Dziś przedstawiam flotę polską wg stanu na 1895 r.
Analogicznie jak poprzednio – najpierw spis jednostek, a poniżej sylwetki wszystkich
okrętów na jednym obrazku. Mnie się nasza flota bardzo podoba, choć nasuwają się
pewne wnioski na przyszłość. Po pierwsze – wymiany będą wymagały prawie
wszystkie kanonierki, z których wiele to jednostki całkowicie przestarzałe, sporo
z nich jeszcze z napędem parowo-żaglowym, a jeszcze więcej to niewielkie „żelazka”
o mocno problematycznej wartości bojowej na przełomie wieków. Po drugie – modernizacji
wymagać też będą siły torpedowe. Co prawda po 1895 (jak już wiemy;)) powstało
trochę niszczycieli, niemniej przynajmniej 13 torpedowców trzech pierwszych
typów, ze względu na mikre rozmiary i zaawansowany jak na takie łupiny wiek,
trzeba będzie najprawdopodobniej pilnie wycofać. Stąd rodzi się potrzeba
dalszego rozwijania okrętów torpedowych, pytanie tylko, czy budować same
niszczyciele, czy też pokusić się o jakiś nowy typ torpedowca? O tym trzeba będzie
jeszcze pomyśleć, niemniej skłaniam się raczej ku opcji pierwszej.
Trzeba też będzie pomyśleć co z pancernikami obrony
wybrzeża, bo ich czas też chyba powoli dobiega końca. Budujemy następców, czy odpuszczamy
w ogóle tą klasę?
Wśród krążowników sporym anachronizmem pozostaje przerośnięte
„żelazko” czyli Tytan, z którym też nie bardzo wiem co zrobić. Albo złomuję,
albo przerobię na jednostkę innej klasy. Natomiast obie korwety i taranowiec
kwalifikują się chyba do natychmiastowej rozbiórki, podobnie najstarsze
monitory..
Flota polska A.D. 1885:
PANCERNIKI
Typ Konstanty I:
Konstanty I (1878)
Typ Władysław
Jagiełło:
Władysław Jagiełło (1882)
Kazimierz Jagiellończyk (1883)
Typ Kazimierz I
Odnowiciel:
Kazimierz I Odnowiciel (1888)
Typ Generał-Admirał
Nowosilski:
Generał-Admirał Nowosilski (1892)
PANCERNIKI OBRONY WYBRZEŻA
Typ Jan III Sobieski:
Jan III Sobieski (1875)
Typ Wilno:
Wilno (1867/1881)
Typ Kazimierz Wielki:
Kazimierz Wielki (1868/1885)
KRĄŻOWNIKI PANCERNE
Typ Bolesław Śmiały:
Bolesław Śmiały (1864/1882)
Typ Bolesław Chrobry:
Bolesław Chrobry (1871/1889)
Władysław Łokietek (1872/1890)
Typ Piast:
Piast (1894)
Siemowit (1895)
KRĄŻOWNIKI
Typ Admirał Dickmann:
Admirał
Dickmann (1881)
Typ Grunwald:
Grunwald (1883)
Płowce
(1884)
Typ Admirał Lesowski:
Admirał Lesowski (1884)
Admirał Wojewódzki (1885)
Typ Tytan:
Tytan (1885)
Typ Perun:
Perun (1886)
Swaróg (1887)
Typ Generał Dwernicki:
Generał Dwernicki (1888)
Typ Admirał Sierpinek:
Admirał Sierpinek (1889)
Typ Cedynia:
Cedynia (1891)
Typ Posejdon:
Posejdon
(1891)
Typ Bellerofont:
Bellereofont
(1893)
Agamemnon
(1893)
Odyseusz
(1894)
Menelaos
(1894)
Typ Strzybóg:
Strzybóg
(1877/1893)
Światowid
(1878/1893)
Typ Stefan Czarniecki:
Stefan Czarniecki (1894)
KRĄŻOWNIKI TORPEDOWE
Typ Gryf:
Gryf (1891)
Cyklop (1892)
KORWETY
Typ Porewit:
Porewit (1870)
Jarowit (1871)
TARANOWCE
Typ Zawisza Czarny:
Zawisza Czarny (1872)
MONITORY
Typ Lipawa:
Lipawa (1864)
Windawa (1864)
Mitawa (1865)
