sobota, 21 marca 2020

Torpedowce typu Le Fier

W dzisiejszej odsłonie bloga nietypowe torpedowce, które gdyby nie klęska Francji w 1940 r., miały wszelkie szanse wejść do służby w znacznej ilości w Marynarce wojennej tego kraju. Unikalne jest w nich rozmieszczenie uzbrojenia artyleryjskiego w całości na rufie (nawiasem mówiąc – składającego się z dział uniwersalnych), oraz… opancerzenie pokładu. Oczywiście, przy tej wielkości okrętów stanowi ono jedynie osłonę przed odłamkami, ale i tak jest to ewenement na światową skalę. Oprócz wspomnianych dział uniwersalnych kal. 100 mm, okręty posiadają 4 działka lot kal. 37 mm, 4 zdwojone km-y Hotchkissa, 4 wyrzutnie torped kal. 550 mm oraz 2 rufowe zrzutnie bomb głębinowych. W chwili poddania się Francji 3 okręty spłynęły już na wodę, a 4 kolejne były w różnych stadiach zaawansowania budowy na pochylniach. Niemcy zamierzali ukończyć w zmodernizowanej formie 6 jednostek, do czego jednak ostatecznie nie doszło. Natomiast wg oryginalnych planów francuskich, miało powstać co najmniej 14 jednostek (dla tylu są znane nazwy).









Le Fier, french torpedo boat laid down 1939 (Engine 1940)

Displacement:
    972 t light; 1 011 t standard; 1 040 t normal; 1 063 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    315,00 ft / 303,25 ft x 30,84 ft x 10,66 ft (normal load)
    96,01 m / 92,43 m x 9,40 m  x 3,25 m

Armament:
      4 - 3,94" / 100 mm guns (2x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1933 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on centreline, all aft, 1 raised mount aft - superfiring
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1925 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread, all raised mounts
      8 - 0,52" / 13,2 mm guns (4x2 guns), 0,07lbs / 0,03kg shells, 1929 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, evenly spread, all raised mounts
    Weight of broadside 129 lbs / 58 kg
    Shells per gun, main battery: 250
    4 - 21,7" / 550 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,18" / 30 mm    0,79" / 20 mm              -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 1,18" / 30 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 2 shafts, 30 041 shp / 22 411 Kw = 33,00 kts
    Range 2 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 52 tons

Complement:
    91 - 119

Cost:
    £0,688 million / $2,750 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 16 tons, 1,5%
    Armour: 115 tons, 11,1%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 9 tons, 0,9%
       - Armour Deck: 103 tons, 9,9%
       - Conning Tower: 3 tons, 0,3%
    Machinery: 505 tons, 48,5%
    Hull, fittings & equipment: 316 tons, 30,4%
    Fuel, ammunition & stores: 68 tons, 6,5%
    Miscellaneous weights: 20 tons, 1,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      288 lbs / 131 Kg = 9,5 x 3,9 " / 100 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 11,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 47 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,71

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,365
    Length to Beam Ratio: 9,83 : 1
    'Natural speed' for length: 17,41 kts
    Power going to wave formation at top speed: 68 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 63
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,00 degrees
    Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,96 ft / 5,17 m
       - Forecastle (16%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Mid (30%):        15,94 ft / 4,86 m (9,97 ft / 3,04 m aft of break)
       - Quarterdeck (12%):    9,97 ft / 3,04 m
       - Stern:        9,97 ft / 3,04 m
       - Average freeboard:    11,85 ft / 3,61 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 171,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 80,8%
    Waterplane Area: 5 679 Square feet or 528 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 56%
    Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 151 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,48
        - Longitudinal: 1,54
        - Overall: 0,54
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

2 depth charge racks

Le Fier (1940)
L’Agile (1940)
L’Entreprenant (1940)
Le Farouche (1940)
L’Alsacien (1941)
Le Corse (1941)
Le Breton (1941)
Le Tunisien (1942)
Le Normand (1942)
Le Parisien (1942)
Le Provencal (1942)
Le Saintongeais (1942)
Le Nicois (1942)

15 komentarzy:

  1. Faktycznie zadziwiające ustawienie artylerii. A jeszcze bardziej zadziwia opancerzenie przy tej wyporności.
    Wie kolega o nich coś więcej?.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyle co na navypedii, wiki i w paru innych źródłach internetowych. Jednakże nie natrafiłem na wyjaśnienie idei tego opancerzenia, anie nawet dokładnej jego grubości. Przy tej wielkości okrętów wydaje się, że nie mogło by to być nic więcej, jak ochrona przeciwodłamkowa.

