Po przegranej wojnie z Japonią, Chiny pogrążyły się w
jeszcze większym niż dotychczas chaosie, co sprzyjało politycznej i
ekonomicznej penetracji państwa przez obce mocarstwa. W 1897 r. Niemcy
militarnie zajęli Kiao-czou (Jiaozhou) z ośrodkiem administracyjnym w Tsingtao
(Quingdao). W ślad za nimi, Rosjanie opanowali Półwysep Liaotuński z Port
Arturem (Lushun). Rząd centralny w Chinach był wówczas na tyle słaby, że uznał
obydwie te aneksje, podpisując traktat z 27 marca 1898 r. (Port Artur został wtedy
wydzierżawiony Rosji na 25 lat, a dodatkowo Wielka Brytania wydzierżawiła port
Weihai, zaś Francja - Guangzhouwan). Zachęcony tymi przykładami, rząd polski
również postarał się o zdobycie przyczółka w Chinach kontynentalnych. Wybór
padł na Szanghaj, w którym założono konsulat i palcówkę handlową, a dla ochrony
tychże sprowadzono batalion wojska, jak również wynegocjowano prawo
stacjonowania w porcie małej eskadry okrętów wojennych. W takiej sytuacji
zastało nas powstanie bokserów. Oczywiście, jako jeden z krajów dość mocno „zainstalowanych”
w Chinach (przypomnę, że mamy także kawałek Hajnanu) nie mogliśmy pozostać bez
reakcji na to wydarzenie. Wysłano więc na wody chińskie, wzorem innych krajów
europejskich, silną eskadrę okrętów wojennych, w składzie pancernika,
krążownika pancernopokładowego, 3 niszczycieli i 3 kanonierek. Nasza eskadra, razem z
siłami sojuszniczymi wzięła udział w zdobywaniu fortów w Taku (Dagu), gdzie
zajęto 4 nowoczesne niszczyciele typu Hai Hola oraz kanonierkę torpedową Fei
Ting. Jak wiadomo, niszczyciele te zostały wcielone do marynarek wojennych
głównych państw interweniujących, czyli Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji i
Niemiec pod jedną, podkreślającą ich braterstwo broni nazwą Taku (we flocie
francuskiej Takou, okręt rosyjski w 1901 r. przemianowano na Lejtienant Burakow).
Polsce natomiast przypadła w udziale wspomniana kanonierka torpedowa Fei Ting,
po przejęciu przez PMW nazwana oczywiście Taku.
Kilka słów o zdobytym okręcie: jest to stalowej konstrukcji jednostka
zbudowana w latach 1887-1888 w stoczni J.S. White’a jako tzw. stock ship, czyli
jednostka budowana bez zamówienia odbiorcy, w celach spekulacyjnych. W 1894 r.
została zakupiona przez stocznię W. Armstronga w Elswick, która ją gruntownie
przebudowała i zmodernizowała (wzmocnienie konstrukcji, instalacja uzbrojenia artyleryjskiego
i torpedowego). W związku z toczoną akurat wojną z Japonia, okrętem
zainteresowały się Chiny, które ostatecznie nabyły go w 1895 r., na tyle jednak
późno że nie zdążył już wziąć udziału w działaniach wojennych. Jednostka miała
charakterystyczną sylwetkę, z dwoma kominami ustawionymi obok siebie, i
sterówką posadowioną za nimi, a także z wyrzutniami torped w stewie dziobowej i
na pokładzie (schowanymi za składanymi nadburciami). W czasie powstania bokserów
okręt znajdował się w suchym doku w Taku i w tym stanie wpadł w ręce
sprzymierzonych.
