Czas już zacząć budować siły podwodne z prawdziwego
zdarzenia! Pierwszy dywizjon okrętów podwodnych w naszej flocie tworzą cztery
jednostki typu Holland – które w początkach pierwszej dekady XX w. wydają się
być najlepszym możliwym rozwiązaniem. Okręty tego typu (czy raczej typów, bo
różniły się pomiędzy sobą dość znacznie) były użytkowane przez wiele ówczesnych
flot wojennych na świecie, w tym brytyjską, amerykańską, japońską czy rosyjską.
Okręty na powierzchni są napędzane silnikiem spalinowym, zaś do pływania
podwodnego służy silnik elektryczny – jest to więc już, w przeciwieństwie do
poprzedników (Węgorz z 1892 r. i Rekin z 1897 r.), konfiguracja napędu zbliżona
do klasycznych konstrukcji XX-wiecznych, z jedną różnicą wynikającą z faktu, iż
diesle nie są jeszcze dostępne.
Delfin, polish submarine laid down 1901
Displacement:
104 t light; 106 t standard; 112 t normal; 117 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
64,07 ft / 64,07 ft x 11,68 ft x 9,58 ft (normal load)
19,53 m / 19,53 m x 3,56 m x 2,92 m
1 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Petrol Internal combustion generators plus batteries,
Electric motors, 1 shaft, 204 shp / 152 Kw = 11,00 kts (70 hp / 52 Kw = 7,00 kts)
Range 780nm at 8,00 kts (20nm at 6,00 kts)
Bunker at max displacement = 11 tons
Complement:
8
Cost:
£0,009 million / $0,035 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 37 tons, 33,1%
Hull, fittings & equipment: 30 tons, 26,4%
Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 7,5%
Miscellaneous weights: 37 tons, 33,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 0,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
Metacentric height 0,1 ft / 0,0 m
Roll period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 0 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,547
Length to Beam Ratio: 5,49 : 1
'Natural speed' for length: 8,00 kts
Power going to wave formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 21
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 0,00 ft / 0,00 m
- Forecastle (20%): 0,00 ft / 0,00 m
- Mid (50%): 0,00 ft / 0,00 m
- Quarterdeck (15%): 0,00 ft / 0,00 m
- Stern: 0,00 ft / 0,00 m
- Average freeboard: 0,00 ft / 0,00 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 275,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 0,0%
Waterplane Area: 505 Square feet or 47 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101%
Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 165 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,89
- Longitudinal: 5,02
- Overall: 2,08
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Operational depth: 104 ft / 32 m
Emergency diving depth: 166 ft / 51 m
Crush depth: 260 ft / 79 m
Delfin (1901)
Szczupak (1901)
Amur (1902)
Pstrąg (1902)
Displacement:
104 t light; 106 t standard; 112 t normal; 117 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
64,07 ft / 64,07 ft x 11,68 ft x 9,58 ft (normal load)
19,53 m / 19,53 m x 3,56 m x 2,92 m
1 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Petrol Internal combustion generators plus batteries,
Electric motors, 1 shaft, 204 shp / 152 Kw = 11,00 kts (70 hp / 52 Kw = 7,00 kts)
Range 780nm at 8,00 kts (20nm at 6,00 kts)
Bunker at max displacement = 11 tons
Complement:
8
Cost:
£0,009 million / $0,035 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 37 tons, 33,1%
Hull, fittings & equipment: 30 tons, 26,4%
Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 7,5%
Miscellaneous weights: 37 tons, 33,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 0,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
Metacentric height 0,1 ft / 0,0 m
Roll period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 0 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,547
Length to Beam Ratio: 5,49 : 1
'Natural speed' for length: 8,00 kts
Power going to wave formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 21
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 0,00 ft / 0,00 m
- Forecastle (20%): 0,00 ft / 0,00 m
- Mid (50%): 0,00 ft / 0,00 m
- Quarterdeck (15%): 0,00 ft / 0,00 m
- Stern: 0,00 ft / 0,00 m
- Average freeboard: 0,00 ft / 0,00 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 275,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 0,0%
Waterplane Area: 505 Square feet or 47 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101%
Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 165 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,89
- Longitudinal: 5,02
- Overall: 2,08
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Operational depth: 104 ft / 32 m
Emergency diving depth: 166 ft / 51 m
Crush depth: 260 ft / 79 m
Delfin (1901)
Szczupak (1901)
Amur (1902)
Pstrąg (1902)
Powinniśmy dalej rozwijać też własne konstrukcje.
OdpowiedzUsuńTa głębokość operacyjna jest zdecydowanie zbyt optymistyczna!
OdpowiedzUsuńŁK
Zgodnie ze wskazówkami Rolfa Hoffmana dotyczącymi symulacji okrętów podwodnych w Springsharpie (Multiply composite hull strength times 100 to get operational diving depth in feet. (Multiply by 30 for depth in metres.) Emergency diving depth is 1.6 times operational depth; crush depth is 2.5
Usuńtimes operational depth), głębokość operacyjna powinna wynosić nawet 92 m. De Villars zastosował się do tych wskazówek. Albo pan Hoffman przesadził, albo my się nie znamy :).
JKS
Będę się upierał przy swoim zdaniu. Symulacje Springsharpa nie mogą być, w tym wypadku, prawidłowe. Proszę choćby porównać z rzeczywistymi parametrami okrętów budowanych w czasie I wojny światowej. Głębokość operacyjna mniejszych jednostek nie przekracza najczęściej 50 m.
UsuńŁK
Być może formułę obliczania dopuszczalnego zanurzenia dla wczesnych OP (powiedzmy do 1910 r.) trzeba będzie jakoś zmodyfikować - np. dzieląc wyliczone w sposób jak dotąd wartości przez 2?
OdpowiedzUsuńdV
Myślę, że tak powstałe parametry będą znacznie bliższe rzeczywistości!
UsuńŁK
no i tak zrobiłem:)
OdpowiedzUsuń