsze jednostki morskie też nie będą mogły czuć się bezpiecznie.
JKS
ok, przekonałeś mnie:) zapas maksymalny zostaje po staremu, natomiast miny będą sobie liczyć po ok. 50 kg. (czyli coś pośredniego między R a rybką, ale konstrukcji zbliżonej do wz. R).
OdpowiedzUsuńCieszę się, że się zgadzamy. Wzór R to 57,57 kg łącznie z kotwicą, myślę, że taki ciężar można zostawić.
OdpowiedzUsuńZaletą wzoru R jest m.in. to, że nie wymaga żadnych urządzeń technicznych; torów, żurawików itp. Po prostu dwóch marynarzy łapie za uchwyty, taszczy na skraj rufy i ... chlup! W przypadku jednostki rzecznej jest to bardzo korzystna sytuacja.
JKS