sobota, 28 września 2013

Flota polska w XIX w. - pancernik bateryjny uzbrojony w 100-funtówki



Pierwsza połowa lat 60-tych XIX w. w dziedzinie artylerii okrętowej zaznaczyła się swoistym renesansem gładkolufowych dział odprzodowych, strzelających pełnymi, okrągłymi kulami. Na taki stan rzeczy złożyły się różnorakie problemy „wieku dziecięcego” stosowanej ówcześnie artylerii gwintowanej, jak i koniecznością zwalczania okrętów opancerzonych, do czego – jak się niespodziewanie okazało – najlepiej się nadawały tradycyjne, doskonalone od stuleci działa odprzodowe, tyle tylko, że mogące mieć – dzięki stosowanej mechanizacji – dużo większe rozmiary, a więc i siłę rażenia w stosunku do swoich mniejszych protoplastów znanych jeszcze z epoki drewnianych żaglowców.
Prezentowany dziś okręt, to pancernik bateryjny, zbudowany dla niesienia artylerii gładkolufowej o wielkim wagomiarze. Jest znanym fakt zainteresowania Rosjan amerykańskimi działami gładkolufowymi Dahlgrena, a nawet zakupu przez nich pewnej ich ilości. Stąd sądzę, że skonstruowane według podobnej filozofii działa mogły by znaleźć się także na uzbrojeniu hipotetycznej floty polskiej w pierwszej połowie lat 60-tych XIX w.  Co do samego okrętu – konstrukcyjnie jest to tradycyjny pancernik bateryjny (fregata pancerna – bo ma kilka działek na spardeku), w odróżnieniu od poprzednika zbudowany jednak z żelaza. Mimo znacznie większych od niego wymiarów ma mniej liczna artylerię, co z nawiązką rekompensuje znaczny jej wagomiar. Dla zastosowanych dział 100-funtowych szacuję (korzystając ze wzoru de Marre’a) przebijalność pancerza na poziomie 130-135 mm z dystansu 900-1800 m – co powinno zapewnić możliwość penetracji opancerzenia każdego potencjalnego przeciwnika (przy założeniu prędkości wylotowej 480 m/s – jak dla brytyjskiej gładkolufowej 68-funtówki, co wydaje się być realnym i możliwym do osiągnięcia wynikiem). Do zalet tego okrętu należy też zaliczyć opancerzenie, które plasuje go na pierwszym miejscu w świecie w 1864 r. – pobiłby go pod tym względem dopiero brytyjski Bellerophon, wodowany w 1865 r., mający 6 cali pancerza na burcie. Do tego bardzo dobra prędkość rzędu 14 w. (a pod parą i żaglami na pewno dobre 2 w. szybciej) – i wygląda na to, że wyszedł idealny pancernik bateryjny:-) 

Bolesław Śmiały, polish broadside ironclad laid down 1863 (Engine 1864)

Displacement:
    5 343 t light; 5 569 t standard; 6 027 t normal; 6 394 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
    82,30 m / 80,32 m x 17,57 m  x 7,09 m

Armament:
      20 - 100pdr guns in single mounts, 100lbs / 45,36kg shells, 1863 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
      6 - 32pdr guns in single mounts, 32lbs / 14,52kg shells, 1863 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread, all raised mounts
    Weight of broadside 1 096 lbs / 497 kg
    Shells per gun, main battery: 130

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,51" / 140 mm    199,02 ft / 60,66 m    8,33 ft / 2,54 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 116% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,51" / 140 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 4 761 ihp / 3 552 Kw = 14,20 kts
    Range 2 400nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 825 tons (100% coal)

Complement:
    650

Cost:
    £0,525 million / $2,100 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 178 tons, 2,9%
    Armour: 1 019 tons, 16,9%
       - Belts: 397 tons, 6,6%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 385 tons, 6,4%
       - Armour Deck: 197 tons, 3,3%
       - Conning Tower: 39 tons, 0,7%
    Machinery: 1 350 tons, 22,4%
    Hull, fittings & equipment: 2 265 tons, 37,6%
    Fuel, ammunition & stores: 684 tons, 11,3%
    Miscellaneous weights: 533 tons, 8,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 467 lbs / 1 573 Kg = 54,4 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
    Roll period: 13,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,597
    Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
    'Natural speed' for length: 16,23 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,95 ft / 6,08 m
       - Forecastle (18%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Mid (50%):        17,95 ft / 5,47 m
       - Quarterdeck (17%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    18,39 ft / 5,60 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,1%
    Waterplane Area: 10 831 Square feet or 1 006 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 106%
    Structure weight / hull surface area: 127 lbs/sq ft or 619 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 4,66
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

3 komentarze:

  1. Cudowny! Pojawienie się na Bałtyku takiej jednostki może spowodować reakcję głównych flot i ktoś go zdetronizuje, jeszcze przed Bellerophonem, który był już pierwszym kazamatowcem. Ale jeszcze przez kilka lat Bolesław pozostanie okrętem o dużej wartości bojowej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręt zapewne wspaniały, ale nie znam się za bardzo na tej epoce, Dziwią mnie trochę tak imponujące maszty, ale pewnie takie powinny być...

    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny , tylko dział za mało .Trochę mu brakuje do najpiękniejszego według mnie metalowego okrętu żaglowego HMS Minotaur .

    OdpowiedzUsuń