środa, 29 lipca 2020

Francuski pancernik Tourville z 1879 r.

W latach 70-tych XIX w. Francuzi opracowali, zgodnie z popularną w owych czasach doktryną „jednego nokautującego uderzenia” działo o dość monstrualnym kalibrze 420 mm występującą w dwóch wariantach: o długości lufy 19 lub 22 kalibry. Armaty te weszły na uzbrojenie małych (7500 ton wyporności) pancerników typu Terrible, które przeznaczone były do operowania na  Bałtyku.  Ja natomiast wpadłem na pomysł budowy z ich wykorzystaniem „pełnoskalowego” pancernika wyposażonego w 4 takie armaty. Okręt wzorem podobnych jednostek zagranicznych (Inflexible, Duilio)  posiada diagonalnie ustawione wieże, co teoretycznie pozwala strzelać całą artylerią w każdym kierunku. Ze względu na górną część kadłuba i wysoce prawdopodobne uszkodzenia osprzętu jednostki od podmuchu w przypadku strzelania w kierunkach zbliżonych do osi symetrii pozostaje to tylko teorią, ale wówczas uważano takie ustawienie za korzystne, więc by pozostać w duchu epoki, nie będę się z tego wyłamywał;) Starałem się także zachować charakterystyczne elementy francuskiej architektury okrętowej, takie jak zawał burtowy, maszty bojowe czy charakterystyczny kształt dziobu. Myślę, że na tle innych produktów francuskiego budownictwa okrętowego drugiej połowy XIX w., okręt nie jest aż tak znowu dziwaczny, jakby się mogło na pierwszy rzut oka wydawać ;)







Tourville, french battleship laid down 1877 (Engine 1879)

Displacement:
    10 301 t light; 10 769 t standard; 11 112 t normal; 11 385 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    357,48 ft / 356,50 ft x 73,69 ft x 25,52 ft (normal load)
    108,96 m / 108,66 m x 22,46 m  x 7,78 m

Armament:
      4 - 16,54" / 420 mm guns (2x2 guns), 1 751,94lbs / 794,67kg shells, 1875 Model
      Breech loading guns in open barbettes
      on side, all amidships
      4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 56,13lbs / 25,46kg shells, 1870 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side ends, evenly spread
      4 guns in hull casemates - Limited use in any sea
      1 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 56,13lbs / 25,46kg shells, 1870 Model
      Breech loading gun in casemate mount
      on centreline forward
      1 gun in hull casemate - Limited use in any sea
      10 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,36lbs / 1,07kg shells, 1873 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, 9 raised mounts
      4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,36lbs / 1,07kg shells, 1873 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 7 321 lbs / 3 321 kg
    Shells per gun, main battery: 60

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    19,7" / 500 mm    125,85 ft / 38,36 m    7,97 ft / 2,43 m
    Ends:    Unarmoured
    Upper:    12,0" / 305 mm    124,87 ft / 38,06 m    7,51 ft / 2,29 m
      Main Belt covers 54% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:          -              -            15,7" / 400 mm
    2nd:    7,09" / 180 mm          -                  -
    3rd:    7,09" / 180 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 9,84" / 250 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 4 048 ihp / 3 020 Kw = 13,00 kts
    Range 2 000nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 616 tons (100% coal)

Complement:
    697

Cost:
    £1,248 million / $4,992 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 915 tons, 8,2%
    Armour: 3 549 tons, 31,9%
       - Belts: 1 725 tons, 15,5%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 1 101 tons, 9,9%
       - Armour Deck: 618 tons, 5,6%
       - Conning Tower: 106 tons, 1,0%
    Machinery: 848 tons, 7,6%
    Hull, fittings & equipment: 4 679 tons, 42,1%
    Fuel, ammunition & stores: 811 tons, 7,3%
    Miscellaneous weights: 309 tons, 2,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      8 560 lbs / 3 883 Kg = 4,7 x 16,5 " / 420 mm shells or 1,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
    Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m
    Roll period: 15,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
    Block coefficient: 0,580
    Length to Beam Ratio: 4,84 : 1
    'Natural speed' for length: 18,88 kts
    Power going to wave formation at top speed: 35 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -16,00 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,43 ft / 7,14 m
       - Forecastle (32%):    21,95 ft / 6,69 m (11,98 ft / 3,65 m aft of break)
       - Mid (50%):        11,98 ft / 3,65 m
       - Quarterdeck (35%):    21,95 ft / 6,69 m (11,98 ft / 3,65 m before break)
       - Stern:        22,93 ft / 6,99 m
       - Average freeboard:    19,03 ft / 5,80 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,7%
    Waterplane Area: 18 857 Square feet or 1 752 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 86%
    Structure weight / hull surface area: 166 lbs/sq ft or 811 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,67
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

6 komentarzy:

  1. Choć nie z mojej bajki to jednak piękny Okręt.
    Piękny dziób i rufa a galeryjka sam miód, podobnie działo w dziobie.
    Pancerz burty robi wrażenie.
    Podziw.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lejesz miód na moje serce, bardzo mi miło :) Co do pancerza, to nawet chciałem dać więcej, ale się nie udało. A to dlatego, że w tej epoce był to wciąż jeszcze pancerz stalowy nieutwardzany, względnie compound (stalowo-żelazny), o znacznie mniejszej wytrzymałości niż późniejsze pancerze Harveya czy Kruppa (500 mm takiego pancerza stanowi ekwiwalent około 313 mm pancerza Harveya lub 240 mm pancerza Kruppa). To tłumaczy nadzwyczajną grubość ówcześnie stosowanych pancerzy. Np. wspomniane okręty typu Terrible miały na burcie 500 mm, Amiral Duperre 559 mm a rekordzista - brytyjski Inflxible aż 610 mm (co prawda złożony z dwóch płyt po 305 mm).

      Usuń
  2. Okręt jest dobrze dopasowany do ówczesnych realiów. Jednak jestem daleki od podziwu opancerzenia. Cytadela pancerna jest bardzo mała, więc okręt może być zatopiony bez przebicia pancerza burtowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krótka cytadela to niestety konieczność wynikajaca z zastosowania grubego pancerza, który przecież swoj waży. Ale to nie znaczy, że okręt może być łatwo zatopiony bez jego penetracji. poza cytadelą rozpościera się bowiem pokład pancerny, położony w okolicach linii wodnej, mający tworzyć coś w rodzaju "pancernej tratwy". NI ejest on gruby, ale dzięki swojemu położeniu jest trudny do przebicia. Dzięki temu pomieszczenia poniżej LW powinny być chronione od uszkodzeń wywołanych pociskami trafiającymi w nieopancerzone części kadłuba. Dodatkowo przewiduję wypełnienie części pomieszceń korkiem, co dodatkowo sprzyja zachowaniu pływalności. Ogólnie więc sądzę, że nie tak łątwo było by ten okręt zatopić trafieniami poza cytadelę.

      Usuń
  3. WSPANIAŁY ! Oby więcej projektów z końca XIXw.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ;) Okręty z końca XIX w. z pewnościę będą się pojawiac, to moge obiecać, gdyż jest to mój ulubiony okres w budownictwie okrętowym.

      Usuń