Oto zapowiadany krążownik pancerny typu Garibaldi:) jest to
swego rodzaju „zakup interwencyjny”, by doraźnie podratować nasze siły krążownicze,
które około przełomu wieków nie prezentują się zbyt okazale. U schyłku XIX w.
do nowoczesnych krążowników pancernych należą tylko 2 jednostki typu Piast,
pozostałe 3 okręty to stare jednostki przebudowane z pancerników pochodzących
jeszcze z lat 60-tych i 70-tych XIX w. i kwalifikują się do wycofania, jak
tylko pozyskamy ich następców – a tymi są niniejszy okręt oraz prezentowany
niedawno, pozyskany równolegle, krążownik pancerny typu Bajan.
Mikołaj Powała, polish armoured cruiser laid down 1899 (Engine 1901)
Displacement:
6 900 t light; 7 201 t standard; 7 676 t normal; 8 055 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
358,50 ft / 358,50 ft x 60,01 ft x 24,02 ft (normal load)
109,27 m / 109,27 m x 18,29 m x 7,32 m
Armament:
4 - 7,99" / 203 mm guns (2x2 guns), 255,24lbs / 115,77kg shells, 1892 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
10 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
4 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side ends, evenly spread
6 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 2 650 lbs / 1 202 kg
Shells per gun, main battery: 90
4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 198,36 ft / 60,46 m 7,97 ft / 2,43 m
Ends: 2,95" / 75 mm 115,22 ft / 35,12 m 7,97 ft / 2,43 m
44,91 ft / 13,69 m Unarmoured ends
Upper: 5,91" / 150 mm 168,04 ft / 51,22 m 6,82 ft / 2,08 m
Main Belt covers 85% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,91" / 150 mm 3,94" / 100 mm 5,91" / 150 mm
2nd: 5,91" / 150 mm - -
3rd: 1,97" / 50 mm 1,46" / 37 mm -
4th: 2,95" / 75 mm - -
- Armour deck: 1,46" / 37 mm, Conning tower: 5,91" / 150 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 14 295 ihp / 10 664 Kw = 20,00 kts
Range 4 540nm at 9,50 kts
Bunker at max displacement = 855 tons (100% coal)
Complement:
409 - 533
Cost:
£0,828 million / $3,311 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 331 tons, 4,3%
Armour: 1 833 tons, 23,9%
- Belts: 850 tons, 11,1%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 540 tons, 7,0%
- Armour Deck: 393 tons, 5,1%
- Conning Tower: 50 tons, 0,6%
Machinery: 2 199 tons, 28,7%
Hull, fittings & equipment: 2 536 tons, 33,0%
Fuel, ammunition & stores: 775 tons, 10,1%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 738 lbs / 2 149 Kg = 18,6 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
Metacentric height 3,1 ft / 1,0 m
Roll period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 88 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,68
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,77
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,520
Length to Beam Ratio: 5,97 : 1
'Natural speed' for length: 18,93 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -19,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,93 ft / 6,99 m
- Forecastle (24%): 20,44 ft / 6,23 m
- Mid (50%): 18,96 ft / 5,78 m
- Quarterdeck (22%): 18,96 ft / 5,78 m
- Stern: 19,46 ft / 5,93 m
- Average freeboard: 19,80 ft / 6,04 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 134,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 131,3%
Waterplane Area: 14 599 Square feet or 1 356 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 86%
Structure weight / hull surface area: 104 lbs/sq ft or 508 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,87
- Longitudinal: 3,42
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Ciekawa jednomasztowa sylwetka; artylerzystom przeciwnika będzie trudniej ocenić kurs okrętu. Mimo, że okręt wydaje się być lekko przeładowany uzbrojeniem w stosunku do wyporności, to chyba przydałoby się trochę (8-10) działek małokalibrowych (37-57) dla obrony przed grupowym atakiem lekkich jednostek torpedowych. Ja bym to zrobił kosztem 2 dział 152.
OdpowiedzUsuńJKS
Bardzo ładna zgrabna jednostka , podoba mi się :3
UsuńJednakże zgadzam się z przedmówcą trochę mało działek małokalibrowych.
Widmo
Optymalna konfiguracja artylerii powinna uwzględnić większą ilość dział 75 mm. Mniejszy kaliber (37 - 57 mm) uważam za mało efektywny. Sądzę, że najlepsze rozwiązanie to 10 x 152 mm (kazamaty) + 10 x 75 mm (górny pokład).
OdpowiedzUsuńMJ
Zgadza się że jest ciut przeładowany, ale zmieścić tyle uzbrojenia w niedużym w sumie kadłubie - to włoscy konstruktorzy popisali się nie lada kunsztem i nic dziwnego, że okręt okazał się takim hitem eksportowym (Japonia, Argentyna, Hiszpania no i Polska;)) Co do uzbrojenie przeciw torpedowcom - 10 szybkostrzelnych dział 75 mm to nie tak mało, oczywiście więcej też by nie zaszkodziło, ale okręt i tak już jest dość przeładowany i ciezko było coś wcisnąć (chyba żeby obcinać uzbrojenie cięższego kalibru w stosunku do pierwowzoru..)
OdpowiedzUsuńdV
Oj chyba nie ciut przeładowany ... ale całkiem bardzo... :)))
UsuńMoże mieć całkiem silną tendencję do "fiknięcia" w przypadku uszkodzeń i zalania części kadłuba na jednej burcie (bardzo wysokiej zresztą)... ciekawe jaki przechył maksymalny?
Piotr
Witam,
Usuńwysokość metacentryczna - jak na okręt tej wielkości - wygląda dobrze i przy normalnym zanurzeniu nie powinno być problemów ze statecznością poprzeczną. Oczywiście przy zwiększonym zanurzeniu (zalanie kadłuba) sytuacja robi się nieciekawa. Przeładowanie widać w podziale wagowym, uzbrojenie stanowi 4,3%. Dla porównania dla krążownika typu Bajan jest to 2,6%, a dla krążownika pancernego mojej propozycji (może się tu zjawi :)) 2,4%.
JKS
Zostawmy na chwilę krążowniki. Szanghaj pod koniec XIX wieku i w pierwszej połowie XX należał do najniebezpieczniejszych miast świata. Często dochodziło do aktów przemocy na tle kryminalnym a nawet politycznym. Skoro się tam wpakowaliśmy, potrzebujemy jednostek pościgowych szybkich i lekko uzbrojonych do działań na Jangcy i czegoś większego (Jangcy wpada prosto do Morza Wschodniochińskiego a nasza najbliższa baza jest odległa o ponad 1000 mil).
OdpowiedzUsuńMonitor do działań na Jangcy już się buduje (tzn. rysuje;)) Jakieś kanonierki rzeczne też pewnie będą.
OdpowiedzUsuńdV
A ścigacz? Coś do gonienia przemytników. I już czas uzbroić okręty rzeczne w karabiny maszynowe.
OdpowiedzUsuń