piątek, 24 kwietnia 2015

Nowe typy kutrów rzecznych



Aby Wam umilić oczekiwanie na coś większego, prezentuję gromadkę rzecznych drobnoustrojów:) Są to dwa warianty kutra uzbrojonego. Mniejszy – przeznaczony raczej na rzeki krajowe, oraz większy – na rzeki w posiadłościach zamorskich (Chiny, Togo). Asumptem do ich opracowania było pojawienie się nowego rodzaju działka szybkostrzelnego (automatycznego) kal. 37 mm systemu Maxima-Nordenfeldta. Była to broń o dużej szybkostrzelności, rzędu 75 strz./min. (wg niektórych źródeł nawet znacznie więcej, do 250 strz./min.), znakomicie nadająca się do zwalczania siły żywej i lekkich celów nieopancerzonych na niedużych dystansach. Z tego względu uznałem ją za doskonałą właśnie dla okrętów rzecznych. Większe kutry mają po dwa takie działka, mniejsze po jednym, uzupełnione taką samą liczbą km-ów. Drugą nowością jest zastosowanie na jednostkach silników spalinowych, zamiast jak w poprzednim typie – klasycznej maszyny parowej. W sumie wydaje się, że jednostki stanowią nową jakość w składzie naszych flotylli rzecznych.   




Osa, polish river cutter laid down 1906

Displacement:
    9 t light; 10 t standard; 10 t normal; 10 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    51,77 ft / 50,75 ft x 9,61 ft x 1,54 ft (normal load)
    15,78 m / 15,47 m x 2,93 m  x 0,47 m

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1906 Model
      Machine gun in deck mount
      on centreline aft
    Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
    Shells per gun, main battery: 900

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,31" / 8 mm          -                  -
    2nd:    0,31" / 8 mm          -                  -

Machinery:
    Petrol Internal combustion motors,
    Direct drive, 1 shaft, 270 shp / 202 Kw = 16,20 kts
    Range 275nm at 8,50 kts
    Bunker at max displacement = 1 tons
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    5 - 7

Cost:
    £0,001 million / $0,005 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 1,9%
    Armour: 0 tons, 2,2%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 0 tons, 2,2%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 6 tons, 55,7%
    Hull, fittings & equipment: 3 tons, 25,9%
    Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 14,4%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 lbs / 1 Kg = 1,8 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 2,15
    Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
    Roll period: 5,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 9 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,03

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,465
    Length to Beam Ratio: 5,28 : 1
    'Natural speed' for length: 7,12 kts
    Power going to wave formation at top speed: 81 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        2,99 ft / 0,91 m
       - Forecastle (20%):    2,99 ft / 0,91 m
       - Mid (50%):        2,49 ft / 0,76 m
       - Quarterdeck (15%):    2,00 ft / 0,61 m
       - Stern:        2,00 ft / 0,61 m
       - Average freeboard:    2,51 ft / 0,76 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 201,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 70,9%
    Waterplane Area: 301 Square feet or 28 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 27%
    Structure weight / hull surface area: 6 lbs/sq ft or 31 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,45
        - Longitudinal: 1,31
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Osa (1906)
Szerszeń (1906)
Komar (1906)
Ważka (1906)
Trzmiel (1906)
Bąk (1906)
Mucha (1906)
Jętka (1906)
Biedronka (1907)
Jelonek (1907)
Rohatyniec (19070
Świetlik (1907)
Żuk (1907)
Chrabąszcz (1907)
Łowik (1907)
Miecznik (1907)
Łątka (1908)
Bielinek (1908)
Komarnica (1908)
Chrząszcz (1908)
Mrówka (19080
Kątnik (1908)




Tarantula, polish river cutter laid down 1907

Displacement:
    35 t light; 38 t standard; 41 t normal; 43 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    67,64 ft / 66,11 ft x 18,31 ft x 2,62 ft (normal load)
    20,62 m / 20,15 m x 5,58 m  x 0,80 m

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1907 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
    Shells per gun, main battery: 1 000

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,31" / 8 mm          -                  -
    2nd:    0,31" / 8 mm          -                  -

Machinery:
    Petrol Internal combustion motors,
    Direct drive, 1 shaft, 1 789 shp / 1 335 Kw = 20,50 kts
    Range 720nm at 9,50 kts
    Bunker at max displacement = 6 tons
      Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
    9 - 11