Typ Połąga:
Połąga
(1873)
Typ Tantal:
Tantal
(1880)
Hades
(1881)
STAWIACZE MIN
Typ Bałtyk:
Bałtyk (1890)
KANONIERKI
Typ Syrena:
Syrena (1872)
Centaur (1872)
Typ Wilkołak:
Wilkołak (1874)
Strzyga (1874)
Południca (1874)
Rusałka (1874)
Wodnik (1875)
Typ Raróg:
Raróg (1875)
Wiła (1875)
Rokitnik (1876)
Typ Pegaz:
Feniks (1876)
Lewiatan (1877)
Bazyliszek (1877)
Smok (1877)
Charybda (1878)
Chimera (1878)
Typ Harpia:
Harpia
(1878)
Tryton
(1879)
Cerber
(1879)
Typ Hydra:
Hydra (1888)
Typ Kraken:
Kraken (1895)
KANONIERKI TORPEDOWE
Typ Trzygłów:
Trzygłów (1883)
Typ Orion:
Orion (1886)
Talos (1886)
Typ Perseusz:
Perseusz (1887)
Tezeusz (1887)
Achilles(1888)
NISZCZYCIELE
Typ Szkwał:
Szkwał (1895)
PRZECHWYTYWACZE TORPEDOWCÓW
Typ Sęp:
Sęp (1886)
Orzeł (1886)
Kobuz (1887)
Sokół (1887)
TORPEDOWCE
Typ Karaś:
Karaś (1879)
Karp (1879)
Okoń (1880)
Lin (1880)
Typ Węgorz:
Pstrąg (1881)
Szczupak (1881)
Amur (1881)
Typ Osa:
Osa (1882)
Szerszeń (1882)
Komar (1882)
Ważka (1882)
Trzmiel (1882)
Żagnica (1882)
Typ Orka:
Orka (1882)
Narwal (1882)
Białucha (1883)
Sum (1883)
Sterlet (1883)
Sandacz (1883)
Dorsz (1883)
Lipień (1883)
Troć (1884)
Łosoś (1884)
Typ Ukleja:
Ukleja (1885)
Tołpyga (1885)
Kalmar (1885)
Ośmiornica (1885)
Foka (1886)
Uchatka (1886)
Finwal (1886)
Morświn (1886)
Typ Zawzięty:
Zawzięty (1889)
Nieuchwytny (1889)
Odważny (1889)
Śmiały (1889)
Nieugięty (1890)
Wytrwały (1890)
Groźny (1890)
Szybki (1890)
OKRĘTY PODWODNE
Typ Węgorz:
Węgorz (1892)
OKRĘTY SZKOLNE:
Typ Atena:
Atena (1870/1891)
TRANSPORTOWCE
Typ Kurlandia:
Kurlandia (1874)
Typ Polesie:
Polesie (1890)
MONITORY RZECZNE
Typ Wisła:
Wisła (1867)
Niemen (1868)
Typ Drohiczyn:
Drohiczyn (1882)
Typ Puławy:
Puławy (1892)
Troki (1892)
Kowel (1892)
Kowno (1893)
Grodno (1893)
Brześć (1893)
KANONIERKI RZECZNE
Typ Jelec:
Jelec (1888)
Piskorz (1888)
Sieja (1889)
Sielawa (1889)
Typ Bzura:
Bzura (1891)
Biebrza (1891)
Szkwa (1891)
Narew (1892)
Pilica (1892)
Rospuda (1892)
Nida (1893)
Nidzica (1893)
Wilga (1893)
Bug (1893)
Nie jestem zwolennikiem pancerników obrony wybrzeża, to tylko półpancerniki, skupmy się na okrętach "pełnokrwistych". Torpedowce też bym odpuścił. Bałtyk jest akwenem spokojnym i małe jednostki o małej dzielności morskiej mają tu sens, jednak nasze zainteresowania nie ograniczają się już do Bałtyku, a niszczyciele są duuuużo bardziej uniwersalne.
OdpowiedzUsuńTylko trzeba pamiętać że to nadal przełom wieków: niszczyciele do, oraz w trakcie I wojny światowej były okrętami walczącymi raczej na morzach "szelfowych", a nie na pełnym oceanie: odległe aweny cały czas były domeną różnego rodzaju krążowników
UsuńNiszczyciele mają nadal niewielką dzielność morską i zasięg (a na środku oceanu trudno o węgiel). Wiem, ale wszystkie te problemy dotyczą torpedowców w jeszcze większym stopniu.
UsuńTo chyba odpuszczę budowę nowych POW-ów, zwłaszcza że do tej roli i tak za niedługo będzie trzeba zredukować trzy najstarsze pancerniki (po być może jakiejś ograniczonej modernizacji).
