czwartek, 21 sierpnia 2014

Nowy niszczyciel



Dzisiaj prezentuję nowy typ niszczyciela. Okręt jest zbudowany wg nieco odmiennej koncepcji, niż poprzednie jednostki tej klasy, konstruowaniu których przyświecało dążenie m.in. do osiągnięcia maksymalnej możliwej prędkości. Oczywiście, odbywało się to kosztem dzielności morskiej niszczycieli (jak w rzeczywistości – np. wczesne niszczyciele Royal Navy były krytykowane za niedostateczną dzielność morską i fakt, iż swoją nominalną prędkość maksymalną osiągały tylko przy skrajnie sprzyjających warunkach, czyli na morzu płaskim jak stół). Stąd pomysł, by ograniczyć nominalną prędkość maksymalną, w celu uzyskania jednostki pływającej o lepszej dzielności morskiej, a w niesprzyjających warunkach pogodowych – realnie może nawet szybszej. Na ile to się udało – oceńcie sami, wg Springsharpa jednostka jest lepsza niż poprzednik, choć jej ocena jest nadal krytyczna („Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather”, a poprzednik dostał komentarz „Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability”). 



Halny, polish destroyer laid down 1899

Displacement:
    327 t light; 341 t standard; 390 t normal; 430 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    212,30 ft / 212,30 ft x 21,59 ft x 7,19 ft (normal load)
    64,71 m / 64,71 m x 6,58 m  x 2,19 m

Armament:
      2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 36 lbs / 16 kg
    Shells per gun, main battery: 250
    3 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 6 250 ihp / 4 663 Kw = 25,00 kts
    Range 1 600nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 89 tons (100% coal)
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    43 - 57

Cost:
    £0,048 million / $0,192 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 5 tons, 1,2%
    Machinery: 233 tons, 59,7%
    Hull, fittings & equipment: 87 tons, 22,2%
    Fuel, ammunition & stores: 63 tons, 16,2%
    Miscellaneous weights: 3 tons, 0,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      82 lbs / 37 Kg = 6,3 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,74
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 8,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,94

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,415
    Length to Beam Ratio: 9,83 : 1
    'Natural speed' for length: 14,57 kts
    Power going to wave formation at top speed: 65 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,12 ft / 3,39 m
       - Forecastle (20%):    11,12 ft / 3,39 m (7,51 ft / 2,29 m aft of break)
       - Mid (50%):        7,51 ft / 2,29 m
       - Quarterdeck (13%):    7,97 ft / 2,43 m
       - Stern:        8,46 ft / 2,58 m
       - Average freeboard:    8,43 ft / 2,57 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 203,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 64,5%
    Waterplane Area: 2 848 Square feet or 265 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 19%
    Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 82 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,46
        - Longitudinal: 1,19
        - Overall: 0,50
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Halny (1899)
Monsun (1899)
Pasat (1899)
Nawałnica (1900)
Śnieżyca (1900)
Zawieja (1900)
 

5 komentarzy:

  1. Udana jednostka. Alternatywę: duża szybkość czy dobra dzielność morska można rozwiązać na dwa sposoby. Ja proponuję zamontowanie turbin parowych (vide brytyjski Viper z 1900 roku), pozwoli to - przy niezwiększaniu wyporności - podnieść szybkość o ok. 3 w. Druga możliwość to zwiększenie wyporności do ok. 450 t., ale wtedy mielibyśmy największy niszczyciel na świecie :).

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, turbiny to przyszłość i nie ma wątpliwości że za parę lat pojawią się na naszych niszczycielach. Niemniej, zastosowanie ich już w 1899 r. były by ciut nierealistyczne:) Mozliwe, że już następny typ bedzie turbinowy..?

    dV

    OdpowiedzUsuń
  3. ps. a w sumie, to czemu nie mielibyśmy mieć, choć przez momoent, największego na świecie niszczyciela? ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Będzie jedno i drugie. Czyli duże niszczyciele o napędzie turbinowym. Ale najpierw proponuję budowę eksperymentalnej jednostki o napędzie turbinowym. Okręt większy od niszczyciela, lekko uzbrojony, lekko opancerzony (pancerze przeciwodłamkowe) i bardzo szybki. Coś w stylu dawnego ORP Szkwał.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam
    Jak wygląda kwestia wyposażenia naszych jednostek w wyrzutnie 2 rurowe?

    OdpowiedzUsuń