Jak pamiętamy, jedną z pierwszych decyzji dowództwa MW po
zaistnieniu stanu wojny z Niemcami była mobilizacja co większych jednostek
rybackich, dla których przeznaczono rolę pomocniczych trałowców
Prezentuję dziś dwa kolejne typy takich jednostek, na które
składa się w sumie 8 zarekwirowanych lugrów rybackich. Są one nieco większe niż
poprzednie, posiadają silniejsze uzbrojenie ( działko 47 mm lub 57 mm i 1 km), i w zasadzie niczym
specjalnym się nie wyróżniają. Są napędzane klasycznymi maszynami parowymi i reprezentują w sumie dość standardowy typ wśród tego rodzaju jednostek. Nie ulega wątpliwości, że są to okręty
niezbędne w naszej flocie, więc by wywołały jakieś większe poruszenie – nie
spodziewam się ;)
TP-4, polish auxiliary minewseeper laid down 1904, mobilized 1914
Displacement:
77 t light; 79 t standard; 81 t normal; 83 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
69,66 ft / 64,60 ft x 14,17 ft x 6,33 ft (normal load)
21,23 m / 19,69 m x 4,32 m x 1,93 m
Armament:
1 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline amidships
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
Machine gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 250
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 109 ihp / 81 Kw = 10,00 kts
Range 1 000nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 5 tons (100% coal)
Complement:
13 - 17
Cost:
£0,006 million / $0,022 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,4%
Machinery: 19 tons, 23,0%
Hull, fittings & equipment: 56 tons, 68,4%
Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 5,7%
Miscellaneous weights: 2 tons, 2,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
117 lbs / 53 Kg = 37,0 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,490
Length to Beam Ratio: 4,56 : 1
'Natural speed' for length: 8,04 kts
Power going to wave formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 10,01 ft / 3,05 m
- Forecastle (18%): 7,97 ft / 2,43 m
- Mid (50%): 6,00 ft / 1,83 m
- Quarterdeck (14%): 6,99 ft / 2,13 m
- Stern: 7,51 ft / 2,29 m
- Average freeboard: 7,17 ft / 2,18 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 57,2%
Waterplane Area: 580 Square feet or 54 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 192%
Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,70
- Longitudinal: 41,13
- Overall: 2,34
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
TP-4 (1904, mobilized 1914)
TP-5 (1904, mobilized 1914)
TP-6 (1905, mobilized 1914)
TP-7 (1905, mobilized 1914)
TP-8 (1905, mobilized 1914)
Displacement:
77 t light; 79 t standard; 81 t normal; 83 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
69,66 ft / 64,60 ft x 14,17 ft x 6,33 ft (normal load)
21,23 m / 19,69 m x 4,32 m x 1,93 m
Armament:
1 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline amidships
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
Machine gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 250
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 109 ihp / 81 Kw = 10,00 kts
Range 1 000nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 5 tons (100% coal)
Complement:
13 - 17
Cost:
£0,006 million / $0,022 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,4%
Machinery: 19 tons, 23,0%
Hull, fittings & equipment: 56 tons, 68,4%
Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 5,7%
Miscellaneous weights: 2 tons, 2,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
117 lbs / 53 Kg = 37,0 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
Roll period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,490
Length to Beam Ratio: 4,56 : 1
'Natural speed' for length: 8,04 kts
Power going to wave formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 10,01 ft / 3,05 m
- Forecastle (18%): 7,97 ft / 2,43 m
- Mid (50%): 6,00 ft / 1,83 m
- Quarterdeck (14%): 6,99 ft / 2,13 m
- Stern: 7,51 ft / 2,29 m
- Average freeboard: 7,17 ft / 2,18 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 57,2%
Waterplane Area: 580 Square feet or 54 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 192%
Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,70
- Longitudinal: 41,13
- Overall: 2,34
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
TP-4 (1904, mobilized 1914)
TP-5 (1904, mobilized 1914)
TP-6 (1905, mobilized 1914)
TP-7 (1905, mobilized 1914)
TP-8 (1905, mobilized 1914)
TP-9, polish auxiliary minesweeper laid down 1907, mobilized 1914
Displacement:
143 t light; 147 t standard; 159 t normal; 168 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
102,92 ft / 94,95 ft x 18,67 ft x 6,66 ft (normal load)
31,37 m / 28,94 m x 5,69 m x 2,03 m
Armament:
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
