W latach 90-tych nasze największe krążowniki
pancernopokładowe wymagają już pewnego odświeżenia. Są jeszcze na tyle nowe, że
zabieg taki ma pewien sens, choć oczywiście nie długofalowy – przewiduję, że w
nowej postaci okręty posłużą do ok. połowy pierwszej dekady XX w. W ramach modernizacji zlikwidowałem
ożaglowanie, wymieniłem artylerię na szybkostrzelną (działa 152 mm model 1891),
no i zmodernizowałem napęd, dzięki czemu jednostki są teraz w stanie
„wyciągnąć” 18,5 w. Cudów nie ma, ale i tak okręty wydają się być bardziej
użyteczne niż w poprzedniej wersji. Niemniej nad krążownikiem pancerno
pokładowym z prawdziwego zdarzenia też trzeba będzie pomyśleć , i to raczej
szybko..
Admirał Lesowski, polish protected cruiser laid down 1882 (Engine 1896)
Displacement:
3 398 t light; 3 600 t standard; 4 051 t normal; 4 412 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
293,27 ft / 290,78 ft x 44,82 ft x 20,11 ft (normal load)
89,39 m / 88,63 m x 13,66 m x 6,13 m
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,14lbs / 2,33kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 1 306 lbs / 593 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 4,72" / 120 mm - -
2nd: 2,01" / 51 mm - -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 645 ihp / 5 703 Kw = 18,50 kts
Range 6 300nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 812 tons (100% coal)
Complement:
253 - 330
Cost:
£0,448 million / $1,793 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 163 tons, 4,0%
Armour: 418 tons, 10,3%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 122 tons, 3,0%
- Armour Deck: 296 tons, 7,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 373 tons, 33,9%
Hull, fittings & equipment: 1 441 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 654 tons, 16,1%
Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 010 lbs / 912 Kg = 21,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 12,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,82
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,541
Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
'Natural speed' for length: 17,05 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,46 ft / 5,93 m
- Forecastle (22%): 15,94 ft / 4,86 m
- Mid (50%): 14,96 ft / 4,56 m
- Quarterdeck (18%): 15,45 ft / 4,71 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 15,84 ft / 4,83 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 141,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 95,9%
Waterplane Area: 9 018 Square feet or 838 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 89%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 3,55
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
3 398 t light; 3 600 t standard; 4 051 t normal; 4 412 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
293,27 ft / 290,78 ft x 44,82 ft x 20,11 ft (normal load)
89,39 m / 88,63 m x 13,66 m x 6,13 m
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,14lbs / 2,33kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 1 306 lbs / 593 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 4,72" / 120 mm - -
2nd: 2,01" / 51 mm - -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 645 ihp / 5 703 Kw = 18,50 kts
Range 6 300nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 812 tons (100% coal)
Complement:
253 - 330
Cost:
£0,448 million / $1,793 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 163 tons, 4,0%
Armour: 418 tons, 10,3%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 122 tons, 3,0%
- Armour Deck: 296 tons, 7,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 1 373 tons, 33,9%
Hull, fittings & equipment: 1 441 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 654 tons, 16,1%
Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 010 lbs / 912 Kg = 21,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 12,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,82
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,541
Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
'Natural speed' for length: 17,05 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,46 ft / 5,93 m
- Forecastle (22%): 15,94 ft / 4,86 m
- Mid (50%): 14,96 ft / 4,56 m
- Quarterdeck (18%): 15,45 ft / 4,71 m
- Stern: 15,94 ft / 4,86 m
- Average freeboard: 15,84 ft / 4,83 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 141,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 95,9%
Waterplane Area: 9 018 Square feet or 838 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 89%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 3,55
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Admirał Lesowski (rebuilt 1896)
Admirał Wojewódzki (rebuilt 1897)
Witam,
OdpowiedzUsuńudana modernizacja w ramach możliwości.
Co do najpilniejszych potrzeb; uważam, że w pierwszej kolejności monitor lub/i pancernik obrony wybrzeża, w drugiej nowe torpedowce i kanonierki kolonialne, w trzeciej predrednot(y), krążownik(i) pancerny i lekki szybki krążownik(i) nieopancerzony. Starszy z transportowców też niedługo będzie się nadawać na złom (lub do modernizacji). Zespół krążowników pancernopokładowych jest stosunkowo nowoczesny i potrzeby w tej klasie są mniej pilne. O okręcie szkolnym z prawdziwego zdarzenia nie wspominam, chcąc uniknąć podejrzeń o obsesję ;)
JKS
Jakoś rzucają się w oczy wielkie szalupy.
OdpowiedzUsuńWitam,
Usuńuważam, że szalupy są normalnej wielkości; nie wiem natomiast jak będzie spuszczana na wodę szalupa(y) umieszczona w okolicy masztu rufowego. Nie ma żurawików, nie ma bomu, więc...hej, razem i siup:) Na poważnie; ponieważ przy takim olinowaniu nie ma praktycznej możliwości montażu bomu przymasztowego, szalupa(y), o której mowa jest tylko dekoracją. Więc problem nie jest w wielkości, a w ilości szalup. To jest oczywiście drobiazg i mam nadzieję, że de Villars się nie obrazi. Bardzo racjonalne jest umieszczenie dziobowego działka 57 mm na podniesionej platformie; przy większej szybkości lub większej fali obsługa będzie dziękować projektantowi.
JKS
Wygląda na to, że pozostaje tylko to nosić szalupe na własnych barkach... :(
OdpowiedzUsuńdV
A ja zwróce uwage, że modernizacja znacząco zwiększyła potencjał jednostki. Wprowadzenie dział szybkostrzelnych to ogromny skok jakościowy, poprzez zwiększenie siły ognia mimo nominalnie identycznej salwy burtowej (dużo większa szybkostrzelność nowych dział)
OdpowiedzUsuńMaciej