Oto długo
oczekiwany (jak sądzę;)) nowy pancernik dla naszej floty. Zgodnie z prowadzonymi na blogu dyskusjami, jest to
odpowiedź (spóźniona, to fakt) na niemieckie Brandenburgi. Ponieważ jednak nie
możemy sobie pozwolić na budowę od razu aż 4 jednostek, to są one znacznie
silniejsze od potencjalnych przeciwników. Mając 6 dział 305 mm i 10 – 152 mm,
zaryzykuję stwierdzenie, że są to jedne z najpotężniejszych okrętów swoich
czasów. Do tego są nieźle opancerzone – 330 mm stali Harveya powinno zapewnić
ochronę przed pociskami 280 mm z dystansu rzędu 5000 jardów (z większej
oczywiście tym bardziej), tym samym okręty te są w zasadzie odporne zarówno na
ogień Brandenburgów, jak i nowszych predrednotów niemieckich (typy Kaiser i
Wittelsbach). Wagą salwy burtowej nasz pancernik dystansuje każdego
potencjalnego przeciwnika, również pod względem wagi salwy „minutowej” (tj. łącznej
wagi pocisków możliwych do wystrzelenia w ciągu minuty) jest bardzo dobrze (a w
porównaniu do Brandenburga – wręcz miażdżąco):
Salwa burtowa:
Konstanty II: 2197 kg
Brandenburg: 1440 kg
Kaiser, Wittelsbach: 920 kg
Salwa
„minutowa”:
Konstanty
II: 4423 kg
Brandenburg:
720 kg
Kaiser,
Wittelsbach: 3120-4040 kg
(w obliczeniach uwzględniłem działa o kalibrze
co najmniej 150 mm, stąd odpadły 105-mm pukawki Brandenburga, które przez niską
wagę pocisku i tak wiele by w tym zestawieniu nie zmieniły).
Dane
przyjęte do obliczeń:
Działo 280
mm: 240 kg, 0,5 strz./min.
Działo 240 mm: 150 kg, 3-4 strz./min.
Działo 150 mm: 40 kg, 4-5 strz./min.
Działo 305 mm: 332 kg, 1,5 strz./min.
Działo 152 mm: 41 kg, 7 strz./min.
A oto
rysunki i raport ze Springsharpa:
Konstanty II, polish battleship laid down 1897 (Engine 1899)
Displacement:
12 525 t light; 13 116 t standard; 13 710 t normal; 14 185 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
402,69 ft / 402,69 ft x 73,33 ft x 26,77 ft (normal load)
122,74 m / 122,74 m x 22,35 m x 8,16 m
Armament:
6 - 12,01" / 305 mm guns (3x2 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1895 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline, evenly spread
Aft Main mounts separated by engine room
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on centreline ends, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
10 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 6 raised mounts - superfiring
12 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 6 457 lbs / 2 929 kg
Shells per gun, main battery: 85
4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 223,62 ft / 68,16 m 10,01 ft / 3,05 m
Ends: 5,98" / 152 mm 121,59 ft / 37,06 m 10,01 ft / 3,05 m
57,48 ft / 17,52 m Unarmoured ends
Upper: 10,5" / 267 mm 144,88 ft / 44,16 m 8,69 ft / 2,65 m
Main Belt covers 85% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 9,65" / 245 mm 13,0" / 330 mm
2nd: 7,68" / 195 mm - -
3rd: 7,68" / 195 mm - -
- Armour deck: 2,48" / 63 mm, Conning tower: 13,86" / 352 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Electric motors, 2 shafts, 12 670 ihp / 9 451 Kw = 17,70 kts
Range 4 220nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 070 tons (100% coal)
Complement:
633 - 823
Cost:
£1,398 million / $5,592 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 807 tons, 5,9%
Armour: 5 169 tons, 37,7%
- Belts: 2 328 tons, 17,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 672 tons, 12,2%
- Armour Deck: 997 tons, 7,3%
- Conning Tower: 171 tons, 1,2%
Machinery: 2 011 tons, 14,7%
Hull, fittings & equipment: 4 533 tons, 33,1%
Fuel, ammunition & stores: 1 185 tons, 8,6%
Miscellaneous weights: 4 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 977 lbs / 5 886 Kg = 15,0 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric height 3,9 ft / 1,2 m
Roll period: 15,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,52
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,607
Length to Beam Ratio: 5,49 : 1
'Natural speed' for length: 20,07 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (16%): 16,96 ft / 5,17 m
