środa, 25 marca 2015

Lodołamacz



Pojawiły się swego czasu na blogu głosy za lodołamaczem dla naszej floty. I słusznie, bo Bałtyk to morze które potrafi być skute lodem przez parę miesięcy (przynajmniej w tamtych czasach;-)) Przydatność takiej jednostki nie budzi więc, jak sądzę, większych wątpliwości. Trudno się jakoś specjalnie rozwodzić nad cechami takiej jednostki – ma oczywiście wszystkie cechy niezbędne dla lodołamacza (wzmocniony kadłub, odpowiednio silne maszyny, specjalny kształt kadłuba a zwłaszcza dziobu ułatwiający „wślizgiwanie się” kadłuba na lód i  kruszenie go swoim ciężarem itd.). Uzbrojenie jednostki w jej podstawowej roli lodołamacza jest czysto symboliczne, nie przewiduję bowiem żadnego udziału w akcjach bojowych, ani pływania w jakichś niebezpiecznych rejonach, gdzie trzeba by mieć się czym bronić. W razie potrzeby wyobrażam sobie jednak pełnienie przezeń roli pomocniczego okrętu wojennego – w takim wypadku zamontowanie dodatkowego uzbrojenia nie powinno nastręczać większych problemów ze względu na posiadaną rezerwę wyporności.
Uprzedzając pytania – jednostka oczywiście nie jest opancerzona, zasymulowałem jedynie zwiększoną grubość poszycia burt okrętu. Nie mając jednak dokładnych danych jak faktycznie wzmacniano burty lodołamaczy, założyłem grubość 1 cala na wysokości 4 m – tj. po ok. 2 m powyżej i poniżej linii wodnej, co ma w zamyśle zabezpieczać burty przed spiętrzonymi fragmentami pokruszonego przez dziób jednostki lodu. Jeżeli przesadziłem, niedoszacowałem albo w ogóle popełniłem jakiś nonsens, to piszcie – wprowadzenie stosownych korekt do raportu nie przedstawia żadnego problemu:-)




Goliat, polish icebreaker laid down 1904 (Engine 1905)

Displacement:
    2 039 t light; 2 086 t standard; 2 300 t normal; 2 470 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    221,37 ft / 213,32 ft x 45,14 ft x 15,94 ft (normal load)
    67,47 m / 65,02 m x 13,76 m  x 4,86 m

Armament:
      2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,23lbs / 2,37kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all forward, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 10 lbs / 5 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    0,98" / 25 mm    213,32 ft / 65,02 m    13,32 ft / 4,06 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 154% of normal length

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 7 092 ihp / 5 292 Kw = 16,00 kts
    Range 4 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 384 tons (100% coal)

Complement:
    165 - 215

Cost:
    £0,144 million / $0,576 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 tons, 0,1%
    Armour: 103 tons, 4,5%
       - Belts: 103 tons, 4,5%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 0 tons, 0,0%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 511 tons, 22,2%
    Hull, fittings & equipment: 909 tons, 39,5%
    Fuel, ammunition & stores: 261 tons, 11,3%
    Miscellaneous weights: 514 tons, 22,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 410 lbs / 1 093 Kg = 426,5 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
    Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
    Roll period: 14,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,47

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,524
    Length to Beam Ratio: 4,73 : 1
    'Natural speed' for length: 14,61 kts
    Power going to wave formation at top speed: 57 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
    Stern overhang: 5,97 ft / 1,82 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,96 ft / 5,17 m
       - Forecastle (12%):    15,45 ft / 4,71 m (12,50 ft / 3,81 m aft of break)
       - Mid (50%):        10,96 ft / 3,34 m
       - Quarterdeck (8%):    11,98 ft / 3,65 m
       - Stern:        12,50 ft / 3,81 m
       - Average freeboard:    12,18 ft / 3,71 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 87,8%
    Waterplane Area: 6 561 Square feet or 610 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 139%
    Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 440 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,51
        - Longitudinal: 5,84
        - Overall: 1,73
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

12 komentarzy:

  1. Strasznie sympatyczna sylwetka okrętu...Jakoś tak.. :) No nie mogę.. Parostatek "Zielony Dolar"..:D Ot poczciwina! Zgłaszam się na dowódcę!
    Ale ale... Gdzie odpowiedź na Brytyjską Rewolucyję Pancerną? ;)
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma sprawy, nominację masz w kieszeni;-) A odpowiedź na Dreadnoughta będzie, ale za czas jakiś. Na razie trochę innych jednostek, wszak nie samymi pancernikami flota stoi:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Okręt miły z wejrzenia. Troszkę bym jeszcze podciął stewę dziobową i zrezygnował z iluminatorów w obszarze wzmocnionych burt. Na Bałtyku najgrubsza zmierzona pokrywa lodowa to 0,7 m; jaką zdolność kruszenia lodu przewidujesz dla "Goliata"?
    I jeszcze pytanie, po co tyle żurawi?

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  4. Dołączam się do opinii chwalących urodę okrętu. Na tle rówieśników wyróżnia się jeszcze bardzo dobrą prędkością maksymalną. W razie konfliktu zbrojnego będzie mu można powierzyć, po dozbrojeniu, funkcję "zimowego" krążownika pomocniczego.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomysł "zimowego krążownika pomocniczego" może okazać się dobry. Lód bardzo utrudnia działanie floty, jednostka zaprojektowana do poruszania się w takich warunkach może okazać się groźna. Mnie też te iluminatory w części dziobowej straszą.

    OdpowiedzUsuń
  6. macie rację z tymi iluminatorami, wieczorem poprawię rysunek bo to faktycznie błąd. Żurawie natomiast są z tego względu, że przewiduję możliwość pełnienia przez jednostkę także funkcji transportowej (oczywiście tylko doraźnie, niemniej mając znaczną rezerwę wyporności, przewidziałem dwie ładownie w kadłubie).
    dV

    OdpowiedzUsuń
  7. A co do zdolności kruszenia lodu - to oceniam, że z takimi grubościami jakie występują na Bałtyku (poniżej 1 m) spokojnie ta jednostka sobie poradzi. Wypraw w rejony okołobiegunowe nie przewiduję;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czemu nie? Na przełomie XIX i XX wieku takie wyprawy naukowe w okolice podbiegunowe były bardzo "modne" :)
      ŁK

      Usuń
    2. No to muszę przywdziać kilka Pulowerów i jakieś grube kalesony ;)
      Hehe,,, dziewiczy rejs na koło podbiegunowe.. to byłoby coś!
      Kpt.G

      Usuń
    3. Zgłosiłeś się na dowódce lodołamacza to teraz masz;-) Tropików nie będzie;-D
      dV

      Usuń
  8. Takiej podróży nie wykluczam, ładownie są, można napchać zapasów, burta wzmocniona na wysokości 4 m (zakładam że 2 m poniżej i 2 m powyżej LW) więc z grubszym lodem też powinien sobie poradzić. zasadniczo jednak, okręt jest przeznaczony na Bałtyk i pod tym głównie kątem go obmyślałem. Ale zawsze się możne wypuścić gdzieś dalej:)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można wypuścić go na północ latem, kiedy nie jest potrzebny na Bałtyku, a warunki za kołem podbiegunowym lepsze.

      Usuń