piątek, 14 marca 2014

Krążownik pancerny Bolesław Chrobry



Pamiętacie pancernik Bolesław Chrobry z 1871 r.? Pod koniec lat 80-tych nie jest to już specjalnie nowoczesna jednostka, dlatego postanowiłem zrezygnować z niej jako pancernika, i przebudować wzorem niemieckiego Koniga Wilhelma na krążownik pancerny. W nowej konfiguracji okręt utracił oczywiście całe ożaglowanie, na rzecz masztów bojowych, wymianie uległ cały napęd, dzięki czemu okręt jest znacznie szybszy i ma większy zasięg. Do tego wymieniłem praktycznie całe uzbrojenie – krążownikowi 11-caówki do niczego nie będą potrzebne, będzie się musiał zadowolić 8-calówkami które do działań na liniach komunikacyjnych (bo takie dlań zadanie przewiduję) powinny być w zupełności wystarczające. A zyskaną w ten sposób rezerwę wyporności można będzie przeznaczyć na dalsze zwiększenie mocy napędu i zasięgu – cech kluczowych z punktu widzenia nowej funkcji naszego okrętu..  





Bolesław Chrobry, polish armoured cruiser laid down 1870 (Engine 1889)

Displacement:
    5 480 t light; 5 748 t standard; 6 481 t normal; 7 068 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    275,92 ft / 272,93 ft x 54,63 ft x 24,54 ft (normal load)
    84,10 m / 83,19 m x 16,65 m  x 7,48 m

Armament:
      10 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 236,10lbs / 107,09kg shells, 1885 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      2 - 4,21" / 107 mm guns in single mounts, 26,16lbs / 11,87kg shells, 1870 Model
      Breech loading guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,12lbs / 1,42kg shells, 1889 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,52lbs / 0,69kg shells, 1889 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 2 450 lbs / 1 112 kg
    Shells per gun, main battery: 100
    2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,84" / 250 mm    168,54 ft / 51,37 m    6,66 ft / 2,03 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 95% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,84" / 250 mm          -                  -
    2nd:    2,01" / 51 mm    1,18" / 30 mm              -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 9 050 ihp / 6 751 Kw = 17,50 kts
    Range 6 170nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 320 tons (100% coal)

Complement:
    360 - 469

Cost:
    £0,686 million / $2,743 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 306 tons, 4,7%
    Armour: 1 249 tons, 19,3%
       - Belts: 506 tons, 7,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 496 tons, 7,7%
       - Armour Deck: 202 tons, 3,1%
       - Conning Tower: 45 tons, 0,7%
    Machinery: 1 691 tons, 26,1%
    Hull, fittings & equipment: 2 232 tons, 34,4%
    Fuel, ammunition & stores: 1 001 tons, 15,4%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 505 lbs / 1 590 Kg = 19,6 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,45
    Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
    Roll period: 11,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,60

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,620
    Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
    'Natural speed' for length: 16,52 kts
    Power going to wave formation at top speed: 59 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -40,50 degrees
    Stern overhang: 2,99 ft / 0,91 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,93 ft / 6,38 m
       - Forecastle (25%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Mid (50%):        16,96 ft / 5,17 m
       - Quarterdeck (22%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Stern:        17,95 ft / 5,47 m
       - Average freeboard:    17,73 ft / 5,40 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 119,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,3%
    Waterplane Area: 11 109 Square feet or 1 032 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 92%
    Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 589 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,85
        - Longitudinal: 4,38
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather


Bolesław Chrobry (1871, rebuilt 1889)
Władysław Łokietek (1872, rebuilt 1890)

4 komentarze:

  1. Przebudowa bardzo ciekawa , tylko rozmieszczenie dział mało skuteczne.Okręt potężny , mnóstwo dział a salwa burtowa tylko 5 luf , a do przodu i do tyłu 2 działa .Kiedy prawdziwy krążownik pancerny ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam
    Krążownik pancerny do przerywania szlaków komunikacyjnych na Bałtyku i tylko 17,5 węzła, no sorry żeby nie powiedzieć,, Panowie żadnych złudzeń,, i te koszmarne żabojadzkie marsy..No litości ..Ciężkie toto.Już dużo lepsza a co najwazniejsze lżejsza jest szkoła angielska .

    OdpowiedzUsuń
  3. Wcale nie mówiłem że chodzi o Bałtyk - jako sojusznik Rosji, w wypadku wojny może się okazać, że razem z nią będziemy walczyć np. przeciw Anglii. Oczywiście wyjście z Bałtyku na otwarte morza jest dość problematyczne, ale zakładam że odbyło by sie jeszcze w czasie pokoju. Zresztą, Rosjanie riobili podobnie, trzymając swoje wielkie krązowniki pancerne na Bałtyku.
    A co do samego okretu - oczywiście mam świadomość jego licznych wad, ale trzeba brać pod uwagę, że to jednostka improwizowana, stworzona po to, by jakoś, w miarę sensownie zagospodarować kadłuby starych jednostek. Stąd też jakichś rewelacyjnych charakterystyk oczekiwać po niej trudno.. Zreszta, nie sądze by w nowej postaci posłużyły dłużej niż do końca stulecia, wtedy też zamierzam wybudowac krążownik pancerny z prawdziwego zdarzenia.
    dV

    OdpowiedzUsuń
  4. A ile wyciągały niemieckie pancerniki po przebudowie na "wielkie krążowniki"? Coś mi sie zdaje, że nie więcej niż ten tutaj..

    OdpowiedzUsuń