Aby Wam umilić oczekiwanie na coś większego, prezentuję
gromadkę rzecznych drobnoustrojów:) Są to dwa warianty kutra uzbrojonego.
Mniejszy – przeznaczony raczej na rzeki krajowe, oraz większy – na rzeki w
posiadłościach zamorskich (Chiny, Togo). Asumptem do ich opracowania było
pojawienie się nowego rodzaju działka szybkostrzelnego (automatycznego) kal. 37 mm systemu
Maxima-Nordenfeldta. Była to broń o dużej szybkostrzelności, rzędu 75
strz./min. (wg niektórych źródeł nawet znacznie więcej, do 250 strz./min.),
znakomicie nadająca się do zwalczania siły żywej i lekkich celów
nieopancerzonych na niedużych dystansach. Z tego względu uznałem ją za doskonałą
właśnie dla okrętów rzecznych. Większe kutry mają po dwa takie działka,
mniejsze po jednym, uzupełnione taką samą liczbą km-ów. Drugą nowością jest
zastosowanie na jednostkach silników spalinowych, zamiast jak w poprzednim
typie – klasycznej maszyny parowej. W sumie wydaje się, że jednostki stanowią
nową jakość w składzie naszych flotylli rzecznych.
Osa, polish river cutter laid down 1906
Displacement:
9 t light; 10 t standard; 10 t normal; 10 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
51,77 ft / 50,75 ft x 9,61 ft x 1,54 ft (normal load)
15,78 m / 15,47 m x 2,93 m x 0,47 m
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1906 Model
Machine gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 900
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
2nd: 0,31" / 8 mm - -
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 270 shp / 202 Kw = 16,20 kts
Range 275nm at 8,50 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
5 - 7
Cost:
£0,001 million / $0,005 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 1,9%
Armour: 0 tons, 2,2%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 2,2%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 6 tons, 55,7%
Hull, fittings & equipment: 3 tons, 25,9%
Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 14,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 1,8 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,15
Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
Roll period: 5,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 9 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,03
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,465
Length to Beam Ratio: 5,28 : 1
'Natural speed' for length: 7,12 kts
Power going to wave formation at top speed: 81 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,99 ft / 0,91 m
- Forecastle (20%): 2,99 ft / 0,91 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,00 ft / 0,61 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,51 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 201,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 70,9%
Waterplane Area: 301 Square feet or 28 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 27%
Structure weight / hull surface area: 6 lbs/sq ft or 31 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,45
- Longitudinal: 1,31
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Osa (1906)
Szerszeń (1906)
Komar (1906)
Ważka (1906)
Trzmiel (1906)
Bąk (1906)
Mucha (1906)
Jętka (1906)
Biedronka (1907)
Jelonek (1907)
Rohatyniec (19070
Świetlik (1907)
Żuk (1907)
Chrabąszcz (1907)
Łowik (1907)
Miecznik (1907)
Łątka (1908)
Bielinek (1908)
Komarnica (1908)
Chrząszcz (1908)
Mrówka (19080
Kątnik (1908)
Displacement:
9 t light; 10 t standard; 10 t normal; 10 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
51,77 ft / 50,75 ft x 9,61 ft x 1,54 ft (normal load)
15,78 m / 15,47 m x 2,93 m x 0,47 m
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1906 Model
Machine gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 900
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
2nd: 0,31" / 8 mm - -
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 270 shp / 202 Kw = 16,20 kts
Range 275nm at 8,50 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
5 - 7
Cost:
£0,001 million / $0,005 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 1,9%
Armour: 0 tons, 2,2%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 2,2%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 6 tons, 55,7%
Hull, fittings & equipment: 3 tons, 25,9%
Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 14,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 1 Kg = 1,8 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,15
Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
Roll period: 5,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 9 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,03
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,465
Length to Beam Ratio: 5,28 : 1
'Natural speed' for length: 7,12 kts
Power going to wave formation at top speed: 81 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 2,99 ft / 0,91 m
- Forecastle (20%): 2,99 ft / 0,91 m
- Mid (50%): 2,49 ft / 0,76 m
- Quarterdeck (15%): 2,00 ft / 0,61 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,51 ft / 0,76 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 201,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 70,9%
Waterplane Area: 301 Square feet or 28 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 27%
Structure weight / hull surface area: 6 lbs/sq ft or 31 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,45
- Longitudinal: 1,31
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Osa (1906)
