Swego czasu pojawiły się na blogu sugestie budowy okrętu
balonowego. Otóż przemyślałem sobie sprawę i oto jest taka jednostka;) Asumptem
do jej budowy jest fakt stopniowego
poprawiania się osiągów artylerii okrętowej, której zasięg pod koniec XIX w.
przekraczał już możliwości obserwatorów znajdujących się na masztach, a tym
samym nie można było w pełni wykorzystać jej możliwości (cóż bowiem z tego że
można strzelać na ogromne dystanse, skoro nie da się trafiać?) Naturalnym
sposobem poszerzenia możliwości obserwacyjnych i korygowania ognia artylerii
wydaje się w tej sytuacji przeniesienie obserwatora wyżej, czyli w praktyce –
umieszczenie go w gondoli balonu zacumowanego do pokładu okrętu. Doświadczenia
prowadzone w tym zakresie wykazały, iż można w ten sposób zwiększyć zasięg
obserwacji nawet o 40 km.
Zatem gra wydaje się warta świeczki – eksperymentalnie możemy pokusić się o
jedną jednostkę tego typu..
Tym, co mnie skłoniło do „zbudowania” takiej jednostki, był
również fakt pojawienia się u schyłku XIX w. nowego typu balonu – tzw.
balonu-latawca, który dzięki swojemu podłużnemu kształtowi i posiadanym
stabilizatorom był znacznie bardziej stabilny na wietrze niż dotąd używane
balony sferyczne. Te ostatnie przy cięższych warunkach wietrznych były ponoć
praktycznie bezużyteczne, skutecznie przyprawiając swoich pasażerów (czyli
obserwatorów) o chorobę morską..
Dedal, polish balloon ship laid down 1900 (Engine 1902)
Displacement:
2 989 t light; 3 067 t standard; 3 633 t normal; 4 086 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
289,90 ft / 274,93 ft x 41,27 ft x 18,34 ft (normal load)
88,36 m / 83,80 m x 12,58 m x 5,59 m
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward, 1 raised gun
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
Shells per gun, main battery: 200
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 3 277 ihp / 2 445 Kw = 15,00 kts
Range 8 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 019 tons (100% coal)
Complement:
233 - 304
Cost:
£0,178 million / $0,711 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 0,1%
Machinery: 497 tons, 13,7%
Hull, fittings & equipment: 2 288 tons, 63,0%
Fuel, ammunition & stores: 644 tons, 17,7%
Miscellaneous weights: 200 tons, 5,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 913 lbs / 3 136 Kg = 537,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
Roll period: 14,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,611
Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
'Natural speed' for length: 16,58 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 14,96 ft / 4,56 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,94 ft / 8,82 m
- Forecastle (11%): 23,43 ft / 7,14 m (17,95 ft / 5,47 m aft of break)
- Mid (50%): 13,19 ft / 4,02 m
- Quarterdeck (14%): 13,98 ft / 4,26 m (13,19 ft / 4,02 m before break)
- Stern: 16,47 ft / 5,02 m
- Average freeboard: 15,80 ft / 4,82 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 96,9%
Waterplane Area: 8 217 Square feet or 763 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 296%
Structure weight / hull surface area: 152 lbs/sq ft or 743 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,44
- Longitudinal: 9,43
- Overall: 2,80
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
2 989 t light; 3 067 t standard; 3 633 t normal; 4 086 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
289,90 ft / 274,93 ft x 41,27 ft x 18,34 ft (normal load)
88,36 m / 83,80 m x 12,58 m x 5,59 m
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward, 1 raised gun
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
Shells per gun, main battery: 200
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 3 277 ihp / 2 445 Kw = 15,00 kts
Range 8 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 019 tons (100% coal)
Complement:
233 - 304
Cost:
£0,178 million / $0,711 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 0,1%
Machinery: 497 tons, 13,7%
Hull, fittings & equipment: 2 288 tons, 63,0%
Fuel, ammunition & stores: 644 tons, 17,7%
Miscellaneous weights: 200 tons, 5,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 913 lbs / 3 136 Kg = 537,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
Roll period: 14,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,611
Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
'Natural speed' for length: 16,58 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 14,96 ft / 4,56 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,94 ft / 8,82 m
- Forecastle (11%): 23,43 ft / 7,14 m (17,95 ft / 5,47 m aft of break)
- Mid (50%): 13,19 ft / 4,02 m
- Quarterdeck (14%): 13,98 ft / 4,26 m (13,19 ft / 4,02 m before break)
- Stern: 16,47 ft / 5,02 m
- Average freeboard: 15,80 ft / 4,82 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 96,9%
Waterplane Area: 8 217 Square feet or 763 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 296%
Structure weight / hull surface area: 152 lbs/sq ft or 743 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,44
- Longitudinal: 9,43
- Overall: 2,80
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Dobry pomysł nie możemy być w tyle za innymi flotami :)
OdpowiedzUsuńUzbrojenie minimalne zresztą do przewidzenia ze względu na rolę jednostki.
