wtorek, 3 grudnia 2013

Nowa kanonierka rzeczna



Coś dawno nasza flotylla rzeczna nie otrzymała żadnego nowego okrętu. Czas nadrobić tę zaległość. Proponowaną jednostką będzie kanonierka wzorowana na morskich kanonierkach typu flat-iron – tutaj oczywiście w znacznie mniejszej skali. Mimo mniejszych rozmiarów, okręt ten i tak stanowi postęp w stosunku do poprzedniego typu kanonierek rzecznych, pochodzącego z lat 60-tych, napędzanego kołami bocznymi i uzbrojonego w odprzodowe działa gładkolufowe..
















Czarna Hańcza, polish river gunboat laid down 1877

Displacement:
    32 t light; 34 t standard; 36 t normal; 38 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    58,14 ft / 57,15 ft x 16,27 ft x 2,56 ft (normal load)
    17,72 m / 17,42 m x 4,96 m  x 0,78 m

Armament:
      1 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 16,17lbs / 7,33kg shells, 1877 Model
      Breech loading gun in deck mount
      on bow with limited arc
      Main guns limited to end-on fire
    Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
    Shells per gun, main battery: 140

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 56 ihp / 42 Kw = 9,00 kts
    Range 550nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 3 tons (100% coal)

Complement:
    6 - 9

Cost:
    £0,004 million / $0,018 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 tons, 5,6%
    Machinery: 11 tons, 30,5%
    Hull, fittings & equipment: 19 tons, 53,5%
    Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 10,4%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      28 lbs / 13 Kg = 1,7 x 3,4 " / 87 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,58
    Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
    Roll period: 8,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
    Hull has low forecastle
    Block coefficient: 0,532
    Length to Beam Ratio: 3,51 : 1
    'Natural speed' for length: 7,56 kts
    Power going to wave formation at top speed: 59 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -62,00 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        3,48 ft / 1,06 m
       - Forecastle (18%):    3,48 ft / 1,06 m (6,50 ft / 1,98 m aft of break)
       - Mid (50%):        3,48 ft / 1,06 m
       - Quarterdeck (19%):    3,48 ft / 1,06 m
       - Stern:        4,00 ft / 1,22 m
       - Average freeboard:    4,01 ft / 1,22 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 141,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 83,1%
    Waterplane Area: 617 Square feet or 57 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 89%
    Structure weight / hull surface area: 24 lbs/sq ft or 116 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 4,63
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped

Czarna Hańcza (1877)
Bzura (1877)
Wieprz (1877)
Biebrza (1877)
Skroda (1878)
Rozoga(1878)
Szkwa (1878)
Rospuda (1878)
Skrwa (1879)
Kamienna (1879)
Nida (1879)
Bystrzyca (1879)

4 komentarze:

  1. Skoro Aleksander powstrzymał się od krytyki, muszę przejąć inicjatywę. Zanurzenie wcale nie jest małe, w dopływach Dźwiny czy Wisły szybko okaże się duże. Secundo (chociaż powinno być primo): rzeka to nie morze! Rzeka jest długa i wąska, nie zawsze jest możliwość ustawienia okrętu dziobem do celu. Więc sama koncepcja żelazka jest chybiona.

    OdpowiedzUsuń
  2. Owszem zanurzenie mogło by być mniejsze, ale i tak jest porównywalne np. z monitorami flotylli rzecznej PMW w latach międzywojennej, więc jak sądzę - jest akceptowalne. Natomiast co do możliwości obrotu - owszem, nie wszędzie będzie to możliwe, ale mamy tu na tyle krótki okręt, że w większości miejsc powinno się jednak dać to zrobić.
    de Villars

    OdpowiedzUsuń
  3. mnie on bardziej przypomina kapeć niż żelazko :-)

    OdpowiedzUsuń