Szerszeń (1906)
Komar (1906)
Ważka (1906)
Trzmiel (1906)
Bąk (1906)
Mucha (1906)
Jętka (1906)
Biedronka (1907)
Jelonek (1907)
Rohatyniec (19070
Świetlik (1907)
Żuk (1907)
Chrabąszcz (1907)
Łowik (1907)
Miecznik (1907)
Łątka (1908)
Bielinek (1908)
Komarnica (1908)
Chrząszcz (1908)
Mrówka (19080
Kątnik (1908)
Tarantula, polish river cutter laid down 1907
Displacement:
35 t light; 38 t standard; 41 t normal; 43 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
67,64 ft / 66,11 ft x 18,31 ft x 2,62 ft (normal load)
20,62 m / 20,15 m x 5,58 m x 0,80 m
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1907 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
2nd: 0,31" / 8 mm - -
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 1 789 shp / 1 335 Kw = 20,50 kts
Range 720nm at 9,50 kts
Bunker at max displacement = 6 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
15
Cost:
£0,005 million / $0,020 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 1,0%
Armour: 0 tons, 1,1%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 1,1%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 24 tons, 59,7%
Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,0%
Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 14,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 lbs / 5 Kg = 6,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,61
Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
Roll period: 6,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 4 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,01
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 3,61 : 1
'Natural speed' for length: 8,13 kts
Power going to wave formation at top speed: 87 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 3,48 ft / 1,06 m
- Forecastle (20%): 3,38 ft / 1,03 m
- Mid (50%): 2,99 ft / 0,91 m
- Quarterdeck (15%): 2,66 ft / 0,81 m
- Stern: 2,49 ft / 0,76 m
- Average freeboard: 3,01 ft / 0,92 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 203,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 59,8%
Waterplane Area: 736 Square feet or 68 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 20%
Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 54 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,45
- Longitudinal: 1,49
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Tarantula (1907)
Żagnica (1907)
Modliszka (1907)
Cykada (1907)
Termit (1907)
Ptasznik (1907)
Skakun (1907)
Displacement:
35 t light; 38 t standard; 41 t normal; 43 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
67,64 ft / 66,11 ft x 18,31 ft x 2,62 ft (normal load)
20,62 m / 20,15 m x 5,58 m x 0,80 m
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1900 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1907 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
2nd: 0,31" / 8 mm - -
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 1 789 shp / 1 335 Kw = 20,50 kts
Range 720nm at 9,50 kts
Bunker at max displacement = 6 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
15
Cost:
£0,005 million / $0,020 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 1,0%
Armour: 0 tons, 1,1%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 1,1%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 0 tons, 0,0%
Machinery: 24 tons, 59,7%
Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,0%
Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 14,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 lbs / 5 Kg = 6,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,61
Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
Roll period: 6,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 4 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,01
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 3,61 : 1
'Natural speed' for length: 8,13 kts
Power going to wave formation at top speed: 87 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 3,48 ft / 1,06 m
- Forecastle (20%): 3,38 ft / 1,03 m
- Mid (50%): 2,99 ft / 0,91 m
- Quarterdeck (15%): 2,66 ft / 0,81 m
- Stern: 2,49 ft / 0,76 m
- Average freeboard: 3,01 ft / 0,92 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 203,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 59,8%
Waterplane Area: 736 Square feet or 68 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 20%
Structure weight / hull surface area: 11 lbs/sq ft or 54 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,45
- Longitudinal: 1,49
- Overall: 0,50
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Tarantula (1907)
Żagnica (1907)
Modliszka (1907)
Cykada (1907)
Termit (1907)
Ptasznik (1907)
Skakun (1907)
Sympatyczne i potrzebne okręciki. Zainspirowane (?) pierwszymi rosyjskimi małymi torpedowcami z napędem spalinowym typu "Nicholson", znanymi powszechnie jako "gazolinki". Napęd silnikami niskoprężnymi, mimo ich wad, jest w tym czasie pozbawiony alternatywy - chyba, że "na siłę" chcemy budować "drobnoustroje" parowe. Cieszy zastosowanie nowoczesnej technologicznie broni w postaci działka "Maxima-Nordenfelta", co - od pewnego czasu - było zgłaszanym przeze mnie postulatem. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńŁK
Witam
OdpowiedzUsuńCzy w związku z tym że oba typy jednostek będą działały w zasięgu broni ręcznej potencjalnego przeciwnika nie warto się zastanowić nad jakimiś tarczami chroniącymi obsługę działek i kaemów?