Taku, polish torpedo gunboat laid down 1887 (Engine 1894, captured 1900)
Displacement:
343 t light; 357 t standard; 401 t normal; 436 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
201,08 ft / 197,61 ft x 23,65 ft x 7,94 ft (normal load)
61,29 m / 60,23 m x 7,21 m x 2,42 m
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 86 lbs / 39 kg
Shells per gun, main battery: 120
5 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,18" / 30 mm 0,71" / 18 mm -
- Conning tower: 1,77" / 45 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 2 617 ihp / 1 953 Kw = 20,00 kts
Range 2 400nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 79 tons (100% coal)
Complement:
44 - 58
Cost:
£0,049 million / $0,197 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 11 tons, 2,7%
Armour: 7 tons, 1,8%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 5 tons, 1,3%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 2 tons, 0,5%
Machinery: 202 tons, 50,3%
Hull, fittings & equipment: 118 tons, 29,4%
Fuel, ammunition & stores: 58 tons, 14,5%
Miscellaneous weights: 5 tons, 1,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
101 lbs / 46 Kg = 3,3 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,37
Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
Roll period: 9,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,51
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle, low quarterdeck
Block coefficient: 0,378
Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
'Natural speed' for length: 14,06 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -16,00 degrees
Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 8,99 ft / 2,74 m
- Forecastle (22%): 6,99 ft / 2,13 m (10,01 ft / 3,05 m aft of break)
- Mid (50%): 10,01 ft / 3,05 m
- Quarterdeck (13%): 6,00 ft / 1,83 m (10,01 ft / 3,05 m before break)
- Stern: 6,50 ft / 1,98 m
- Average freeboard: 9,03 ft / 2,75 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 56,6%
Waterplane Area: 2 848 Square feet or 265 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 40%
Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 113 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,44
- Longitudinal: 1,66
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Displacement:
343 t light; 357 t standard; 401 t normal; 436 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
201,08 ft / 197,61 ft x 23,65 ft x 7,94 ft (normal load)
61,29 m / 60,23 m x 7,21 m x 2,42 m
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 86 lbs / 39 kg
Shells per gun, main battery: 120
5 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,18" / 30 mm 0,71" / 18 mm -
- Conning tower: 1,77" / 45 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 2 617 ihp / 1 953 Kw = 20,00 kts
Range 2 400nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 79 tons (100% coal)
Complement:
44 - 58
Cost:
£0,049 million / $0,197 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 11 tons, 2,7%
Armour: 7 tons, 1,8%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 5 tons, 1,3%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 2 tons, 0,5%
Machinery: 202 tons, 50,3%
Hull, fittings & equipment: 118 tons, 29,4%
Fuel, ammunition & stores: 58 tons, 14,5%
Miscellaneous weights: 5 tons, 1,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
101 lbs / 46 Kg = 3,3 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,37
Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
Roll period: 9,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,51
Hull form characteristics:
Hull has low forecastle, low quarterdeck
Block coefficient: 0,378
Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
'Natural speed' for length: 14,06 kts
Power going to wave formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -16,00 degrees
Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 8,99 ft / 2,74 m
- Forecastle (22%): 6,99 ft / 2,13 m (10,01 ft / 3,05 m aft of break)
- Mid (50%): 10,01 ft / 3,05 m
- Quarterdeck (13%): 6,00 ft / 1,83 m (10,01 ft / 3,05 m before break)
- Stern: 6,50 ft / 1,98 m
- Average freeboard: 9,03 ft / 2,75 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 56,6%
Waterplane Area: 2 848 Square feet or 265 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 40%
Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 113 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,44
- Longitudinal: 1,66
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Czy w przyszłości zamierzamy w pełni zająć Szanghaj?
OdpowiedzUsuńoraz czy utrzymamy go do II WŚ?
Widmo
Szanghaj jest zbyt dużym i ważnym portem, aby Polska zajęła go "na własność", na wzór Hong Kongu, czy Port Artur. Raczej obecna by tam była jedynie wspomniana placówka handlowa, podobnie jak placówki handlowe innych państw europejskich.
OdpowiedzUsuńDokładnie, jestem tego samego zdania. Mamy zdecydowanie za maly potencjał żeby opanować i utrzymać jakieś większe obszary Chin, całego Szanghaju na pewno nie zdobędziemy. Chodzi raczej o niewielki terytorialnie przyczółek służący do ekspansji ekonomicznej na obszarze chin kontynentalnych. czy ten twór dotrwa do czasów DWS trudno powiedzieć, ale zakładając że w czasie PWS znajdziemy się po stronie ententy, to raczej nie będzie powodu byśmy go utracili. A co potem - to się jeszcze okaże;)
OdpowiedzUsuń