      Usuń
  2. W opisie są cztery wyrzutnie torped - w raporcie 5. Zgrupowanie artylerii na rufie uważano za korzystne podczas odskoku po ataku torpedowym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, zakładam, że do ataku torpedowego działa nie są potrzebne, natomiast mogą się przydać przy ucieczce po ataku, do ostrzeliwania ewentualnej pogoni. W tym kontekście jest to rozmieszczenie noszące znamiona racjonalności, nawet jeśli tak rzadko spotykane.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Nie przypominam sobie okrętu, który miałby całą artylerię na rufie. Jednak wśród niszczycieli i lekkich krążowników występował często układ większościowo rufowy.

      Usuń
    4. Na szybko to mi przychodzi do głowy tylko Matsushima - a i to jest przypadek do dyskusji, pasuje w zależności od tego jakie przyjmiemy kryteria. Bo jeśli weźmiemy pod uwagę tylko ciężką artylerię, to faktycznie - miała tylko jedno działo 320 mm, umiejscowione od strony rufy. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę, że na burtach były jeszcze całkiem pokaźne baterie szybkostrzelnych 120-tek, dla tego okrętu jako krążownika stanowiące ważną, nie tylko pomocniczą część artylerii, to nawet ten okręt nie będzie stanowił takiego przypadku.

      Usuń
    5. W pewnym sensie także Brytyjskie lekkie krążowniki – lidery począwszy od Arethusa aż do Cambrian miały (jak mi się zdaje) działa 152 tylko na rufie.
      H_Babbock
      PS no i np. Rodney kiedy płynął do tyłu…

      Usuń
    6. Niestety nie ma dokładnych rysunków tych krążowników, ale z tego co znalazłem, to Arethusa chyba miała 152-ki po jednej na dziobie i rufie, natomiast np. typ Caroline (a więc zapewne takze i inne z grupy typów C) miał obydwie armaty na rufie.
      ps. z Rodneyem dobre ;)

      Usuń
  3. Trochę mnie dziwi wyposażenie okrętu w działka 37 model 1925. Po pierwsze zarówno navypedia jak i Conway podają uzbrojenie 2xIIx100 + 4xIIxwkm. Po drugie te działka, jak rozumiem, były półautomatyczne i do zwalczania samolotów nadawały się miernie.
    Nie bardzo trafia do mnie koncepcja tych okrętów. Jak na eskortowce konwojów były niepotrzebnie za szybkie i obciążone nadmiernym uzbrojeniem torpedowym. Być może miały być eskortowcami pancerników, ale wtedy powinny mieć kilka węzłów przewagi w szybkości (a nie miały), aby swobodnie prowadzić działania pop. No i wówczas też torpedy są raczej balastem. Dla samodzielnych zadań zwalczania żeglugi wroga, w tym przede wszystkim unieszkodliwiania eskorty, ustawienie artylerii jest dość niewygodne.
    Interesująco też wypada porównanie z niemal równocześnie budowanymi okrętami o tej samej wyporności: brytyjskie Hunt I (4x102 potem 6x102, 27w), włoskie Pegaso (2x100, 4wt 450, 28w).
    [Nie włączam szwedzkich Goteborg (3x120, 6wt 533, 39w) bo ich parametry są trudne do pojęcia - La Fier 30900KM i 33w, Goteborg 32000KM i 39w].
    Z trójki La Fier, Hunt i Pegaso dla mnie najrozsądniejsze zbilansowanie miał typ Hunt.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. działka 37 mm model 1925 podaje wiki. Nie przejmował bym się tym specjalnie, bo wiadomo jaka bywa wiarygodnośąć wikipedii, ale informacja ta zdaje się korespondować z wszystkimi znanymi mi rysunkami tego okrętu, np.:
      https://www.the-blueprints.com/blueprints-depot-restricted/ships/cruisers-france/mnf_le_fier_torpedo_boat_1940-08328.jpg
      Co do przeznaczenia, to chyba raczej miały być przewidziane do wykonywania ataków torpedowych, a nie zadań eskortowych.

      Usuń
    2. Nie do końca rozumiem. Okręt do torpedowania?. Z pancerzem?.To chyba nie to?.

      Usuń
    3. Owszem, jak torpedowiec to do torpedowania. A że ma pancerz - no, na tym polega jego niezwykłość. Zawsze to jakaś osłona.

      Usuń
  4. Okręty po prostu ładne . co do art. plot . to 13,2 też słabo się sprawdzały. Choć przydały by się dwa w PMW

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy można prosić coś o ścigaczach artyleryjskich II wojny światowej? Lubię te dziwadła. Nowy.

    OdpowiedzUsuń