niedziela, 10 sierpnia 2014

Krążownik z 1883 r.



Dziś w drodze wyjątku musimy się na moment cofnąć do lat 80-tych, a dokładnie do roku 1883 r., bowiem swego czasu obmyśliłem sobie i nawet narysowałem taki oto krążownik, a zapomniałem go zaprezentować na blogu, które to niedopatrzenie niniejszym poprawiam;) Oczywiście, z perspektywy schyłku lat 90-tych ta jednostka zachwytu budzić nie może, ale jak na początek lat 80-tych, jest całkiem niezła i łączy sporą siłę ognia z niewielkimi rozmiarami i przyzwoitą prędkością. Nie jest też jakimś specjalnym ewenementem na owe czasy, bowiem powstawało wtedy sporo podobnych jednostek, konstruowanych w myśl koncepcji „jednego nokautującego uderzenia”. Nasz okręt nie jest tej koncepcji jakimś ekstremalnym przykładem, nie mamy tu radykalnego zachwiania proporcji pomiędzy wielkością jednostki a wagomiarem dział jakie niesie, niemniej 2 działa 203 mm robią przy tych rozmiarach pewne wrażenie.   Jednostki zasadniczo przeznaczone są na Bałtyk (stąd brak ożaglowania i stosunkowo niska wolna burta), niemniej jednak nie wykluczam w późniejszym okresie, jak się zestarzeją, odesłania ich gdzieś do kolonii, gdzie zawsze mogą się jeszcze przydać..
PS. Oczywiście niniejszy post powoduje stosowne korekty z spisach floty A.D. 1885 i 1895. 





Grunwald, polish protected cruiser laid down 1882 (Engine 1883)

Displacement:
    1 970 t light; 2 047 t standard; 2 300 t normal; 2 502 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    241,11 ft / 241,11 ft x 36,29 ft x 15,94 ft (normal load)
    73,49 m / 73,49 m x 11,06 m  x 4,86 m

Armament:
      2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 224,62lbs / 101,89kg shells, 1882 Model
      Breech loading guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 94,29lbs / 42,77kg shells, 1882 Model
      Breech loading guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      10 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,31lbs / 0,59kg shells, 1880 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 2 raised mounts
    Weight of broadside 651 lbs / 295 kg
    Shells per gun, main battery: 80
    4 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,01" / 51 mm    1,46" / 37 mm              -
    2nd:    2,01" / 51 mm    1,46" / 37 mm              -

   - Armour deck: 2,24" / 57 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 3 968 ihp / 2 960 Kw = 16,50 kts
    Range 3 800nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 455 tons (100% coal)

Complement:
    165 - 215

Cost:
    £0,242 million / $0,967 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 81 tons, 3,5%
    Armour: 320 tons, 13,9%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 39 tons, 1,7%
       - Armour Deck: 260 tons, 11,3%
       - Conning Tower: 21 tons, 0,9%
    Machinery: 746 tons, 32,4%
    Hull, fittings & equipment: 819 tons, 35,6%
    Fuel, ammunition & stores: 330 tons, 14,3%
    Miscellaneous weights: 4 tons, 0,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      872 lbs / 396 Kg = 3,9 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
    Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
    Roll period: 12,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,34

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,577
    Length to Beam Ratio: 6,64 : 1
    'Natural speed' for length: 15,53 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -14,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,98 ft / 3,65 m
       - Forecastle (19%):    10,96 ft / 3,34 m
       - Mid (50%):        10,01 ft / 3,05 m
       - Quarterdeck (21%):    10,43 ft / 3,18 m
       - Stern:        10,96 ft / 3,34 m
       - Average freeboard:    10,62 ft / 3,24 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 152,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 74,9%
    Waterplane Area: 6 262 Square feet or 582 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 90%
    Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,89
        - Longitudinal: 2,60
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Grunwald (1883)
Płowce (1884)

3 komentarze:

  1. Mieliśmy go, a nie znaliśmy go, a jak już go poznaliśmy, to niedługo będziemy musieli się z nim rozstać z powodu podeszłego wieku :).

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. Całkiem sympatyczny. A w koloniach to jeszcze długo będzie mógł działać jako przerośnięta kanonierka.

    OdpowiedzUsuń
  3. dwa albo trzy krążowniki to w koloniach mogą być, ale nie odsyłajmy tam wszystkich dużych emerytów. Taniej będzie zbudować i użytkować flotę wyspecjalizowanych (i mniejszych) okrętów kolonialnych.

    OdpowiedzUsuń