Pamiętacie pancernik Bolesław Chrobry z 1871 r.? Pod koniec
lat 80-tych nie jest to już specjalnie nowoczesna jednostka, dlatego
postanowiłem zrezygnować z niej jako pancernika, i przebudować wzorem
niemieckiego Koniga Wilhelma na krążownik pancerny. W nowej konfiguracji okręt
utracił oczywiście całe ożaglowanie, na rzecz masztów bojowych, wymianie uległ
cały napęd, dzięki czemu okręt jest znacznie szybszy i ma większy zasięg. Do
tego wymieniłem praktycznie całe uzbrojenie – krążownikowi 11-caówki do niczego
nie będą potrzebne, będzie się musiał zadowolić 8-calówkami które do działań na
liniach komunikacyjnych (bo takie dlań zadanie przewiduję) powinny być w
zupełności wystarczające. A zyskaną w ten sposób rezerwę wyporności można będzie
przeznaczyć na dalsze zwiększenie mocy napędu i zasięgu – cech kluczowych z
punktu widzenia nowej funkcji naszego okrętu..
Bolesław Chrobry, polish armoured cruiser laid down 1870 (Engine 1889)
Displacement:
5 480 t light; 5 748 t standard; 6 481 t normal; 7 068 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
275,92 ft / 272,93 ft x 54,63 ft x 24,54 ft (normal load)
84,10 m / 83,19 m x 16,65 m x 7,48 m
Armament:
10 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 236,10lbs / 107,09kg shells, 1885 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 26,16lbs / 11,87kg shells, 1870 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
8 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,12lbs / 1,42kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,52lbs / 0,69kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 2 450 lbs / 1 112 kg
Shells per gun, main battery: 100
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,84" / 250 mm 168,54 ft / 51,37 m 6,66 ft / 2,03 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 95% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm - -
2nd: 2,01" / 51 mm 1,18" / 30 mm -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 9 050 ihp / 6 751 Kw = 17,50 kts
Range 6 170nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 320 tons (100% coal)
Complement:
360 - 469
Cost:
£0,686 million / $2,743 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 306 tons, 4,7%
Armour: 1 249 tons, 19,3%
- Belts: 506 tons, 7,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 496 tons, 7,7%
- Armour Deck: 202 tons, 3,1%
- Conning Tower: 45 tons, 0,7%
Machinery: 1 691 tons, 26,1%
Hull, fittings & equipment: 2 232 tons, 34,4%
Fuel, ammunition & stores: 1 001 tons, 15,4%
Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 505 lbs / 1 590 Kg = 19,6 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,45
Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
Roll period: 11,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,60
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,620
Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural speed' for length: 16,52 kts
Power going to wave formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -40,50 degrees
Stern overhang: 2,99 ft / 0,91 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,93 ft / 6,38 m
- Forecastle (25%): 17,45 ft / 5,32 m
- Mid (50%): 16,96 ft / 5,17 m
- Quarterdeck (22%): 17,45 ft / 5,32 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 17,73 ft / 5,40 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 119,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 94,3%
Waterplane Area: 11 109 Square feet or 1 032 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 92%
Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 589 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,85
- Longitudinal: 4,38
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Bolesław Chrobry (1871, rebuilt 1889)
Władysław Łokietek (1872, rebuilt 1890)
Displacement:
5 480 t light; 5 748 t standard; 6 481 t normal; 7 068 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
275,92 ft / 272,93 ft x 54,63 ft x 24,54 ft (normal load)
84,10 m / 83,19 m x 16,65 m x 7,48 m
Armament:
10 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 236,10lbs / 107,09kg shells, 1885 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 26,16lbs / 11,87kg shells, 1870 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
8 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,12lbs / 1,42kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,52lbs / 0,69kg shells, 1889 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 2 450 lbs / 1 112 kg
Shells per gun, main battery: 100
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,84" / 250 mm 168,54 ft / 51,37 m 6,66 ft / 2,03 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 95% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm - -
2nd: 2,01" / 51 mm 1,18" / 30 mm -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 9 050 ihp / 6 751 Kw = 17,50 kts
Range 6 170nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 320 tons (100% coal)
Complement:
360 - 469
Cost:
£0,686 million / $2,743 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 306 tons, 4,7%
Armour: 1 249 tons, 19,3%
- Belts: 506 tons, 7,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 496 tons, 7,7%
- Armour Deck: 202 tons, 3,1%
- Conning Tower: 45 tons, 0,7%
Machinery: 1 691 tons, 26,1%
Hull, fittings & equipment: 2 232 tons, 34,4%
Fuel, ammunition & stores: 1 001 tons, 15,4%
Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 505 lbs / 1 590 Kg = 19,6 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,45
Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
Roll period: 11,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,60
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,620
Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural speed' for length: 16,52 kts
Power going to wave formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -40,50 degrees
Stern overhang: 2,99 ft / 0,91 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,93 ft / 6,38 m
- Forecastle (25%): 17,45 ft / 5,32 m
- Mid (50%): 16,96 ft / 5,17 m
- Quarterdeck (22%): 17,45 ft / 5,32 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 17,73 ft / 5,40 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 119,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 94,3%
Waterplane Area: 11 109 Square feet or 1 032 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 92%
Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 589 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,85
- Longitudinal: 4,38
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Bolesław Chrobry (1871, rebuilt 1889)
Władysław Łokietek (1872, rebuilt 1890)
Przebudowa bardzo ciekawa , tylko rozmieszczenie dział mało skuteczne.Okręt potężny , mnóstwo dział a salwa burtowa tylko 5 luf , a do przodu i do tyłu 2 działa .Kiedy prawdziwy krążownik pancerny ?
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńKrążownik pancerny do przerywania szlaków komunikacyjnych na Bałtyku i tylko 17,5 węzła, no sorry żeby nie powiedzieć,, Panowie żadnych złudzeń,, i te koszmarne żabojadzkie marsy..No litości ..Ciężkie toto.Już dużo lepsza a co najwazniejsze lżejsza jest szkoła angielska .
Wcale nie mówiłem że chodzi o Bałtyk - jako sojusznik Rosji, w wypadku wojny może się okazać, że razem z nią będziemy walczyć np. przeciw Anglii. Oczywiście wyjście z Bałtyku na otwarte morza jest dość problematyczne, ale zakładam że odbyło by sie jeszcze w czasie pokoju. Zresztą, Rosjanie riobili podobnie, trzymając swoje wielkie krązowniki pancerne na Bałtyku.
OdpowiedzUsuńA co do samego okretu - oczywiście mam świadomość jego licznych wad, ale trzeba brać pod uwagę, że to jednostka improwizowana, stworzona po to, by jakoś, w miarę sensownie zagospodarować kadłuby starych jednostek. Stąd też jakichś rewelacyjnych charakterystyk oczekiwać po niej trudno.. Zreszta, nie sądze by w nowej postaci posłużyły dłużej niż do końca stulecia, wtedy też zamierzam wybudowac krążownik pancerny z prawdziwego zdarzenia.
dV
A ile wyciągały niemieckie pancerniki po przebudowie na "wielkie krążowniki"? Coś mi sie zdaje, że nie więcej niż ten tutaj..
OdpowiedzUsuń