- Mid (50%): 15,45 ft / 4,71 m
- Quarterdeck (16%): 16,47 ft / 5,02 m
- Stern: 16,96 ft / 5,17 m
- Average freeboard: 16,39 ft / 4,99 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,2%
Waterplane Area: 21 738 Square feet or 2 020 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 88%
Structure weight / hull surface area: 143 lbs/sq ft or 696 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,28
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Konstanty II (1899)
Bolesław Krzywousty (1900)
Displacement:
12 525 t light; 13 116 t standard; 13 710 t normal; 14 185 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
402,69 ft / 402,69 ft x 73,33 ft x 26,77 ft (normal load)
122,74 m / 122,74 m x 22,35 m x 8,16 m
Armament:
6 - 12,01" / 305 mm guns (3x2 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1895 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline, evenly spread
Aft Main mounts separated by engine room
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on centreline ends, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
10 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 6 raised mounts - superfiring
12 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 6 457 lbs / 2 929 kg
Shells per gun, main battery: 85
4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 223,62 ft / 68,16 m 10,01 ft / 3,05 m
Ends: 5,98" / 152 mm 121,59 ft / 37,06 m 10,01 ft / 3,05 m
57,48 ft / 17,52 m Unarmoured ends
Upper: 10,5" / 267 mm 144,88 ft / 44,16 m 8,69 ft / 2,65 m
Main Belt covers 85% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 9,65" / 245 mm 13,0" / 330 mm
2nd: 7,68" / 195 mm - -
3rd: 7,68" / 195 mm - -
- Armour deck: 2,48" / 63 mm, Conning tower: 13,86" / 352 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Electric motors, 2 shafts, 12 670 ihp / 9 451 Kw = 17,70 kts
Range 4 220nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 070 tons (100% coal)
Complement:
633 - 823
Cost:
£1,398 million / $5,592 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 807 tons, 5,9%
Armour: 5 169 tons, 37,7%
- Belts: 2 328 tons, 17,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 672 tons, 12,2%
- Armour Deck: 997 tons, 7,3%
- Conning Tower: 171 tons, 1,2%
Machinery: 2 011 tons, 14,7%
Hull, fittings & equipment: 4 533 tons, 33,1%
Fuel, ammunition & stores: 1 185 tons, 8,6%
Miscellaneous weights: 4 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 977 lbs / 5 886 Kg = 15,0 x 12,0 " / 305 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric height 3,9 ft / 1,2 m
Roll period: 15,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,52
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,607
Length to Beam Ratio: 5,49 : 1
'Natural speed' for length: 20,07 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (16%): 16,96 ft / 5,17 m
- Mid (50%): 15,45 ft / 4,71 m
- Quarterdeck (16%): 16,47 ft / 5,02 m
- Stern: 16,96 ft / 5,17 m
- Average freeboard: 16,39 ft / 4,99 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,2%
Waterplane Area: 21 738 Square feet or 2 020 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 88%
Structure weight / hull surface area: 143 lbs/sq ft or 696 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,28
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Konstanty II (1899)
Bolesław Krzywousty (1900)
Rewelacja! I ujednolicona artyleria główna, nie to, co Brandenburgi. Tylko nazwy mi nie pasują; z dwóch różnych epok. No i ta pierwsza... Proponowałbym drugiego Bolesława: Chrobrego albo Śmiałego. W przedwojennym numerze "Morza" (36 albo 37 rok - dokładnie nie pamiętam) było opowiadanie o walce polskiego krążownika O.R.P. Bolesław Śmiały z bliżej nieokreślonym wrogiem.
OdpowiedzUsuńDuży silny okręt, czuć moc... Intrygują mnie fragmenty olinowania przypominające anteny. Czyżbyśmy mieli już telegraf bez drutu?
OdpowiedzUsuńJKS
Jeszcze tak mi przyszło do głowy: wsparcie eskadry Rożdzestwienskiego tymi dwoma jednostkami, mogłoby zmienić rezultat wiadomej bitwy.