Machine gun in deck mount
on centreline amidships
Weight of broadside 5 lbs / 2 kg
Shells per gun, main battery: 250
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 239 ihp / 179 Kw = 11,50 kts
Range 2 550nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 21 tons (100% coal)
Complement:
22 - 29
Cost:
£0,011 million / $0,045 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,4%
Machinery: 40 tons, 25,2%
Hull, fittings & equipment: 97 tons, 61,3%
Fuel, ammunition & stores: 16 tons, 10,0%
Miscellaneous weights: 5 tons, 3,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
218 lbs / 99 Kg = 38,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 10,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 86 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,71
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,470
Length to Beam Ratio: 5,09 : 1
'Natural speed' for length: 9,74 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 7,97 ft / 2,43 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (18%): 7,51 ft / 2,29 m
- Mid (50%): 6,00 ft / 1,83 m
- Quarterdeck (17%): 6,50 ft / 1,98 m
- Stern: 6,50 ft / 1,98 m
- Average freeboard: 6,82 ft / 2,08 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 61,9%
Waterplane Area: 1 099 Square feet or 102 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 176%
Structure weight / hull surface area: 49 lbs/sq ft or 240 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,82
- Longitudinal: 11,52
- Overall: 2,19
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
TP-9 (1907, mobilized 1914)
TP-10 (1908, mobilized 1914)
TP-11 (1909, mobilized 1914)
Displacement:
143 t light; 147 t standard; 159 t normal; 168 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
102,92 ft / 94,95 ft x 18,67 ft x 6,66 ft (normal load)
31,37 m / 28,94 m x 5,69 m x 2,03 m
Armament:
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
Machine gun in deck mount
on centreline amidships
Weight of broadside 5 lbs / 2 kg
Shells per gun, main battery: 250
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 239 ihp / 179 Kw = 11,50 kts
Range 2 550nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 21 tons (100% coal)
Complement:
22 - 29
Cost:
£0,011 million / $0,045 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,4%
Machinery: 40 tons, 25,2%
Hull, fittings & equipment: 97 tons, 61,3%
Fuel, ammunition & stores: 16 tons, 10,0%
Miscellaneous weights: 5 tons, 3,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
218 lbs / 99 Kg = 38,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
Roll period: 10,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 86 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,71
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,470
Length to Beam Ratio: 5,09 : 1
'Natural speed' for length: 9,74 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 7,97 ft / 2,43 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,48 ft / 2,89 m
- Forecastle (18%): 7,51 ft / 2,29 m
- Mid (50%): 6,00 ft / 1,83 m
- Quarterdeck (17%): 6,50 ft / 1,98 m
- Stern: 6,50 ft / 1,98 m
- Average freeboard: 6,82 ft / 2,08 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 61,9%
Waterplane Area: 1 099 Square feet or 102 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 176%
Structure weight / hull surface area: 49 lbs/sq ft or 240 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,82
- Longitudinal: 11,52
- Overall: 2,19
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
TP-9 (1907, mobilized 1914)
TP-10 (1908, mobilized 1914)
TP-11 (1909, mobilized 1914)
Urocze okręty (szczególnie piękny typ TP-9)! Jak na lugry (te większe tu już bardziej lugrotrawlery!) są dosyć żwawe (że użyję ulubionego słówka Kol. Kpt.G!) Tradycyjnie, dla jednostek o rodowodzie rybackim, mają znakomitą dzielność morską. Myślę, że jednostki typu TP-9 będą mogły pełnić dodatkowo funkcję pomocniczych ścigaczy okrętów podwodnych. Ale na to przyjdzie czas dopiero pod koniec 1916 r.
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję :) Okręciki są faktycznie żwawe (bardziej niż przeciętna tego typu jednostka), myślę, że można to wytłumaczyć tym, że do floty mobilizujemy te najszybsze.
OdpowiedzUsuńNatomiast przystosowanie do roli ścigaczy OP w przyszłości jest jak najbardziej możliwe i zapewne zostanie zrealizowane.
Jak na "cywiluchy" wzięte do Wojska, wyglądają przyzwoicie (chodzi o uzbrojenie), trałowców nigdy dość to zawsze są dodatkowe oczy. Są też na tyle małe że większość op ich nie zaatakuje torpedami, a raczej artylerią co jest tu już samobójcze.. w sumie.. nie moglibyśmy zrobić kilka takich małych pułapek wyposażonych w kilka (2-4?) zamaskowanych działek 37-57mm?