W przyszłości można by pokusić się o modernizację jednostki by przewoziła wodno-samoloty , bądź zbudować jednostkę specjalnie do tego zaprojektowaną.
Widmo
Coś mi się to nie podoba. Nie mam wiedzy czy i jak wyglądało zastosowanie takiego okrętu w praktyce (w rzeczywistości). Ale przecież zdobyte informacje z balonu winny być przekazywane na bieżąco głównym siłom zespołu, a więc prędkość okrętu, winna im co najmniej dorównywać, jeśli nie przewyższać w celach manewrowych, a tutaj mamy żółwia. Dalej; na co poszła ta spora wyporność? Prędkość znikoma. A uzbrojenie? Gorzej niż znikome. Przy 3000 tys ton, to co najmniej 2 – 4 x 102 i stosowna ilość mniejszych, aby obronić się przed kontrtorpedowcami i torpedowcami a nawet odgryźć się co mniejszym krążownikom. A w ogóle to ten statek (statek!) wygląda jakby był wyszabrowany z floty handlowej.
OdpowiedzUsuńMożliwe że flota skubnęła tą jednostkę z floty handlowej chcąc mieć jednostkę balonową , ale nie chcieli budować okrętu od podstaw( nie oszukujmy się przecież ta jednostka transportuje balon , komu by się chciało budować, skoro łatwiej przerobić inną jednostkę do tego)
UsuńWidmo
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńtak zakładam, że to zaadaptowana jednostka handlowa tak to z tego rodzaju okrętami wówczas było) prędkośc owszem nie imponuje, ale i tak jest lepsza niż przecietnego statku handlowego tych czasów, a płynąc z prędkością bliską maksymalnej powinien nadążyć za flotą liniową, na rzecz której ma wykonywac rozpoznanie. Stąd też słabe (w zasadzie symboliczne) uzbrojenie, bo ten okręt w założeniu nigdy nie ma pływać sam.
OdpowiedzUsuńZgoda co do uzbrojenia, to nie jest jednostka do samodzielnych działań. Natomiast można by dołożyć parę węzłów dla większej zdolności do współdziałania z okrętami bojowymi. Wg Springsharpa rezerwy są ogromne (Displacement / loading): 296%!).
UsuńJKS
Witam
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa jednostka gdyby kiedyś przyszło szturmować z morza jakieś umocnienia nadbrzeżne- może docelowo Gdańsk ? Czegoś takiego brakowało na Galipoli.
W latach późniejszych transportowiec lotniczy jak znalazł.
W składzie floty liniowej nie widzę przyszłości dla takiej jednostki przynajmniej w pierwotnej postaci
Pawel76
jak się pojawią samoloty, to może faktycznie go przerobimy na transportowiec wodnosamolotów;)
OdpowiedzUsuń