Pojawiły się swego czasu na blogu głosy za lodołamaczem dla
naszej floty. I słusznie, bo Bałtyk to morze które potrafi być skute lodem
przez parę miesięcy (przynajmniej w tamtych czasach;-)) Przydatność takiej
jednostki nie budzi więc, jak sądzę, większych wątpliwości. Trudno się jakoś
specjalnie rozwodzić nad cechami takiej jednostki – ma oczywiście wszystkie
cechy niezbędne dla lodołamacza (wzmocniony kadłub, odpowiednio silne maszyny,
specjalny kształt kadłuba a zwłaszcza dziobu ułatwiający „wślizgiwanie się”
kadłuba na lód i kruszenie go swoim
ciężarem itd.). Uzbrojenie jednostki w jej podstawowej roli lodołamacza jest
czysto symboliczne, nie przewiduję bowiem żadnego udziału w akcjach bojowych,
ani pływania w jakichś niebezpiecznych rejonach, gdzie trzeba by mieć się czym
bronić. W razie potrzeby wyobrażam sobie jednak pełnienie przezeń roli
pomocniczego okrętu wojennego – w takim wypadku zamontowanie dodatkowego
uzbrojenia nie powinno nastręczać większych problemów ze względu na posiadaną
rezerwę wyporności.
Uprzedzając pytania – jednostka oczywiście nie jest
opancerzona, zasymulowałem jedynie zwiększoną grubość poszycia burt okrętu. Nie
mając jednak dokładnych danych jak faktycznie wzmacniano burty lodołamaczy,
założyłem grubość 1 cala
na wysokości 4 m
– tj. po ok. 2 m
powyżej i poniżej linii wodnej, co ma w zamyśle zabezpieczać burty przed
spiętrzonymi fragmentami pokruszonego przez dziób jednostki lodu. Jeżeli
przesadziłem, niedoszacowałem albo w ogóle popełniłem jakiś nonsens, to piszcie – wprowadzenie stosownych korekt do raportu nie przedstawia
żadnego problemu:-)
Goliat, polish icebreaker laid down 1904 (Engine 1905)
Displacement:
2 039 t light; 2 086 t standard; 2 300 t normal; 2 470 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
221,37 ft / 213,32 ft x 45,14 ft x 15,94 ft (normal load)
67,47 m / 65,02 m x 13,76 m x 4,86 m
Armament:
2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all forward, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 10 lbs / 5 kg
Shells per gun, main battery: 250
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,98" / 25 mm 213,32 ft / 65,02 m 13,32 ft / 4,06 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 154% of normal length
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 092 ihp / 5 292 Kw = 16,00 kts
Range 4 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 384 tons (100% coal)
Complement:
165 - 215
Cost:
£0,144 million / $0,576 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,1%
Armour: 103 tons, 4,5%
- Belts: 103 tons, 4,5%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 511 tons, 22,2%
Hull, fittings & equipment: 909 tons, 39,5%
Fuel, ammunition & stores: 261 tons, 11,3%
Miscellaneous weights: 514 tons, 22,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 410 lbs / 1 093 Kg = 426,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
Roll period: 14,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,47
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,524
Length to Beam Ratio: 4,73 : 1
'Natural speed' for length: 14,61 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern overhang: 5,97 ft / 1,82 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,96 ft / 5,17 m
- Forecastle (12%): 15,45 ft / 4,71 m (12,50 ft / 3,81 m aft of break)
- Mid (50%): 10,96 ft / 3,34 m
- Quarterdeck (8%): 11,98 ft / 3,65 m
- Stern: 12,50 ft / 3,81 m
- Average freeboard: 12,18 ft / 3,71 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 87,8%
Waterplane Area: 6 561 Square feet or 610 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 139%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 440 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,51
- Longitudinal: 5,84
- Overall: 1,73
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Displacement:
2 039 t light; 2 086 t standard; 2 300 t normal; 2 470 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
221,37 ft / 213,32 ft x 45,14 ft x 15,94 ft (normal load)
67,47 m / 65,02 m x 13,76 m x 4,86 m
Armament:
2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all forward, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 10 lbs / 5 kg
Shells per gun, main battery: 250
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,98" / 25 mm 213,32 ft / 65,02 m 13,32 ft / 4,06 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 154% of normal length
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 092 ihp / 5 292 Kw = 16,00 kts
Range 4 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 384 tons (100% coal)
Complement:
165 - 215
Cost:
£0,144 million / $0,576 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,1%
Armour: 103 tons, 4,5%
- Belts: 103 tons, 4,5%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 511 tons, 22,2%
Hull, fittings & equipment: 909 tons, 39,5%
Fuel, ammunition & stores: 261 tons, 11,3%
Miscellaneous weights: 514 tons, 22,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 410 lbs / 1 093 Kg = 426,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
Roll period: 14,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,47
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,524
Length to Beam Ratio: 4,73 : 1
'Natural speed' for length: 14,61 kts
Power going to wave formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern overhang: 5,97 ft / 1,82 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,96 ft / 5,17 m
- Forecastle (12%): 15,45 ft / 4,71 m (12,50 ft / 3,81 m aft of break)
- Mid (50%): 10,96 ft / 3,34 m
- Quarterdeck (8%): 11,98 ft / 3,65 m
- Stern: 12,50 ft / 3,81 m
- Average freeboard: 12,18 ft / 3,71 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 87,8%
Waterplane Area: 6 561 Square feet or 610 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 139%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 440 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,51
- Longitudinal: 5,84
- Overall: 1,73
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Strasznie sympatyczna sylwetka okrętu...Jakoś tak.. :) No nie mogę.. Parostatek "Zielony Dolar"..:D Ot poczciwina! Zgłaszam się na dowódcę!
