czwartek, 9 stycznia 2014

Stawiacz min



Dzisiaj jeszcze jedna „zaszłość” – tzn. okręcik jaki sobie wykombinowałem jakiś czas temu, ale zapomniałem zaprezentować. Ma to być stawiacz min. W rzeczywistości, takich wyspecjalizowanych okrętów w tym czasie jeszcze nie było, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by nasza flota była w tej dziedzinie prekursorem;-) Miny jako środek walki na morzu znane były już od pewnego czasu, przynajmniej od wojny krymskiej, a dość szeroko były używane podczas wojny secesyjnej. Nasz okręcik, jako jednostka w pewnym sensie eksperymentalna, nie jest duża. Oczywiście, zgodnie z realiami początku lat 80-tych, posiada jeszcze ożaglowanie, w tym przypadku barkentyny. Przewiduję że jednostka może zabrać ok. 250 min, na które przeznaczyłem 25 ton wyporności (0,1 tony na minę – co powinno być wystarczająca rezerwą wyporności, uwzględniając, że XIX-wieczne miny rosyjskie z lat 50-tych i 70-tych miały od 10 do 32 kg materiału wybuchowego, zatem wagę całkowitą nie przekraczająca chyba 100 kg?).   














































Admirał Witte, polish minelayer laid down 1881 (Engine 1882)

Displacement:
    826 t light; 848 t standard; 1 019 t normal; 1 155 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    154,13 ft / 153,15 ft x 33,50 ft x 13,68 ft (normal load)
    46,98 m / 46,68 m x 10,21 m  x 4,17 m

Armament:
      1 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 17,38lbs / 7,88kg shells, 1881 Model
      Breech loading gun in deck mount
      on centreline forward
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,34lbs / 0,61kg shells, 1881 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 20 lbs / 9 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 347 ihp / 1 751 Kw = 15,50 kts
    Range 3 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 306 tons (100% coal)

Complement:
    89 - 117

Cost:
    £0,096 million / $0,384 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 3 tons, 0,2%
    Machinery: 465 tons, 45,6%
    Hull, fittings & equipment: 284 tons, 27,9%
    Fuel, ammunition & stores: 192 tons, 18,9%
    Miscellaneous weights: 75 tons, 7,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      417 lbs / 189 Kg = 24,0 x 3,4 " / 87 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
    Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
    Roll period: 10,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,508
    Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
    'Natural speed' for length: 12,38 kts
    Power going to wave formation at top speed: 64 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -23,00 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        10,47 ft / 3,19 m
       - Forecastle (22%):    10,01 ft / 3,05 m
       - Mid (50%):        10,01 ft / 3,05 m
       - Quarterdeck (16%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Stern:        10,53 ft / 3,21 m
       - Average freeboard:    10,20 ft / 3,11 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 157,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 71,9%
    Waterplane Area: 3 314 Square feet or 308 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 98%
    Structure weight / hull surface area: 50 lbs/sq ft or 246 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 4,65
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

250 mines

3 komentarze:

  1. Witam
    Koledzy sliczny ten ,,Gryf,,

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre porównanie do tego "Gryfa". Mam na myśli jego bardzo sensowne rozczłonkowanie artylerii, zabójczą prędkość i dostosowany do bałtyckich warunków zasięg. A tutaj - wspaniały napęd, czyli moje ukochane żagle. :-)
    Ale jakby je przerobić na ognisko, to prezentowałby się bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  3. a dlaczego Admirał Witte? Orkan

    OdpowiedzUsuń