Cost:
    £0,005 million / $0,020 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 1,0%
    Armour: 0 tons, 1,1%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 0 tons, 1,1%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 24 tons, 59,7%
    Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,0%
    Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 14,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      10 lbs / 5 Kg = 6,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 2,61
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 6,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 4 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,01

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,450
    Length to Beam Ratio: 3,61 : 1
    'Natural speed' for length: 8,13 kts
    Power going to wave formation at top speed: 87 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        3,48 ft / 1,06 m
       - Forecastle (20%):    3,38 ft / 1,03 m
       - Mid (50%):        2,99 ft / 0,91 m
       - Quarterdeck (15%):    2,66 ft / 0,81 m
       - Stern:        2,49 ft / 0,76 m
       - Average freeboard:    3,01 ft / 0,92 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 203,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 59,8%
    Waterplane Area: 736 Square feet or 68 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 20%
    Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 54 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,45
        - Longitudinal: 1,49
        - Overall: 0,50
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Tarantula (1907)
Żagnica (1907)
Modliszka (1907)
Cykada (1907)
Termit (1907)
Ptasznik (1907)
Skakun (1907)

10 komentarzy:

  1. Sympatyczne i potrzebne okręciki. Zainspirowane (?) pierwszymi rosyjskimi małymi torpedowcami z napędem spalinowym typu "Nicholson", znanymi powszechnie jako "gazolinki". Napęd silnikami niskoprężnymi, mimo ich wad, jest w tym czasie pozbawiony alternatywy - chyba, że "na siłę" chcemy budować "drobnoustroje" parowe. Cieszy zastosowanie nowoczesnej technologicznie broni w postaci działka "Maxima-Nordenfelta", co - od pewnego czasu - było zgłaszanym przeze mnie postulatem. Pozdrawiam
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam
    Czy w związku z tym że oba typy jednostek będą działały w zasięgu broni ręcznej potencjalnego przeciwnika nie warto się zastanowić nad jakimiś tarczami chroniącymi obsługę działek i kaemów?
    Druga sprawa to czy załoga mniejszej jednostki nie jest za bardzo okrojona?
    Obsługa działka to nim.2 osoby + kaem i zaczyna być naprawdę krucho w przypadku jakichkolwiek strat, dodatkowo kapitan jest jednocześnie sternikiem i obsługuje maszyny -przeciążenie obowiązkami jest bardzo duże.
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  3. Trochę szkoda, że na rysunkach nie można odróżnić działek od km, ale ogólnie jednostki ciekawe.
    Poza tym popieram kolegę Paweł76; minimalna liczba załogi dla mniejszego kutra to wg mnie 6-7 osób, a dla większego 9-11. Niezbędni są: dowódca, stersygnalista, motorzysta oraz obsługa uzbrojenia. Springsharp wylicza załogę głównie wg wyporności, stąd czasem trzeba korygować te dane. Szczególnie dotyczy to okrętów podwodnych i jednostek pomocniczych.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za komentarze, wasze sugestie uwzględniłem, bo są jak najbardziej słuszne. Wszystkie działka i km-y otrzymały osłony, co można zauważyć na rysunkach. Liczba załogi również uległa zwiększeniu - na tak małych okręcikach to co wylicza springsharp rzeczywiście nie jest wiarygodne. z przyzwyczajenia tego nie zmieniłem. Z jednym natomiast nie mogę się zgodzić - że działka i km-y są nie do odróżnienia - bowiem działko jest od karabinu dłuższe o 1 piksel;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, jest różnica :). Myślę, że jednak można by trochę bardziej zróżnicować kształty tych elementów uzbrojenia, tak, aby nawet bez liczenia pikseli można było je odróżnić.

      JKS

      Usuń
    2. Witam
      Czy w przypadku większej jednostki dało by się umieścić 1 kaem na dachu sterówki w superpozycji?
      pawel76

      Usuń
  5. Niestety przy takim stopniu niedokłądności jaki cechuje te nasze rysunki musimy się godzic na pewną umowność i to, że nie zawsze wszystko da sie dokładnie odwzorować. W tym przypadku - ponieważ działko jest de facto powiększonym km-em Maxima, zrobiłem tak jak zrobiłem. Rysunek składa się z tak małej liczby pokseli, że nie bardzo miałem pole manewru.
    Co do superpozycji - oczywiście jest to możliwe, jeśli by przenieść jeden km lub działko z pokładu na sterówkę. Być może trzeba by lekko pomanipulować pozostałymi parametrami jednostki, ale jak najbardziej jest to możliwe.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przydałoby się coś nowego... i większego... :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń