Dziś w drodze wyjątku musimy się na moment cofnąć do lat
80-tych, a dokładnie do roku 1883 r., bowiem swego czasu obmyśliłem sobie i
nawet narysowałem taki oto krążownik, a zapomniałem go zaprezentować na blogu,
które to niedopatrzenie niniejszym poprawiam;) Oczywiście, z perspektywy
schyłku lat 90-tych ta jednostka zachwytu budzić nie może, ale jak na początek
lat 80-tych, jest całkiem niezła i łączy sporą siłę ognia z niewielkimi
rozmiarami i przyzwoitą prędkością. Nie jest też jakimś specjalnym ewenementem
na owe czasy, bowiem powstawało wtedy sporo podobnych jednostek, konstruowanych
w myśl koncepcji „jednego nokautującego uderzenia”. Nasz okręt nie jest tej
koncepcji jakimś ekstremalnym przykładem, nie mamy tu radykalnego zachwiania
proporcji pomiędzy wielkością jednostki a wagomiarem dział jakie niesie,
niemniej 2 działa 203 mm
robią przy tych rozmiarach pewne wrażenie.
Jednostki zasadniczo przeznaczone są na Bałtyk (stąd brak ożaglowania i
stosunkowo niska wolna burta), niemniej jednak nie wykluczam w późniejszym
okresie, jak się zestarzeją, odesłania ich gdzieś do kolonii, gdzie zawsze mogą
się jeszcze przydać..
PS. Oczywiście niniejszy post powoduje stosowne korekty z
spisach floty A.D. 1885 i 1895.
Grunwald, polish protected cruiser laid down 1882 (Engine 1883)
Displacement:
1 970 t light; 2 047 t standard; 2 300 t normal; 2 502 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
241,11 ft / 241,11 ft x 36,29 ft x 15,94 ft (normal load)
73,49 m / 73,49 m x 11,06 m x 4,86 m
Armament:
2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 224,62lbs / 101,89kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
10 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,31lbs / 0,59kg shells, 1880 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 651 lbs / 295 kg
Shells per gun, main battery: 80
4 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,01" / 51 mm 1,46" / 37 mm -
2nd: 2,01" / 51 mm 1,46" / 37 mm -
- Armour deck: 2,24" / 57 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 3 968 ihp / 2 960 Kw = 16,50 kts
Range 3 800nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 455 tons (100% coal)
Complement:
165 - 215
Cost:
£0,242 million / $0,967 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 81 tons, 3,5%
Armour: 320 tons, 13,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 39 tons, 1,7%
- Armour Deck: 260 tons, 11,3%
- Conning Tower: 21 tons, 0,9%
Machinery: 746 tons, 32,4%
Hull, fittings & equipment: 819 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 330 tons, 14,3%
Miscellaneous weights: 4 tons, 0,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
872 lbs / 396 Kg = 3,9 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,34
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,577
Length to Beam Ratio: 6,64 : 1
'Natural speed' for length: 15,53 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -14,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,98 ft / 3,65 m
- Forecastle (19%): 10,96 ft / 3,34 m
- Mid (50%): 10,01 ft / 3,05 m
- Quarterdeck (21%): 10,43 ft / 3,18 m
- Stern: 10,96 ft / 3,34 m
- Average freeboard: 10,62 ft / 3,24 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 152,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 74,9%
Waterplane Area: 6 262 Square feet or 582 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,60
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Grunwald (1883)
Płowce (1884)
Displacement:
1 970 t light; 2 047 t standard; 2 300 t normal; 2 502 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
241,11 ft / 241,11 ft x 36,29 ft x 15,94 ft (normal load)
73,49 m / 73,49 m x 11,06 m x 4,86 m
Armament:
2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 224,62lbs / 101,89kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
10 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,31lbs / 0,59kg shells, 1880 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 651 lbs / 295 kg
Shells per gun, main battery: 80
4 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,01" / 51 mm 1,46" / 37 mm -
2nd: 2,01" / 51 mm 1,46" / 37 mm -
- Armour deck: 2,24" / 57 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 3 968 ihp / 2 960 Kw = 16,50 kts
Range 3 800nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 455 tons (100% coal)
Complement:
165 - 215
Cost:
£0,242 million / $0,967 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 81 tons, 3,5%
Armour: 320 tons, 13,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 39 tons, 1,7%
- Armour Deck: 260 tons, 11,3%
- Conning Tower: 21 tons, 0,9%
Machinery: 746 tons, 32,4%
Hull, fittings & equipment: 819 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 330 tons, 14,3%
Miscellaneous weights: 4 tons, 0,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
872 lbs / 396 Kg = 3,9 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,34
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,577
Length to Beam Ratio: 6,64 : 1
'Natural speed' for length: 15,53 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -14,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,98 ft / 3,65 m
- Forecastle (19%): 10,96 ft / 3,34 m
- Mid (50%): 10,01 ft / 3,05 m
- Quarterdeck (21%): 10,43 ft / 3,18 m
- Stern: 10,96 ft / 3,34 m
- Average freeboard: 10,62 ft / 3,24 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 152,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 74,9%
Waterplane Area: 6 262 Square feet or 582 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,60
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Grunwald (1883)
Płowce (1884)
Mieliśmy go, a nie znaliśmy go, a jak już go poznaliśmy, to niedługo będziemy musieli się z nim rozstać z powodu podeszłego wieku :).
OdpowiedzUsuńJKS
Całkiem sympatyczny. A w koloniach to jeszcze długo będzie mógł działać jako przerośnięta kanonierka.
OdpowiedzUsuńdwa albo trzy krążowniki to w koloniach mogą być, ale nie odsyłajmy tam wszystkich dużych emerytów. Taniej będzie zbudować i użytkować flotę wyspecjalizowanych (i mniejszych) okrętów kolonialnych.
OdpowiedzUsuń