UsuńA co do niszczycieli to chodzi mi po głowie pomysł budowy jednostki nieco wolniejszej niż dotychczasowe, która by miała nieco większą dzielność morską. Zobaczymy co z tego wyjdzie..
Tak, zmodernizuj stare pancerniki do POW; dodaj coś nowego. Koniecznie wprowadź nowy krążownik(i) pancerny. Strasznie ich mało! Co do niszczycieli, trzymaj dotychczasową tendencję, bo jest słuszna. Torpedowce wielkim głosem proszą o kasację starszych i budowę nowych.
UsuńJKS
JKS
Okręt teoretycznie wolniejszy, ale o większej dzielności morskiej, jest często szybszy od tego, który osiąga wielką prędkość maksymalną na morzu gładkim jak stół. Popieram, przynajmniej prototypowa jednostka w nowej koncepcji powinna powstać.
OdpowiedzUsuńW kwestii kontynuowania budowy POW i torpedowców: Moim zdaniem, odpowiedź na to pytanie określi nasz stosunek do realiów epoki, tzn w jakim stopniu wpisujemy się w potencjalnie rzeczywistą historię i czy patrzymy z perspektywy końca XIX wieku, czy początku XXI. Bo dziś oczywiście wiemy, że przydatność POW i małych torpedowców będzie w nadchodzących latach niewielka i z perspektywy czasu (ponad 100lat!) jesteśmy bardzo mądrzy. Ale jak by było z puntu widzenia tamtych czasów?
OdpowiedzUsuńWeźmy pod uwagę, że na przełomie wieków wszystkie państwa bałtyckie dysponowały tą klasą okrętów, a torpedowce były dalej budowane. To samo przenosi się na rok 1914 – wyjąwszy Rosję. Ale ta nie miała POW, bo straciła je pod Cuszimą, w przeciwnym razie by były. Jest faktem, że najnowszy niemiecki pochodził z 1893r, a Skandynawowie budowali nowe POW, bo ich nie stać było na normalne. Ale trzeba to rozważyć.
Natomiast torpedowce na ograniczonym akwenie Bałtyku wydają się mieć rację bytu. Co prawda niszczyciele (kontrtorpedowce) z początku wieku, były później klasyfikowane jako torpedowce, więc dość szybko stanie się to kwestią nazwy, ale gdy niszczyciele przekroczą 700-800ton, to nie rezygnowałbym z jednostek poniżej 400 - 500 ton. Ale to dopiero po 1910/14 roku.
Nowy krążownik pancerny (albo i krążowniki) będzie i to niedługo, bo nasza flota w tej klasie ma tylko dwa pełnowartościowe okręty, reszta to stare przebudowane rzęchy. Co do POW-ów – oczywiście staram się patrzeć z perspektywy schyłku XIX w., dlatego nie neguję zupełnie tej klasy, ale jednak skłaaniam się do tego, by w roli okrętów OW zachować na razie najstarsze pancerniki. Tak w sumie czyniły chyba wszystkie floty posiadające prawdziwe pancerniki – przeznaczając najstarsze z nich do roli obrony wybrzeża. W latach 90-tych i później POW-y budowały w zasadzie już tylko floty dla których były to największe jednostki, swoiste ersatze prawdziwego pancernika (Francja i Rosja były tu wyjątkami, ale i tam budowa POW-ów się zakończyła w latach 90-tych, zresztą Francuzi sami nie bardzo byli przekonani do tych okrętów, przewidując dla nich zastępczo rolę… okrętów-baz torpedowców, a Rosjanie to sam nie bardzo wiem czemu zbudowali swoje POW-y, ponoć przeciwko Szwedom?).
OdpowiedzUsuńNatomiast jakieś torpedowce mogą się jeszcze u nas pojawić, w końcu Niemcy budowali torpedowce jeszcze w czasie PWS (parę z nich nam się trafiło), więc i my możemy:)
Na razie jednak (już na dniach, obiecuję) zaprezentuję długo zapowiadany nowy typ pancernika:) Szykujcie się na mocna jednostkę;)
ps. Niemcy oczywiście też jeszcze budowali POW-y, ale to jakby siła rozpędu, kończąc serię zapoczątkowaną za czasów gdy nie myśleli o koloniach i flocie pełnomorskiej.
OdpowiedzUsuńFakt, że inni tak robili albo robią nie znaczy, że my też musimy. Nie idźmy za modą! A co do spojrzenia z perspektywy tego czy innego czasu. W każdej epoce bywali wizjonerzy. Naszą flotą rządzi Wielki Admirał, który śmieje się ze ślepych głupców w Londynie i Petersburgu!
Usuń