Dzisiaj
prezentuję nowy typ niszczyciela. Okręt jest zbudowany wg nieco odmiennej
koncepcji, niż poprzednie jednostki tej klasy, konstruowaniu których
przyświecało dążenie m.in. do osiągnięcia maksymalnej możliwej prędkości.
Oczywiście, odbywało się to kosztem dzielności morskiej niszczycieli (jak w
rzeczywistości – np. wczesne niszczyciele Royal Navy były krytykowane za
niedostateczną dzielność morską i fakt, iż swoją nominalną prędkość maksymalną
osiągały tylko przy skrajnie sprzyjających warunkach, czyli na morzu płaskim
jak stół). Stąd pomysł, by ograniczyć nominalną prędkość maksymalną, w celu
uzyskania jednostki pływającej o lepszej dzielności morskiej, a w
niesprzyjających warunkach pogodowych – realnie może nawet szybszej. Na ile to
się udało – oceńcie sami, wg Springsharpa jednostka jest lepsza niż poprzednik,
choć jej ocena jest nadal krytyczna („Poor seaboat, wet and uncomfortable,
reduced performance in heavy weather”, a poprzednik dostał komentarz „Caution:
Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability”).
Halny, polish destroyer laid down 1899
Displacement:
327 t light; 341 t standard; 390 t normal; 430 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
212,30 ft / 212,30 ft x 21,59 ft x 7,19 ft (normal load)
64,71 m / 64,71 m x 6,58 m x 2,19 m
Armament:
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 36 lbs / 16 kg
Shells per gun, main battery: 250
3 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 250 ihp / 4 663 Kw = 25,00 kts
Range 1 600nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 89 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
43 - 57
Cost:
£0,048 million / $0,192 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 1,2%
Machinery: 233 tons, 59,7%
Hull, fittings & equipment: 87 tons, 22,2%
Fuel, ammunition & stores: 63 tons, 16,2%
Miscellaneous weights: 3 tons, 0,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
82 lbs / 37 Kg = 6,3 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,74
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 8,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,94
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,415
Length to Beam Ratio: 9,83 : 1
'Natural speed' for length: 14,57 kts
Power going to wave formation at top speed: 65 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,12 ft / 3,39 m
- Forecastle (20%): 11,12 ft / 3,39 m (7,51 ft / 2,29 m aft of break)
- Mid (50%): 7,51 ft / 2,29 m
- Quarterdeck (13%): 7,97 ft / 2,43 m
- Stern: 8,46 ft / 2,58 m
- Average freeboard: 8,43 ft / 2,57 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 203,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 64,5%
Waterplane Area: 2 848 Square feet or 265 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 19%
Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 82 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,46
- Longitudinal: 1,19
- Overall: 0,50
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Halny (1899)
Monsun (1899)
Pasat (1899)
Nawałnica (1900)
Śnieżyca (1900)
Zawieja (1900)
Displacement:
327 t light; 341 t standard; 390 t normal; 430 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
212,30 ft / 212,30 ft x 21,59 ft x 7,19 ft (normal load)
64,71 m / 64,71 m x 6,58 m x 2,19 m
Armament:
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 36 lbs / 16 kg
Shells per gun, main battery: 250
3 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 250 ihp / 4 663 Kw = 25,00 kts
Range 1 600nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 89 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
43 - 57
Cost:
£0,048 million / $0,192 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 1,2%
Machinery: 233 tons, 59,7%
Hull, fittings & equipment: 87 tons, 22,2%
Fuel, ammunition & stores: 63 tons, 16,2%
Miscellaneous weights: 3 tons, 0,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
82 lbs / 37 Kg = 6,3 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,74
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 8,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,94
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,415
Length to Beam Ratio: 9,83 : 1
'Natural speed' for length: 14,57 kts
Power going to wave formation at top speed: 65 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,12 ft / 3,39 m
- Forecastle (20%): 11,12 ft / 3,39 m (7,51 ft / 2,29 m aft of break)
- Mid (50%): 7,51 ft / 2,29 m
- Quarterdeck (13%): 7,97 ft / 2,43 m
- Stern: 8,46 ft / 2,58 m
- Average freeboard: 8,43 ft / 2,57 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 203,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 64,5%
Waterplane Area: 2 848 Square feet or 265 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 19%
Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 82 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,46
- Longitudinal: 1,19
- Overall: 0,50
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Halny (1899)
Monsun (1899)
Pasat (1899)
Nawałnica (1900)
Śnieżyca (1900)
Zawieja (1900)
Udana jednostka. Alternatywę: duża szybkość czy dobra dzielność morska można rozwiązać na dwa sposoby. Ja proponuję zamontowanie turbin parowych (vide brytyjski Viper z 1900 roku), pozwoli to - przy niezwiększaniu wyporności - podnieść szybkość o ok. 3 w. Druga możliwość to zwiększenie wyporności do ok. 450 t., ale wtedy mielibyśmy największy niszczyciel na świecie :).
OdpowiedzUsuńJKS
Oczywiście, turbiny to przyszłość i nie ma wątpliwości że za parę lat pojawią się na naszych niszczycielach. Niemniej, zastosowanie ich już w 1899 r. były by ciut nierealistyczne:) Mozliwe, że już następny typ bedzie turbinowy..?
OdpowiedzUsuńdV
ps. a w sumie, to czemu nie mielibyśmy mieć, choć przez momoent, największego na świecie niszczyciela? ;-)
OdpowiedzUsuńBędzie jedno i drugie. Czyli duże niszczyciele o napędzie turbinowym. Ale najpierw proponuję budowę eksperymentalnej jednostki o napędzie turbinowym. Okręt większy od niszczyciela, lekko uzbrojony, lekko opancerzony (pancerze przeciwodłamkowe) i bardzo szybki. Coś w stylu dawnego ORP Szkwał.
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńJak wygląda kwestia wyposażenia naszych jednostek w wyrzutnie 2 rurowe?