środa, 24 września 2014

Okręt podwodny typu Holland



Czas już zacząć budować siły podwodne z prawdziwego zdarzenia! Pierwszy dywizjon okrętów podwodnych w naszej flocie tworzą cztery jednostki typu Holland – które w początkach pierwszej dekady XX w. wydają się być najlepszym możliwym rozwiązaniem. Okręty tego typu (czy raczej typów, bo różniły się pomiędzy sobą dość znacznie) były użytkowane przez wiele ówczesnych flot wojennych na świecie, w tym brytyjską, amerykańską, japońską czy rosyjską. Okręty na powierzchni są napędzane silnikiem spalinowym, zaś do pływania podwodnego służy silnik elektryczny – jest to więc już, w przeciwieństwie do poprzedników (Węgorz z 1892 r. i Rekin z 1897 r.), konfiguracja napędu zbliżona do klasycznych konstrukcji XX-wiecznych, z jedną różnicą wynikającą z faktu, iż diesle nie są jeszcze dostępne.



Delfin, polish submarine laid down 1901

Displacement:
    104 t light; 106 t standard; 112 t normal; 117 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    64,07 ft / 64,07 ft x 11,68 ft x 9,58 ft (normal load)
    19,53 m / 19,53 m x 3,56 m  x 2,92 m
    1 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Machinery:
    Petrol Internal combustion generators plus batteries,
    Electric motors, 1 shaft, 204 shp / 152 Kw = 11,00 kts (70 hp / 52 Kw = 7,00 kts)
    Range 780nm at 8,00 kts (20nm at 6,00 kts)
    Bunker at max displacement = 11 tons

Complement:
    8

Cost:
    £0,009 million / $0,035 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 37 tons, 33,1%
    Hull, fittings & equipment: 30 tons, 26,4%
    Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 7,5%
    Miscellaneous weights: 37 tons, 33,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 lbs / 1 Kg = 0,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
    Metacentric height 0,1 ft / 0,0 m
    Roll period: 13,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 0 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,547
    Length to Beam Ratio: 5,49 : 1
    'Natural speed' for length: 8,00 kts
    Power going to wave formation at top speed: 66 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 21
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        0,00 ft / 0,00 m
       - Forecastle (20%):    0,00 ft / 0,00 m
       - Mid (50%):        0,00 ft / 0,00 m
       - Quarterdeck (15%):    0,00 ft / 0,00 m
       - Stern:        0,00 ft / 0,00 m
       - Average freeboard:    0,00 ft / 0,00 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 275,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 0,0%
    Waterplane Area: 505 Square feet or 47 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 101%
    Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 165 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,89
        - Longitudinal: 5,02
        - Overall: 2,08
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Operational depth: 104 ft / 32 m
Emergency diving depth: 166 ft / 51 m
Crush depth: 260 ft / 79 m

Delfin (1901)
Szczupak (1901)
Amur (1902)
Pstrąg (1902)

7 komentarzy:

  1. Powinniśmy dalej rozwijać też własne konstrukcje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta głębokość operacyjna jest zdecydowanie zbyt optymistyczna!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodnie ze wskazówkami Rolfa Hoffmana dotyczącymi symulacji okrętów podwodnych w Springsharpie (Multiply composite hull strength times 100 to get operational diving depth in feet. (Multiply by 30 for depth in metres.) Emergency diving depth is 1.6 times operational depth; crush depth is 2.5
      times operational depth), głębokość operacyjna powinna wynosić nawet 92 m. De Villars zastosował się do tych wskazówek. Albo pan Hoffman przesadził, albo my się nie znamy :).

      JKS

      Usuń
    2. Będę się upierał przy swoim zdaniu. Symulacje Springsharpa nie mogą być, w tym wypadku, prawidłowe. Proszę choćby porównać z rzeczywistymi parametrami okrętów budowanych w czasie I wojny światowej. Głębokość operacyjna mniejszych jednostek nie przekracza najczęściej 50 m.
      ŁK

      Usuń
  3. Być może formułę obliczania dopuszczalnego zanurzenia dla wczesnych OP (powiedzmy do 1910 r.) trzeba będzie jakoś zmodyfikować - np. dzieląc wyliczone w sposób jak dotąd wartości przez 2?
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak powstałe parametry będą znacznie bliższe rzeczywistości!
      ŁK

      Usuń