OdpowiedzUsuńcieszę się, że się podoba:) Co do nazw - nie można było nie nazwać największej jednostki floty imieniem panującego monarchy (podobnie było z poprzednikiem Konstantym I - jest to zwyczaj spotykany we flotach i w naszej staje się jak widać tradycją;))
OdpowiedzUsuńA co do olinowania to wygląd faktycznie może nasuwać takie skojarzenie, ale na telegraf bez drutu jeszcze ciut za wcześnie. Aż tak nie przodujemy w rozwoju;)
dV
Wspomniane tu Brandenburgi zostały wyposażone w radiotelegraf w roku 1900 w związku z wyprawą na wody chińskie (powstanie bokserów), czyli w przypadku naszego pancernika nie byłoby to aż tak przedwczesne.
UsuńJKS
Telegraf można dodać, nie byłoby to "szokiem historycznym" :)
OdpowiedzUsuńPod Cuszimę....hmm, tam mała szansa na sprawdzenie walorów siły ognia tych okrętów. Japońska flota większość walki obstawiała "kreskę nad T"... więc Rosjanie mieli ostrzał najczęściej "od dziobu".... jedynie zmiana kursu pozwalała uruchomić wieżę rufową... a co za tym idzie i środkową. O to by było trudno... z racji różnic w prędkości okrętów rosyjskich. W sumie pozostawiłbym je na Bałtyku - jako zabezpieczenie interesów Imperium i Królestwa pod nieobecność floty Rosji.
Jakoś nie widzę geniuszu w dowodzeniu flotą rosyjską... a już na pewno nie widzę by Rosja oddała dowodzenie.
Piotr
Raczej nie ma szans aby je Rosjanie pozostawili, skoro w realu brali zupełne graty, a w tej wersji mają słabszą flotę. Jako, że załogi mało zmotywowane do udziału w nieswojej wojnie, to zapewne szybko opuściłyby bandery. O ile już po drodze nie podniosłyby czerwonych. :-)
UsuńWitam
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa propozycja ,jedno małe ale czy te 12,01" na pewno miały taką szybkostrzelność?
Założyłem, że będą to te same armaty, co na Borodinach. Według navweaps działo to na tych okrętach miało taką właśnie szybkostrzelność.
OdpowiedzUsuńNavyweaps faktycznie podaje taką szybkostrzelność dla typu Borodino, ale to dopiero lata po 1905. Dla modeli starszych - czyli z lat 1895-1905 - szybkostrzelność ta jest obliczana na 0,5-0,7/min. Nie zmienia to faktu, że okręt jest udany.
UsuńJKS
Ja te informacje odczytuję raczej tak, że nominalnie te działa miały szybkostrzelność 1,5 strz./min., a realnie osiągnięta w trakcie działań wojennych - 0,5-0,7 strz./min. Nie słyszałem, by na typie Borodino (czyli de facto na Sławie) dokonywano po wojnie jakichś przeróbek artylerii skutkujących zwiększeniem szybkostrzelności. Masz może taką informację?
OdpowiedzUsuńNie mam informacji o przeróbkach, po prostu trochę inaczej odczytałem - niejasny zresztą - zapis na Navyweaps. Działa, o których mówimy były produkowane od roku 1895, okręty typu Borodino wchodziły do służby w latach 1904-1905. Cztery z nich ( w tym Borodino) brały udział w wojnie z Japonią. Ja zrozumiałem, że na okrętach wcześniejszych (typy Tri Svyatitelya 1895, Sisoy Velikii 1896, Retvisan 1902, Tsesarevich 1903) szybkostrzelność była na poziomie 0,5-0,7/min. Ponieważ nasz pancernik pochodzi z roku 1899, skłaniałbym się jednak do przyjęcia tej właśnie niższej szybkostrzelności.
OdpowiedzUsuńJKS
28 mln zł. Dla porównania pierwszy jednotorowy szlak TDZWW (dziś linia nr 1)kosztował (327 km)42 mln zł ze stacjami i taborem. Koszt ułożenia drugiego toru i modernizacja linii (wytrzymalsze mosty i nasypy, stalowe szyny) 60 mln złp. Orkan
OdpowiedzUsuńoff white shoes
OdpowiedzUsuńoff white
supreme new york
jordan travis scott
jordan outlet
supreme t shirt
fear of god outlet
jordan shoes
off-white
golden goose outlet