OdpowiedzUsuńKpt.G
Idea małego okrętu-pułapki jest interesująca. Gdyby takiego lugra (ok.150 tn) wyposażyć w zamaskowane działko automatyczne 37 mm McLean (jakoś nie mogę nim zainteresować dV, a to zupełnie inna jakość niż Maxim-Nordenfelt!), to atakujący artylerią okręt podwodny skazany byłby na niechybną porażkę. Prawdopodobnie jego załoga nie zdołałaby w ogóle obsadzić pokładowego działa.
UsuńŁK
Zawstydzasz mnie, ale nie kojarzę w ogóle tego modelu działka o którym piszesz. Muszę poszerzyć swoją wiedzę w tym względzie, choć prawdę mówiąc już okręt uzbrojony w kombinację 37 mm maximów i czegoś nieco cięższego (47mm/57mm) już byłby groźny dla wynurzonego OP. Koncepcji nie mówię nie, nawet wydaje mi się bardzo ciekawa. Z tym że na masowość raczej nie należy liczyć, ze względu na nikłe zaangażowanie u-bootów w walkę na Bałtyku.
OdpowiedzUsuńjak szukam po necie to mi wyskakują takie działka lądowe:
OdpowiedzUsuńhttps://www.flickr.com/photos/massimofoti/8897872015
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:37mm_McLean_gun_Russia_1919_A037399-v6.jpg
czy chodzi o wykorzystanie tej konstrukcji na jednostkach pływających?
http://www.docfoc.com/37mm-mclean-gun-in-russia
OdpowiedzUsuńpiszą tam że działko mogło strzelać 100 raz na minutę. To faktycznie lepiej niż maxim (60).
I o to działko właśnie chodzi! Miało nie tylko większą szybkostrzelność, ale też balistykę (lufa L/70) i sposób zasilania (obejmy 5-nabojowe, podobne do tych, które używano później w 40 mm Boforsach). Było też świetnym materiałem do wyprowadzenia zeń konstrukcji armatki przeciwlotniczej. Miało, oczywiście wady i niedoróbki, ale stanowiło też, w porównaniu do Maxima-Nordenfelta, nową jakość. W czasie PWS było używane, jako działko piechoty na lawecie kołowej, w armii rosyjskiej, gdzie nazywano je działkiem "Maklena" (zniekształcony, fonetyczny zapis oryginalnej nazwy cyrylicą).
UsuńŁK
Trochę dla mnie zaskakujące, że mniejszy okręt ma wyraźnie wyższe burty od większego.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
No to pomyślimy nad tym działkiem;) A co do burt - może ten fakt dziwnie wygląda, ale pamiętajmy, że są to jednostki cywilne, budowane według widzimisię ich właścicieli, każdy przysłowiowo "z innej parafii", więc takie niekonsekwencje mogą się zdarzyć (a nawet, z punktu widzenia prawdopodobieństwa, powinny;))
OdpowiedzUsuńMam nadzieję, że przekonasz się do tego działka. Zasługuje na to!
UsuńŁK
A tak z ciekawości - stosował ktoś tę broń na morzu, czy będziemy prekursorami?
OdpowiedzUsuńStosowali bolszewicy na jednostkach śródlądowych, w latach wojny domowej 1919 - 1921. Na morzu, jeśli wprowadzisz działko do służby w latach 1915 - 1916, będziemy prekursorami. Konstrukcja armatki pochodzi bodaj z roku 1902.
UsuńŁK
PS. Jeśli martwi Cię to prekursorstwo, to zupełnie niepotrzebnie. Luzik,jak mawia mój syn, - JKS jest prekursorem w 90% tematów i czuje się z tym dobrze! :)
UsuńŁK
nie martwię się tym jakoś specjalnie, zwłaszcza że nie widzę żadnych oczywistych przeszkód, które to prekursorstwo by wykluczały :) Raz na jakiś czas możemy być w czymś pierwsi :)
OdpowiedzUsuńDyskusja, jak zazwyczaj, gdy "na warsztacie" są skromniejsze jednostki, nie jest porywająca... Myślę, że już niedługo zawitają okręty stricte bojowe, w tym również zarekwirowany krążownik! :)
OdpowiedzUsuńŁK
dokładnie. Ale takie są wymogi wojny, że ilościowo musi dominować taka drobnica i nic się na to poradzić nie da...
OdpowiedzUsuń