Oto zapowiadany już wcześniej pierwszy w naszej flocie
tankowiec, przebudowany z wycofanego z linii krążownika. Jak widać na rysunku,
usunięte zostało wszystko powyżej pokładu. Na śródokręciu, na dziobie i na
rufie wybudowano nowe nadbudówki, mieszczące pomieszczenia dla załogi.
Podwyższona została burta, poprzez montaż pełnych nadburci w miejsce
dotychczasowych relingów. Co jednak najważniejsze, usunięte też zostało prawie
wszystko wewnątrz kadłuba (w tym opancerzenie), celem wygospodarowania miejsca
na zbiorniki paliwa, które jednostka ma transportować. Ostatecznie tankowiec
może zabrać 1.100 ton paliwa płynnego. W ramach eksperymentu, okręt otrzymał
kotłownię opalaną wyłącznie olejem. W końcu trzeba było zastosować na jakiejś
jednostce ten nowy rodzaj paliwa bez udziału węgla. Skoro tankowiec i tak ma
wozić paliwo płynne dla okrętów bojowych, to wydało się logicznym, by sam był podobnie
napędzany.
Jako jednostka Marynarki Wojennej, tankowiec otrzymał
symboliczne uzbrojenie w postaci dwóch działek szybkostrzelnych kal. 37 mm. To
niewiele, ale jednostka ma pływać wyłącznie w towarzystwie okrętów bojowych,
więc powinno wystarczyć. Zresztą, nie bardzo było gdzie upchnąć coś cięższego.
Płowce, polish replenishment oiler laid down 1883 (Engine 1910)
Displacement:
2 049 t light; 2 096 t standard; 2 272 t normal; 2 413 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
241,11 ft / 241,11 ft x 36,29 ft x 15,94 ft (normal load)
73,49 m / 73,49 m x 11,06 m x 4,86 m
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 800
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,79" / 20 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 1 943 ihp / 1 450 Kw = 14,00 kts
Range 6 000nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 317 tons
Complement:
32 - 42
Cost:
£0,112 million / $0,449 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Armour: 1 tons, 0,0%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 287 tons, 12,6%
Hull, fittings & equipment: 660 tons, 29,1%
Fuel, ammunition & stores: 223 tons, 9,8%
Miscellaneous weights: 1 100 tons, 48,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
854 lbs / 387 Kg = 617,5 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,79
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 19,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,570
Length to Beam Ratio: 6,64 : 1
'Natural speed' for length: 15,53 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (10%): 17,45 ft / 5,32 m (14,47 ft / 4,41 m aft of break)
- Mid (50%): 12,96 ft / 3,95 m
- Quarterdeck (15%): 13,45 ft / 4,10 m
- Stern: 13,98 ft / 4,26 m
- Average freeboard: 13,92 ft / 4,24 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 98,0%
Waterplane Area: 6 221 Square feet or 578 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 135%
Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 284 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,88
- Longitudinal: 3,60
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
2 049 t light; 2 096 t standard; 2 272 t normal; 2 413 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
241,11 ft / 241,11 ft x 36,29 ft x 15,94 ft (normal load)
73,49 m / 73,49 m x 11,06 m x 4,86 m
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 800
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,79" / 20 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 1 943 ihp / 1 450 Kw = 14,00 kts
Range 6 000nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 317 tons
Complement:
32 - 42
Cost:
£0,112 million / $0,449 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Armour: 1 tons, 0,0%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 287 tons, 12,6%
Hull, fittings & equipment: 660 tons, 29,1%
Fuel, ammunition & stores: 223 tons, 9,8%
Miscellaneous weights: 1 100 tons, 48,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
854 lbs / 387 Kg = 617,5 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,79
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 19,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,570
Length to Beam Ratio: 6,64 : 1
'Natural speed' for length: 15,53 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (10%): 17,45 ft / 5,32 m (14,47 ft / 4,41 m aft of break)
- Mid (50%): 12,96 ft / 3,95 m
- Quarterdeck (15%): 13,45 ft / 4,10 m
- Stern: 13,98 ft / 4,26 m
- Average freeboard: 13,92 ft / 4,24 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 98,0%
Waterplane Area: 6 221 Square feet or 578 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 135%
Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 284 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,88
- Longitudinal: 3,60
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Bardzo potrzebny, dla rozwijającej się floty polskiej, okręt pomocniczy. Rozumiem, że oprócz nowej, olejowej kotłowni (brawo!) okręt otrzymał również nowe maszyny parowe (Engine 1910). Spora prędkość i przyzwoity zasięg pozwolą mu na towarzyszenie eskadrze floty przy dłuższych rejsach, poza wody macierzyste. Urocza sylwetka - zwłaszcza rufa zdradzająca bojowy rodowód okrętu.
OdpowiedzUsuńŁK
Witam po dłuższej nieobecności , widzę że zaczęto używać we flocie paliwa płynnego .Co do jednostki: we flocie potrzebny był tankowiec , zwłaszcza że większość światowych flot już je miała,przebudowa sama w sobie udana (jednostka popływa jeszcze parę lat), ale trzeba pomyśleć o jednostce zbudowanej od podstaw do tej roli (ale to przyszłość). Osobiście okręcik mi się podoba :)
OdpowiedzUsuńPrzebudowa pozwoli zebrać doświadczenie w eksploatacji nowego typu jednostek pomocniczych, jakimi są tankowce. Wybór obiektu przebudowy (bardzo obszerny zakres konwersji) wskazuje, że kadłub jednostki znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Dalsza służba może potrwać nawet do 15 lat. Cenne będą również doświadczenia z użytkowaniem nowoczesnych kotłowni olejowych.
UsuńŁK
A tak z ciekawości, to gdzie będzie służyła ta jednostka? Bo na Bałtyku nie jest potrzebna, a w związku z ociepleniem stosunków z Japonią i Anglią to raczej flota "zamorska" będzie przerzucana do Lipawy.
OdpowiedzUsuńZ kolei na wypadek jakichś rejsów zagranicznych / wizyt utrzymywać specjalną jednostkę to chyba przesada.
Pozdrawiam
H_Babbock
Nie ma obaw. Przy takim terytorium jest potrzebny (kolonie).
OdpowiedzUsuńPiotr
Celna uwaga! Musimy pamiętać o rozległych terytorialnie posiadłościach zamorskich. Utrzymywanie przez Polskę floty kolonialnej jest absolutnie niezbędne i to niezależnie od aktualnych konfiguracji sojuszy politycznych.
UsuńŁK
Mimo zmian sojuszy na pewno nie pozbędziemy się całkowicie floty z kolonii. A udział paliw płynnych w naszej flocie będzie stopniowo coraz większy. Dlatego tankowiec wydaje się być jednostką potrzebną. Będzie zaopatrywał flotę kolonialną w paliwo płynne, może też się zająć jego transportem do baz floty w metropolii.
OdpowiedzUsuńMaszyny jednostki są nowe - springsharp nie pozwolił na zastosowanie paliwa płynnego w maszynach z 1884 r., choć pierwotnie zamierzałem, że maszyny są oryginalne (ograniczone do połowy stanu wyjściowego), ale z kotłami opalanymi ropą.
Oczywiście, w przyszłości planuję jednostkę od podstaw zaprojektowaną jako tankowiec. Prawdopodobnie pojawi sie już po wojnie.
dV
To dobrze, że springsharp nie pozwolił na zastosowanie starych maszyn parowych, z pewnością zużytych fizycznie, a przede wszystkim przestarzałych technologicznie. :)
UsuńŁK
Przebudowa miała być budżetowa, czyli oszczędnosciowa, ale skoro się tak nie da, to trudno;)
OdpowiedzUsuńdV
troche szkoda że nie ma jakiegoś konkretnego działa. Ale rozumiem, nie bardzo było by na niego miejsce. Te 37-ki odgonią jakichś chińskich piratów, ale choćby najlichszego okrętu wojennego już nie. No ale skoro nie ma pływac sam, to te działka może wystaczą.
OdpowiedzUsuńTrochę zdążyłem się zagubić, ale czy istnieje jeszcze w naszej flocie krążownik kolonialny "Stefan Czarniecki"? Jeśli tak, to ten koncepcyjnie przestarzały okręt byłby ciekawym obiektem do przebudowy na OBOP. Planujemy przecież zbudowanie dużych OP do służby w posiadłościach zamorskich. Jeśli przebudowa nastąpiłaby ok. 1913 - 1914 roku, to można by zamontować dwuwałową siłownię dieslowską (np. 2 x 1300 KM, co powinno zapewnić prędkość ok.13 w.)
OdpowiedzUsuńŁK
Utracony podczas Bitwy na Morzu Żółtym.
UsuńFaktycznie, zapomniałem. A szkoda... Blog rozrósł się tak bardzo, że przydałaby się jakaś bardziej rozwinięta nawigacja po tematach. :)
UsuńŁK
potwierdzam, Stefan Czarniecki zatonął w bitwie na Morzu Zółtym, po słynnej szarży na flotę japońską. pływa natomaist już drugi okręt tego imienia, krążownik pancerny z 1905 r., uzbrojony w 4 działa 274.
OdpowiedzUsuńCo do nawigacji po blogu - spróbuję pomyćleć jakby to można usprawnic. Faktycznie, mnie samemu czasem cieżko trafić na jakiś konkretny post..
dV
Dziękuję za odpowiedź. Zaprząta jednak ciągle moją uwagę wyszukanie odpowiedniego kandydata do przebudowy na OBOP. Do służby w posiadłościach zamorskich okręt taki wydaje się być niezbędny. Wskazana byłaby jednostka, która utraciła już walory bojowe, ale w dobrym stanie technicznym i na tyle duża, tak by pomieścić w kadłubie i nadbudówkach pomieszczenia socjalne dla załóg OP, niezbędne warsztaty i magazyny (amunicja, torpedy, paliwo płynne).
UsuńŁK
Jak najbardziej za, dobrze by było zbudować takie dwa okręty [tzn. jeden przebudowany(1910-11), a drugi zbudowany od podstaw(1913-14), najlepiej jeszcze przed WW], nie postuluję już nawet trzeciej jednostki bo nam stocznie nie nadążą :D
UsuńKpt.G
A może by tak zakładka podzielona na typy okrętów plus dane techniczne?
OdpowiedzUsuńPiotr
Witam
UsuńJednostka bardzo potrzebna naszej flocie w związku z stopniowym przechodzeniem z węgla na ropę jednak ilość zabieranego paliwa 820 ton + bunkier własny 317 ton wydaję się ilością niewystarczającą.
Jak dodatkowo popatrzymy na mapę gdzie w tamtych czasach wydobywano i przetwarzano ropę naftową (Texas, Wenezuela, kolonie holenderskie w Azji południowo- wschodniej) to możemy mieć spore problemy z tankowaniem zwłaszcza większego zespołu floty.
Pozdrawiam
Pawel76
"Płowce" są jednostką quasi-eksperymentalną i dlatego nie pozbawioną pewnych słabości.Naturalnym zapleczem dla pozyskiwania paliw płynnych jest dla nas Rosja. Nie bez kozery właśnie to państwo było światowym prekursorem stosowania silników wysokoprężnych, jako jednostek napędowych statków i okrętów.
UsuńŁK
Zgadzam się, docelowo jest to rozwiązanie niewystarczające, zwłaszcza w kontekście przewidywanego wzrostu zużycia paliw płynnych przez flotę. Ale od czegoś trzeba zaczac. Z pewnością jednostka będzie miała swoich następców, zbudowanych już specjalnie do tego celu.
OdpowiedzUsuńOkręt baza OP - coś trzeba będzie wymyślić. W ostateczności, jak się nic nie znajdzie to nabędziemy jednostkę cywilną. jeśli tylko będzie odpowiednio duża, to powinna sie nadać :)
dV
"Generał-Admirał Nowosilski", o ile istnieje (?), byłby dobrym kandydatem. Jego artyleria główna i rodzaj opancerzenia są już trochę przestarzałe. No, chyba że planujesz wymianę tych 12-calówek L/35 na armaty 274 mm L/45 jeszcze przed wybuchem PWS?