OdpowiedzUsuńAle ale... Gdzie odpowiedź na Brytyjską Rewolucyję Pancerną? ;)
Kpt.G
Nie ma sprawy, nominację masz w kieszeni;-) A odpowiedź na Dreadnoughta będzie, ale za czas jakiś. Na razie trochę innych jednostek, wszak nie samymi pancernikami flota stoi:-)
OdpowiedzUsuńOkręt miły z wejrzenia. Troszkę bym jeszcze podciął stewę dziobową i zrezygnował z iluminatorów w obszarze wzmocnionych burt. Na Bałtyku najgrubsza zmierzona pokrywa lodowa to 0,7 m; jaką zdolność kruszenia lodu przewidujesz dla "Goliata"?
OdpowiedzUsuńI jeszcze pytanie, po co tyle żurawi?
JKS
Dołączam się do opinii chwalących urodę okrętu. Na tle rówieśników wyróżnia się jeszcze bardzo dobrą prędkością maksymalną. W razie konfliktu zbrojnego będzie mu można powierzyć, po dozbrojeniu, funkcję "zimowego" krążownika pomocniczego.
OdpowiedzUsuńŁK
Pomysł "zimowego krążownika pomocniczego" może okazać się dobry. Lód bardzo utrudnia działanie floty, jednostka zaprojektowana do poruszania się w takich warunkach może okazać się groźna. Mnie też te iluminatory w części dziobowej straszą.
OdpowiedzUsuńmacie rację z tymi iluminatorami, wieczorem poprawię rysunek bo to faktycznie błąd. Żurawie natomiast są z tego względu, że przewiduję możliwość pełnienia przez jednostkę także funkcji transportowej (oczywiście tylko doraźnie, niemniej mając znaczną rezerwę wyporności, przewidziałem dwie ładownie w kadłubie).
OdpowiedzUsuńdV
A co do zdolności kruszenia lodu - to oceniam, że z takimi grubościami jakie występują na Bałtyku (poniżej 1 m) spokojnie ta jednostka sobie poradzi. Wypraw w rejony okołobiegunowe nie przewiduję;)
OdpowiedzUsuńA czemu nie? Na przełomie XIX i XX wieku takie wyprawy naukowe w okolice podbiegunowe były bardzo "modne" :)
UsuńŁK
No to muszę przywdziać kilka Pulowerów i jakieś grube kalesony ;)
UsuńHehe,,, dziewiczy rejs na koło podbiegunowe.. to byłoby coś!
Kpt.G
Zgłosiłeś się na dowódce lodołamacza to teraz masz;-) Tropików nie będzie;-D
UsuńdV
Takiej podróży nie wykluczam, ładownie są, można napchać zapasów, burta wzmocniona na wysokości 4 m (zakładam że 2 m poniżej i 2 m powyżej LW) więc z grubszym lodem też powinien sobie poradzić. zasadniczo jednak, okręt jest przeznaczony na Bałtyk i pod tym głównie kątem go obmyślałem. Ale zawsze się możne wypuścić gdzieś dalej:)
OdpowiedzUsuńdV
Można wypuścić go na północ latem, kiedy nie jest potrzebny na Bałtyku, a warunki za kołem podbiegunowym lepsze.
Usuń