poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Powstanie bokserów



Po przegranej wojnie z Japonią, Chiny pogrążyły się w jeszcze większym niż dotychczas chaosie, co sprzyjało politycznej i ekonomicznej penetracji państwa przez obce mocarstwa. W 1897 r. Niemcy militarnie zajęli Kiao-czou (Jiaozhou) z ośrodkiem administracyjnym w Tsingtao (Quingdao). W ślad za nimi, Rosjanie opanowali Półwysep Liaotuński z Port Arturem (Lushun). Rząd centralny w Chinach był wówczas na tyle słaby, że uznał obydwie te aneksje, podpisując traktat z 27 marca 1898 r. (Port Artur został wtedy wydzierżawiony Rosji na 25 lat, a dodatkowo Wielka Brytania wydzierżawiła port Weihai, zaś Francja - Guangzhouwan). Zachęcony tymi przykładami, rząd polski również postarał się o zdobycie przyczółka w Chinach kontynentalnych. Wybór padł na Szanghaj, w którym założono konsulat i palcówkę handlową, a dla ochrony tychże sprowadzono batalion wojska, jak również wynegocjowano prawo stacjonowania w porcie małej eskadry okrętów wojennych. W takiej sytuacji zastało nas powstanie bokserów. Oczywiście, jako jeden z krajów dość mocno „zainstalowanych” w Chinach (przypomnę, że mamy także kawałek Hajnanu) nie mogliśmy pozostać bez reakcji na to wydarzenie. Wysłano więc na wody chińskie, wzorem innych krajów europejskich, silną eskadrę okrętów wojennych, w składzie pancernika, krążownika pancernopokładowego, 3 niszczycieli i 3 kanonierek. Nasza eskadra, razem z siłami sojuszniczymi wzięła udział w zdobywaniu fortów w Taku (Dagu), gdzie zajęto 4 nowoczesne niszczyciele typu Hai Hola oraz kanonierkę torpedową Fei Ting. Jak wiadomo, niszczyciele te zostały wcielone do marynarek wojennych głównych państw interweniujących, czyli Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji i Niemiec pod jedną, podkreślającą ich braterstwo broni nazwą Taku (we flocie francuskiej Takou, okręt rosyjski w 1901 r. przemianowano na Lejtienant Burakow). Polsce natomiast przypadła w udziale wspomniana kanonierka torpedowa Fei Ting, po przejęciu przez PMW nazwana oczywiście Taku.
Kilka słów o zdobytym okręcie: jest to stalowej konstrukcji jednostka zbudowana w latach 1887-1888 w stoczni J.S. White’a jako tzw. stock ship, czyli jednostka budowana bez zamówienia odbiorcy, w celach spekulacyjnych. W 1894 r. została zakupiona przez stocznię W. Armstronga w Elswick, która ją gruntownie przebudowała i zmodernizowała (wzmocnienie konstrukcji, instalacja uzbrojenia artyleryjskiego i torpedowego). W związku z toczoną akurat wojną z Japonia, okrętem zainteresowały się Chiny, które ostatecznie nabyły go w 1895 r., na tyle jednak późno że nie zdążył już wziąć udziału w działaniach wojennych. Jednostka miała charakterystyczną sylwetkę, z dwoma kominami ustawionymi obok siebie, i sterówką posadowioną za nimi, a także z wyrzutniami torped w stewie dziobowej i na pokładzie (schowanymi za składanymi nadburciami). W czasie powstania bokserów okręt znajdował się w suchym doku w Taku i w tym stanie wpadł w ręce sprzymierzonych.     





Taku, polish torpedo gunboat laid down 1887 (Engine 1894, captured 1900)

Displacement:
    343 t light; 357 t standard; 401 t normal; 436 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    201,08 ft / 197,61 ft x 23,65 ft x 7,94 ft (normal load)
    61,29 m / 60,23 m x 7,21 m  x 2,42 m

Armament:
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 86 lbs / 39 kg
    Shells per gun, main battery: 120
    5 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,18" / 30 mm    0,71" / 18 mm              -

   - Conning tower: 1,77" / 45 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 2 617 ihp / 1 953 Kw = 20,00 kts
    Range 2 400nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 79 tons (100% coal)

Complement:
    44 - 58

Cost:
    £0,049 million / $0,197 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 11 tons, 2,7%
    Armour: 7 tons, 1,8%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 5 tons, 1,3%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 2 tons, 0,5%
    Machinery: 202 tons, 50,3%
    Hull, fittings & equipment: 118 tons, 29,4%
    Fuel, ammunition & stores: 58 tons, 14,5%
    Miscellaneous weights: 5 tons, 1,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      101 lbs / 46 Kg = 3,3 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,37
    Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
    Roll period: 9,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,51

Hull form characteristics:
    Hull has low forecastle, low quarterdeck
    Block coefficient: 0,378
    Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
    'Natural speed' for length: 14,06 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -16,00 degrees
    Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        8,99 ft / 2,74 m
       - Forecastle (22%):    6,99 ft / 2,13 m (10,01 ft / 3,05 m aft of break)
       - Mid (50%):        10,01 ft / 3,05 m
       - Quarterdeck (13%):    6,00 ft / 1,83 m (10,01 ft / 3,05 m before break)
       - Stern:        6,50 ft / 1,98 m
       - Average freeboard:    9,03 ft / 2,75 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 56,6%
    Waterplane Area: 2 848 Square feet or 265 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 40%
    Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 113 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,44
        - Longitudinal: 1,66
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
 

3 komentarze:

  1. Czy w przyszłości zamierzamy w pełni zająć Szanghaj?
    oraz czy utrzymamy go do II WŚ?

    Widmo

    OdpowiedzUsuń
  2. Szanghaj jest zbyt dużym i ważnym portem, aby Polska zajęła go "na własność", na wzór Hong Kongu, czy Port Artur. Raczej obecna by tam była jedynie wspomniana placówka handlowa, podobnie jak placówki handlowe innych państw europejskich.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dokładnie, jestem tego samego zdania. Mamy zdecydowanie za maly potencjał żeby opanować i utrzymać jakieś większe obszary Chin, całego Szanghaju na pewno nie zdobędziemy. Chodzi raczej o niewielki terytorialnie przyczółek służący do ekspansji ekonomicznej na obszarze chin kontynentalnych. czy ten twór dotrwa do czasów DWS trudno powiedzieć, ale zakładając że w czasie PWS znajdziemy się po stronie ententy, to raczej nie będzie powodu byśmy go utracili. A co potem - to się jeszcze okaże;)

    OdpowiedzUsuń