Druga sprawa to czy załoga mniejszej jednostki nie jest za bardzo okrojona?
Obsługa działka to nim.2 osoby + kaem i zaczyna być naprawdę krucho w przypadku jakichkolwiek strat, dodatkowo kapitan jest jednocześnie sternikiem i obsługuje maszyny -przeciążenie obowiązkami jest bardzo duże.
Pawel76
Trochę szkoda, że na rysunkach nie można odróżnić działek od km, ale ogólnie jednostki ciekawe.
OdpowiedzUsuńPoza tym popieram kolegę Paweł76; minimalna liczba załogi dla mniejszego kutra to wg mnie 6-7 osób, a dla większego 9-11. Niezbędni są: dowódca, stersygnalista, motorzysta oraz obsługa uzbrojenia. Springsharp wylicza załogę głównie wg wyporności, stąd czasem trzeba korygować te dane. Szczególnie dotyczy to okrętów podwodnych i jednostek pomocniczych.
JKS
Dziękuję za komentarze, wasze sugestie uwzględniłem, bo są jak najbardziej słuszne. Wszystkie działka i km-y otrzymały osłony, co można zauważyć na rysunkach. Liczba załogi również uległa zwiększeniu - na tak małych okręcikach to co wylicza springsharp rzeczywiście nie jest wiarygodne. z przyzwyczajenia tego nie zmieniłem. Z jednym natomiast nie mogę się zgodzić - że działka i km-y są nie do odróżnienia - bowiem działko jest od karabinu dłuższe o 1 piksel;-)
OdpowiedzUsuńNo tak, jest różnica :). Myślę, że jednak można by trochę bardziej zróżnicować kształty tych elementów uzbrojenia, tak, aby nawet bez liczenia pikseli można było je odróżnić.
UsuńJKS
Witam
UsuńCzy w przypadku większej jednostki dało by się umieścić 1 kaem na dachu sterówki w superpozycji?
pawel76
Niestety przy takim stopniu niedokłądności jaki cechuje te nasze rysunki musimy się godzic na pewną umowność i to, że nie zawsze wszystko da sie dokładnie odwzorować. W tym przypadku - ponieważ działko jest de facto powiększonym km-em Maxima, zrobiłem tak jak zrobiłem. Rysunek składa się z tak małej liczby pokseli, że nie bardzo miałem pole manewru.
OdpowiedzUsuńCo do superpozycji - oczywiście jest to możliwe, jeśli by przenieść jeden km lub działko z pokładu na sterówkę. Być może trzeba by lekko pomanipulować pozostałymi parametrami jednostki, ale jak najbardziej jest to możliwe.
Przydałoby się coś nowego... i większego... :)
OdpowiedzUsuńŁK
Jestem za :)
UsuńPanowie, już niedługo :)
OdpowiedzUsuń