środa, 15 czerwca 2016

Pomocnicze trałowce typu TP-4 i TP-9



Jak pamiętamy, jedną z pierwszych decyzji dowództwa MW po zaistnieniu stanu wojny z Niemcami była mobilizacja co większych jednostek rybackich, dla których przeznaczono rolę pomocniczych trałowców
Prezentuję dziś dwa kolejne typy takich jednostek, na które składa się w sumie 8 zarekwirowanych lugrów rybackich. Są one nieco większe niż poprzednie, posiadają silniejsze uzbrojenie ( działko 47 mm lub 57 mm i 1 km), i w zasadzie niczym specjalnym się nie wyróżniają. Są napędzane klasycznymi maszynami parowymi i reprezentują w sumie dość standardowy typ wśród tego rodzaju jednostek. Nie ulega wątpliwości, że są to okręty niezbędne w naszej flocie, więc by wywołały jakieś większe poruszenie – nie spodziewam się ;) 


TP-4, polish auxiliary minewseeper laid down 1904, mobilized 1914

Displacement:
    77 t light; 79 t standard; 81 t normal; 83 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    69,66 ft / 64,60 ft x 14,17 ft x 6,33 ft (normal load)
    21,23 m / 19,69 m x 4,32 m  x 1,93 m

Armament:
      1 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline amidships
      1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
      Machine gun in deck mount
      on centreline forward
    Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 109 ihp / 81 Kw = 10,00 kts
    Range 1 000nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 5 tons (100% coal)

Complement:
    13 - 17

Cost:
    £0,006 million / $0,022 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,4%
    Machinery: 19 tons, 23,0%
    Hull, fittings & equipment: 56 tons, 68,4%
    Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 5,7%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 2,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      117 lbs / 53 Kg = 37,0 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
    Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
    Roll period: 11,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,490
    Length to Beam Ratio: 4,56 : 1
    'Natural speed' for length: 8,04 kts
    Power going to wave formation at top speed: 61 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        10,01 ft / 3,05 m
       - Forecastle (18%):    7,97 ft / 2,43 m
       - Mid (50%):        6,00 ft / 1,83 m
       - Quarterdeck (14%):    6,99 ft / 2,13 m
       - Stern:        7,51 ft / 2,29 m
       - Average freeboard:    7,17 ft / 2,18 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 57,2%
    Waterplane Area: 580 Square feet or 54 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 192%
    Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,70
        - Longitudinal: 41,13
        - Overall: 2,34
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

TP-4 (1904, mobilized 1914)
TP-5 (1904, mobilized 1914)
TP-6 (1905, mobilized 1914)
TP-7 (1905, mobilized 1914)
TP-8 (1905, mobilized 1914)


TP-9, polish auxiliary minesweeper laid down 1907, mobilized 1914

Displacement:
    143 t light; 147 t standard; 159 t normal; 168 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    102,92 ft / 94,95 ft x 18,67 ft x 6,66 ft (normal load)
    31,37 m / 28,94 m x 5,69 m  x 2,03 m

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
      Machine gun in deck mount
      on centreline amidships
    Weight of broadside 5 lbs / 2 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 239 ihp / 179 Kw = 11,50 kts
    Range 2 550nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 21 tons (100% coal)

Complement:
    22 - 29

Cost:
    £0,011 million / $0,045 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 tons, 0,4%
    Machinery: 40 tons, 25,2%
    Hull, fittings & equipment: 97 tons, 61,3%
    Fuel, ammunition & stores: 16 tons, 10,0%
    Miscellaneous weights: 5 tons, 3,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      218 lbs / 99 Kg = 38,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
    Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
    Roll period: 10,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 86 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,71

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,470
    Length to Beam Ratio: 5,09 : 1
    'Natural speed' for length: 9,74 kts
    Power going to wave formation at top speed: 57 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 7,97 ft / 2,43 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        9,48 ft / 2,89 m
       - Forecastle (18%):    7,51 ft / 2,29 m
       - Mid (50%):        6,00 ft / 1,83 m
       - Quarterdeck (17%):    6,50 ft / 1,98 m
       - Stern:        6,50 ft / 1,98 m
       - Average freeboard:    6,82 ft / 2,08 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 61,9%
    Waterplane Area: 1 099 Square feet or 102 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 176%
    Structure weight / hull surface area: 49 lbs/sq ft or 240 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,82
        - Longitudinal: 11,52
        - Overall: 2,19
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

TP-9 (1907, mobilized 1914)
TP-10 (1908, mobilized 1914)
TP-11 (1909, mobilized 1914)

17 komentarzy:

  1. Urocze okręty (szczególnie piękny typ TP-9)! Jak na lugry (te większe tu już bardziej lugrotrawlery!) są dosyć żwawe (że użyję ulubionego słówka Kol. Kpt.G!) Tradycyjnie, dla jednostek o rodowodzie rybackim, mają znakomitą dzielność morską. Myślę, że jednostki typu TP-9 będą mogły pełnić dodatkowo funkcję pomocniczych ścigaczy okrętów podwodnych. Ale na to przyjdzie czas dopiero pod koniec 1916 r.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję :) Okręciki są faktycznie żwawe (bardziej niż przeciętna tego typu jednostka), myślę, że można to wytłumaczyć tym, że do floty mobilizujemy te najszybsze.
    Natomiast przystosowanie do roli ścigaczy OP w przyszłości jest jak najbardziej możliwe i zapewne zostanie zrealizowane.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak na "cywiluchy" wzięte do Wojska, wyglądają przyzwoicie (chodzi o uzbrojenie), trałowców nigdy dość to zawsze są dodatkowe oczy. Są też na tyle małe że większość op ich nie zaatakuje torpedami, a raczej artylerią co jest tu już samobójcze.. w sumie.. nie moglibyśmy zrobić kilka takich małych pułapek wyposażonych w kilka (2-4?) zamaskowanych działek 37-57mm?
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idea małego okrętu-pułapki jest interesująca. Gdyby takiego lugra (ok.150 tn) wyposażyć w zamaskowane działko automatyczne 37 mm McLean (jakoś nie mogę nim zainteresować dV, a to zupełnie inna jakość niż Maxim-Nordenfelt!), to atakujący artylerią okręt podwodny skazany byłby na niechybną porażkę. Prawdopodobnie jego załoga nie zdołałaby w ogóle obsadzić pokładowego działa.
      ŁK

      Usuń
  4. Zawstydzasz mnie, ale nie kojarzę w ogóle tego modelu działka o którym piszesz. Muszę poszerzyć swoją wiedzę w tym względzie, choć prawdę mówiąc już okręt uzbrojony w kombinację 37 mm maximów i czegoś nieco cięższego (47mm/57mm) już byłby groźny dla wynurzonego OP. Koncepcji nie mówię nie, nawet wydaje mi się bardzo ciekawa. Z tym że na masowość raczej nie należy liczyć, ze względu na nikłe zaangażowanie u-bootów w walkę na Bałtyku.

    OdpowiedzUsuń
  5. jak szukam po necie to mi wyskakują takie działka lądowe:
    https://www.flickr.com/photos/massimofoti/8897872015
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:37mm_McLean_gun_Russia_1919_A037399-v6.jpg
    czy chodzi o wykorzystanie tej konstrukcji na jednostkach pływających?

    OdpowiedzUsuń
  6. http://www.docfoc.com/37mm-mclean-gun-in-russia
    piszą tam że działko mogło strzelać 100 raz na minutę. To faktycznie lepiej niż maxim (60).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I o to działko właśnie chodzi! Miało nie tylko większą szybkostrzelność, ale też balistykę (lufa L/70) i sposób zasilania (obejmy 5-nabojowe, podobne do tych, które używano później w 40 mm Boforsach). Było też świetnym materiałem do wyprowadzenia zeń konstrukcji armatki przeciwlotniczej. Miało, oczywiście wady i niedoróbki, ale stanowiło też, w porównaniu do Maxima-Nordenfelta, nową jakość. W czasie PWS było używane, jako działko piechoty na lawecie kołowej, w armii rosyjskiej, gdzie nazywano je działkiem "Maklena" (zniekształcony, fonetyczny zapis oryginalnej nazwy cyrylicą).
      ŁK

      Usuń
  7. Trochę dla mnie zaskakujące, że mniejszy okręt ma wyraźnie wyższe burty od większego.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  8. No to pomyślimy nad tym działkiem;) A co do burt - może ten fakt dziwnie wygląda, ale pamiętajmy, że są to jednostki cywilne, budowane według widzimisię ich właścicieli, każdy przysłowiowo "z innej parafii", więc takie niekonsekwencje mogą się zdarzyć (a nawet, z punktu widzenia prawdopodobieństwa, powinny;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że przekonasz się do tego działka. Zasługuje na to!
      ŁK

      Usuń
  9. A tak z ciekawości - stosował ktoś tę broń na morzu, czy będziemy prekursorami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stosowali bolszewicy na jednostkach śródlądowych, w latach wojny domowej 1919 - 1921. Na morzu, jeśli wprowadzisz działko do służby w latach 1915 - 1916, będziemy prekursorami. Konstrukcja armatki pochodzi bodaj z roku 1902.
      ŁK

      Usuń
    2. PS. Jeśli martwi Cię to prekursorstwo, to zupełnie niepotrzebnie. Luzik,jak mawia mój syn, - JKS jest prekursorem w 90% tematów i czuje się z tym dobrze! :)
      ŁK

      Usuń
  10. nie martwię się tym jakoś specjalnie, zwłaszcza że nie widzę żadnych oczywistych przeszkód, które to prekursorstwo by wykluczały :) Raz na jakiś czas możemy być w czymś pierwsi :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dyskusja, jak zazwyczaj, gdy "na warsztacie" są skromniejsze jednostki, nie jest porywająca... Myślę, że już niedługo zawitają okręty stricte bojowe, w tym również zarekwirowany krążownik! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  12. dokładnie. Ale takie są wymogi wojny, że ilościowo musi dominować taka drobnica i nic się na to poradzić nie da...

    OdpowiedzUsuń