Pierwsza połowa lat 60-tych XIX w. w dziedzinie artylerii
okrętowej zaznaczyła się swoistym renesansem gładkolufowych dział odprzodowych,
strzelających pełnymi, okrągłymi kulami. Na taki stan rzeczy złożyły się
różnorakie problemy „wieku dziecięcego” stosowanej ówcześnie artylerii
gwintowanej, jak i koniecznością zwalczania okrętów opancerzonych, do czego –
jak się niespodziewanie okazało – najlepiej się nadawały tradycyjne,
doskonalone od stuleci działa odprzodowe, tyle tylko, że mogące mieć – dzięki
stosowanej mechanizacji – dużo większe rozmiary, a więc i siłę rażenia w
stosunku do swoich mniejszych protoplastów znanych jeszcze z epoki drewnianych
żaglowców.
Prezentowany dziś okręt, to pancernik bateryjny, zbudowany
dla niesienia artylerii gładkolufowej o wielkim wagomiarze. Jest znanym fakt
zainteresowania Rosjan amerykańskimi działami gładkolufowymi Dahlgrena, a nawet
zakupu przez nich pewnej ich ilości. Stąd sądzę, że skonstruowane według
podobnej filozofii działa mogły by znaleźć się także na uzbrojeniu
hipotetycznej floty polskiej w pierwszej połowie lat 60-tych XIX w. Co do samego okrętu – konstrukcyjnie jest to
tradycyjny pancernik bateryjny (fregata pancerna – bo ma kilka działek na
spardeku), w odróżnieniu od poprzednika zbudowany jednak z żelaza. Mimo
znacznie większych od niego wymiarów ma mniej liczna artylerię, co z nawiązką
rekompensuje znaczny jej wagomiar. Dla zastosowanych dział 100-funtowych
szacuję (korzystając ze wzoru de Marre’a) przebijalność pancerza na poziomie 130-135 mm z dystansu 900-1800 m – co powinno zapewnić
możliwość penetracji opancerzenia każdego potencjalnego przeciwnika (przy
założeniu prędkości wylotowej 480 m/s – jak dla brytyjskiej gładkolufowej
68-funtówki, co wydaje się być realnym i możliwym do osiągnięcia wynikiem). Do zalet
tego okrętu należy też zaliczyć opancerzenie, które plasuje go na pierwszym
miejscu w świecie w 1864 r. – pobiłby go pod tym względem dopiero brytyjski
Bellerophon, wodowany w 1865 r., mający 6 cali pancerza na burcie. Do tego bardzo dobra prędkość rzędu 14 w. (a
pod parą i żaglami na pewno dobre 2 w. szybciej) – i wygląda na to, że wyszedł
idealny pancernik bateryjny:-)
Bolesław Śmiały, polish broadside ironclad laid down 1863 (Engine 1864)
Displacement:
5 343 t light; 5 569 t standard; 6 027 t normal; 6 394 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
82,30 m / 80,32 m x 17,57 m x 7,09 m
Armament:
20 - 100pdr guns in single mounts, 100lbs / 45,36kg shells, 1863 Model
Smoothbore guns in broadside mounts
on side, evenly spread
6 - 32pdr guns in single mounts, 32lbs / 14,52kg shells, 1863 Model
Smoothbore guns in broadside mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 1 096 lbs / 497 kg
Shells per gun, main battery: 130
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,51" / 140 mm 199,02 ft / 60,66 m 8,33 ft / 2,54 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 116% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,51" / 140 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 4 761 ihp / 3 552 Kw = 14,20 kts
Range 2 400nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 825 tons (100% coal)
Complement:
650
Cost:
£0,525 million / $2,100 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 178 tons, 2,9%
Armour: 1 019 tons, 16,9%
- Belts: 397 tons, 6,6%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 385 tons, 6,4%
- Armour Deck: 197 tons, 3,3%
- Conning Tower: 39 tons, 0,7%
Machinery: 1 350 tons, 22,4%
Hull, fittings & equipment: 2 265 tons, 37,6%
Fuel, ammunition & stores: 684 tons, 11,3%
Miscellaneous weights: 533 tons, 8,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 467 lbs / 1 573 Kg = 54,4 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
Roll period: 13,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,597
Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
'Natural speed' for length: 16,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,95 ft / 6,08 m
- Forecastle (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 17,95 ft / 5,47 m
- Quarterdeck (17%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 18,44 ft / 5,62 m
- Average freeboard: 18,39 ft / 5,60 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 110,1%
Waterplane Area: 10 831 Square feet or 1 006 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 106%
Structure weight / hull surface area: 127 lbs/sq ft or 619 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 4,66
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
5 343 t light; 5 569 t standard; 6 027 t normal; 6 394 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
82,30 m / 80,32 m x 17,57 m x 7,09 m
Armament:
20 - 100pdr guns in single mounts, 100lbs / 45,36kg shells, 1863 Model
Smoothbore guns in broadside mounts
on side, evenly spread
6 - 32pdr guns in single mounts, 32lbs / 14,52kg shells, 1863 Model
Smoothbore guns in broadside mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 1 096 lbs / 497 kg
Shells per gun, main battery: 130
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,51" / 140 mm 199,02 ft / 60,66 m 8,33 ft / 2,54 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 116% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,51" / 140 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 4 761 ihp / 3 552 Kw = 14,20 kts
Range 2 400nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 825 tons (100% coal)
Complement:
650
Cost:
£0,525 million / $2,100 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 178 tons, 2,9%
Armour: 1 019 tons, 16,9%
- Belts: 397 tons, 6,6%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 385 tons, 6,4%
- Armour Deck: 197 tons, 3,3%
- Conning Tower: 39 tons, 0,7%
Machinery: 1 350 tons, 22,4%
Hull, fittings & equipment: 2 265 tons, 37,6%
Fuel, ammunition & stores: 684 tons, 11,3%
Miscellaneous weights: 533 tons, 8,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 467 lbs / 1 573 Kg = 54,4 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
Roll period: 13,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,597
Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
'Natural speed' for length: 16,23 kts
Power going to wave formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,95 ft / 6,08 m
- Forecastle (18%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 17,95 ft / 5,47 m
- Quarterdeck (17%): 18,44 ft / 5,62 m
- Stern: 18,44 ft / 5,62 m
- Average freeboard: 18,39 ft / 5,60 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 110,1%
Waterplane Area: 10 831 Square feet or 1 006 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 106%
Structure weight / hull surface area: 127 lbs/sq ft or 619 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 4,66
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Cudowny! Pojawienie się na Bałtyku takiej jednostki może spowodować reakcję głównych flot i ktoś go zdetronizuje, jeszcze przed Bellerophonem, który był już pierwszym kazamatowcem. Ale jeszcze przez kilka lat Bolesław pozostanie okrętem o dużej wartości bojowej.
OdpowiedzUsuńOkręt zapewne wspaniały, ale nie znam się za bardzo na tej epoce, Dziwią mnie trochę tak imponujące maszty, ale pewnie takie powinny być...
OdpowiedzUsuńAleksander
Świetny , tylko dział za mało .Trochę mu brakuje do najpiękniejszego według mnie metalowego okrętu żaglowego HMS Minotaur .
OdpowiedzUsuń