UsuńŁK
G.A Nowosilski wciąz istnieje, ale planowałem mu wymianę kotłów i wysłanie do kolonii w roli POW. Natomiast na okręt bazę może nadały by się krążowniki pancerne typu Piast, osiągające poniżej 20 w. co stawia pod znakiem zapytania ich skuteczność jako krążowników. Choć z drugiej strony trochę ich szkoda na jednostki pomocnicze, bo bardzo mi się podobają;)
OdpowiedzUsuńSzkoda "Piasta", który jest nowocześniejszy technologicznie od "Generała-Admirała Nowosilskiego". Lepiej byłoby jemu powierzyć funkcję kolonialnego POW (oczywiście po wymianie kotłów), zwłaszcza, że - jak na krążownik - jest solidnie opancerzony. Powtórzę: pancernik ma już przestarzałą artylerię główną (dość krótkie lufy i szybkostrzelność z epoki późnych dział czarnoprochowych) i gorszej jakości pancerz. Jest też większy od krążownika i po przebudowie będzie jeszcze przez długie lata wartościową JP.
OdpowiedzUsuńŁK
No pewnie że szkoda go, jak każdej XIX-wiecznej jednostki. Ale w sumie masz rację, pod względem artylerii i pancerza krążowniki są nowocześniejsze. Więc kto wie, może faktycznie przebuduję pancernik;)
OdpowiedzUsuńps. przebudowa pancernika nie zaspokoi jeszcze wszystkich naszych potrzeb. Przynajmniej dwa lub trzy okręty-bazy będą jeszcze potrzebne w koloniach
OdpowiedzUsuńSądziłem, że tych dużych OP, dla służby w posiadłościach zamorskich, ma być stosunkowo niewiele (3 - 4?). Chyba, że masz na myśli inne typy OB np. dla niszczycieli lub trałowców.
UsuńŁK
W moim zamyśle okręty bazy mają być uniwersalne, czyli dla wszystkich typów "drobnoustrojów". Sprawę ułatwia to, że są to w większości okręty torpedowe, więc część zaopatrzenia dla nich będzie wspólna. Myślałem o wykorzystywaniu w roli okrętów-baz posiadanych zaopatrzeniowców: http://springsharp.blogspot.com/2014/09/nowe-zaopatrzeniowce.html ale to by było problematyczne - co w sytuacji gdy okręt popłynie po zaopatrzenie do metropolii, albo w czasie wojny wypłynie w rejs korsarski? Maluchy zostaną bez opieki...
OdpowiedzUsuńDlatego 3 okręty-bazy wydają się być potrzebne (po jednym w Nowej Kurlandii, na Madagaskarze i na Hajnanie)
Faktycznie, te zaopatrzeniowce to zbyt cenna gratka (zdążyłem już o nich zapomnieć - dobrze, że podajesz adres!). W razie wojny mogą pełnić funkcję pomocniczych KR/SM. Proponowane przez Ciebie rozmieszczenie OB nie budzi wątpliwości. Tylko, czy wszystkie te jednostki miałyby wejść do służby jeszcze przed wybuchem PWS? Może na Nową Kurlandię i Hajnan będą to nowe jednostki, wybudowane już po wojnie, na podstawie zmodyfikowanego projektu tychże zaopatrzeniowców?
UsuńŁK
Myślę, że to zależy ile OP i innych małych okrętów rozmieścimy w koloniach. Będę się pewnie starał, żeby komplet okrętów baz pojawił się przed PWS, ale jak wiadomo - planów czasami nie udaje się zrealizować ;)
OdpowiedzUsuńbest site Check This Out click this site Dolabuy Loewe our website replica bags from china
OdpowiedzUsuńg8t34e6l08 v5k22p8a04 s0v74c2d37 h6z88f1t39 o7z45k7k00 g5c05n4q82
OdpowiedzUsuń