sobota, 19 lipca 2014

Kolejny okręt szkolny

A oto następca jednostki z poprzedniego posta. Okręt szkolny przebudowany z krążownika (dawnej korwety) Strzybóg, w służbie w nowej roli od 1897 r. Wzorem poprzednika, pomieszczenia kadetów zostały zaaranżowane na dawnym pokładzie bateryjnym, oprócz tego zlikwidowałem część lekkiej artylerii, w tym działa 47 mm usytuowane na masztach bojowych.





Strzybóg, polish training cruiser laid down 1876 (Engine 1893, rebuilt 1897)

Displacement:
    2 566 t light; 2 686 t standard; 3 172 t normal; 3 562 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    268,83 ft / 255,48 ft x 44,19 ft x 19,95 ft (normal load)
    81,94 m / 77,87 m x 13,47 m  x 6,08 m

Armament:
      6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, evenly spread
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 2 raised mounts
    Weight of broadside 664 lbs / 301 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,57" / 40 mm          -                  -

   - Conning tower: 2,95" / 75 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 6 750 ihp / 5 035 Kw = 18,40 kts
    Range 5 600nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 876 tons (100% coal)

Complement:
    210 - 274

Cost:
    £0,325 million / $1,301 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 83 tons, 2,6%
    Armour: 47 tons, 1,5%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 33 tons, 1,0%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 14 tons, 0,4%
    Machinery: 1 184 tons, 37,3%
    Hull, fittings & equipment: 1 250 tons, 39,4%
    Fuel, ammunition & stores: 606 tons, 19,1%
    Miscellaneous weights: 2 tons, 0,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 461 lbs / 663 Kg = 17,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
    Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
    Roll period: 12,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 96 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,92

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,493
    Length to Beam Ratio: 5,78 : 1
    'Natural speed' for length: 15,98 kts
    Power going to wave formation at top speed: 57 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
    Stern overhang: 4,99 ft / 1,52 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        17,95 ft / 5,47 m
       - Forecastle (18%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Mid (50%):        15,45 ft / 4,71 m
       - Quarterdeck (21%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Stern:        17,45 ft / 5,32 m
       - Average freeboard:    16,37 ft / 4,99 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 141,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,6%
    Waterplane Area: 7 176 Square feet or 667 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 103%
    Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 445 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 5,15
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

7 komentarzy:

  1. Jest poprawa, ale to jeszcze nie to :)

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, na dedykowany okręt szkolny trzeba będzie poczekać do XX w. - inaczej było by to mocno ahistoryczne (o ile się orientuję, w XIX w. żadna marynarka na świecie nie posiadała okrętu szkolnego zbudowanego od podstaw do tej roli?) Za to żaglowiec szkolny będzie już całkiem nie długo;)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro nie możemy być prekursorem... to poczekam :)

      JKS

      Usuń
    2. Czekając poszukałem i znalazłem tylko jeden XIX-wieczny okręt zbudowany od razu jako okręt szkolny; dokładniej był to parowo-żaglowy krążownik pancernopokładowy o istotnej wartości bojowej, ale jednocześnie przeznaczony do szkolenia kadetów. To zbudowany we Francji (stępka 1891, wodowanie 1892) brazylijski "Benjamin Constant" Z powodu wojny domowej w Brazylii odebrany został dopiero w roku 1894. Link do artykułu http://www.graptolite.net/brazil/Benjamin_Constant.html. Oczywiście nie jest to ściśle taki okręt o jaki się upominam, ale jednak istniał :).

      JKS

      Usuń
  3. Z tym Constantem to jest pewien problem. Faktycznie był klasyfikowany jako okręt szkolny, niemniej bywa określany jako "troopship" - czyli statek do przewozu żołnierzy (!), albo wręcz jako krązownik (tak np.określa go Conway) - co jest o tyle zasadne że posiadał opancerzenie włąściwe krążownikom pancernopokładowym (2 calowy pancerz pokładu), a także silną artylerię skłądającą się z dział szybkostrzelnych. Więc ja bym go określił może jako krążownik szkolny? Ale faktem jest, że od początku miał przewidzianą możliwość zabierania na pokład kadetów.
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że zajrzałeś na stronkę, którą zalinkowałem. Najlepsze określenie dla tego okrętu to krążownik szkolny. Tak też jest opisany na ostatniej ilustracji na w/w stronie (Croiseur-Ecole d'Applications). Ręczny dopisek na pierwszej ilustracji (troopship) jest jakimś nieporozumieniem, z historii służby nie wynika, aby kiedykolwiek transportował wojska. Na stronie Navypedia jest ciekawa uwaga: "...Constant officially was registered as training ship, but had strong armament for her time and can be considered as cruiser. At the same time slow speed and weak protection sharply reduced her battle qualities" Biorąc to wszystko pod uwagę można stwierdzić, że był to dwufunkcyjny okręt; w czasie pokoju szkolny z możliwością wykorzystania bojowego w czasie wojennym. Napisałem "dwufunkcyjny", ale jak mówi historia służby używany był również w celach reprezentacyjnych, a pewnym okresie nawet do trałowania min. Myślę, że nie będziemy kruszyć kopii o niuanse nazewnictwa, tym bardziej, że wrzuciłem temat tylko jako ciekawostkę.

      JKS

      Usuń
  4. Racja, nieporozumienie zaszło stąd, że w linku było określenie troopship, a w Conway'u jest on określony jako "TS" co błędnie odczytałem jako troopship sugerując się tym napisem, a co faktycznie oznaczało "training ship"
    dV

    OdpowiedzUsuń