czwartek, 19 listopada 2015

Węglowiec Częstochowa



Swego czasu zapowiadałem jeszcze jeden węglowiec dla naszej floty, oto i on:)  Wiele ciekawego o nim powiedzieć się nie da, jest to typowa jednostka w typie ówczesnych statków handlowych, kupiona zresztą z drugiej ręki na rynku cywilnym i przystosowana do roli okrętu pomocniczego.  Chyba jedyną cechą wyróżniającą go jest nieco większa prędkość i standardowego statku handlowego tamtych czasów.  Na symboliczne uzbrojenie, mające w zasadzie tylko podkreślić przynależność jednostki do marynarki wojennej, składają się 2 szybkostrzelne armaty kal. 102 mm i 2 działka automatyczne kal. 37 mm Maxima-Nordenfelta. 



Częstochowa, polish collier laid down 1910, purchased 1913

Displacement:
    7 266 t light; 7 444 t standard; 8 500 t normal; 9 345 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    416,14 ft / 399,18 ft x 55,94 ft x 21,52 ft (normal load)
    126,84 m / 121,67 m x 17,05 m  x 6,56 m

Armament:
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline, evenly spread, 1 raised mount
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 68 lbs / 31 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,46" / 37 mm    0,98" / 25 mm              -

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Hydraulic drive, 1 shaft, 6 393 ihp / 4 770 Kw = 16,00 kts
    Range 10 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 901 tons (100% coal)

Complement:
    88 - 115

Cost:
    £0,321 million / $1,284 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 8 tons, 0,1%
    Armour: 7 tons, 0,1%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 7 tons, 0,1%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 426 tons, 5,0%
    Hull, fittings & equipment: 1 945 tons, 22,9%
    Fuel, ammunition & stores: 1 234 tons, 14,5%
    Miscellaneous weights: 4 880 tons, 57,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 231 lbs / 1 919 Kg = 130,7 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,80
    Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
    Roll period: 20,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,619
    Length to Beam Ratio: 7,14 : 1
    'Natural speed' for length: 19,98 kts
    Power going to wave formation at top speed: 38 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 16,96 ft / 5,17 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        27,92 ft / 8,51 m
       - Forecastle (12%):    24,93 ft / 7,60 m (17,45 ft / 5,32 m aft of break)
       - Mid (50%):        14,96 ft / 4,56 m
       - Quarterdeck (4%):    19,95 ft / 6,08 m
       - Stern:        20,93 ft / 6,38 m
       - Average freeboard:    18,15 ft / 5,53 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 118,7%
    Waterplane Area: 16 311 Square feet or 1 515 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 146%
    Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,93
        - Longitudinal: 1,91
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
 

14 komentarzy:

  1. Piękna, klasyczna sylwetka dużego drobnicowca z początków XX wieku. Faktycznie jest to okręt bardzo szybki i przyzwoicie uzbrojony. Gdyby była taka potrzeba (a raczej jej nie ma!) mógłby pełnić, po dozbrojeniu, służbę krążownika pomocniczego - rajdera.Myślę, że jednostka podobnej wielkości byłaby też zdatna na okręt - bazę sterowców/wodnosamolotów. W służbie czynnej, niekoniecznie do końca jako węglowiec, może dotrwać do końca DWS (wszelako pod warunkiem obszernej modernizacji w I połowie lat 30-tych - mam na myśli również wymianę jednostki napędowej).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacny kawał Handlowca! Bardzo mi się on podoba! Jednak za tamtych czasów statki i okręty miały nieco więcej duszy. :)
      Kpt.G

      Usuń
  2. Jako węglowiec mógłby zostać wyposażony w jakiś wydajny system samowyładowczy np. taki, jak miał jego rówieśnik amerykański "Jupiter" (ten przerobiony później na lotniskowiec "Langley").
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry pomysł! Myślę, że można by go zamontować w ramach późniejszej (zapewne powojennej) modernizacji. Podobnie zresztą, można by zrobić na innych węglowcach które będą wtedy jeszcze w służbie. Przewiduję bowiem, że pomimo ciągłego postępu nasza flota wciąż będzie zużywać pewną ilość węgla (zwłaszcza w koloniach, gdzie kierowane będą starsze jednostki, nie zawsze mające układ napędowy przerobiony na paliwo płynne).
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że moja sugestia spotyka się z pozytywnym odzewem. Jak zwykle, w przypadku okrętów pomocniczych, dyskusja toczy się dość opornie. Dodatkowo wpływa na to niekontrowersyjny charakter projektu. :)
      ŁK

      Usuń
  4. No bo w sumie w tej dziedzinie trudno o coś kontrowersyjnego, żeby jednocześnie nie było absurdalne. Poza tym większość ludzi zainteresowanych jest chyba jednak jednostkami bojowymi (sam do pewnego czasu tak miałem). A najlepiej, żeby jeszcze były jak największe ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre osadzenie Twoich projektów w realiach epoki nie sprzyja rozpalaniu dyskusyjnych namiętności, zwłaszcza w odniesieniu do jednostek pomocniczych. Z drugiej strony mam jednak wrażenie, że np. nadmierny progresywizm, praktykowany przez JKS, również działa czasami na niekorzystnie na intensywność wymiany poglądów.
      ŁK

      Usuń
  5. Uzbrojenie raczej nie jest symboliczne, określiłbym je wręcz jako silne jak na jednostkę pomocniczą.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogólnie jednak jak na jednostkę tej wielkości uzbrojenie nie sprawia wrażenia nieproporcjonalnie silnego. 2x większy amerykański Jupiter miał 4 działa 102 mm, więc proporcjonalnie wychodzi na to samo, ale np.taki warsztatowiec Medusa miał 4 działa 127 mm i 2 - 76 m przy wyporności nieco ponad 10.000 ton. Więc można by uznać, że uzbrojenie naszej jednostki mieści się gdzieś w okolicach średniej, może nieco poniżej ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. A co do rozpalenia dyskusji, z pewnością przyczyni sią do tego nadchodzące jednostki - nowy drednot i wielki krążownik :)
    oj, będzie się kurzyło ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielki krążownik nie był moim faworytem, ale ciągle mam nadzieję, że będę mile zaskoczony! :)
      ŁK

      Usuń
    2. Okręty zostały tak gruntownie przedyskutowane zanim powstały, że teraz może braknąć już amunicji polemicznej :D

      Usuń
  8. Też mam taką nadzieję;) Przynajmniej wizualnie powinien się fajnie prezentować!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pięknie, ale nade wszystko cieszyłyby mnie możliwie zrównoważone proporcje: prędkość - opancerzenie - uzbrojenie! :)
      ŁK

      Usuń