niedziela, 12 lipca 2020

Niemieckie kanonierki przybrzeżne

Dzisiejszy okręt to mała niemiecka kanonierka zbudowana w myśl koncepcji tzw. Ausfalkorvetten  , która zakładała zabezpieczanie przez flotę podejść do poszczególnych baz i atakowaniu ewentualnych sił desantowych przez liczne, relatywnie niewielkie i płytko zanurzone kanonierki (sam termin ausfalkorvetten bywa tłumaczony jako „korwety wypadowe”). Okręt jest więc przeznaczony generalnie do działań na wodach przybrzeżnych. Osobiście bym widział jego użycie przede wszystkim pośród wysp południowo-zachodniego Bałtyku. Kanonierka stanowi udoskonaloną wersję typu Wespe i różni się od niego rozmiarami i uzbrojeniem – w miejsce działa 305 mm mogącego strzelać jedynie w kierunku przez dziób, ten okręt otrzymał lżejsze działo kal. 260 mm, posadowione za to na otwartej barbecie na dziobie,  dzięki czemu jego kąty ostrzału są nieporównywalnie szersze (może swobodnie strzelać także na burty, w przeciwieństwie do działa na poprzednikach). W celu zwalczania jednostek na które szkoda ciężkich pocisków, okręt otrzymał 5 dział kal. 150 mm, czego na Wespe w ogóle nie było. Uzbrojenie uzupełniają 4 działka szybkostrzelne kal. 37 mm przeciw torpedowcom. Ochronę bierną stanowi pokład pancerny ze skosami. Nie jest to ochrona doskonała, ale na tak małej jednostce trudno o coś radykalnie lepszego.








Helgoland, german gunboat laid down 1882
Barbette ship

Displacement:
    1 564 t light; 1 632 t standard; 1 705 t normal; 1 764 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    241,63 ft / 240,12 ft x 47,05 ft x 9,94 ft (normal load)
    73,65 m / 73,19 m x 14,34 m  x 3,03 m

Armament:
      1 - 10,24" / 260 mm guns in single mounts, 471,92lbs / 214,06kg shells, 1882 Model
      Breech loading gun in open barbette
      on centreline forward
      4 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 90,62lbs / 41,10kg shells, 1882 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      1 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 90,62lbs / 41,10kg shells, 1882 Model
      Breech loading gun in deck mount
      on centreline aft
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,36lbs / 0,62kg shells, 1882 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 930 lbs / 422 kg
    Shells per gun, main battery: 60
    2 - 13,8" / 350 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:          -              -            5,91" / 150 mm
    2nd:    2,95" / 75 mm          -                  -
    3rd:    1,57" / 40 mm    0,79" / 20 mm              -

   - Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 1,77" / 45 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 038 ihp / 775 Kw = 12,00 kts
    Range 1 500nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 132 tons (100% coal)

Complement:
    132 - 172

Cost:
    £0,182 million / $0,727 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 116 tons, 6,8%
    Armour: 278 tons, 16,3%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 109 tons, 6,4%
       - Armour Deck: 164 tons, 9,6%
       - Conning Tower: 5 tons, 0,3%
    Machinery: 209 tons, 12,3%
    Hull, fittings & equipment: 960 tons, 56,3%
    Fuel, ammunition & stores: 141 tons, 8,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 649 lbs / 1 201 Kg = 5,6 x 10,2 " / 260 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
    Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m
    Roll period: 12,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,48
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has rise aft of midbreak
    Block coefficient: 0,531
    Length to Beam Ratio: 5,10 : 1
    'Natural speed' for length: 15,50 kts
    Power going to wave formation at top speed: 36 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        13,45 ft / 4,10 m
       - Forecastle (25%):    11,98 ft / 3,65 m
       - Mid (36%):        11,45 ft / 3,49 m (14,47 ft / 4,41 m aft of break)
       - Quarterdeck (15%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Stern:        15,45 ft / 4,71 m
       - Average freeboard:    14,08 ft / 4,29 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 89,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,3%
    Waterplane Area: 7 490 Square feet or 696 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 105%
    Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 432 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,86
        - Longitudinal: 3,52
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Helgoland (1882)
Fehmarn (1882)
Rugen (1883)
Usedom (1883)

11 komentarzy:

  1. Na tym tonażu 1x260mm i 5x150mm jest lub wydaje się niemożliwe. Szczególnie z opancerzeniem pokładu.
    Fantazja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fantazja? Oto rzeczywistość: https://en.wikipedia.org/wiki/Castore-class_gunboat

      Usuń
    2. Uzbrojenie główne zostało prawie natychmiast po wprowadzeniu do służby usunięte i zamienione na lżejsze.
      Nadal uważam że jest niemożliwe.
      Odrzut wywróci okręcik albo będzie się kiwał z burty na burtę (uniemożliwiając reload).

      Usuń
    3. W tym okresie małe okręty z jednym dużym działem były częste. Przypominam też o słabszym odrzucie dział czarnoprochowych.

      Usuń
    4. Małe kanonierki z dużego kalibru działami nie były w XIX w. niczym specjalnie dziwnym czy niespotykanym. Doprawdy mówienie że to fantazja, świadczy chyba o nieznajomości tego faktu. Skoro kolegi nie przekonuje przykład okrętów włoskich, to może przekonają go wspomniane niemieckie typu Wespe (1100 ton, 1x305, pb 203, pp 40, pag 203). Albo cała plejada tzw. flatiron gunboat (kanonierek Rendela), budowanych w W. Brytanii i nie tylko dla niezliczonej ilości flot. Np dla chińskiej: Lung Hsiang (319 ton, 1x279), Fei Ting (420 ton, 1x318),

      Usuń
    5. Z grubsza ile tego typu okrętów było można sobie zobaczyć na wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Flat-iron_gunboat
      Co ciekawe, twierdzą tam, że chińskie kanonierki miały nawet działa 380 mm (ale Conway's tego nie potwierdza).

      Usuń
  2. Opancerzenie barbet art. głównej 150mm?.
    Ten okręcik utonie natychmiast.
    Jak kolega to zrobił?.
    To niemożliwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niemożliwe, gdyż...? Możesz jakkolwiek uzasadnić taką opinię?

      Usuń
    2. Jeśli Cię razi te 5 dodatkowych dział 150 mm, to zerknij an HMAS Protector z 1884 r.: 1x203 i 5x152 przy wyporności zaledwie 920 ton...

      Usuń
    3. Miało być niesamowite.
      I tak jestem pełen podziwu.

      Usuń
    4. Nie no, bez przesady, nie ma za co podziwiać, ja się po prostu dobrze tym bawię ;)

      Usuń